Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Wizzze » 12. mar 2018, 21:10

En tredjedel af unge under 30 får fortsat økonomisk støtte hjemmefra efter de er flyttet for sig selv.

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-03-1 ... mor-og-far

https://politiken.dk/indland/art6375694 ... mor-og-far

Får unge et skævt forhold til penge, af at få støtte hjemmefra? :gruble:

Giver du selv økonomisk støtte til dine voksne børn, i givet fald til hvad/hvor meget?
Eller er du selv ung voksen, der får støtte hjemmefra?
Senest rettet af Wizzze 12. mar 2018, 21:16, rettet i alt 1 gang.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Wizzze » 12. mar 2018, 21:14

Personligt kan jeg ikke se at det skulle være skævt at hjælpe et barn, med f.eks. tag over hovedet mens de studerer. Og jeg kan også godt forstå hvis det giver noget sikkerhed for forældrene, at de f.eks. sikre sig at den unge er forsikret, selvom det stadig burde være den unge selv, der sørgede for det. Men faste lommepenge til at feste, shoppe, spise ude for, synes jeg måske nok er at gøre barnet en bjørnetjeneste :gruble:
4
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Studsgaard » 12. mar 2018, 21:21

Da vi var yngre fik vi lidt hjælp fra svigerfamilien. Bla med at låne nogle penge af dem, uden renter. Det har ikke været sådan noget til at holde vores liv kørende. Men til et par større ting. Det har været lettere og billigere end at låne i banken. Pengene blev selvfølgelig betalt tilbage.

Så har vi også flere gange være på rejser med svigerfamilien. Rejser vi ikke selv ville have haft råd til, men de har inviteret os på. Jeg ved ikke om det hører under økonomisk hjælp. Jeg vil mere kalde det oplevelser. Og vil gerne selv kunne gøre det samme med vores børn npr de bliver store.
2
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Bøtte » 12. mar 2018, 21:28

Jeg fik ikke fast støtte fra mine forældre, men vi fik/får til tider en sum penge af varierende størrelse, fx til betaling af restskat eller da vi fik HPV vaccinen. Og vi har rejst en del med dem som de har betalt. De betalte også noget til vores bryllup og barnevognen til det første barn osv. Plus alt det løse :genert:
Jeg ved de en overgang (måske stadig?) betalte en del af min søsters bilforsikring. Det synes jeg var fint :) Og jeg synes både mine og jeg søstre har en fin økonomisk sans.

Jeg påtænker ikke at give fast støtte til mine børn i form af kontanter/faste overførsler, men vi har snakket om at vi fx ville betale for Sygeforsikring Danmark og evt forsikringer. Men det tager vi til den tid.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Krølle » 12. mar 2018, 21:37

Mine forældre betalte min præmie til Danmark, mens jeg læste. Desuden har jeg som studerende lånt penge til en andelslejlighed (dengang de kunne købes for 200.000 :tie:) og efterfølgende har de lånt ydet lån i kortere perioder, hvor der har været tale om midlertidig finansiering, som banken ellers villet age sug godt betalt for. Omvendt har jeg haft et job, siden jeg var 11, så det er ikke fordi, jeg er vokset op med fast økonomisk støtte.

Jeg har ikke selv børn, men hvis jeg havde, ville jeg køre samme model.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. mar 2018, 21:41

Min tommelfingerregel, som også har været mine forældres, vil blive, at jeg ikke skal være en del af voksne børns budget.
Fint med enkeltstående støtte og hjælp i helt særlige krisesituationer, men det månedlige budget skal kunne hænge sammen uden fast overførsel fra mig.
11
Brugeravatar
Brutus
Indlæg: 779
Tilmeldt: 20. sep 2015, 16:03
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1182

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Brutus » 12. mar 2018, 22:38

Det sker da, nogen gange når hun har haft brug for det, af forskellige årsager, andre gange bare fordi.
0
If it is not yours, dont take it
If it is not right, dont do it.
If it is not true, dont say it.
If you dont know, shut up

(Japanese Wisdom)
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Juki » 13. mar 2018, 00:15

Jeg synes ikke der som udgangspunkt er noget beundringsværdigt ved at man aldrig har fået/lånt penge af sine forældre. Og slet ikke hvis alternativet er at man stifter en masse gæld med høje renter fordi man aldrig har lært om økonomi og om at prioritere :gruble: Jeg er i hvert fald glad for at min mor har gjort så meget for at advare mod kviklån og lignende forbrugslån, og derfor har tilbudt mig et lån i stedet, for at undgå det lige pludselig kom ud af kontrol.

Jeg har ikke haft mulighed for at bo i en forældrekøbt bolig, få en bil eller lignende. Til gengæld har jeg altid kunne låne mindre beløb hvis der en måned har været nogle uforudsete udgifter. Min mor lægger også tit ud for mig hvis hun fx køber noget med for mig. Det er ikke altid vi lige får afregnet med det samme, men hun ved jo at hun får pengene og at det ikke er fordi jeg prøver at undgå at betale hvis jeg glemmer det.

Det skal jo ikke være for at betale for en dårlig vane eller et overforbrug, men man kan jo komme i en situation hvor ens udgifter overstiger ens indtægt og så kan det være en fordel at få det dækket af sine forældre fx fremfor at stifte gæld i form af et kviklån med høje renter osv.
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Juki » 13. mar 2018, 00:29

kartoffelpizza skrev:Jeg har klaret mig selv fra Day One. Vi har et større rådighedsbeløb end min mor.

Jeg synes det er fint at hjælpe hinanden i kort tid - jeg ville fx også hjælpe min mor.
Jeg synes, det vidner om umodenhed at få finansiel støtte (udover “jeg giver en middag/gave” som selvfølgelig de noget andet) af sine forældre når man er flyttet hjemmefra.

Umodenhed simpelthen. Du synes ikke det kan være ansvarligt at modtage et beløb fast, som lån eller ej, i stedet for at stifte gæld i fx banken med høje renter og gebyrer? Er det ikke nærmere et spørgsmål om stolthed?

Jeg sætter da også en ære i at kunne klare mig selv uden at inddrage andre eller være afhængig af støtte, men skulle jeg komme i en situation at mit hjem fx brændte ned, og jeg mistede alt, så vil jeg da 1000 gange hellere have/låne penge af min mor fremfor banken til at få dækket de ting som evt. ikke var omfattet af forsikringen.
3
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Juki » 13. mar 2018, 02:10

Mistermor skrev:Jeg kan ikke se, at det skulle fremme umodenhed at modtage et beløb fra sine forældre.
Jeg har ikke noget eksakt indblik i mine børns økonomi. Jeg ved de er medlem af Sygefors. Danmark, har indboforsikring, betaler deres regninger og laver budget.
Jeg ved også, at de har taget studielån i perioder.
Men de har jo en bankrådgiver, de taler økonomi med.
For øvrigt hjælper min søn mig med at gennemskue opgørelser, ligesom han har lært mig koderne til regneark.
Begge børn hjælper os med praktiske ting.
De inviterer hjem til fødselsdage. Tager deres bedstemor ud til arrangementer. Passer deres hjem og deres liv uden vores indblanding.
De passer deres studier og aftaler.
Man mister ikke siner værdier, sin moral eller sin opdragelse, fordi man får økonomisk støtte.....
Ligesom man ikke bliver et stabilt, loyalt, flittigt eller samvittighedsfuldt menneske,bare fordi man klarer sig uden støtte.

Jeg synes heller ikke man kan sætte det op på den måde. Bare fordi nogle er mere privilegerede på nogle områder gør det dem da ikke mere umodne eller uansvarlige ift. økonomi.

Jeg kommer lige i tanke om at min mor for år tilbage betalte for nogle samtaler ved en terapeut, da jeg ikke havde overskud, hverken økonomisk og psykisk, til at prioritere det. I princippet kunne hun jo være ligeglad. Jeg var flyttet hjemmefra, over 18 år og havde min egen indtægt.

Idéen bag gjorde at pengene var givet godt ud, men det var på ingen måde noget jeg forventede eller krævede. Der er stor forskel på at hjælpe/støtte/bidrage til sådan nogle fornuftige ting, fremfor at det bare er et tilskud til smøger, alkohol og sjov og ballade i byen hver weekend.
2
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf 1234 » 13. mar 2018, 06:03

Jeg har aldrig fået et fast beløb, men som studerende har mine forældre betalt min sygeforsikring Danmark, givet mig gratis kød (de er landmænd) og betalt min forsikring da jeg skulle på udlandsophold første gang. Ting jeg nemt har kunne klare mig uden, men som har været rare at få.

Jeg synes ikke der nået i vejen med at modtage hjælp som med alt andet handler det om måden og mængden. Og når jeg får børn, der flytter hjemmefra vil jeg helt sikkert også hjælpe dem. Det skal bare ikke blive en sovepude som jeg har set det er for nogen.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf LaScrooge » 13. mar 2018, 06:29

Jeg har ikke børn, men hvis jeg havde, ville jeg sandsynligvis bidrage til deres liv økonomisk på den ene eller den anden måde. Jeg tvivler på at det ville være til at klare de faste udgifter eller nødvendige ting, men i stedet være til ekstrating, som det kan være svært at spare op til som studerende, fx længere udlandsrejser. Jeg ser en stor værdi i at man lærer at bygge sit liv op selv og selv sørge for at det kører, fordi man afstemmer indtæger og udgifter, lærer at tænke langsigtet og planlægge. Jeg fandt fx ud af på et tidspunkt, at det virkelig kunne betale sig at melde SU fra i sommerferieperioden, tage et fuldtidsarbejde, spare en god del af pengene op og fordele dem ud på de to efterfølgende semestre. 1000 kroner mere om måneden gør en stor forskel og det var ikke svært at spare 8000 kroner op i løbet af en sommer.

Jeg har fået økonomisk hjælp én gang af min mor i løbet af mit liv, og det var en periode på 4 måneder, hvor jeg pga depression havde misligeholdt tilbagebetaling af for meget udbetalt SU. Min mor lavede en aftale med SU-styrelsen (eller dem der opkrævede) (og det var første gang hun "curlede mig" på den måde) og gav mig 500 kroner om måneden til det. Jeg var 31.

Langt de fleste jeg kender modtager penge af deres forældre, enten meget fast eller som beløb der drysser ind her og dér, og /eller i form af store gaver - vaskemaskiner og deslige. Jeg tænker, at det må være dejligt for dem, fordi det alt andet lige giver en basal tryghedsfølelse, også selvom det er uerkendt hvor priviligeret det er. Jeg kender også nogle, som er dybt uansvarlige økonomisk og som låner fra deres forældre hver gang det brænder på i stedet for at styre deres økonomi bedre.

Mit problem med det er, at de ofte har svært ved at forestille sig hvordan det er ikke at have noget, så de kan ikke leve sig ind i hvordan det er ikke at være priviligeret. Omvendt ved jeg ikke om det overhovedet er en god lektie at lære? Altså, hvordan det er at være alene i verden med alle dens udfordringer og bekymringer, fra man er helt ung? Jeg ved ikke om det udbytte, jeg har fået af det er mere værd end det ville have været at prøve at have oplevet tryghed og ubekymrethed? Er jeg blevet bedre rustet til livet af den grund? Jeg tror det faktisk ikke, jeg tror snarere, at det har været en mental hæmsko for mig, fordi jeg altid har bremset mig selv i ønsker og drømme, fordi jeg fx vidste, at jeg skulle spare op til tandlæge, eller et eller andet uforudset. Mit bekymringsniveau har været tårnhøjt og jeg tror, at jeg længe har følt mig mere begrænset end jeg nødvendigvis burde være. Jeg er ført for relativt nylig (inden for de seneste par år) begyndt at tillade mig selv større ting - ikke forbrug, men oplevelser. PÅ den måde, kan man sige, at jeg først er begyndt at leve mit liv NU i stedet for at forberede mig på fremtiden. Jeg bruger flere penge på mig nu, giver mig selv lov til at få det jeg gerne vil have, og jeg har opdaget, at det beriger mig, samtidig med, at det nok skal gå. De berigende oplevelser giver mere livsglæde, mere overskud og det viser sig ofte, at jeg ikke kommer til at mangle pengene i den sidste ende.
2
And we both know: I will be delicious
Olaf
Indlæg: 493
Tilmeldt: 25. aug 2015, 16:08
Kort karma: 13
Likede indlæg: 380

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Olaf » 13. mar 2018, 06:29

Jeg flyttede i forældrekøb da jeg flyttede hjemmefra. Jeg betalte dog selv alle udgifter til boligen. Desuden valgte de at betale mine udgifter til bøger mens jeg studerede.

Min mor har efter min fars død et par gange givet en større sum til min bror og jeg. Det har ikke været fordi vi stod og manglede
0
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 519
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf SonataA » 13. mar 2018, 07:03

Vi får rigtig meget økonomisk hjælp fra mine svigerforældre, det gør os ikke økonomisk uansvarlige.
Vi har fint styr på økonomien. Men hvorfor skal jeg sige nej til at de må købe tøj til børnene ved årstidsskift? Fylde min fryser med kød eller andet? Jeg føler mig priviligeret og sætter stor pris på det.

Jeg forventer da også, at hvis jeg - når ungerne er flytter hjemmefra - er lige så likvid som min svigerfamilie, jamen så skal mine børn da nyde godt af det, hvorfor skulle de ikke det?
3
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8964
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1055
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18274

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Mi55y » 13. mar 2018, 07:30

Jeg har en enkelt gang fået lidt hjælp af min mor, da hun købte en bærbar til mig. Jeg flyttede fra min kæreste, mens jeg var i gang med studierne og mistede derved adgang til computer. Da jeg jo brugte rub og stub på indskud og flyttebil, så gav hun omkring 2.000,- til en computer. Og så betalte hun vist også min sygesikring DK for mig i nogle år, efter jeg var fyldt 21 eller hvor meget det nu er. Ellers har jeg aldrig rigtig fået støtte hjemmefra og har altid arbejdet 10-15 timer ugentligt ved siden af studierne.

Min kæreste har også altid klaret sig selv og arbejdede f.eks. fuldtid i alle skoleferier for at dedikere sig studierne 100% ellers.

Han har dog fået nogle penge af både hans mor og hans far i forbindelse med at vi købte hus. Men det viser sig så også, at hans bror har lånt mere end 100.000 til at rejse for, som han har fået eftergivet, så det manglede da også bare.

Jeg vil rigtig meget håbe, at jeg selv bliver i stand til at hjælpe lidt til, hvis mine børn vil uddanne sig. Sådan noget vil jeg gerne støtte, men rejser og den slags må de selv spare op til - medmindre det selvfølgelig er rejser sammen med os.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:

Tilbage til "Privatøkonomi"