De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf Wizzze » 12. mar 2018, 10:32

Sophies-mor skrev:
Wizzze skrev:
Sophies-mor skrev:
Ficus skrev:Jeg gad egentlig godt vide om June har gjort en lille forskel. Selvom at det generelt er stort set uændret.

Deres univers er i hvert fald (meget) lilla og pink - damebladstaktik - og da de kom frem, var det blandt andet med en del sponsorerer indlæg hos mode- og livsstilsbloggere.

Ville gerne se om fordelingen hos dem, matcher den generelle.

Altså, jeg har aldrig hørt om June - så det kræver jo også en vis viden om, at de ER der, før man investerer hos dem.
Er det en investeringsforening?
:gruble:


Det er Dansk banks forsøg på at gøre investering nemmere og mere tilgængeligt, bl.a. ved at man kan placere få hundrede kroner ad gangen, og ikke behøver mange tusinder. Og så følger der mere vejledning og info med. De har endda en blog, for at interessere flere kvinder, men den store succes som de havde regnet med, har endnu ikke vist sig, der er stadig kun investeret relativt få midler gennem June, i forhold til mere traditionelle investeringsforeninger.

Medmindre jeg kan finde en investeringsforening, som på INGEN måde er knyttet til Danske Bank eller Nordea, så investerer jeg ikke en hujende noget som helst i dét.


https://bankinvest.dk/nyheder/2018/02/n ... arwin.aspx

Darwin er Bankinvests modtræk mod June

SparInvest er også på banen.
https://sparindex.dk/
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf Juki » 12. mar 2018, 10:53

Jeg kan ikke få adgang til artiklen, selvom jeg har slået AdBlock fra :gruble:

Aktiehandel og lignende interesserer mig ikke og jeg har derfor ikke sat mig ind i det. Mit indtryk er også at det kræver en del overblik og tid at sætte sig ordentligt ind i det for ikke at handle med hovedet under armen. Der har i hvert fald været stor forskel blandt dem jeg kender til. Jeg synes også tit nogen har givet mig sådan nogle ludoman-vibes :wacko:

Ellers tror jeg bare det handler om hvordan man lever sit liv og hvilke værdier og lignende man har her i livet. For mig er penge bare en adgangsbillet til muligheder, men det er ikke nødvendigt at have en masse penge til rådighed for at leve det liv jeg gerne vil. Jeg vil også hellere have det godt her og nu så der er en forudsætning for at jeg også har det godt resten af livet. Det giver fx ikke meget mening for mig at overarbejde og slide sig selv ihjel for måske engang at have flere penge til rådighed som pensionist, fremfor også at have det godt og nyde livet i de 30-40 år hvor man sparer op.

Man kan investere på mange måder og selvom der da kan være en idé i at spare op til et økonomisk sikkerhedsnet engang i fremtiden, så kan man jo gøre meget selv ved at forsikre sig selv og sine ejendele. Og uden der skal gå for meget hippie i den så virker det da også som en ret god investering fx at genbruge(jeg kunne kun læse det første af artiklen hvor det bliver nævnt og brugt som eksempel)
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1859
Likede indlæg: 9560

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf Spjaerten » 12. mar 2018, 14:05

Jeg gad godt investere. Men København er en dyr by at leve i, på en enmands hustands indkomst.
Så har ikke haft noget at investere. Desværre.
0
Tryk på * :slem:
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf JoyNips » 12. mar 2018, 15:01

For mig er det også risikovilligheden. Jeg har i princippet omkring 100.000 kr., jeg godt kunne investere. Men de står på en gevinstkonto og der bliver de. For jeg vil ikke risikere at miste dem.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3249
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12364

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf Joe » 12. mar 2018, 15:05

Så meget går jeg bare ikke op i penge.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf Slettet bruger » 12. mar 2018, 16:22

Joe skrev:Så meget går jeg bare ikke op i penge.


Når din pensionsrådgiver spørger hvilken risikoprofil du gerne vil have på din pension og anbefaler dig høj risiko med mange aktier fordi der er 30+ år til du skal på pension, siger du så også nej tak med den begrundelse?
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf avdotja » 12. mar 2018, 16:25

Hvad er procentsatserne? Altså hvor stor en del af kvinder hhv mænd investerer?

Der er ingen tvivl om at jeg kender forholdsvis få kvinder der investerer i aktier (udover pensionen), men jeg kender nu heller ikke specielt mange mænd der gør det.

Selv har jeg handlet med aktier i mere end 10 år; det er gået bedre visse år end andre, men overordnet set har det været en fin investering. Der har været perioder hvor jeg har handlet flere gange om dagen, men der har også været mange måneder hvor jeg dårligt har skænket markederne en tanke. Min interesse går lidt op og ned.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf 1234 » 12. mar 2018, 16:28

Vi regner med at starte med at investere i den her måned på mit initiativ faktisk. Der bliver i stil med det omtalte fra June. Årsagen er at vi lige nu har økonomisk overskud så vi godt kan afse et mindre beløb hver måned. Tanken er egentlig at beløbet ikke skal have et specifikt formål men mere være noget vi gør for sjov. Jeg tror næppe vi bliver de store spekulanter. Det bliver sikkert omsat til noget bolig på en anden måde senere.
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14467

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf Pjeps » 12. mar 2018, 16:47

Jeg synes jeg investerer min løn i livskvalitet her og nu. Jeg har set alt for mange der har gået og gemt og investeret til alderdommen, hvorefter de så ramler ind i noget sygdom eller andet der gør at de ikke får samme glæde ud af formuen, som de kunne have fået hvis de havde nydt livet mens de kunne. Ja jeg er sygeplejerske inden for kræftområdet, så jeg lever efter devisen at ingen ved hvad morgendagen bringer.

Og så har jeg forøvrigt ikke råd til de store investeringer, Selv om Løhde og co. Mener at jeg har en fest hver gang lønnen går ind. :D
0
:ninja:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf Wizzze » 12. mar 2018, 19:15

avdotja skrev:Hvad er procentsatserne? Altså hvor stor en del af kvinder hhv mænd investerer?

Der er ingen tvivl om at jeg kender forholdsvis få kvinder der investerer i aktier (udover pensionen), men jeg kender nu heller ikke specielt mange mænd der gør det.

Selv har jeg handlet med aktier i mere end 10 år; det er gået bedre visse år end andre, men overordnet set har det været en fin investering. Der har været perioder hvor jeg har handlet flere gange om dagen, men der har også været mange måneder hvor jeg dårligt har skænket markederne en tanke. Min interesse går lidt op og ned.


Ser man på hvem der sparer op, så klarer kvinder sig faktisk bedre end mænd.
Det er kun 13% af kvinder der slet ikke sparer op, mens 17% af mænd slet ikke sparer op. Men ser man så på hvordan der spares op, så er det at mændene løber fra kvinderne.
42% af kvinder sparer nemlig kun op på en bankkonto, tallet for mænd er 28%
29% af mænd har aktier, kun 17% af kvinder har aktier, samlet set så ejes 2/3dele af alle aktier af mænd, så mænd sidder massivt på formueopbygningen.
9% af mænd ejer obligationer, 6% af kvinder ejer obligationer.
13% af mænd har penge i investeringsforeninger, kun 5% af kvinder har sat penge i investeringsforeninger.

"Bankopsparing eller investering? Så meget får du ud af dine penge
Sad du med 10.000 opsparede kroner i 2004 og overvejede, hvordan de skulle spares op?
Valgte du at investere dem i en typisk investering i en investeringsfond, ville pengene i gennemsnit være vokset til 20.000 kroner i 2014. Lod du i stedet pengene blive i banken, ville du stå med 12.000 kroner i hånden. Det svarer til. at investeringsforeningerne giver et afkast, som er omtrent fem gange bedre end bankkontoen.
Kvindernes valg om at sætte opsparingen i ­banken har vidtrækkende konsekvenser. På en bankkonto forrentes pengene i øjeblikket minimalt eller slet ikke.
»Det betyder, at mænds formuer udvikler sig mere eksplosivt end kvinders. På grund af den rekordlave inflation ser vi samtidig, at kvinderne ikke er i stand til at bevare deres købekraft, fordi der faktisk bliver spist en smule af kvindernes formue,« siger Per ­Hansen, investeringsøkonom i Nordnet.
I løbet af de seneste ti år har investerings­foreninger haft et gennemsnitligt årligt afkast på 7,3 pct. Til sammenligning har det gennemsnitlige årlige afkast på opsparingen i banken blot været 1,9 procent, viser tal fra Finanstilsynet og Nationalbanken.
På sigt er det problematisk, at kvinders formuer bliver udhulet, da de samtidig lever længere end mænd, påpeger Helle Snedker, kundechef i Formuepleje.
»Groft sagt ender vi med at sidde som nogle fattige, gamle kællinger. Og det er ikke engang mændenes skyld. Det er helt vores egen,«

Ann Lehmann Erichsen mener grund­læggende, at kvinder ikke interesserer sig nok for investering.
»For mange kvinder er det lidt som en ­lukket bog. Derfor er det svært at gennemskue, hvad fordele og ulemper er ved investering. Grundlæggende savner mange kvinder en forståelse for, hvad inflation eksempelvis er. Man har svært ved at forstå, at ens penge kan blive udhulet, så de bliver meget mindre værd,« siger hun.
Og det er en dyrtkøbt »dovenskab« fra kvindernes side, som forklarer X-kromosomets mangel på økonomisk interesse, mener Helle Snedker.
»Tilsyneladende kræver det utroligt meget af kvinderne at sætte sig ind i privatøkonomien. Det er ærgerligt, for kvinderne, som sætter sig ind i det, bliver rigtigt dygtige til det. Min oplevelse er, at kvinder tør stille de dumme spørgsmål, når de kommer til ­rådgivning hos os, hvor mændene er mere optagede af deres stolthed. Derfor får ­kvinder ofte bedre løsninger i sidste ende, når de rent faktisk engagerer sig,« siger hun."
https://www.business.dk/bank/kvinder-sp ... -fattigere
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 12. mar 2018, 19:30

Jeg er også på den med risiko jeg hsr ikke nerver til det.

Men hvad kan man bruge de der tal til? Vi har aktier. VI. Men det er min mand der jonglerer med dem og de står i hans navn osv. Vores økonomi er sammenkørt, så det er vores penge og vores aktier.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf Wizzze » 12. mar 2018, 19:57

FormerlyKnownAs skrev:Jeg er også på den med risiko jeg hsr ikke nerver til det.

Men hvad kan man bruge de der tal til? Vi har aktier. VI. Men det er min mand der jonglerer med dem og de står i hans navn osv. Vores økonomi er sammenkørt, så det er vores penge og vores aktier.


Der er flere singler end nogensinde før
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml?cid=20988

Skilsmisseraten er høj
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/b ... kilsmisser

Og det kan blive dyrt, især for mange kvinder der ikke har beskyttet sig
https://hjorth.blogs.business.dk/2016/0 ... misk-ruin/

Selvfølgelig er der ingen problemer hvis man bliver gamle sammen, og man har en god fællesøkonomi, eller hvis man kan finde ud af at skilles på en voksen og værdig måde, men der er bare virkelig mange historier derude om det modsatte, og det er næsten altid kvinden det går ud over :tie:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28058

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 12. mar 2018, 20:02

Wizzze skrev:
FormerlyKnownAs skrev:Jeg er også på den med risiko jeg hsr ikke nerver til det.

Men hvad kan man bruge de der tal til? Vi har aktier. VI. Men det er min mand der jonglerer med dem og de står i hans navn osv. Vores økonomi er sammenkørt, så det er vores penge og vores aktier.


Der er flere singler end nogensinde før
https://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml?cid=20988

Skilsmisseraten er høj
https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/b ... kilsmisser

Og det kan blive dyrt, især for mange kvinder der ikke har beskyttet sig
https://hjorth.blogs.business.dk/2016/0 ... misk-ruin/

Selvfølgelig er der ingen problemer hvis man bliver gamle sammen, og man har en god fællesøkonomi, eller hvis man kan finde ud af at skilles på en voksen og værdig måde, men der er bare virkelig mange historier derude om det modsatte, og det er næsten altid kvinden det går ud over :tie:


Men tallet går jo direkte på mænd og kvinder. Ikke om det ene eller andet. Og altså, nogle af de mænd og kvinder må trods alt være i parforhold. At det er direkte dumt ikke have styr på formaliteterne i et ægteskab er noget andet.
1
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf fisken80 » 12. mar 2018, 20:06

Jeg kender alt til inflation og jeg ved udmærket at mine penge mister værdi af at stå på en almindelig bankkonto med enormt lav rente (og jeg får endda renter, det er langt fra alle, der har det). Men igen, min tryghed vejer bare tungere. Jeg vil ikke risikere at miste de penge eller at miste nogen af dem.

Sjovt nok var jeg langt mere risikovillig som ung studerende, der havde jeg omkring 30.000 investeret gennem en investeringsforening i min bank, og de gav mig da et afkast på små 1000 kroner om året i nogle år. Jeg mistede hvis lidt da jeg solgte dem, jeg skulle bruge pengene og det var midt under finanskrisen, men alt i alt gik det nok mere eller mindre lige op, muligvis med et lille overskud samlet set.

I dag har jeg bare slet ikke lyst til den slags. Jeg anser vores lejlighed som en investering, det er rigeligt til mig.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Buller
Indlæg: 1176
Tilmeldt: 16. jan 2016, 09:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1800

Re: De damer, hvorfor er investering ikke interessant?

Indlægaf Buller » 13. mar 2018, 06:54

Sjovt, jeg er netop begyndt at investere lidt i det små for at lære mig selv lidt om det. Min mand derimod har ingen interesse i det. Men det er generelt mig der står for al økonomien herhjemme.

Tror det der holdt mig tilbage var at man ikke rigtig kan komme til at øve sig uden at det koster en del penge. Men efter en del tid på diverse blogs etc. har jeg besluttet mig for at hoppe ud i det, stadigvæk på lille basis, men jeg giver det lidt tid og så regner jeg med at der skal bygges en større opsparing op i den verden.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"