Usmageligt?

Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Usmageligt?

Indlægaf Aima » 20. apr 2018, 03:06

Men det er da langt fra noget nyt? Jeg kan huske, mine forældre fik den slags breve, da jeg stadig boede hjemme, faktisk før email og internets tid. Tricket var nøjagtigt det samme, at det var ‘ferietid’, ‘julegavetid’ osv.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Usmageligt?

Indlægaf Aima » 20. apr 2018, 03:07

^ De har i øvrigt haft Danske Bank altid.
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Usmageligt?

Indlægaf Slettet bruger » 20. apr 2018, 03:28

Så længe det pågældende lån er et lødigt produkt, synes jeg det er fint nok. Der er et problem med hurtiglånsudbydere der sælger lån med vanvittige omkostninger - en ÅOP på 700 f.eks. - og hvor en stor del af forretningsmodellen er at folk ikke betaler til tiden. De lån burde helt forbydes, uanset markedsføring. Men det er jo nok ikke sådan noget banken sender ud, banken tilbyder næppe lån til folk der ikke forventes at kunne betale tilbage.

Jeg fik et lignende brev engang i vinter, og det var et fint nok lån de tilbød.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Usmageligt?

Indlægaf 1234 » 20. apr 2018, 05:11

Jeg synes bare generelt forretninger skal lade være med at kontakte mig med tilbud hvis jeg ikke har bedt om det.
7
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Usmageligt?

Indlægaf kidkomb » 20. apr 2018, 08:31

Jeg synes også det er usmageligt.
Men i teorien kan jeg godt se at det ikke er meget anderledes end alt muligt andet reklame.
Og så synes jeg efterhånden at det er på sin plads at forbyde bankerne at kalde deres sælgere for bankrådgivere.
De er banksælgere. Intet andet.
3
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Usmageligt?

Indlægaf dgd2007 » 20. apr 2018, 09:54

kidkomb skrev:Jeg synes også det er usmageligt.
Men i teorien kan jeg godt se at det ikke er meget anderledes end alt muligt andet reklame.
Og så synes jeg efterhånden at det er på sin plads at forbyde bankerne at kalde deres sælgere for bankrådgivere.
De er banksælgere. Intet andet.

Jeg kan nu godt synes, det er lidt værre end at få folk til at bruge deres penge - når man rent faktisk sætter dem i gæld. :naughty:
(Men ok, der er jo også en del firmaer, der tilbyder afdragsordninger, og så er det jo det samme.)

Jeg støtter forslaget om at kalde dem "banksælgere". :lol:
2
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Usmageligt?

Indlægaf fisken80 » 20. apr 2018, 16:26

Ficus skrev:
dgd2007 skrev:Ja, min datter var også til et møde dengang med banken om noget andet. Hun blev også punket for om hun dog ikke ville have et lån!
Jeg tror medarbejderne fik et eller andet for hver gang de fik arrangeret sådan noget.
Og det var endda den kgl. Danske Bank. Ikke så underligt at verden var ved at gå nedenom inden for kort tid! ;)

Det her tror jeg sagtens kan passe.

Jeg blev 18 i 2008, vel nærmest midt i krisen tænker jeg, var til møde i banken for at snakke om “voksenøkonomi” og følte mig næsten tvunget til at tage et lån, da jeg fik sagt endelig nej til lånet, så startede hun på en kassekredit, som jeg endte med at sige ja tak til, selvom jeg ikke havde noget behov for den. Tror endda hun sagde noget med at det var da fjollet at gå fra Visa Electron til Visa Dankort, hvis man ikke havde brug for en form for lån/kredit.


Ah midt i krisen kan man ikke ligefrem kalde 2008, den startede først i efteråret 2008.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Usmageligt?

Indlægaf dgd2007 » 20. apr 2018, 16:30

fisken80 skrev:Ah midt i krisen kan man ikke ligefrem kalde 2008, den startede først i efteråret 2008.

Ja, det er rigtigt. Og så blev det lige pludselig svært at låne penge!

Jeg hørte i øvrigt en reklame i dag for et af de der obskure lånefirmaer. Jeg kan desværre ikke huske den konkrete formulering, men deres slogan var noget, der skulle antyde, at det var sejt og modigt at turde tage et lån. :tie:
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Usmageligt?

Indlægaf Ficus » 20. apr 2018, 17:38

fisken80 skrev:
Ah midt i krisen kan man ikke ligefrem kalde 2008, den startede først i efteråret 2008.


Første hits på google siger ellers 07-09/10, men hvis man tager LB krakket som startskuddet, så ja.

Jeg var til bankmødet sommeren 08 og gik ud derfra med en kassekredit på 30.000, mener jeg det var. Hun havde ellers prøvet at sælge mig et lån på mindst 100.000, for de fik jo hurtigt ben at gå på, hvis man manglede en laptop og en ny cykel. Krise eller ej, så er det sgu mærkelig rådgivning til nogen som helst, endnu mere en 18-årig. Der er nok mange der sagde ja tak og efterfølgende har fortrudt.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Usmageligt?

Indlægaf fisken80 » 21. apr 2018, 07:28

Ficus skrev:
fisken80 skrev:
Ah midt i krisen kan man ikke ligefrem kalde 2008, den startede først i efteråret 2008.


Første hits på google siger ellers 07-09/10, men hvis man tager LB krakket som startskuddet, så ja.

Jeg var til bankmødet sommeren 08 og gik ud derfra med en kassekredit på 30.000, mener jeg det var. Hun havde ellers prøvet at sælge mig et lån på mindst 100.000, for de fik jo hurtigt ben at gå på, hvis man manglede en laptop og en ny cykel. Krise eller ej, så er det sgu mærkelig rådgivning til nogen som helst, endnu mere en 18-årig. Der er nok mange der sagde ja tak og efterfølgende har fortrudt.


Der var ikke finanskrise i første del af 2008, for der blev jeg færdig med min uddannelse og alting buldrede derudaf og der var en milliard job slået op. Og derfor synes folk også det var utrolig mærkeligt, hvis man ikke kunne få et job med det samme. Antallet af job man skulle søge ugentligt blev også sat op på det tidspunkt.

Så jeg ved ikke, hvor første hit på google er fra, men det er i hvert fald forkert.

Man bør i øvrigt aldrig tage første hit på google for gode varer, google er en søgemaskine og den finder ikke kun pålidelige sider.

Og nu tjekkede jeg selv - første hit på google når man skriver finanskrisen er for helvede wikipedia, kildekritik er altså en rimelig vigtig disciplin...
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Usmageligt?

Indlægaf Ficus » 21. apr 2018, 07:42

fisken80 skrev:
Der var ikke finanskrise i første del af 2008, for der blev jeg færdig med min uddannelse og alting buldrede derudaf og der var en milliard job slået op. Og derfor synes folk også det var utrolig mærkeligt, hvis man ikke kunne få et job med det samme. Antallet af job man skulle søge ugentligt blev også sat op på det tidspunkt.

Så jeg ved ikke, hvor første hit på google er fra, men det er i hvert fald forkert.

Man bør i øvrigt aldrig tage første hit på google for gode varer, google er en søgemaskine og den finder ikke kun pålidelige sider.

Og nu tjekkede jeg selv - første hit på google når man skriver finanskrisen er for helvede wikipedia, kildekritik er altså en rimelig vigtig disciplin...


Rolig nu, med den halv-nedladende tone.

Blandt de første hits jeg fik:
https://www.dr.dk/nyheder/hvornaar-opstod-krisen
https://iob.systime.dk/index.php?id=1708
http://www.econ.ku.dk/pbs/Dokumentfiler ... %20(Danish)/FINANSKRISEN%20og%20videnskaben%20Web%20udgave.pdf ( hvor der står at den kulminerer i 08, men starter i det små i forår 07, over et år før jeg sidder i banken.)


Og ja, også wiki, som automatisk kommer op som en faktaboks ved googling, men der er vel knapt nogle mennesker der tager den/dem for 100% gode varer mere og ikke lige scroller lidt videre. I øvrigt var det ikke det mit indlæg handlede om, det blev brugt til at sætte tid på mit bankmøde.
1
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Usmageligt?

Indlægaf fisken80 » 21. apr 2018, 08:29

Ficus skrev:
fisken80 skrev:
Der var ikke finanskrise i første del af 2008, for der blev jeg færdig med min uddannelse og alting buldrede derudaf og der var en milliard job slået op. Og derfor synes folk også det var utrolig mærkeligt, hvis man ikke kunne få et job med det samme. Antallet af job man skulle søge ugentligt blev også sat op på det tidspunkt.

Så jeg ved ikke, hvor første hit på google er fra, men det er i hvert fald forkert.

Man bør i øvrigt aldrig tage første hit på google for gode varer, google er en søgemaskine og den finder ikke kun pålidelige sider.

Og nu tjekkede jeg selv - første hit på google når man skriver finanskrisen er for helvede wikipedia, kildekritik er altså en rimelig vigtig disciplin...


Rolig nu, med den halv-nedladende tone.

Blandt de første hits jeg fik:
https://www.dr.dk/nyheder/hvornaar-opstod-krisen
https://iob.systime.dk/index.php?id=1708
http://www.econ.ku.dk/pbs/Dokumentfiler ... %20(Danish)/FINANSKRISEN%20og%20videnskaben%20Web%20udgave.pdf ( hvor der står at den kulminerer i 08, men starter i det små i forår 07, over et år før jeg sidder i banken.)


Og ja, også wiki, som automatisk kommer op som en faktaboks ved googling, men der er vel knapt nogle mennesker der tager den/dem for 100% gode varer mere og ikke lige scroller lidt videre. I øvrigt var det ikke det mit indlæg handlede om, det blev brugt til at sætte tid på mit bankmøde.


Men det du linker til handler da om den globale krise, jeg taler om hvornår den rammer i Danmark. Og det gør den først i slutningen af 2008.

Og beklager tonen, det var altså ikke for at være nedladende, jeg var bare lidt chokeret over, hvis du opfattede wikipedia som en kilde. Det gjorde du så heller ikke.
Ps. Der er desværre lidt vel mange mennesker, der tager wiki seriøst.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Usmageligt?

Indlægaf Artem » 21. apr 2018, 09:41

fisken80 skrev:
Ficus skrev:
fisken80 skrev:
Der var ikke finanskrise i første del af 2008, for der blev jeg færdig med min uddannelse og alting buldrede derudaf og der var en milliard job slået op. Og derfor synes folk også det var utrolig mærkeligt, hvis man ikke kunne få et job med det samme. Antallet af job man skulle søge ugentligt blev også sat op på det tidspunkt.

Så jeg ved ikke, hvor første hit på google er fra, men det er i hvert fald forkert.

Man bør i øvrigt aldrig tage første hit på google for gode varer, google er en søgemaskine og den finder ikke kun pålidelige sider.

Og nu tjekkede jeg selv - første hit på google når man skriver finanskrisen er for helvede wikipedia, kildekritik er altså en rimelig vigtig disciplin...


Rolig nu, med den halv-nedladende tone.

Blandt de første hits jeg fik:
https://www.dr.dk/nyheder/hvornaar-opstod-krisen
https://iob.systime.dk/index.php?id=1708
http://www.econ.ku.dk/pbs/Dokumentfiler ... %20(Danish)/FINANSKRISEN%20og%20videnskaben%20Web%20udgave.pdf ( hvor der står at den kulminerer i 08, men starter i det små i forår 07, over et år før jeg sidder i banken.)


Og ja, også wiki, som automatisk kommer op som en faktaboks ved googling, men der er vel knapt nogle mennesker der tager den/dem for 100% gode varer mere og ikke lige scroller lidt videre. I øvrigt var det ikke det mit indlæg handlede om, det blev brugt til at sætte tid på mit bankmøde.


Men det du linker til handler da om den globale krise, jeg taler om hvornår den rammer i Danmark. Og det gør den først i slutningen af 2008.

Og beklager tonen, det var altså ikke for at være nedladende, jeg var bare lidt chokeret over, hvis du opfattede wikipedia som en kilde. Det gjorde du så heller ikke.
Ps. Der er desværre lidt vel mange mennesker, der tager wiki seriøst.

Det er i september 2008 at krisen rammer danmark, hvor aktierne rasler ned, første firmaer begynder med at fyre folk efter flere år hvor der kun er blevet ansat. Ja og hvor boligmarkedet går næsten helt i stå med faldende priser til følge.
Men der er naturligvis mange steder hvor det først rigtig slår igennem halve og hele år senere. Feks med håndværkere som er startet på et projekt inden så kører det jo videre til det er færdig, hvor det først er i 2009 de manglede nye opgaver.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Usmageligt?

Indlægaf dgd2007 » 21. apr 2018, 12:31

Det er jo underordnet, hvornår krisen helt præcist startede. Jeg kan bare huske, det var i slutspurten af den amerikanske præsidentvalgkamp (McCain mod Obama), og valget var jo første tirsdag i november.

Men Ficus' banktilbud var jo tydeligvis fra dengang bankerne var i "før-krise-mode". Noget af det, der førte til krisen, var jo netop at der ukritisk blev lånt ud, og at det så lige pludselig gik op for dem, at mange aldrig ville kunne betale tilbage - i hvert fald ikke hvis huspriserne ikke biev ved med at stige helt vanvittigt.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46096

Re: Usmageligt?

Indlægaf LadyFox » 21. apr 2018, 12:56

fisken80 skrev:
Ficus skrev:
fisken80 skrev:
Der var ikke finanskrise i første del af 2008, for der blev jeg færdig med min uddannelse og alting buldrede derudaf og der var en milliard job slået op. Og derfor synes folk også det var utrolig mærkeligt, hvis man ikke kunne få et job med det samme. Antallet af job man skulle søge ugentligt blev også sat op på det tidspunkt.

Så jeg ved ikke, hvor første hit på google er fra, men det er i hvert fald forkert.

Man bør i øvrigt aldrig tage første hit på google for gode varer, google er en søgemaskine og den finder ikke kun pålidelige sider.

Og nu tjekkede jeg selv - første hit på google når man skriver finanskrisen er for helvede wikipedia, kildekritik er altså en rimelig vigtig disciplin...


Rolig nu, med den halv-nedladende tone.

Blandt de første hits jeg fik:
https://www.dr.dk/nyheder/hvornaar-opstod-krisen
https://iob.systime.dk/index.php?id=1708
http://www.econ.ku.dk/pbs/Dokumentfiler ... %20(Danish)/FINANSKRISEN%20og%20videnskaben%20Web%20udgave.pdf ( hvor der står at den kulminerer i 08, men starter i det små i forår 07, over et år før jeg sidder i banken.)


Og ja, også wiki, som automatisk kommer op som en faktaboks ved googling, men der er vel knapt nogle mennesker der tager den/dem for 100% gode varer mere og ikke lige scroller lidt videre. I øvrigt var det ikke det mit indlæg handlede om, det blev brugt til at sætte tid på mit bankmøde.


Men det du linker til handler da om den globale krise, jeg taler om hvornår den rammer i Danmark. Og det gør den først i slutningen af 2008.

Og beklager tonen, det var altså ikke for at være nedladende, jeg var bare lidt chokeret over, hvis du opfattede wikipedia som en kilde. Det gjorde du så heller ikke.
Ps. Der er desværre lidt vel mange mennesker, der tager wiki seriøst.

Google fungere da heller ikke sådan at hvis du og jeg søger på det samme ord at vi så nødvendigvis linkene op i samme rækkefølge. Så hvis jeg siger jeg valgte af trykke på første link, så kan du ikke bare Google det samme og være sikker på at du kender min kilde?
1
...

Tilbage til "Privatøkonomi"