Testamente, hvordan

Neverkont
Indlæg: 1859
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Testamente, hvordan

Indlægaf Neverkont » 3. feb 2018, 19:29

Jeg håber, at der er en advokat ell.l., der kan vejlede mig lidt.

Min bror blev handicappet for et par år siden, efter et par blodpropper i hjernen.

Jeg hjælper ham en del, med praktiske ting da han ikke kan bruge højre arm, med kontakt til myndigheder o.l. da han har talebesvær. Dette er grove træk.

Han har modtaget et par udbetalinger fra sin pensionsordning, og havde lidt opsparing i forvejen. Han ønsker ikke at hans børn skal arve mere end allerhøjest nødvendigt, men at jeg skal arve ham.

Jeg har ikke gjort noget ved det, for jeg synes den er lidt svær (i forhold til hans børn), men nu har han sagt det igen, og der er ikke noget at tage fejl af. Han ønsker at jeg skal arve så meget som muligt.

Han har et meget simpelt hjem, intet af særlig værdi, men han har jo "lidt" stående i banken, og ikke store muligheder for at bruge dem.

Hvordan skal sådan et testamente laves, så der ikke opstår nogen tvivl?
0
Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Testamente, hvordan

Indlægaf Aesel82 » 3. feb 2018, 20:05

Det skal laves, så børnene kun får deres tvangsarv, som er 25 % af hele arven. Resten kan han testamentere til dig.
0
Neverkont
Indlæg: 1859
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Testamente, hvordan

Indlægaf Neverkont » 3. feb 2018, 21:14

Aesel82 skrev:Det skal laves, så børnene kun får deres tvangsarv, som er 25 % af hele arven. Resten kan han testamentere til dig.


Det ved jeg. ;)

Mit spørgsmål handler mere om, om man skal have en advokat til at lave det, eller om der er andre muligheder.

Om man evt. kan lave det selv, og så få det "godkendt" på en eller anden måde.
0
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Testamente, hvordan

Indlægaf Lys » 3. feb 2018, 21:17

Man kan godt lave det selv, men når du skal begunstiges i testamentet på bekostning af børnene, ville jeg holde mig ude af tilblivelsesprocessen, hvis jeg var dig. Hvis man ikke ved, hvordan man griber det an, ville jeg kontakte en advokat eller et af de mange online testamente”bureauer” og betale mig fra det.

Testamentet kan underskrives for en notar eller laves som vidnetestamente. Jeg ville selv vælge notaren.
4
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Testamente, hvordan

Indlægaf Sophies-mor » 3. feb 2018, 21:38

Jeg ville så ABSOLUT få det lavet via en advokat og få en notariel bekræftelse.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Aesel82
Indlæg: 2635
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4244

Re: Testamente, hvordan

Indlægaf Aesel82 » 4. feb 2018, 06:58

Jeg ville også helt klart gå til en advokat.

Kan din bror gå alene, eller skal han have én med?

Du kan måske godt gå med til advokat, men han skal gå til notateren alene. Ellers kommer der til at stå i notarpåtegningen, at du var til stede, da han skrev under, og det er nok ikke så smart :).
0
JoyNips
Indlæg: 12051
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Testamente, hvordan

Indlægaf JoyNips » 4. feb 2018, 08:03

Jeg vil slå et slag for familietestamente.dk. Man tager en (gratis) telefonisk snak med dem om sit behov og får så indenfor 24 timer et skræddersyet testamente. Og der er ubegrænset mulighed for rettelser i 12 mdr.
Testamentet koster 3000 kr og så skal man jo så lige lægge de 300 kr til notaren oveni.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Neverkont
Indlæg: 1859
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Testamente, hvordan

Indlægaf Neverkont » 4. feb 2018, 09:53

JoyNips skrev:Jeg vil slå et slag for familietestamente.dk. Man tager en (gratis) telefonisk snak med dem om sit behov og får så indenfor 24 timer et skræddersyet testamente. Og der er ubegrænset mulighed for rettelser i 12 mdr.
Testamentet koster 3000 kr og så skal man jo så lige lægge de 300 kr til notaren oveni.


Min bror har taleproblemer, og de vil ikke kunne forstå hvad han siger uden at sidde over for ham.
0
Neverkont
Indlæg: 1859
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Testamente, hvordan

Indlægaf Neverkont » 4. feb 2018, 09:59

Aesel82 skrev:Jeg ville også helt klart gå til en advokat.

Kan din bror gå alene, eller skal han have én med?

Du kan måske godt gå med til advokat, men han skal gå til notateren alene. Ellers kommer der til at stå i notarpåtegningen, at du var til stede, da han skrev under, og det er nok ikke så smart :).


Han skal have en med.
F.eks. var jeg med ham til snak og forundersøgelse på hospitalet forud for en operation, jeg var også med hos lægen da stingene skulle tages, men blev dog bag skærmen.
Jeg forsøger at holde mig lidt i baggrunden og kun træde til ved behov.

Han kan ikke gå ret langt, og tager derfor taxa i flere situationer, og jeg tager med fordi de færreste chauffører vil kunne forstå ham.
Men jeg forestiller mig, at jeg f.eks. kan gå med ham til en advokat, forklare situationen, og så tilbyde at gå udenfor imens de klarer resten.
Og hos notaren kan jeg vel bare vente udenfor.

Men jeg tænkte også, om et testamente nødvendigvis skal udfærdiges af en advokat, eller om man kan lave det selv, og så gå til en notar med det?
Der er jo hverken noget med uskiftet bo, særlige værdier eller andre specielle ting.
0
Lys
Indlæg: 5807
Tilmeldt: 20. dec 2015, 20:30
Kort karma: 500
Likede indlæg: 10456

Re: Testamente, hvordan

Indlægaf Lys » 4. feb 2018, 11:35

Neverkont skrev:
Aesel82 skrev:Jeg ville også helt klart gå til en advokat.

Kan din bror gå alene, eller skal han have én med?

Du kan måske godt gå med til advokat, men han skal gå til notateren alene. Ellers kommer der til at stå i notarpåtegningen, at du var til stede, da han skrev under, og det er nok ikke så smart :).


Han skal have en med.
F.eks. var jeg med ham til snak og forundersøgelse på hospitalet forud for en operation, jeg var også med hos lægen da stingene skulle tages, men blev dog bag skærmen.
Jeg forsøger at holde mig lidt i baggrunden og kun træde til ved behov.

Han kan ikke gå ret langt, og tager derfor taxa i flere situationer, og jeg tager med fordi de færreste chauffører vil kunne forstå ham.
Men jeg forestiller mig, at jeg f.eks. kan gå med ham til en advokat, forklare situationen, og så tilbyde at gå udenfor imens de klarer resten.
Og hos notaren kan jeg vel bare vente udenfor.

Men jeg tænkte også, om et testamente nødvendigvis skal udfærdiges af en advokat, eller om man kan lave det selv, og så gå til en notar med det?
Der er jo hverken noget med uskiftet bo, særlige værdier eller andre specielle ting.



Som skrevet må I gerne lave det selv, hvis du ved hvordan. Men vær opmærksom på din egen rolle i udfærdigelsen af testamentet, når du bliver begunstiget. Selvom det er din brors ønske, kan evt forurettede børn jo godt synes, det ser lidt mærkeligt, hvis du tager med til advokat og forklaret og tager med til notar etc. Eller hvis du skriver det for ham. Også selvom du på ingen måde siger/gør andet end det, som han gerne vil. Hvis du forstår hvad han siger, er der så ikke en chance for, at en advokat også gør?

Jeg antyder ikke, at du gør noget forkert - det tror jeg ikke. Det handler kun om hvordan det ser ud udefra.
1
JoyNips
Indlæg: 12051
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Testamente, hvordan

Indlægaf JoyNips » 4. feb 2018, 11:41

Neverkont skrev:
Men jeg tænkte også, om et testamente nødvendigvis skal udfærdiges af en advokat, eller om man kan lave det selv, og så gå til en notar med det?
Der er jo hverken noget med uskiftet bo, særlige værdier eller andre specielle ting.


Man kan godt lave det selv og så gå til en notar. Du kan sågar sikkert google dig til en template.

Men hvis der er bare den mindste risiko for, at hans børn vil være utilfredse med at han begunstiger dig og begrænser hvad de arver til det mindst mulige, så skal du holde dig LANGT væk fra al deltagelse i udformningen af testamentet. Det kan blive ualmindeligt trælst hvis de anfægter testamentet efter hans død... Og når du skriver, at han har "lidt" penge i banken, så lyder det for mig som om der kunne være en god risiko for at nogen vil føle sig snydt.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Testamente, hvordan

Indlægaf KIM K » 4. feb 2018, 11:58

Det lyder som et simpelt testamente der ikke vil ikke koste en herregård at få udarbejdet.
Personligt ville jeg ikke spare rådgivningen væk, men det kommer selvfølgelig også lidt an på hvor meget af værdi der er i boet. Men noget må der vel næsten være siden han vil oprette testamente.
Der er f.eks. en del forskellige særejetyper at skulle forholde sig til. Jeg ville gå til en advokat med speciale i arveret, og betale de kr. 5-10.000,- tusinde det koster, og så få rådgivningen med. Det er ikke givet man har kendskab til alle faldgruber, det er trods alt ikke hver dag man udarbejder et testamente.

Men ellers kan du oprette et gratis eller meget billigt testamente til kr. 650,- med lidt hjælp på nedenstående link
Men det ville jeg altså kun gøre hvis jeg var helt sikker på der ikke var noget særligt at komme efter.

(Bemærk det ikke er advokater der står bag hjemmesiden eller vejledningen).
De tilbyder man kan tale med deres ”jurist”, men det kan hvem som helst jo kalde sig. En advokat er det med garanti ikke :-)


https://www.dinarv.dk/gratis-testamente
Senest rettet af KIM K 4. feb 2018, 12:09, rettet i alt 1 gang.
1
Neverkont
Indlæg: 1859
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Testamente, hvordan

Indlægaf Neverkont » 4. feb 2018, 12:09

Lys skrev:Som skrevet må I gerne lave det selv, hvis du ved hvordan. Men vær opmærksom på din egen rolle i udfærdigelsen af testamentet, når du bliver begunstiget. Selvom det er din brors ønske, kan evt forurettede børn jo godt synes, det ser lidt mærkeligt, hvis du tager med til advokat og forklaret og tager med til notar etc. Eller hvis du skriver det for ham. Også selvom du på ingen måde siger/gør andet end det, som han gerne vil. Hvis du forstår hvad han siger, er der så ikke en chance for, at en advokat også gør?

Jeg antyder ikke, at du gør noget forkert - det tror jeg ikke. Det handler kun om hvordan det ser ud udefra.


Jeg er helt med på den med hvordan det ser ud udefra, og det er jo netop et af de punkter jeg skal have styr på.
Det er netop derfor jeg ikke har gjort noget ved det efter min bror nævnte det første gang.

Et af problemerne ved min brors taleproblemer er, at han nemt bliver stresset når han sidder i en situation hvor han skal forklare sig, og ikke kan finde ordene, og det han siger kan være svært at forstå.

Et eks., men uden alle detaljer.
I november blev jeg ringet op af en sygeplejerske fra sygehuset. Hun havde ringet til min bror fordi de ville have ham til en undersøgelse den følgende dag, men det eneste hun kunne forstå på ham var, at han ikke kunne, og så havde hun spurgt om hun måtte ringe til mig, og det måtte hun gerne.
Jeg vidste med det samme hvorfor han ikke kunne, for det var en af de dage hvor han får leveret mad fra en slagter.;)
Men jeg tog beslutning om, at jeg kunne hente maden hos slagteren så min bror kunne komme til undersøgelsen. Men så spurgte sygeplejersken om jeg kunne tage med ham på sygehuset, for at undgå misforståelser.
Heldigvis var det den dag i ugen hvor slagteren har længst åbningstid, for ellers havde jeg ikke kunnet være sikker på, at vi kunne være hjemme med flex-trafik før slagteren lukkede.

Ved det sidste hospitalsbesøg før operationen snakkede vi med en overlæge, som på et tidspunkt sagde, at han godt kunne forstå hvad min bror sagde. Fint nok tænkte jeg (med et glimt i øjet), så holder jeg da bare min mund. :)
Jeg lod så være med, at "oversætte" hvad min bror sagde, jeg kiggede på lægen og fik på et tidspunkt øjenkontakt og spurgte, om han forstod det min bror havde sagt, og han indrømmede, at det havde han ikke. ;)

Helt fra starten af min brors sygdom fandt jeg det vigtigt, at gå med ham til møder på jobcenteret, fordi jeg var blevet obs på, at han nogle gange fik sagt "ja" når han mente "nej", og omvendt. Jeg kunne oftest gennemskue det fordi vi jo havde snakket om nogen af tingene hjemmefra, hvor han ikke følte sig stresset. Og noget har været reel baggrundsviden om min bror.


Jeg forestiller mig et eller andet med, at jeg kan gå med ham til en advokat, forklare advokaten om min brors situation og formue, altså at der hverken er noget med f.eks. uskiftet bo, dyre antikviteter eller andre specielle forhold. Og hvad det er min bror vil med et testamente.
Og bl.a. gøre advokaten obs på, at min bror kan bytte om på "ja" og "nej", så han nok lige skal stille de samme spørgsmål mere end én gang, for at sikre sig mod misforståelser.

Og så kan advokaten jo spørge min bror om forskellige ting, hvortil jeg forventer at min bror vil svare, og her vil jeg kun gribe ind hvis jeg kan høre, at min bror f.eks. siger "nej" hvor jeg ved, at han mener "ja", og det kan jeg f.eks. gøre ved, at spørge min bror, om det er et "nej" han mener.
Eller måske aftale med advokaten, at jeg lige giver et tegn, uden min bror ser det, så advokaten kan spørge igen, eller omformulere spørgsmålet.

Nogle ting kommer helt tydeligt ud af hans mund, og andet bliver noget vrøvl. Han fremstår trods alt ikke som værende totalt uforståelig, men der har været situationer, hvor min tilstedeværelse har undgået nogle misforståelser, som ikke ville have været så smarte.
0
Neverkont
Indlæg: 1859
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Testamente, hvordan

Indlægaf Neverkont » 4. feb 2018, 12:18

KIM K skrev:Personligt ville jeg ikke spare rådgivningen væk, men det kommer selvfølgelig også lidt an på hvor meget af værdi der er i boet. Men noget må der vel næsten være siden han vil oprette testamente.
Der er f.eks. en del forskellige særejetyper at skulle forholde sig til.


Jeg har lidt kendskab til hans økonomi, bl.a. fordi jeg har stået for kontakten til hans pensionsselskab, hvor han har fået 2 engangsbeløb på hver 100.000, og jeg har været i banken for ham nogle gange. Pt vil jeg tro, at han har rundt regnet 200.000 stående.

Han har aldrig været gift. Han har 2 børn, begge er nu over 18.
Han har et meget simpelt hjem, hvor det mest værdifulde må være hans nye seng, som ikke er special luksus, men dog hverken fra Jysk eller Ikea.
Hans arbejde (håndværker) har altid fyldt det meste af hans liv.
0
Neverkont
Indlæg: 1859
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 100
Likede indlæg: 2908

Re: Testamente, hvordan

Indlægaf Neverkont » 4. feb 2018, 12:24

JoyNips skrev:Man kan godt lave det selv og så gå til en notar. Du kan sågar sikkert google dig til en template.

Men hvis der er bare den mindste risiko for, at hans børn vil være utilfredse med at han begunstiger dig og begrænser hvad de arver til det mindst mulige, så skal du holde dig LANGT væk fra al deltagelse i udformningen af testamentet. Det kan blive ualmindeligt trælst hvis de anfægter testamentet efter hans død... Og når du skriver, at han har "lidt" penge i banken, så lyder det for mig som om der kunne være en god risiko for at nogen vil føle sig snydt.


Det er jo netop den slags problemer jeg gerne vil forebygge.

Jeg kan ikke forestille mig andet end, at ihvertfald datteren (+ børnenes mor) vil flippe totalt ud.

Og derfor er det nødt til, at være lavet rigtigt.

Jeg må se hvad vi har af advokater med viden om arv og testamenter her i byen, og så tage den derfra.
1

Tilbage til "Privatøkonomi"