Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Slettet bruger » 16. mar 2018, 12:29

JoyNips skrev:
abcd skrev:
JoyNips skrev:Jeg har altså svært ved at forstå problematikken med forældrekøb.
Jeg boede i forældrekøb under mine studier. Huslejen skal svare til normal husleje på markedet. Min lejlighed på 60 m2 kostede mig 4000 kr. Jeg boede alene. Min venindes lejlighed på 65 m2 kostede hende og hendes kæreste 4200 kr.
Hvem tror I havde størst udgifter pr. person på adressen?


Hvorfor boede du i forældrekøb hvis der ikke var nogen økonomiske fordele ved det?


For at have et sted at bo. Du ved, tag over hovedet, seng at sove i. Den slags luksus.


Det behøver man ikke en ejerlejlighed for at få, man kan leje en bolig af nogle andre. Når du ikke lejer en bolig af andre, er det jo fordi det ville være dyrere end lejen i forældrekøbslejligheden.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Slettet bruger » 16. mar 2018, 12:34

Ficus skrev:Så forstår jeg ikke hvorfor du spørger JoyNips sådan, hun har jo ikke skrevet hvorfor at de købte til hende, bare at hun, på trods af et forældrekøb, sad dyrere end veninden.


Men det er irrelevant hvor billige lejligheder man kan finde. Der bor også folk ved Kongens Have i 200 kvadratmeters herskabslejligheder til 6.000,- om måneden, det betyder ikke at der ikke er økonomisk fordel i forældrekøbslejligheder. Der ville nok ikke blive købt ret mange forældrekøbslejligheder hvis de unge bare kunne leje en 2-værelses i København til 4.000,- om måneden uden problemer. Lejlighederne bliver købt af forældrene fordi det er svært at finde billige lejelejligheder.
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Buller » 16. mar 2018, 17:34

JoyNips skrev:Jeg har altså svært ved at forstå problematikken med forældrekøb.
Jeg boede i forældrekøb under mine studier. Huslejen skal svare til normal husleje på markedet. Min lejlighed på 60 m2 kostede mig 4000 kr. Jeg boede alene. Min venindes lejlighed på 65 m2 kostede hende og hendes kæreste 4200 kr.
Hvem tror I havde størst udgifter pr. person på adressen?


Problematikken er helt simpelt at forældrekøb er med til at puste priserne op så unge ikke kan få råd til at købe lejligheder som ellers størrelsesmæssigt er egnede til dem.

Normalt skulle en sådan lejlighed sælges fra ung til ung, uden de vilde prisstigninger fordi unge ikke kunne låne nok alligevel og lejligheden derfor ikke ville blive solgt hvis den var for dyr. Men når der pludselig kommer gamle ind imellem, som kan og vil låne penge til at købe ungdomslejlighederne så bliver priserne skruet op, især fordi de gamle jo forventer at have en god gevinst med ud når de sælger den, som de så kun kan til andre gamle fordi de unge ikke kan låne nok.

Derfor ødelægger forældrekøb markedet for de unge der gerne vil købe første gang. Ret simpelt, måske medmindre man selv sidder i et forældrekøb og ikke har måttet lægge penge selv.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf JoyNips » 16. mar 2018, 17:51

Buller skrev:
JoyNips skrev:Jeg har altså svært ved at forstå problematikken med forældrekøb.
Jeg boede i forældrekøb under mine studier. Huslejen skal svare til normal husleje på markedet. Min lejlighed på 60 m2 kostede mig 4000 kr. Jeg boede alene. Min venindes lejlighed på 65 m2 kostede hende og hendes kæreste 4200 kr.
Hvem tror I havde størst udgifter pr. person på adressen?


Problematikken er helt simpelt at forældrekøb er med til at puste priserne op så unge ikke kan få råd til at købe lejligheder som ellers størrelsesmæssigt er egnede til dem.

Normalt skulle en sådan lejlighed sælges fra ung til ung, uden de vilde prisstigninger fordi unge ikke kunne låne nok alligevel og lejligheden derfor ikke ville blive solgt hvis den var for dyr. Men når der pludselig kommer gamle ind imellem, som kan og vil låne penge til at købe ungdomslejlighederne så bliver priserne skruet op, især fordi de gamle jo forventer at have en god gevinst med ud når de sælger den, som de så kun kan til andre gamle fordi de unge ikke kan låne nok.

Derfor ødelægger forældrekøb markedet for de unge der gerne vil købe første gang. Ret simpelt, måske medmindre man selv sidder i et forældrekøb og ikke har måttet lægge penge selv.


Mit indlæg skal læses i trådens kontekst. :)
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf missme » 16. mar 2018, 18:23

Det kommer vi til at gøre mens de studere. Vi har ikke lavet en børneopsparing som de får. Til gengæld har vi planer om fx at betale indskud i deres lejlighed, give dem en sum til bøger ved semesterstart og sådan noget. Jeg fik selv min børneopsparing udbetalt i rater igennem min uddannelse. Det vil jeg hellere end at de skal have en masse penge, som de så kan snoller væk
0
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf MOGA » 16. mar 2018, 19:06

Dikus skrev:Jeg kan ikke se problemet med at give penge til pizza og øl?

Giver man penge til bøger og tandlæge, frigiver det jo bare penge til pizza og øl?


Jeg har da heller ikke skrevet, at det er et problem?
Jeg kan bare ikke forestille mig, at jeg vil gøre det, heller ikke selvom resultatet i sidste ende bliver det samme.
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Daine » 16. mar 2018, 20:43

Hverken jeg eller mine brødre er blevet støttet under vores uddannelser med månedlige beløb, men vores forældre har de sidste 10 år givet os omkring 100.000 hver, fordelt ud på forskellige beløb (50.000, 30.000 og div småbeløb der render op). Det er ikke noget vi har forventet, men de har fået økonomisk råderum til at gøre det og vi er taknemmelige.
Udover kontante pengebeløb har de sparet os alle for mange håndværkerregninger gennem tiden. De har begge hænderne skruet rigtigt på og specielt min far er en dygtig handyman. Dét er også noget, der er højt værdsat!

Jeg skal ikke have børn, så jeg kommer aldrig ud for at skulle tage stilling til det. Men hvis man har økonomisk mulighed for at støtte, synes jeg da man skal gøre det, jeg kan virkelig ikke se problemet i det. Der er jo ingen der siger, man partout skal købe en lejlighed til sin barn og betale alt for at det tæller. Tilskud til bøger, buskort eller mad er også en hjælp og kan give lidt luft på tiltrængte tidspunkter - og det synes jeg også tråden her bærer fint præg af :)
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Tata
Indlæg: 1200
Tilmeldt: 16. sep 2016, 13:12
Kort karma: 130
Likede indlæg: 890

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Tata » 17. mar 2018, 16:55

Jeg arvede efter min far, da han døde, da jeg var 16 (min mor og far var skilt). Det er den hjælp jeg har fået. Tak far :engel: Ville nu 1 million gange hellere have ham i live. Ellers af min bankrådgiver. Ellers har det været mig ja og også min kæreste, der har hjulpet min mor, og sådan er det stadig. Min mor er tæt på økonomisk uansvarlig. Og det har puttet mig over i den anden kategori, ikke nøjeregnende men tæt på, altid med noget i ryggen, til alle uforudsete situationer :ninja:
0
Timian :lun:
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf 1234 » 17. mar 2018, 17:10

abcd skrev:
Stolthed er ikke en forbudt følelse, den må alle føle. Jeg tager bare udgangspunkt i mit eget liv når jeg kigger på hvad jeg ønsker for mine børn. Jeg har ikke haft forældrekøbslejlighed eller væsentlig økonomisk støtte hjemmefra - andet end hvis jeg fik 1.000 kroner til min fødselsdag eller min forældre betalte togbilletten når jeg besøgte dem. Og jeg er stolt af selv at have fundet ud af det. Jeg fandt selv et kollegieværelse, jeg fandt selv et fritidsjob til at give lidt ekstra til hverdagen som studerende, og jeg klarede mig fint igennem studierne uden gæld. Jeg ønsker bare den samme tilfredsstillende følelse for min børn, følelsen af at have klaret det selv. Og det tror jeg ville have været forurenet hvis jeg f.eks. havde siddet i en forældrekøbslejlighed. Men det betyder jo ikke at jeg mener at man er økonomisk uansvarlig eller ikke må være stolt hvis forældrene har sørget for ens lejlighed.

Jeg så et program på DR for noget tid siden om unge mennesker med meget succesfulde forældre. Det virkede som om det var lidt et åg for flere af dem at de var født til rigdom, de havde et stort behov for at bevise at de også kunne være noget uden deres forældres penge.


Det er måske bare, fordi jeg ikke er så stolt anlagt så. Det lyder til vores forældre har været omkring samme niveau og jeg har virkelig ingen stolthed følelse omkring at have klaret det mest selv overhovedet . Og havde mine forældre købt en lejlighed i centrum af min studieby så havde jeg sagt ja tak.
3
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf 1234 » 17. mar 2018, 17:12

Falstria skrev:
Buller skrev:
Problematikken er helt simpelt at forældrekøb er med til at puste priserne op så unge ikke kan få råd til at købe lejligheder som ellers størrelsesmæssigt er egnede til dem.

Normalt skulle en sådan lejlighed sælges fra ung til ung, uden de vilde prisstigninger fordi unge ikke kunne låne nok alligevel og lejligheden derfor ikke ville blive solgt hvis den var for dyr. Men når der pludselig kommer gamle ind imellem, som kan og vil låne penge til at købe ungdomslejlighederne så bliver priserne skruet op, især fordi de gamle jo forventer at have en god gevinst med ud når de sælger den, som de så kun kan til andre gamle fordi de unge ikke kan låne nok.

Derfor ødelægger forældrekøb markedet for de unge der gerne vil købe første gang. Ret simpelt, måske medmindre man selv sidder i et forældrekøb og ikke har måttet lægge penge selv.



Det har ALDRIG nogensinde været således, at en studerende kunne købe sin egen ejerbolig. Det er ikke værd at tale om effekten på markedet af studerende der køber ejerboliger (selv ikke med forældres penge i ryggen).

Det bliver heller aldrig sådan, at studerende kan købe ejerboliger.

Der er kun én løsning som batter når det gælder studerende, det er at bygge kollegier og så lade dem være forbeholdt de studerende.
Hvis en by ikke vil bygge dem, så er det måske det forkerte sted man har lagt uddannelserne.
Andre byer vil gerne.


Hvis du læser hvad hun skriver, så skriver hun ung og ikke studerende. Det er vel sådan nogen som min kæreste og jeg på 25-27 år, der lige er færdiguddannet og vi ville da have svært ved få råd til en lejlighed i centrum af Århus og København.

Men der er nu studerende der har råd til at købe, hvis de har haft sabbatår, hvor de sparet op til udbetalingen og så lejer et værelse ud under studierne. Den model kender jeg flere der brugt i Aalborg og Odense.
2
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Buller » 18. mar 2018, 19:01

Falstria skrev:
Buller skrev:
Problematikken er helt simpelt at forældrekøb er med til at puste priserne op så unge ikke kan få råd til at købe lejligheder som ellers størrelsesmæssigt er egnede til dem.

Normalt skulle en sådan lejlighed sælges fra ung til ung, uden de vilde prisstigninger fordi unge ikke kunne låne nok alligevel og lejligheden derfor ikke ville blive solgt hvis den var for dyr. Men når der pludselig kommer gamle ind imellem, som kan og vil låne penge til at købe ungdomslejlighederne så bliver priserne skruet op, især fordi de gamle jo forventer at have en god gevinst med ud når de sælger den, som de så kun kan til andre gamle fordi de unge ikke kan låne nok.

Derfor ødelægger forældrekøb markedet for de unge der gerne vil købe første gang. Ret simpelt, måske medmindre man selv sidder i et forældrekøb og ikke har måttet lægge penge selv.



Det har ALDRIG nogensinde været således, at en studerende kunne købe sin egen ejerbolig. Det er ikke værd at tale om effekten på markedet af studerende der køber ejerboliger (selv ikke med forældres penge i ryggen).

Det bliver heller aldrig sådan, at studerende kan købe ejerboliger.

Der er kun én løsning som batter når det gælder studerende, det er at bygge kollegier og så lade dem være forbeholdt de studerende.
Hvis en by ikke vil bygge dem, så er det måske det forkerte sted man har lagt uddannelserne.
Andre byer vil gerne.


Hvor læser du at jeg skriver om studerende? Jeg skriver unge, altså bl.a. folk der ikke allerede har friværdi i et købt hus.
0
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Buller » 19. mar 2018, 08:15

der var ikke nogen der regnede med at skulle score mindst 1 mio på salg af en lille snoldet ejerlejlighed på amager, det gør de nu. Selvfølgelig tjente man lidt, men ikke som de helt vilde beløb nu der jo kun kan finde sted fordi det er hr. og fru. gammel Dk der kan låne 1 mio ekstra i banken.
0
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Zombie » 19. mar 2018, 22:07

Jeg vil gerne støtte store børn med en ordentlig computer, godt vintertøj og betalte studiebøger. Resten må blive hen ad vejen hvis der sker noget uventet, men ikke hverdagsting. Dog kan de altid komme og spise med. :D

Og så kan de tjene penge ved at hussitte og passe hund, mens jeg rejser med deres far.
0
aka Forbies

:gammel:
Kirstenkp
Indlæg: 587
Tilmeldt: 16. aug 2015, 18:27
Kort karma: 30
Likede indlæg: 962

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Kirstenkp » 19. mar 2018, 22:42

Falstria skrev:
Buller skrev:
Falstria skrev:
Buller skrev:
Problematikken er helt simpelt at forældrekøb er med til at puste priserne op så unge ikke kan få råd til at købe lejligheder som ellers størrelsesmæssigt er egnede til dem.

Normalt skulle en sådan lejlighed sælges fra ung til ung, uden de vilde prisstigninger fordi unge ikke kunne låne nok alligevel og lejligheden derfor ikke ville blive solgt hvis den var for dyr. Men når der pludselig kommer gamle ind imellem, som kan og vil låne penge til at købe ungdomslejlighederne så bliver priserne skruet op, især fordi de gamle jo forventer at have en god gevinst med ud når de sælger den, som de så kun kan til andre gamle fordi de unge ikke kan låne nok.

Derfor ødelægger forældrekøb markedet for de unge der gerne vil købe første gang. Ret simpelt, måske medmindre man selv sidder i et forældrekøb og ikke har måttet lægge penge selv.



Det har ALDRIG nogensinde været således, at en studerende kunne købe sin egen ejerbolig. Det er ikke værd at tale om effekten på markedet af studerende der køber ejerboliger (selv ikke med forældres penge i ryggen).

Det bliver heller aldrig sådan, at studerende kan købe ejerboliger.

Der er kun én løsning som batter når det gælder studerende, det er at bygge kollegier og så lade dem være forbeholdt de studerende.
Hvis en by ikke vil bygge dem, så er det måske det forkerte sted man har lagt uddannelserne.
Andre byer vil gerne.


Hvor læser du at jeg skriver om studerende? Jeg skriver unge, altså bl.a. folk der ikke allerede har friværdi i et købt hus.


Du drømmer hvis du tror det nogensinde er foregået på den måde som du forestiller dig, med handel fra ung til ung uden avance til sælgeren.
I gamle dage da andelsboliger var prissat efter andelskronen, havde du udsigt til at være skrevet op i 30 år til sådan en andel, og kun komme i betragtning hvis du havde famile/bekendte i selskabet i forvejen.
Der var ikke avance til sælgeren, men det var heller ikke handel fra ung til ung.


Nu ved jeg ikke hvad du kalder "gamle dage", men midt i 1990'erne da jeg flyttede til København, slog vi op i den blå avis og valgte imellem ret mange andele en fin 2 værelses først på Amager til 32000 og 2100 om måneden. Det kunne vi fint klare som to studerende fra provinsen
1
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Madam Pomfrey » 10. apr 2018, 13:38

abcd skrev:
Ficus skrev:
abcd skrev:
JoyNips skrev:Jeg har altså svært ved at forstå problematikken med forældrekøb.
Jeg boede i forældrekøb under mine studier. Huslejen skal svare til normal husleje på markedet. Min lejlighed på 60 m2 kostede mig 4000 kr. Jeg boede alene. Min venindes lejlighed på 65 m2 kostede hende og hendes kæreste 4200 kr.
Hvem tror I havde størst udgifter pr. person på adressen?


Hvorfor boede du i forældrekøb hvis der ikke var nogen økonomiske fordele ved det?


Måske fordi man som regel ikke selv, på su, bliver lånegodkendt til at købe hvad en lejlighed, fx i København, koster. Sådan har det været for dem jeg kender i forældrekøb


Men så er der jo også en økonomisk fordel.


Jeg boede i forældrekøb, betalte en helt normal markeds-husleje, og ville have betalt tilsvarende i en almennyttig bolig. Og jeg fremlejede det ene værelse for at have råd til at bo der. Fordelen ved forældrekøb var at jeg på ingen måde var skrevet op til lejebolig, og at det derfor gav mig mulighed for ret hurtigt at få en bolig, hvilket ellers havde været fuldstændig umuligt.

Jeg fik så anden økonomisk hjælp i overgangen fra ung til voksen hvor jeg flyttede hjemmefra og skulle lære at stå på egen ben.
Min far tegnede og betalte forsikringer for mig de første år
Jeg fik stillet deres gamle bil til rådighed og skulle kun betale brændstof
jeg fik tilskud til f.x studierejse og kørekort
Jeg fik en pæn børneopsparing af min farmor og farfar, og den var en støtte under studietid og etablering i eget hjem.
Jeg har fået massevis af praktisk hjælp.

Jeg er et voksent ansvarligt fornuftigt og økonomisk ansvarligt menneske, jeg nød godt af mine forældres opbakning såvel økonomisk som praktisk da jeg var ung, men jeg har da stadig knoklet røven ud af bukserne for at have en indkomst ved siden af mit studie - tilgengæld har jeg undgået at optage studiegæld.
Jeg havde klaret mig uden dem, men de gjorde tingene nemmere, mere overskuelige, og det skabte noget frihed, som jeg er særdeles taknemmelig for.

Nu er jeg 36, og ja vi er bare en familie hvor man hjælper hinanden ved behov.
Både jeg og mine søstre har fået økonomisk hjælp, fordi vores forældre har råd til det.
Min mor har over alle årene købt tøj og fodtøj til vores børn, typisk flotte genbrugskøb, min far hjælper med håndværk inde og ude, havearbejde og hvor han ellers kan gøre en forskel.

Jeg fik i sensommeren 50.000 kr i gave af min mor, og lånte yderligt 100.000 kr, da jeg forbindelse med skilsmisse købte min eksmand ud af vores tidligere fælles bolig. Jeg kunne godt have lånt pengene i banken, men sagde ja tak til det lån min mor tilbød mig.


Jeg vil hjælpe mine egne børn alt det jeg kan fremover, både praktisk og økonomisk, så længe jeg kan se og mærke at de ikke bare forventer det, og læner sig op af det i en sådan grad at de bare slipper al ansvar.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."

Tilbage til "Privatøkonomi"