Hvor stor en udbetaling lagde i på jeres bolig?

Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18169

Re: Hvor stor en udbetaling lagde i på jeres bolig?

Indlægaf Mi55y » 5. mar 2018, 10:12

Førstegangskøber her.

Vi lagde en udbetaling på 10% og fik desuden banklånet som en kassekredit, som her 4 måneder efter overtagelse er under 50% udnyttet. Til gengæld har vi så ingen opsparing, men kan trække på kassekreditten.

Min kæreste havde en god opsparing, så det er 100% ham, der er kommet med pengene. Til gengæld har vi så fået lavet en samejeoverenskomst, så han bliver tilgodeset ved et evt. salg.
0
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvor stor en udbetaling lagde i på jeres bolig?

Indlægaf JoyNips » 5. mar 2018, 13:40

Vi har en friværdi på 800.000 i vores lejlighed, så det bliver det beløb vi lægger. Så skulle vi gerne slippe for banklån.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Hvor stor en udbetaling lagde i på jeres bolig?

Indlægaf Krølle » 5. mar 2018, 15:05

Jeg tænker for øvrigt ofte, at det er mega hardcore at stå som førstegangskøber i områder med priser a la Kbh.

Jeg fatter ikke, hvordan man får det til at ske - og priser mig lykkelig for, at jeg er 35 og har været med på markedet siden 2003 :tie:
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvor stor en udbetaling lagde i på jeres bolig?

Indlægaf Wizzze » 5. mar 2018, 15:40

Krølle skrev:Jeg tænker for øvrigt ofte, at det er mega hardcore at stå som førstegangskøber i områder med priser a la Kbh.

Jeg fatter ikke, hvordan man får det til at ske - og priser mig lykkelig for, at jeg er 35 og har været med på markedet siden 2003 :tie:


2 gode indtægter, sjov og spas skåret ind til benet, og en masse stress tror jeg er opskriften i dag? :gruble:

Jeg smed 200.000, som jeg havde sparet op for min første andel i 1997 tror jeg det var, og så har jeg vel brugt 80-90.000 i forbedringer i de 2-3år efter på køkken, bad osv. Den solgte jeg til omkring en million da vi flyttede sammen og købte en større andel, som vi fik til ca. 1,4 og så ofrede lidt over 400k på, og de penge havde jeg på bogen, og nu kan vi sælge til omkring 3-3,2 afhængig af tidspunkt og hvor længe vi vil vente.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Chatsy
Indlæg: 1000
Tilmeldt: 1. nov 2015, 09:30
Kort karma: 212
Likede indlæg: 4669

Re: Hvor stor en udbetaling lagde i på jeres bolig?

Indlægaf Chatsy » 5. mar 2018, 17:54

Har lige købt hus og har kun lagt 5 % i.
Ene og alene fordi jeg vil have luft i økonomien indtil jeg ligesom er "kørt ind" i det at være husejer, da jeg er førstegangskøber. Der bliver ekstra regninger og andre forfaldsdatoer end jeg hidtil har været vant til og der bliver det nødvendigt med en økonomisk buffer indtil det hele kører.

Havde det stået til min oprindelige planlægning havde jeg sparet de 20 % op selv, men pga. min situation har det bare ikke været muligt. Så jeg startede fra 0 kr i sommers, fordi jeg valgte at betale min bil ud og fokusere på at spare så meget som muligt op derefter. De 5 % er netop trukket og nu sparer jeg videre op for at have min buffer samt have til de nødvendige omkostninger ifb med flytning, herunder maling, når den tid kommer.

Jeg kan jo ligeså godt få det bedste ud af det, når det nu måtte ende med et banklån - der i øvrigt er som kassekredit - oveni realkreditlånet.
0
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Hvor stor en udbetaling lagde i på jeres bolig?

Indlægaf Æble » 5. mar 2018, 18:46

Vi realiserede vores friværdi ved salg af hus og kunne derfor lægge ca 1,5mil i vores nye hus til 6mil.
1
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Hvor stor en udbetaling lagde i på jeres bolig?

Indlægaf lulu-p » 5. mar 2018, 18:54

Førstegangskøbere og lagde 20%.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Hvor stor en udbetaling lagde i på jeres bolig?

Indlægaf TomKah » 5. mar 2018, 19:26

tiderne var en anden engang. Jeg havde en andel før jeg købte hus. Kan ikke huske udbetalingen, men mere end 20 pct for vi har aldrig haft banklån.
Jeg er meget strengt opdraget rent økonomisk.
0
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Hvor stor en udbetaling lagde i på jeres bolig?

Indlægaf MOGA » 6. mar 2018, 23:02

Førstegangskøber, 10%. Jeg kunne godt have lagt lidt mere, men valgte at have resten i banken til “hvis nu”.
0
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Hvor stor en udbetaling lagde i på jeres bolig?

Indlægaf musling » 7. mar 2018, 19:51

Negativt fortegn.

Vi havde slet ikke nået at spare op - vi var bare ude at kigge hus, fordi vi kunne. Og så blev vi forelskede.
Så vi lånte det hele i banken + til et nyt køkken. Havde selv 50.000 til øvrig istandsættelse.

Set med voksenøjne skulle vi nok have ventet et års tid, så vi havde kunne spare godt op. Det skete bare ikke! ;-)
0
Brugeravatar
musel
Indlæg: 168
Tilmeldt: 10. jan 2016, 19:43
Kort karma: 37
Likede indlæg: 352

Re: Hvor stor en udbetaling lagde i på jeres bolig?

Indlægaf musel » 9. mar 2018, 13:40

50% for en lejlighed i København
0
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Hvor stor en udbetaling lagde i på jeres bolig?

Indlægaf achillaxedprune » 10. mar 2018, 09:46

Vi lånte sådan set 105% og havde en 120.000 kr. ud over det, mener jeg... Det var overraskende dyrt at blive husejer, så det vi troede skulle bruges på udbetaling blev brugt på diverse forsikringer, låneomkostninger, flytningen, nye møbler, haveredskaber (vi brugte overraskende mange penge på stuff til haven) og lignende.

Her 3 år efter er vi gået fra et banklån på ca. 650.000 kr. til 135.000 kr. Så jeg synes, at vi klarer det rigtig fint til trods for stor låneoptagelse. :) Og jeg er glad for vi købte da vi købte... Hvis vi dog havde købt nogle af de huse, vi så på i starten (i KBH) så var vi blevet millionærer nu. Lidt vildt at tænke på.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Hvor stor en udbetaling lagde i på jeres bolig?

Indlægaf TomKah » 10. mar 2018, 12:38

achillaxedprune skrev:Vi lånte sådan set 105% og havde en 120.000 kr. ud over det, mener jeg... Det var overraskende dyrt at blive husejer, så det vi troede skulle bruges på udbetaling blev brugt på diverse forsikringer, låneomkostninger, flytningen, nye møbler, haveredskaber (vi brugte overraskende mange penge på stuff til haven) og lignende.

Her 3 år efter er vi gået fra et banklån på ca. 650.000 kr. til 135.000 kr. Så jeg synes, at vi klarer det rigtig fint til trods for stor låneoptagelse. :) Og jeg er glad for vi købte da vi købte... Hvis vi dog havde købt nogle af de huse, vi så på i starten (i KBH) så var vi blevet millionærer nu. Lidt vildt at tænke på.


Det er bare så vildt så stor forskel der er på hvad man har kunne tjene på boliger, hvis man købte det rigtige på det rigtige tidspunkt.
Vi købte i 2004 - det er mange år siden - I know. Vi vaklede mellem en lejlighed på vesterbro og et hus i forstaden. Lejligheden var 165 kvm og blev solgt for 2.65 mio. Den ovenover og nedenunder er blevet solgt i 2016 til hhv 6 og 6.6 mio kr.
Vi købte et hus til 3.5 mio kr. Vores nabo hus som er tilsvarende vores er i dag til salg for 4.7, men jeg vil tro at det skal ned i 4 for at blive solgt.
Så gevinst for os - ca 0.5 mio kr, men vi havde potentielt tjent op til 4 mio kr hvis vi havde købt lejligheden, vi vaklede mellem.

Det er godt nok mange penge, men jeg synes nu stadig vi traf den rigtige beslutning.
0
Brugeravatar
Krølle
Indlæg: 3674
Tilmeldt: 16. aug 2015, 02:48
Kort karma: 1829
Likede indlæg: 14457

Re: Hvor stor en udbetaling lagde i på jeres bolig?

Indlægaf Krølle » 10. mar 2018, 14:25

TomKah skrev:
achillaxedprune skrev:Vi lånte sådan set 105% og havde en 120.000 kr. ud over det, mener jeg... Det var overraskende dyrt at blive husejer, så det vi troede skulle bruges på udbetaling blev brugt på diverse forsikringer, låneomkostninger, flytningen, nye møbler, haveredskaber (vi brugte overraskende mange penge på stuff til haven) og lignende.

Her 3 år efter er vi gået fra et banklån på ca. 650.000 kr. til 135.000 kr. Så jeg synes, at vi klarer det rigtig fint til trods for stor låneoptagelse. :) Og jeg er glad for vi købte da vi købte... Hvis vi dog havde købt nogle af de huse, vi så på i starten (i KBH) så var vi blevet millionærer nu. Lidt vildt at tænke på.


Det er bare så vildt så stor forskel der er på hvad man har kunne tjene på boliger, hvis man købte det rigtige på det rigtige tidspunkt.
Vi købte i 2004 - det er mange år siden - I know. Vi vaklede mellem en lejlighed på vesterbro og et hus i forstaden. Lejligheden var 165 kvm og blev solgt for 2.65 mio. Den ovenover og nedenunder er blevet solgt i 2016 til hhv 6 og 6.6 mio kr.
Vi købte et hus til 3.5 mio kr. Vores nabo hus som er tilsvarende vores er i dag til salg for 4.7, men jeg vil tro at det skal ned i 4 for at blive solgt.
Så gevinst for os - ca 0.5 mio kr, men vi havde potentielt tjent op til 4 mio kr hvis vi havde købt lejligheden, vi vaklede mellem.

Det er godt nok mange penge, men jeg synes nu stadig vi traf den rigtige beslutning.


Det er og bliver et lotteri. Min eks købte lejlighed i Kbh på toppen og kom ud af det med et ret stort tab, da han solgte i 2009. Til gengæld steg de efterfølgende boliger fra 2009 til 2017 ca 3,5-3,8 mio. Det er gode eksempler på, at man skal købe efter at få en bolig og ikke en investering - det er surt nok at tabe eller "gå glip af" (papir)penge, men hvis man ovenikøbet ikke knuselsker sit hjem, er det dobbelt surt.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Hvor stor en udbetaling lagde i på jeres bolig?

Indlægaf TomKah » 10. mar 2018, 16:11

Krølle skrev:
TomKah skrev:
achillaxedprune skrev:Vi lånte sådan set 105% og havde en 120.000 kr. ud over det, mener jeg... Det var overraskende dyrt at blive husejer, så det vi troede skulle bruges på udbetaling blev brugt på diverse forsikringer, låneomkostninger, flytningen, nye møbler, haveredskaber (vi brugte overraskende mange penge på stuff til haven) og lignende.

Her 3 år efter er vi gået fra et banklån på ca. 650.000 kr. til 135.000 kr. Så jeg synes, at vi klarer det rigtig fint til trods for stor låneoptagelse. :) Og jeg er glad for vi købte da vi købte... Hvis vi dog havde købt nogle af de huse, vi så på i starten (i KBH) så var vi blevet millionærer nu. Lidt vildt at tænke på.


Det er bare så vildt så stor forskel der er på hvad man har kunne tjene på boliger, hvis man købte det rigtige på det rigtige tidspunkt.
Vi købte i 2004 - det er mange år siden - I know. Vi vaklede mellem en lejlighed på vesterbro og et hus i forstaden. Lejligheden var 165 kvm og blev solgt for 2.65 mio. Den ovenover og nedenunder er blevet solgt i 2016 til hhv 6 og 6.6 mio kr.
Vi købte et hus til 3.5 mio kr. Vores nabo hus som er tilsvarende vores er i dag til salg for 4.7, men jeg vil tro at det skal ned i 4 for at blive solgt.
Så gevinst for os - ca 0.5 mio kr, men vi havde potentielt tjent op til 4 mio kr hvis vi havde købt lejligheden, vi vaklede mellem.

Det er godt nok mange penge, men jeg synes nu stadig vi traf den rigtige beslutning.


Det er og bliver et lotteri. Min eks købte lejlighed i Kbh på toppen og kom ud af det med et ret stort tab, da han solgte i 2009. Til gengæld steg de efterfølgende boliger fra 2009 til 2017 ca 3,5-3,8 mio. Det er gode eksempler på, at man skal købe efter at få en bolig og ikke en investering - det er surt nok at tabe eller "gå glip af" (papir)penge, men hvis man ovenikøbet ikke knuselsker sit hjem, er det dobbelt surt.



Ja, man skal elske sit hjem, så er konjunkturerne noget nemmere at bære. Sådan er det i hvert fald for mig. Kunne slet ikke forestille mig at sidde i en lejlighed 3. sal på Vesterbro med 3 børn. Også selvom det var en rigtig fin og stor lejlighed. Og der var elevator.

Mit eksempel var også mest for illustrere at det er mega svært at forudsige hvor populært/upopulært et område bliver. Det er var jo i 90'erne svært at forestille sig at København ville ende med at blive et sted man tilvalgte at bo. Og ja, i 2004 var priserne i København jo stadig markant lavere end i forstæderne. Selv på Frederikberg kunne man få en lejlighed der var billigere end et hus i samme størrelse i forstæder som i dag anses som markant dårligere at bo i (Herlev, Mørkhøj, Værløse - de var alle dyrere end Frederiksberg dengang).
0

Tilbage til "Privatøkonomi"