Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11228
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23200

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Mani » 13. mar 2018, 15:01

Jeg har ikke modtaget støtte fra mine forældre og jeg havde ikke en skid styr på min økonomi under bacheloren - det fik jeg først styr på under kandidaten.

Min mand fik Sygeforsikring Danmark, øvrige forsikringer & studiebøger betalt af forældrene - og har altid haft styr på økonomien. De fyldte også køleskab & fryser med gode sager ind i mellem.
De seneste 10 år har vi hvert år fået et arveforskud fra svigerforældrene. Det er ikke indregnet i vores budget og heller ikke noget vi har behov for. Men vi sætter pris på det og har de sidste par år reserveret beløbet til vores drenges efterskoleophold.

Vi kommer til at støtte vores børn på samme vis, som mine svigerforældre.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Slettet bruger » 13. mar 2018, 15:22

Krølle skrev:
abcd skrev:
Krølle skrev:Af ren nysgerrighed - hvis forældrene har pengene stående og ikke får nogen særlige renter for dem, vil du stadig foretrække et banklån med dertil hørende oprettelsesudgifter og renter? For mig virker det ikke uafhængigt. Det er snarere bare økonomisk uansvarligt ikke at spare penge, hvor man kan :genert:


Ville du låne penge af en god ven? En halvgod ven? En bekendt? Og hvis ikke, er det så ikke også økonomisk uansvarlighed.


Sammenligner du seriøst lige barn/forældre-relation med forholdet til bekendte?


Nej, jeg prøvede at finde ud af om du også mener at det er økonomisk uansvarligt at undlade at tage det billigste lån man har adgang til, hvis det kommer fra en bekendt, eller om det specifikt er sådan hvis det er forældre der er i spil.

Personligt vil jeg nødig låne penge af familie eller venner. Vi kunne da have sparet en del i renter hvis vi havde lånt til vores hus hos familie, og det var en mulighed der blev tilbudt os. Vi kunne også spare en del på madbudgettet hvis jeg tog imod hver eneste gang min mor tilbød at komme forbi med mad. Men ingen af delene har jeg lyst til, jeg har behov for at klare mig selv, og jeg bryder mig ikke om at føle mig i gæld til familie eller venner. Det synes jeg ikke er økonomisk uansvarlighed, det er bare en erkendelse af at jeg gerne vil betale for at min økonomi ikke er afhængig af familie.
2
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Juki » 13. mar 2018, 19:35

kartoffelpizza skrev:
Juki skrev:
kartoffelpizza skrev:
Juki skrev:
kartoffelpizza skrev:Jeg har klaret mig selv fra Day One. Vi har et større rådighedsbeløb end min mor.

Jeg synes det er fint at hjælpe hinanden i kort tid - jeg ville fx også hjælpe min mor.
Jeg synes, det vidner om umodenhed at få finansiel støtte (udover “jeg giver en middag/gave” som selvfølgelig de noget andet) af sine forældre når man er flyttet hjemmefra.

Umodenhed simpelthen. Du synes ikke det kan være ansvarligt at modtage et beløb fast, som lån eller ej, i stedet for at stifte gæld i fx banken med høje renter og gebyrer? Er det ikke nærmere et spørgsmål om stolthed?

Jeg sætter da også en ære i at kunne klare mig selv uden at inddrage andre eller være afhængig af støtte, men skulle jeg komme i en situation at mit hjem fx brændte ned, og jeg mistede alt, så vil jeg da 1000 gange hellere have/låne penge af min mor fremfor banken til at få dækket de ting som evt. ikke var omfattet af forsikringen.

Hvis du læser artiklerne, som jeg forholder mig til, drejer det sig ikke om lån, men om dækning af faste udgifter over en længere periode.
Det er det jeg svarer på. Ikke alle mulige andre forestillinger.

.. Hvilket jeg tager højde for i mit spørgsmål.

Hvor spørger du om andet end lån?

Nej, jeg synes ikke det er mere ansvarligt at låne af forældre end banken. Jeg synes, det er afhængighed. Og jeg synes ikke det lyder ansvarligt eller fedt. Hvis man ikke KAN låne i banken og har akut behov som man ikke kunne forudse ved at have en buffer, så kan man jo tvinges derud.

Og det sidste der taler du igen lån, forsikringer osv. Der har vi sikret os at forsikring dækker ALT. Det er lidt dyrere, men så er vi ikke afhængige.
Det er min holdning.

Der hvor jeg skriver "Du synes ikke det kan være ansvarligt at modtage et beløb fast, som lån eller ej..".

Jeg spørger egentlig bare fordi jeg ikke kan forstå hvorfor det er umodent. Det er sådan set bare det jeg prøver at få en forklaring på.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Xnaiv
Indlæg: 236
Tilmeldt: 9. okt 2015, 18:54
Kort karma: 32
Likede indlæg: 339

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Xnaiv » 14. mar 2018, 07:57

Jeg har altid selv skulle klare mig og til tider også skulle støtte min mor og søster økonomisk. De mennesker jeg burde have lært økonomisk ansvarlighed har desværre aldrig selv været ansvarlige - så jeg har aldrig lært det fra nogen.
Baggrunden for, at jeg aldrig har levet over evne tror jeg er, at min egen familie simpelthen har været det værste skrækeksempel. Jeg har set hvor meget det fylder og frustrerer når man ikke har råd til faste udgifter, uforudsete ting og helt basale behov.

Så det har bestemt ikke været en fed måde at lære økonomisk ansvarlighed, men det gør også at jeg idag tænker meget over at skabe økonomisk frihed, da jeg virkelig ved hvordan det er at skrabe bunden. Jeg er bl.a. nødt til at tage en del SU-lån under min uddannelse for at kunne få tingene til at hænge sammen, men det er også de eneste lån jeg har optaget inden vi købte vores hus. Idag er SU-lånet væk og vi har 3,5år efter huskøb skabt en større friværdi.

Jeg har selv planer om at skulle støtte mine egne børn økonomisk, da jeg tror på at jeg kan lære dem økonomisk ansvarlighed på anden vis end min egen hårde måde.

Min økonomiske hjælp vil nok også afhænge lidt af hvordan det hele udvikler sig - jeg kommer ikke til at støtte overforbrug mv., men jeg vil rigtig gerne hjælpe mine børn gennem uddannelse, boligkøb mv. Derudover er et vigtigt aspekt for mig at de viser taknemmelighed - det skal ikke være et krav eller selvfølge at der falder ting af hjemmefra.
5
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf JoyNips » 14. mar 2018, 08:07

Nå ja, min mor blev fyret kort efter skilsmissen fra min far. Han tjente pengene og ejede alt. Hun havde ikke nogen opsparing.
Jeg overførte lidt penge til hende den måned hun skulle betale indskud og depositum på sin nye lejlighed. Var hun umoden ikke at insistere på at sulte eller stifte gæld for at få mad den måned?
8
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Akehurst2 » 14. mar 2018, 08:20

JoyNips skrev:Nå ja, min mor blev fyret kort efter skilsmissen fra min far. Han tjente pengene og ejede alt. Hun havde ikke nogen opsparing.
Jeg overførte lidt penge til hende den måned hun skulle betale indskud og depositum på sin nye lejlighed. Var hun umoden ikke at insistere på at sulte eller stifte gæld for at få mad den måned?


Ja, du skal lade være med at curle din mor på den måde. Hun bliver aldrig voksen, hvis du bliver ved.
12
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Sangius » 14. mar 2018, 09:51

Jeg støtter sgu gerne minebørn økonomisk, hvis jeg har råd, og de har et reelt behov.

Synes godt nok det er en total overdrivelse at kalde det umodent og videre i den dur - må man nu ikke hjælpe folk man holder af? Det da mærkeligt.
5
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Lykke » 14. mar 2018, 10:18

Jeg tvivler på at det er studiejobs eller det at man bliver støtter økonomisk af sine forældre, som gør om man har økonomisk sans/er økonomisk fornuftig.

Jeg tror mere grundlæggende det handler om viden og værdier.
Jeg har nærmest altid tjent mine egne penge, og jeg har altid fået penge af mine forælde på den ene eller anden måde.
De giver mig stadig penge. Men jeg har jo ikke virkelig bruge for dem.
På en eller anden måde - så for mig - jo mere jeg har nem adgang til penge, og ikke skal bekymre mig om noget økonomisk, jo mindre betyder det for mig. Og jo færre penge bruger jeg.
Da vi flyttede i hus/rækkehus - ville mine forældre gerne give os en opvaskemaskine og et køleskab. Det var jo fucking lækkert. Kunne vi have klaret os uden, ja! Mine forældre elsker at kunne gøre sådan noget for os. Det kostede nok 7000kr for de to ting. Mange penge for mig på SU - knap så mange penge for mine forældre.

Gør det mig umoden?
Jeg ser det hele som gaver. Ikke som noget som er nødvendigt.
Det giver ikke mit liv værdi at øsle penge væk til alt muligt unødvendigt. Men det giver mit liv værdi at jeg ikke skal bekymre mig om noget økonomisk.
Jeg har haft nogle fritidsjobs, som jeg ikke ville have at vores barn/børn skulle have. Sådan noget tankstation/bager-jobs. Jeg synes simpelthen det er for “farlige” jobs, eller jobs som er svære at forene med et socialt liv. Så hellere en hel anden type jobs, eller intet.
Jeg vil gerne støtte vores barn/børn. Om pengene så bliver brugt på bøger eller kaffe, ja det må hun jo så selv priotere. Man kan jo ikke rigtig komme uden om at skaffe sig bøger til sit studie.
0
hthy
Indlæg: 575
Tilmeldt: 17. aug 2015, 22:48
Kort karma: 32
Likede indlæg: 699

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf hthy » 14. mar 2018, 11:27

Jeg fik 300 kr. i måneden mens jeg læste indtil jeg blev 23. Dengang var SU-legater afhængig af forældres indkomst indtil man var 23, og da mine forældre begge arbejdede fuldtids,tjente de for meget til at jeg kunne få noget, selvom de bare var alm. kontorfolk på Danfoss.Så jeg lånte de 8000 man kunne om året til en rente som på tidspunkter var oppe på en 18-19 %.
De 300 kr. dækkede så min husleje i den lejlighed jeg delte med 2 andre piger. Vi fik alle 3 sommerferiejobs i nærheden af vore forældres bopæl og kunne så spare udgifter til mad i den periode. Det var fra 1972 til 1974 jeg fik de penge.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf DenBruneMunk » 14. mar 2018, 13:05

Jeg fik hjælp fra min morfar da jeg var ung. Han kautionerede for mig, når jeg ville købe nyt som jeg ikke havde råd til. Der var sikkert tilfælde hvor han også endte med at betale det først og forklarede så , det skulle jeg ikke give tilbage.

Udover det, har jeg så ellers selv klaret økonomien på en eller anden måde.

Der har været periode hvor min mor lånte af mig i en rum tid for at få tingene til at fungere men det stoppede efter noget tid igen, når der var overskud og energi.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40577

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Akehurst2 » 14. mar 2018, 13:53

No1 skrev:
Jeg synes ærligt talt, at hvis forældrene har råd til at hjælpe, so be it. I denne tråd fokuseres kun på finansiel støtte. Jeg havde gerne byttet finansiel støtte for min mors hjemmelavede mad i stedet for.


Ja, det er lidt interessant, at folk ser direkte økonomisk støtte som noget der er mere curlingagtigt og gør folk mere umodne og mere afhængige end alle mulige andre former for hjælp.

Min mor var tandlæge, og jeg gik derfor til tandlæge gratis hos hende så længe hun levede. Det synes alle var helt naturligt, for hvorfor dog ikke, når hun nu var tandlæge? Men hvad er forskellen på at have en forælder, der er tandlæge og sparer en for at bruge penge på det, og så at ens forældre betaler tandlægeregningen?
8
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf LaScrooge » 14. mar 2018, 15:34

Hvis man ikke kan klare sig selv uden faste pengeoverførsler fra sin familie, og i øvrigt lever et normalt liv, som så mange andre, så kan det vel kategoriseres som umodent. Hvis man har de samme muligheder og vilkår som flertallet for at finde et sted at bo og fx have et studiejob og man alligevel mangler, så tænker jeg, at det er fordi man ikke har lært at prioritere sine penge, supplere sin indtægt og leve efter evne.

Det er forskellen på need to have og nice to have. Og selvfølgelig kan en situation ændre sig fra nice til need - vi taler jo ikke om de ekstraordinære krisetilfælde, hvor jeg formoder, at enhver, der kunne, ville hjælpe dem de elsker tilbage på benene. Vi taler heller ikke - i mine øjne - om de perioder, der kan opstå i alle menneskers liv, hvor de mister grebet og hvor én af de måder, man kan aflaste på, er at befri dem for økonomiske bekymringer.

Støtte kan komme i mange former og kan nære noget bestemt i folk. Jeg tror, at man kan risikere at fostre en følelse af, at livet er unødvendigt hårdt og uretfærdigt, hvis man aldrig prøver at opleve, at man kan klare sig med lidt mindre og alligevel have det godt. Det er faren ved det. Det er dér, det bliver forkælet og forkælelsens skyggeside er en følelse af berettigelse, som kan lede til ovenstående: at man slår sig i tøjret over ikke at kunne få hvad man vil have, når man vil have det, og føler sig deprimeret over det.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Juki » 14. mar 2018, 15:45

LaScrooge skrev:Hvis man ikke kan klare sig selv uden faste pengeoverførsler fra sin familie, og i øvrigt lever et normalt liv, som så mange andre, så kan det vel kategoriseres som umodent. Hvis man har de samme muligheder og vilkår som flertallet for at finde et sted at bo og fx have et studiejob og man alligevel mangler, så tænker jeg, at det er fordi man ikke har lært at prioritere sine penge, supplere sin indtægt og leve efter evne.

Det er forskellen på need to have og nice to have. Og selvfølgelig kan en situation ændre sig fra nice til need - vi taler jo ikke om de ekstraordinære krisetilfælde, hvor jeg formoder, at enhver, der kunne, ville hjælpe dem de elsker tilbage på benene. Vi taler heller ikke - i mine øjne - om de perioder, der kan opstå i alle menneskers liv, hvor de mister grebet og hvor én af de måder, man kan aflaste på, er at befri dem for økonomiske bekymringer.

Støtte kan komme i mange former og kan nære noget bestemt i folk. Jeg tror, at man kan risikere at fostre en følelse af, at livet er unødvendigt hårdt og uretfærdigt, hvis man aldrig prøver at opleve, at man kan klare sig med lidt mindre og alligevel have det godt. Det er faren ved det. Det er dér, det bliver forkælet og forkælelsens skyggeside er en følelse af berettigelse, som kan lede til ovenstående: at man slår sig i tøjret over ikke at kunne få hvad man vil have, når man vil have det, og føler sig deprimeret over det.

Selvfølgelig afhængig af omstændighederne synes jeg ikke det er umodent. Nok nærmere en dårlig vane fordi man er blevet magelig og forvænt :gruble: Derfra kan man så have en umoden indstilling til økonomi fordi man ikke tager højde for at kunne klare sig uden eller forventer pengene triller automatisk ind på kontoen.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf vibbsen » 14. mar 2018, 16:59

Min datter er 5 år. Så det er ikke så aktuelt lige pt.

Men det være sagt, så vil jeg uden at blinke og uden at føle den mindste trang til at forsvare dette give hende økonomisk tilskud til de "need-baserede" ting når den kommer. Og med need-baserede ting mener jeg mad, husleje, transport, tandlæge, forsikring og den slags. Og ikke telefoner, kluns, ferie, sko og ture i byen og dens slags.

En af mine kollegaer betaler hver måned 3000 kroner af sin datters husleje. Datteren er under uddannelse og fik tilbuddet om at flytte ind i en lejelejlighed i sammen ejendom som min kollegas søn også bor i. Den er egentlig lidt for dyr til hende her mens hun stadig er under uddannelse. En uddannelse som hun selv betaler og som hun selv har sparet 120.000 kroner op til at gå på....Og derfor har min kollega og hendes mand så valgt at spæde 3000 kroner til om måneden de næste 1 1/2 år indtil hun er færdig.

Datteren kunne jo selvfølgelig også bare have fundet sig et billigere sted at leje, blive boende hjemme eller tage sig et ekstra job. Men det behøver hun så ikke. For min kollega og hendes mand har råd til at give hende dette tilskud. Bliver hun økonomisk uansvarlig af det ??? Næppe......Bliver hun et dårligere menneske ?? Næppe....Curling er når man render i forvejen og fjerne forhindringerne for sine børn. Ikke når man vælger at give dem en taburet så de kommer lidt nemmere om ved nogen af dem....
5
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf TomKah » 14. mar 2018, 20:46

Jeg tror slet ikke jeg forstår hvor i problemet består? Jeg synes da at man skal bidrage så meget som muligt til sin familie. Men bidrager sindssygt meget til velfærd herunder overførselsindkomst - så hvorfor dog i alverden ikke til sine nærmeste hvis man har råd?

Hvorfor er det bedre at jeg sidder og tyller rødvin til 10000kr flasken end at jeg giver 10000kr til mit barn og han køber baresso kaffe for dem? Det er da 10000kr smidt ud af vinduet uanset hvem det gør det.

Jeg er et af de mest økonomisk ansvarlige mennesker jeg kender og jeg har fået i hoved og røv. Alt hvad den kunne trække. Jeg har aldrig fået et månedligt beløb som sådan men lad mig sige at jeg fik andre ting (bil med benzinkort og sådan noget).
2

Tilbage til "Privatøkonomi"