Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27063

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf ajnaM » 14. mar 2018, 22:12

Jeg har klaret mig selv mange år efterhånden og vi tjener i dag mere end mine forældre gør. Vi har så også en del flere udgifter, blandt andet til egne børn, og når de bliver større, vokser de udgifter helt sikkert.

Men jeg har altid fået hjælp. Mine forældre har blandt andet betalt indskud til en lejlighed to gange, og i øvrigt bidraget løbende, mens jeg studerede. Ikke med et fast beløb, men løbende. Har også haft en uddannelsesopsparing (ikke en børneopsparing, men sådan en, der kun måtte bruges på studierelaterede ting) og et familiefond i ryggen. Og så har der i øvrigt altid ligget 500 kroner under trappen hos mine forældre, så jeg kunne tage en taxa hjem, hvis jeg pludselig er et sted uden penge og skal hjem.

Det har betydet total tryghed. En slags manifestation af, at mine forældre har mig, hvis der sker noget. Jeg har svært ved at se noget negativt i det.




I øvrigt kender jeg rigtig, rigtig mange, hvis forældre har skabt hele fundamentet for deres økonomi ved at købe lejligheder til dem for 5-10 år siden, som de senere har kunnet købe billigt og sælge dyrt. Store dele af min vennekreds har fået en million eller mere ud af det, som de så har haft mulighed for at investere i huse eller større lejligheder.

Det synes jeg selvfølgelig er fedt for dem. Og jeg forstår sagtens, at man gør det, når man har muligheden. Men der synes jeg måske alligevel, det kammer en anelse over.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
MOGA
Indlæg: 4029
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf MOGA » 15. mar 2018, 21:45

Jeg forestiller mig, at jeg vil hjælpe mine børn økonomisk igennem fx studietiden. Måske ikke direkte kolde kontanter til pizza og øl, men med bøger, studieophold, tandlæge, Danmark, en ny vinterjakke osv. Og så vil min dør altid være åben, hvis man har brug for mad, et sted at sove og lidt omsorg.

Mine forældre har i øvrigt altid stået mig bi, både hvis jeg har bedt om det, og nogle gange bare fordi.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Slettet bruger » 15. mar 2018, 23:34

Jeg kommer nok ikke til at give mine børn nogen fast økonomisk støtte eller megen økonomisk støtte i det hele taget. Jeg synes det har en værdi at have klaret tingene selv. At kunne se på det man har og sige at det har man selv skaffet uden at komme i tvivl om hvor meget det har at gøre med at man fik en forældrekøbslejlighed og 5.000,- om måneden.
0
Selma156
Indlæg: 2343
Tilmeldt: 27. maj 2016, 16:41
Kort karma: 398
Likede indlæg: 6809

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Selma156 » 15. mar 2018, 23:45

Jeg anser mig selv som meget økonomisk ansvarlig. Jeg har aldrig stået i gæld, taget lån, brændt 3000 kroner af en aften i byen, eller sådan generelt frådset med mine penge. Mine forældre har aldrig støttet mig fast, men jeg har altid fået fine gaver, en middag hist og her og af og til en ferie, hvor de har betalt det meste undtagen lommepenge. Min mor betaler stadig min livsforsikring. Så de har bidraget, bestemt. Men uden at det blev for meget. Jeg har selv haft diverse studiejob siden jeg startede min videregående uddannelse, og dermed aldrig taget SU-lån. Selv sparet op til rejse i mit sabbatår osv.

Til gengæld har jeg fået en flot børneopsparing, en uddannelsesopsparing og flere enkeltbeløb af mine bedsteforældre. Det har også hjulpet mig meget gennem studietiden. Så jeg er glad for at have fået noget støtte, men også glad for at jeg selv har lært at tjene mine penge.

Jeg kender nogle stykker, som har fået forældrekøb, fast månedlig støtte, og hvor forældrene "bare lige overfører", når de mangler nyt tøj eller en ny cykel. Nogle af dem har bestemt taget skade af det, og deres økonomi sejler. Om det udelukkende er af den grund, skal jeg ikke kunne sige.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf godtnavn » 16. mar 2018, 01:04

Jeg har ikke selv voksne børn. Men selv har jeg ikke fået et fast beløb, eller, min mor betaler stadig min opskrivelse i boligselskabet, jeg betaler den hvert år og får pengene tilbage fordi dene r betalt dobbelt, jeg har flere gange sagt hun skal slette den i hendes netbank, men det er som om hun glemmer det. Men det er 150 kr om året, så det ville jeg kunne klarer selv ;) Det var det samme da jeg var rigtig ung, dog kunne hun finde på at fylde mit køleskab, give noget tøj hvis vi var ude og shoppe sammen og den slags, men ikke et fast beløb. Tilgengæld giver hun voldsomt store gaver til jul/fødselsdag og hun har også givet et tilskud til vores bryllup, gav barnevognen til vores barn og køber generelt en masse til vores datter, tror vores datter nyder godt af at være første barnebarn :lol:

Jeg er taknemlig for det hele, men intet af det er noget jeg forventer :)

Når min datter bliver stor håber jeg vi har råd til at hjælpe hende så studietiden bliver lidt sjovere, men tænker ikke jeg vil give et fast beløb hver måned, men give ved behov :)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf dgd2007 » 16. mar 2018, 02:25

Ja, da - det har vi. Sikkert en mindre formue, hvis man regnede det efter :)
Ikke så meget fordi de så kunne drive den af eller være urealistiske, men fx så de ikke behøvede arbejde helt så meget, når de skulle læse til eksamen og sådan noget. Det har vi som regel gjort med glæde.

Men nu er de begge færdiguddannede, og vi har trukket os tilbage, så jeg forventer ikke, at det bliver så meget fremover.
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5400
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 658
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13927

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf RavenClaw » 16. mar 2018, 10:25

Jeg er selv ung voksen, der får støtte hjemmefra. Ikke direkte pengebidrag, men min far betaler engang imellem for mine varer, når jeg er ham ude at handle ind. Jeg bor i en ret dyr lejebolig, og min månedlige indtægt er ret svingende. Jeg tager ikke imod det, når jeg har pengene til maden selv. Det er også mere set som en gestus, for at jeg ikke skal gældsætte mig for at få ordentlig mad på bordet.

Til gengæld bidrager jeg også til min fars budget, når han er presset, og jeg ikke er. Så på den måde går det nok lige op i længden.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf 1234 » 16. mar 2018, 11:04

abcd skrev:Jeg kommer nok ikke til at give mine børn nogen fast økonomisk støtte eller megen økonomisk støtte i det hele taget. Jeg synes det har en værdi at have klaret tingene selv. At kunne se på det man har og sige at det har man selv skaffet uden at komme i tvivl om hvor meget det har at gøre med at man fik en forældrekøbslejlighed og 5.000,- om måneden.


Jeg undrer mig lidt over det her fokus på at klare sig selv. Intet menneske er en ø og vi er jo alle som udgangspunkt afhængig af andre. Jeg kan takke mine forældre for jeg er hvor jeg er i dag. Ikke fordi de har givet mig måske 10.000 kr. under min uddannelse, men fordi de har lært mig ufattelig mange ting og klædt mig på til at agere den verden jeg lever i.

Og samtidig er der jo også ufattelige mange andre faktorer der betydning. Skal personen der finder en 5 år ældre færdiguddannet kæreste så heller ikke være stolt af sig selv, fordi deres partner gjorde deres studietid nemmere rent økonomisk? Bare det at have en partner at dele regningerne med gør jo økonomien nemmere.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Slettet bruger » 16. mar 2018, 11:14

1234 skrev:
abcd skrev:Jeg kommer nok ikke til at give mine børn nogen fast økonomisk støtte eller megen økonomisk støtte i det hele taget. Jeg synes det har en værdi at have klaret tingene selv. At kunne se på det man har og sige at det har man selv skaffet uden at komme i tvivl om hvor meget det har at gøre med at man fik en forældrekøbslejlighed og 5.000,- om måneden.


Jeg undrer mig lidt over det her fokus på at klare sig selv. Intet menneske er en ø og vi er jo alle som udgangspunkt afhængig af andre. Jeg kan takke mine forældre for jeg er hvor jeg er i dag. Ikke fordi de har givet mig måske 10.000 kr. under min uddannelse, men fordi de har lært mig ufattelig mange ting og klædt mig på til at agere den verden jeg lever i.

Og samtidig er der jo også ufattelige mange andre faktorer der betydning. Skal personen der finder en 5 år ældre færdiguddannet kæreste så heller ikke være stolt af sig selv, fordi deres partner gjorde deres studietid nemmere rent økonomisk? Bare det at have en partner at dele regningerne med gør jo økonomien nemmere.


Stolthed er ikke en forbudt følelse, den må alle føle. Jeg tager bare udgangspunkt i mit eget liv når jeg kigger på hvad jeg ønsker for mine børn. Jeg har ikke haft forældrekøbslejlighed eller væsentlig økonomisk støtte hjemmefra - andet end hvis jeg fik 1.000 kroner til min fødselsdag eller min forældre betalte togbilletten når jeg besøgte dem. Og jeg er stolt af selv at have fundet ud af det. Jeg fandt selv et kollegieværelse, jeg fandt selv et fritidsjob til at give lidt ekstra til hverdagen som studerende, og jeg klarede mig fint igennem studierne uden gæld. Jeg ønsker bare den samme tilfredsstillende følelse for min børn, følelsen af at have klaret det selv. Og det tror jeg ville have været forurenet hvis jeg f.eks. havde siddet i en forældrekøbslejlighed. Men det betyder jo ikke at jeg mener at man er økonomisk uansvarlig eller ikke må være stolt hvis forældrene har sørget for ens lejlighed.

Jeg så et program på DR for noget tid siden om unge mennesker med meget succesfulde forældre. Det virkede som om det var lidt et åg for flere af dem at de var født til rigdom, de havde et stort behov for at bevise at de også kunne være noget uden deres forældres penge.
1
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf JoyNips » 16. mar 2018, 12:18

Jeg har altså svært ved at forstå problematikken med forældrekøb.
Jeg boede i forældrekøb under mine studier. Huslejen skal svare til normal husleje på markedet. Min lejlighed på 60 m2 kostede mig 4000 kr. Jeg boede alene. Min venindes lejlighed på 65 m2 kostede hende og hendes kæreste 4200 kr.
Hvem tror I havde størst udgifter pr. person på adressen?
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Slettet bruger » 16. mar 2018, 12:19

JoyNips skrev:Jeg har altså svært ved at forstå problematikken med forældrekøb.
Jeg boede i forældrekøb under mine studier. Huslejen skal svare til normal husleje på markedet. Min lejlighed på 60 m2 kostede mig 4000 kr. Jeg boede alene. Min venindes lejlighed på 65 m2 kostede hende og hendes kæreste 4200 kr.
Hvem tror I havde størst udgifter pr. person på adressen?


Hvorfor boede du i forældrekøb hvis der ikke var nogen økonomiske fordele ved det?
0
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Ficus » 16. mar 2018, 12:21

abcd skrev:
JoyNips skrev:Jeg har altså svært ved at forstå problematikken med forældrekøb.
Jeg boede i forældrekøb under mine studier. Huslejen skal svare til normal husleje på markedet. Min lejlighed på 60 m2 kostede mig 4000 kr. Jeg boede alene. Min venindes lejlighed på 65 m2 kostede hende og hendes kæreste 4200 kr.
Hvem tror I havde størst udgifter pr. person på adressen?


Hvorfor boede du i forældrekøb hvis der ikke var nogen økonomiske fordele ved det?


Måske fordi man som regel ikke selv, på su, bliver lånegodkendt til at købe hvad en lejlighed, fx i København, koster. Sådan har det været for dem jeg kender i forældrekøb
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Slettet bruger » 16. mar 2018, 12:23

Ficus skrev:
abcd skrev:
JoyNips skrev:Jeg har altså svært ved at forstå problematikken med forældrekøb.
Jeg boede i forældrekøb under mine studier. Huslejen skal svare til normal husleje på markedet. Min lejlighed på 60 m2 kostede mig 4000 kr. Jeg boede alene. Min venindes lejlighed på 65 m2 kostede hende og hendes kæreste 4200 kr.
Hvem tror I havde størst udgifter pr. person på adressen?


Hvorfor boede du i forældrekøb hvis der ikke var nogen økonomiske fordele ved det?


Måske fordi man som regel ikke selv, på su, bliver lånegodkendt til at købe hvad en lejlighed, fx i København, koster. Sådan har det været for dem jeg kender i forældrekøb


Men så er der jo også en økonomisk fordel.
1
Ficus
Indlæg: 2194
Tilmeldt: 17. jul 2016, 06:49
Kort karma: 193
Likede indlæg: 2906

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf Ficus » 16. mar 2018, 12:25

abcd skrev:
Ficus skrev:
abcd skrev:
JoyNips skrev:Jeg har altså svært ved at forstå problematikken med forældrekøb.
Jeg boede i forældrekøb under mine studier. Huslejen skal svare til normal husleje på markedet. Min lejlighed på 60 m2 kostede mig 4000 kr. Jeg boede alene. Min venindes lejlighed på 65 m2 kostede hende og hendes kæreste 4200 kr.
Hvem tror I havde størst udgifter pr. person på adressen?


Hvorfor boede du i forældrekøb hvis der ikke var nogen økonomiske fordele ved det?


Måske fordi man som regel ikke selv, på su, bliver lånegodkendt til at købe hvad en lejlighed, fx i København, koster. Sådan har det været for dem jeg kender i forældrekøb


Men så er der jo også en økonomisk fordel.


Så forstår jeg ikke hvorfor du spørger JoyNips sådan, hun har jo ikke skrevet hvorfor at de købte til hende, bare at hun, på trods af et forældrekøb, sad dyrere end veninden.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Støtter du dine store/voksne børn med økonomien?

Indlægaf JoyNips » 16. mar 2018, 12:26

abcd skrev:
JoyNips skrev:Jeg har altså svært ved at forstå problematikken med forældrekøb.
Jeg boede i forældrekøb under mine studier. Huslejen skal svare til normal husleje på markedet. Min lejlighed på 60 m2 kostede mig 4000 kr. Jeg boede alene. Min venindes lejlighed på 65 m2 kostede hende og hendes kæreste 4200 kr.
Hvem tror I havde størst udgifter pr. person på adressen?


Hvorfor boede du i forældrekøb hvis der ikke var nogen økonomiske fordele ved det?


For at have et sted at bo. Du ved, tag over hovedet, seng at sove i. Den slags luksus.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Privatøkonomi"