Hvor meget kan din husleje stige?

Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Hvor meget kan din husleje stige?

Indlægaf Hunkat » 19. jan 2018, 13:56

Ja, jeg er lidt nysgerrig: Hvor meget kunne/måtte din husleje stige før du ville (eller være tvunget til) at begynde at kigge efter noget andet?

Og husleje dækker i det her tilfælde over alt hvad I betaler for at have tag over hovedet men uden forbrug, altså husleje, boliglån, realkreditlån, andelsbidrag osv.

I min forening skal vi snart stemme om nogle evt. byggeprojekter som ville resultere i en huslejestigning mellem 25-60%. For min lejlighedsstørrelse er det mellem 500-1200 kr.
500 kan jeg nok godt klare men jeg ville godt nok være ked af at stige over 1000 kr. Vi har kun min indkomst og der er jo også et lån der skal betales ved siden af. En stigning på de 60% ville bringe boligudgifter i mit budget op omkring 45% af min indtægt... det er meget synes jeg. Bufferen ville i hvert fald være væk og der måtte nok også skæres lidt på fornøjelser.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Hvor meget kan din husleje stige?

Indlægaf Hunkat » 19. jan 2018, 19:48

Falstria skrev:
Hunkat skrev:Ja, jeg er lidt nysgerrig: Hvor meget kunne/måtte din husleje stige før du ville (eller være tvunget til) at begynde at kigge efter noget andet?

Og husleje dækker i det her tilfælde over alt hvad I betaler for at have tag over hovedet men uden forbrug, altså husleje, boliglån, realkreditlån, andelsbidrag osv.

I min forening skal vi snart stemme om nogle evt. byggeprojekter som ville resultere i en huslejestigning mellem 25-60%. For min lejlighedsstørrelse er det mellem 500-1200 kr.
500 kan jeg nok godt klare men jeg ville godt nok være ked af at stige over 1000 kr. Vi har kun min indkomst og der er jo også et lån der skal betales ved siden af. En stigning på de 60% ville bringe boligudgifter i mit budget op omkring 45% af min indtægt... det er meget synes jeg. Bufferen ville i hvert fald være væk og der måtte nok også skæres lidt på fornøjelser.


Er det ikke meget naturligt med 45% der går til bolig hvis der kun er én indkomst? Må man spørge om hvorfor der ikke er 2? :genert: selv en SU er jo en indkomst.

Jeg sørger selv for at sikre mig imod at udgifterne stiger, det kan jeg gøre ved at omlægge lån eller indfri dem. Som boligejer.


Lige nu er det 32% så jeg synes 45% er lidt højt når det nu sagtens kan gøres billigere :fløjt:
Min mand er indvandre men har endnu ikke permanent ophold og kan ikke få SU eller arbejde lovligt lige nu. Så lige nu er det kun mig.
Jeg bor i andel, så jeg har både 'husleje' og lån på siden og det er under et år siden vi flyttede ind så lånet er liiige stort nok til at indfri og så kom SU-lånet som skal betales tilbage fra i år (ja, så kunne man være smart nok til ikke at tage SU-lån).
Min rente er ok lav så den kan nok ikke presses betydeligt ned eller omlægges uden at det koster mere end der kan spares på den korte bane.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Hvor meget kan din husleje stige?

Indlægaf JoyNips » 19. jan 2018, 19:54

Vi bor billigt i en andel. Når vi køber hus stiger vores “husleje” nok til det 5-dobbelte.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12178

Re: Hvor meget kan din husleje stige?

Indlægaf achillaxedprune » 19. jan 2018, 20:12

I ren realkredit og ejendomsskatter er det omkring 16.000 kr. pr. måned. I vores budget er der dog sat 23.000 kr. af til huset, alt inkl. Det svarer til lidt over 40% af hvad vi har udbetalt.

Vi ville godt kunne 7-8000 kroner mere, men det er da absolut ikke ønskværdigt. I forvejen synes jeg, at en budgetpost på over 20.000 kr. om måneden kun til vores bolig er helt skørt.
0
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Hvor meget kan din husleje stige?

Indlægaf Daine » 19. jan 2018, 20:38

Min husleje (andelsydelse + afbetaling på lån) er på ca. 41% af min udbetalte løn. Jeg ville kunne klare at gå 500,- op uden at skulle gøre noget, andet end at ærgre mig over at min opsparing bliver det mindre. Stiger beløbet med mere end 500,- ville jeg være nødt til at kigge på afbetaling af lån. Jeg sætter lidt ekstra fra hver måned, dem kan jeg selv inddrage (625,-) og ellers skal jeg have fat i banken for at omlægge lån/sætte ydelsen ned. Jeg afbetaler lidt mere end jeg reelt skal for at blive hurtigere færdig.

Jeg bor i rækkebolig og vi har heldigvis en okay opsparing. Men dels skal der nye tage på carportene i år, dels skal der nye tage på husene indenfor 5-6 år, og vi kan ikke nå at spare 100% op, så det bliver lidt “spændende” at se, hvor meget vi skal stige til den tid.
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Hvor meget kan din husleje stige?

Indlægaf Artem » 19. jan 2018, 20:52

Med mit lille prioritetslån betaler jeg som sådan intet i husleje.
Men foretrækker da at min gæld falder med 50-100.000 kr om året. Hvor det altså er max omkring 10.000 kr om måneden jeg vil bruge på bolig.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2237

Re: Hvor meget kan din husleje stige?

Indlægaf lulu-p » 19. jan 2018, 21:02

Vi vil kunne klare en stigning på ca 10.000. Men forhåbentlig bliver det ikke aktuelt. Vi er boligejere og afdrager på vores gæld. Vi kan selv...i et vist omfang...bestemme vores boligbyrde fx ved omlægning af lån.
0
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Kirstenkp
Indlæg: 587
Tilmeldt: 16. aug 2015, 18:27
Kort karma: 30
Likede indlæg: 962

Re: Hvor meget kan din husleje stige?

Indlægaf Kirstenkp » 19. jan 2018, 22:06

Artem skrev:Med mit lille prioritetslån betaler jeg som sådan intet i husleje.
Men foretrækker da at min gæld falder med 50-100.000 kr om året. Hvor det altså er max omkring 10.000 kr om måneden jeg vil bruge på bolig.


Men har du ikke andre udgifter? Jeg har ikke noget lån i min ejerbolig, men betaler alligevel omkring 4000,- månedligt i "husleje"
Ting som ejendomsskat, ejendomsværdiskat, grundejerforening, husforsikring, rottebekæmpelse osv......
1
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4141
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 996
Likede indlæg: 7770

Re: Hvor meget kan din husleje stige?

Indlægaf Filipai » 20. jan 2018, 01:08

Altså lige nu udgør den 15% med lån og forbrug, så det kan sagtens stige.

I løbet af de næste års tid øger vi den til 45%, og det er helt fint for os :)
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvor meget kan din husleje stige?

Indlægaf Juki » 20. jan 2018, 01:20

Jeg bor ret dyrt og betaler nok de der 40-45% i husleje, men jeg er ene om at betale huslejen.

Til gengæld bor jeg til leje og har derfor mulighed for at få boligstøtte, men det er selvfølgelig alligevel begrænset hvor meget huslejen kan stige for mig.
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Hvor meget kan din husleje stige?

Indlægaf Artem » 20. jan 2018, 01:34

Kirstenkp skrev:
Artem skrev:Med mit lille prioritetslån betaler jeg som sådan intet i husleje.
Men foretrækker da at min gæld falder med 50-100.000 kr om året. Hvor det altså er max omkring 10.000 kr om måneden jeg vil bruge på bolig.


Men har du ikke andre udgifter? Jeg har ikke noget lån i min ejerbolig, men betaler alligevel omkring 4000,- månedligt i "husleje"
Ting som ejendomsskat, ejendomsværdiskat, grundejerforening, husforsikring, rottebekæmpelse osv......

Jo der er da også udgifter til grundskyld, ejendomsværdiskat, forsikring, vand, varme og el. Der ud fra et groft overslag nok løber op i omkring 30.000 kr om året.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Hvor meget kan din husleje stige?

Indlægaf MOGA » 20. jan 2018, 10:43

Jeg bor alene i en andel, og mine samlede boligudgifter ligger på knap 45% af min nettoindkomst. Det er fint, og jeg ville også kunne gå lidt op. Jeg ved dog ikke, om jeg reelt ville gøre det, eller om jeg ville forlænge løbetiden til 30 år, som banken også tilbød.

Det kommer nok ikke til at ske. Andelsboligforeningens samlede gæld udgør 22%, og der er en solid opsparing, der typisk betaler de renoveringsudgifter der er, også de større.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvor meget kan din husleje stige?

Indlægaf Wizzze » 20. jan 2018, 10:50

Vores andelsydelse udgør kun ca. 7,5% af vores disponible indkomst, så den kunne godt stige en del uden vi ville komme i problemer. Men nu kender jeg kasseren ret indgående :D så jeg ved, at der ikke er noget på vej, og der er en pæn reserve til den næste store renovering.
3
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
mariannaa
Indlæg: 1083
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:11
Kort karma: 181
Likede indlæg: 2181

Re: Hvor meget kan din husleje stige?

Indlægaf mariannaa » 20. jan 2018, 10:57

Jeg bor vanvittigt dyrt og ville ønske at jeg kunne finde noget billigere, men her i Århus hvor jeg bor er det stort set umuligt (når man ikke har været medlem af en boligforening i årevis). Til gengæld kan jeg så glæde mig over at jeg bor i en næsten ny luksus-lejlighed.
0
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Hvor meget kan din husleje stige?

Indlægaf MOGA » 20. jan 2018, 12:31

Dikus skrev:Det er lidt skørt at tale om procenter her :genert:


Hvorfor?
0

Tilbage til "Privatøkonomi"