Fri bolig - beskatning?

fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Fri bolig - beskatning?

Indlægaf fisken80 » 1. maj 2018, 20:21

Og hvad nu, hvis den ene i en periode er uden indtægt og delvist forsørges af den anden? Er det så en gave?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Fri bolig - beskatning?

Indlægaf Kanga » 2. maj 2018, 13:45

abcd skrev:Ifølge http://skat.dk/skat.aspx?oid=2234842 kan man give 65.000,- om året skattefrit i gave til en samlever man har boet sammen med i mindst 2 år. Så måske det gør det skattefrit.

Er du sikker. Min kæreste har lige undersøgt det ved sin revisor, og man skal være gift, for at måtte give pengegaver. Så er det til gengæld skattefrit.
Jeg prøvede lige dit link til skat. 'Samlever' kan man slet ikke vælge i deres tabel.

Kanga
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Fri bolig - beskatning?

Indlægaf fisken80 » 2. maj 2018, 13:49

Kanga skrev:
abcd skrev:Ifølge http://skat.dk/skat.aspx?oid=2234842 kan man give 65.000,- om året skattefrit i gave til en samlever man har boet sammen med i mindst 2 år. Så måske det gør det skattefrit.

Er du sikker. Min kæreste har lige undersøgt det ved sin revisor, og man skal være gift, for at måtte give pengegaver. Så er det til gengæld skattefrit.
Jeg prøvede lige dit link til skat. 'Samlever' kan man slet ikke vælge i deres tabel.

Kanga


Nej, men man kan vælge bofælle og der gælder 65000 kronersreglen
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Fri bolig - beskatning?

Indlægaf DenBruneMunk » 2. maj 2018, 14:43

Jeg synes vi er ude i noget, som ikke kan være sandt. Det ville jo være oplagt at mange tusind papirløse forhold ville have problemer med skat, hvis tilfældet var at man lige meget økonomisk status eller fællesskab, så ville kærester ikke skulle beskattes af bolig værdi, lige meget om en er arbejdsløs eller andet.

Så ville der vel lyde ramaskrig over hele Danmark, hvis de i taler om nu skulle betegnes som gave, og sidst,
har ALDRIG hørt det nævnt i luksusfælden i de programmer jeg har set, og man skal da tro de rådgiver de ramte korrekt i deres fællesudgifter, og havde de overset denne udgift så ville personerne i luksusfælden da være endnu hårdere ramt :) (Lidt ironi skal læses her)
2
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Fri bolig - beskatning?

Indlægaf fisken80 » 2. maj 2018, 15:11

DenBruneMunk skrev:Jeg synes vi er ude i noget, som ikke kan være sandt. Det ville jo være oplagt at mange tusind papirløse forhold ville have problemer med skat, hvis tilfældet var at man lige meget økonomisk status eller fællesskab, så ville kærester ikke skulle beskattes af bolig værdi, lige meget om en er arbejdsløs eller andet.

Så ville der vel lyde ramaskrig over hele Danmark, hvis de i taler om nu skulle betegnes som gave, og sidst,
har ALDRIG hørt det nævnt i luksusfælden i de programmer jeg har set, og man skal da tro de rådgiver de ramte korrekt i deres fællesudgifter, og havde de overset denne udgift så ville personerne i luksusfælden da være endnu hårdere ramt :) (Lidt ironi skal læses her)


Jamen jeg er ikke uenig. Jeg googlede bare lidt på det i aftes og der har faktisk været ført sager om det her. Hvor folk er blevet dømt skattepligtige af ting de har fået af deres papirløse samlever. Bl.a. en bil. Men indrømmet, jeg synes også det er meget mærkeligt og jeg tvivler på det er noget skattevæsnet normalt sidder og interesserer sig for, men får de et tip skal de jo nok reagere og så kan det faktisk godt føre til et skattemsæk.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Fri bolig - beskatning?

Indlægaf DenBruneMunk » 2. maj 2018, 16:06

fisken80 skrev:Jamen jeg er ikke uenig. Jeg googlede bare lidt på det i aftes og der har faktisk været ført sager om det her. Hvor folk er blevet dømt skattepligtige af ting de har fået af deres papirløse samlever. Bl.a. en bil.

Ahhhh, jeg mener nu heller ikke at en bil i fællesbo og fælles økonomien er vigtig for livets opretholdelse, når man skal gå efter dem skattemæssigt.
Så hjælper det jo ikke at rigmand X køber kæresten en Ferrari som hun kan tage op på jobcenteret, når hun forklarer dem hun stadig ikke har fået et job. Tror selv, "daddy" fænomenet er skattepligtigt, spørgsmålet er hvordan skat afslører dem.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Fri bolig - beskatning?

Indlægaf avdotja » 2. maj 2018, 16:09

Vi har haft to år med gensidig forsørgerpligt for ikke-gifte samboende, tror I ikke evt gavestatus - af forsørgelsen - ville være blevet bragt op her, hvis der var noget som helst om det?
2
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Fri bolig - beskatning?

Indlægaf fisken80 » 2. maj 2018, 16:20

avdotja skrev:Vi har haft to år med gensidig forsørgerpligt for ikke-gifte samboende, tror I ikke evt gavestatus - af forsørgelsen - ville være blevet bragt op her, hvis der var noget som helst om det?


Det blev den faktisk også ifølge noget af det jeg læste. Og netop i den periode var skat meget uvillige til at gå ind i sager om gaver mellem samlevende. Men nu er den jo afskaffet igen og så kan sagen godt stille sig anderledes tænker jeg.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fri bolig - beskatning?

Indlægaf Slettet bruger » 2. maj 2018, 16:26

Her står også noget: https://tax.dk/lv-2010-2/lva/A_B_7_1_2.htm. I 1986 er en kvinde blevet kendt skattepligtig af at bo gratis hos sin samlever:

"I Højesterets dom af 27. november 1986, se Skat 1987.1.32 (TfS 1986, 592 HRD) blev en kvinde anset for indkomstskattepligtig af værdien af frit underhold hos sin samlever. Kvinden havde opsagt sin stilling for at pleje sin samlever, der var alvorligt kvæstet efter en ulykke. Da samleveren efter et par års forløb var fuldt erhvervsdygtig, fortsatte kvinden med at passe parrets to fælles børn."

Men der står også:

"Værdien af frit underhold, som en skatteyder modtager fra en samlever, bør, når det drejer sig om skatteydere med beskedne indtægter og formuemidler, i reglen ikke ansættes højere end den af Skatterådet fastsatte normalværdi af kost og logi, der udgør 34.665 kr. i 2010.Hvis den, der modtager frit underhold, har indtægter, bør disse indtægter antages at være brugt til fælleshusholdningen, således at indtægterne fragår ved beregningen af værdien af frit underhold, se LSRM 1974.117 LSR."

Så hvis man ikke har nogen væsentlig indtægt, ryger hele værdien af kost og logi under ens personlige fradrag, og er derfor skattefrit. Derudover har man jo så de 65.000,- man må give i gave.

Her er en sag fra 2009 hvor en kvinde er blevet beskattet: http://v.dk/wp-content/uploads/2016/09/ ... evende.pdf
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fri bolig - beskatning?

Indlægaf Slettet bruger » 2. maj 2018, 16:38

Og det ser ud til at man specifikt fjernede beskatningen af frit underhold i forbindelse med indførslen af den gensidige forsørgerpligt: http://skat.dk/skat.aspx?oid=1947445

"Underhold, der ydes mellem personer, der efter reglerne i § 2 b i lov om aktiv socialpolitik anses for samlevende, og som efter reglerne i § 2 a har pligt til at forsørge hinanden, skal ikke med regnes ved indkomstopgørelsen."

Men da der ikke længere er gensidig forsørgerpligt, kan den fritagelse ikke længere gælde.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Fri bolig - beskatning?

Indlægaf Akehurst2 » 2. maj 2018, 16:40

abcd skrev:Og det ser ud til at man specifikt fjernede beskatningen af frit underhold i forbindelse med indførslen af den gensidige forsørgerpligt: http://skat.dk/skat.aspx?oid=1947445

"Underhold, der ydes mellem personer, der efter reglerne i § 2 b i lov om aktiv socialpolitik anses for samlevende, og som efter reglerne i § 2 a har pligt til at forsørge hinanden, skal ikke med regnes ved indkomstopgørelsen."

Men da der ikke længere er gensidig forsørgerpligt, kan den fritagelse ikke længere gælde.


Det kunne ellers have været fikst. Først skal du forsørge din partner og så beskatter vi partneren bagefter.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Fri bolig - beskatning?

Indlægaf fisken80 » 2. maj 2018, 17:13

abcd skrev:Her står også noget: https://tax.dk/lv-2010-2/lva/A_B_7_1_2.htm. I 1986 er en kvinde blevet kendt skattepligtig af at bo gratis hos sin samlever:

"I Højesterets dom af 27. november 1986, se Skat 1987.1.32 (TfS 1986, 592 HRD) blev en kvinde anset for indkomstskattepligtig af værdien af frit underhold hos sin samlever. Kvinden havde opsagt sin stilling for at pleje sin samlever, der var alvorligt kvæstet efter en ulykke. Da samleveren efter et par års forløb var fuldt erhvervsdygtig, fortsatte kvinden med at passe parrets to fælles børn."

Men der står også:

"Værdien af frit underhold, som en skatteyder modtager fra en samlever, bør, når det drejer sig om skatteydere med beskedne indtægter og formuemidler, i reglen ikke ansættes højere end den af Skatterådet fastsatte normalværdi af kost og logi, der udgør 34.665 kr. i 2010.Hvis den, der modtager frit underhold, har indtægter, bør disse indtægter antages at være brugt til fælleshusholdningen, således at indtægterne fragår ved beregningen af værdien af frit underhold, se LSRM 1974.117 LSR."

Så hvis man ikke har nogen væsentlig indtægt, ryger hele værdien af kost og logi under ens personlige fradrag, og er derfor skattefrit. Derudover har man jo så de 65.000,- man må give i gave.

Her er en sag fra 2009 hvor en kvinde er blevet beskattet: http://v.dk/wp-content/uploads/2016/09/ ... evende.pdf


Det ser dog også ud til, at noget af det der spillede ind i pågældende sag var, at de ikke ejede huset i fællesskab.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Fri bolig - beskatning?

Indlægaf avdotja » 2. maj 2018, 17:41

En af de mange ting man kan glæde sig over som dansker, er at man altid kan være sikker på at skat vil kaste sig over store bedragerisager mod staten, fremfor at bruge krudt på at ryste mest muligt ud af almindelige, danske familier, som har valgt at indrette sig på en måde; hvor en detalje gør at skat - med passende brug af kammeradvokaten - ellers ville kunne fordreje hensigten med loven, så den rammer folk den slet ikke var møntet på :wacko:

Jeg er tilhænger af en stor velfærdsstat og en tilsvarende høj skatteindkrævning og bliver ofte lidt træt af min arbejderfamilies noget karikerede holdning til skat; men alligevel får jeg nogen gange den tanke at de har en tilbagevendende, årlig konkurrence derinde (med en skattefri millionpræmie), som vindes af den medarbejder der er lykkes med den mest urimelige skatteinddrivning (sagen med Claus, den gule audi og ikke mindst skattemedarbejderen der kunne se ind i fremtiden og dermed fastslå med sikkerhed at Claus påtænkte at flytte tilbage til DK, på et tidspunkt; nåede i øvrigt ikke engang top 3 det år...)
3
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Fri bolig - beskatning?

Indlægaf Slettet bruger » 2. maj 2018, 18:46

avdotja skrev:En af de mange ting man kan glæde sig over som dansker, er at man altid kan være sikker på at skat vil kaste sig over store bedragerisager mod staten, fremfor at bruge krudt på at ryste mest muligt ud af almindelige, danske familier, som har valgt at indrette sig på en måde; hvor en detalje gør at skat - med passende brug af kammeradvokaten - ellers ville kunne fordreje hensigten med loven, så den rammer folk den slet ikke var møntet på :wacko:

Jeg er tilhænger af en stor velfærdsstat og en tilsvarende høj skatteindkrævning og bliver ofte lidt træt af min arbejderfamilies noget karikerede holdning til skat; men alligevel får jeg nogen gange den tanke at de har en tilbagevendende, årlig konkurrence derinde (med en skattefri millionpræmie), som vindes af den medarbejder der er lykkes med den mest urimelige skatteinddrivning (sagen med Claus, den gule audi og ikke mindst skattemedarbejderen der kunne se ind i fremtiden og dermed fastslå med sikkerhed at Claus påtænkte at flytte tilbage til DK, på et tidspunkt; nåede i øvrigt ikke engang top 3 det år...)


Et af valgene ved lovgivning er om man skal gøre det simpelt eller skræddersyet. Man kan sjældent få begge dele. Den simple grundregel i det her tilfælde er at når mennesker udveksler penge eller andre værdier, skal SKAT have sin del. Nemt og enkelt. Men så vælter det ind med mennesker der synes at det er urimeligt at lige netop de skal beskattes, og så kommer undtagelserne. Der skal være særlige regler for gifte, der skal være særlige regler for forældre der giver deres børn gaver, der skal være særlige regler for samlevende, osv. Det er den slags håbløst komplicerede lovkomplekser er bygget af.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"