Tråden om privatinvestering

avdotja
Kort karma: 309
Likede indlæg: 6747

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 2. dec 2019, 21:04

KIM K skrev:Korrekt, i hvert fald såfremt vi taler danske aktier og investeringsbeviser. Det kan jeg sige med sikkerhed da mine udbyttebetalinger for danske aktier overstiger progressionsgrænsen på kr. 54.000,-. og dermed kan se der kun bliver trukket 27 %.

Det er tilsyneladende selskaberne der indeholder udbytteskatten (ikke banken/børsmægleren).
På den baggrund formoder jeg ikke der indeholdes skat automatisk til det danske skattevæsen for udenlandske aktier, men som sagt har jeg ikke gjort mig erfaringer med udenlandske aktier.

Det er netop bøvlet og ventetiden med refusion af for meget betalt udbytteskat (som jeg har læst kan tage flere år for nogle lande at tilbagebetale) der har holdt mig tilbage, ligesom jeg har læst at dobbeltbeskatningsoverenskomsterne vi har indgået med en række lande om højst at trække 15 % ikke altid overholdes.

Jeg kunne godt tænke mig at høre folks erfaringer med udbytteskat for udenlandske selskaber, hvilke lande har man gode erfaringer med og hvilke knap så gode.

Jeg har lige været inde og tjekke og kan se at jeg betaler 15% i udbytteskat, på udbetalingstidspunktet, når jeg modtager udbytte fra en amerikansk fond (købt via nordnet). Men om skat senere korrigerer for det, skal jeg ikke kunne sige (har ikke været skattepligtig i DK, mens jeg har haft positionen).
1
Brugeravatar
Torn
Kort karma: 91
Likede indlæg: 1584

Indlægaf Torn » 3. dec 2019, 14:22

Wizzze skrev:
Torn skrev:Jeg er også ved at bevæge mig ud i investeringer. Jeg har 50.000 kr. at gøre godt med. Tænker I, at 5.000 kr. pr. investering er for lavt? Jeg går efter (primært danske) aktier.

Tager din bank en minimumskurtage?

Det er surt at bruge 5000, og de 200 af dem, så er kurtage.

Jeg har endnu ikke valgt hvor fra jeg vil handle, men sandsynligvis gør de, ja.
0
Brugeravatar
Torn

Indlægaf Torn » 3. dec 2019, 14:24

avdotja skrev:
Torn skrev:Jeg er også ved at bevæge mig ud i investeringer. Jeg har 50.000 kr. at gøre godt med. Tænker I, at 5.000 kr. pr. investering er for lavt? Jeg går efter (primært danske) aktier.

Jeg er enig med Wizzie, du skal være opmærksom på evt minimumskurtager*. Men der er et par stykker herinde (ikke mig) som bruger Saxo bank og de har ingen minimumskurtage. Så når de skriver at det koster 0,1% at handle, så er det det det koster, uanset om du handler for 1.000 eller 100.000 :)

*Jeg ved ikke om du ved hvad minimumskurtage er? De fleste udbydere tilbyder handelsomkostninger på omkring 0,1% af det handlede beløb, med men en minimumspris på (f.eks.) 29 kr. Dvs at hvis du handler for under 29.000 kr ad gangen, så vil du betale 29 kr pr handel. Så hvis man f.eks. handler for 1.000 kr ad gangen, så ender man med at betale 2,9% i kurtage.

Tak for uddybningen, det var jeg ikke klar over nej.
0
Brugeravatar
KIM K
Kort karma: 25
Likede indlæg: 1088

Indlægaf KIM K » 4. dec 2019, 07:14

Hos Nordea er kurtagen 0,1 % for nordiske aktier dog minimum kr. 29,-
Det vil sige handler du for kr. 5.000,- vil kurtagen være 0,58 %, og hvis vi antager aktier giver et total afkast på 7-8 % om året (dvs inklusiv udbytter) så kan du forventes at have tjent kurtagen ind i løbet af en månedstid set ud fra en gennemsnits betragtning.

Påtænker du ikke løbene at udbygge porteføljen med nye midler bør dit største fokus efter min mening være diversificering, altså have en hvis spredning fordelt på flere aktier i forskellige sektorer, og der synes jeg ikke du bør gå under 10 aktier.
kr. 5.000,- pr. investering synes jeg lyder ganske fornuftigt for en portefølje på kr. 50.000,-.

Påtænker du derimod at afsætte flere penge til investeringer inden for overskuelig tid kan kan du måske godt hæve beløbet lidt for at nedbringe handelsomkostningerne.
0
Brugeravatar
KIM K
Kort karma: 25
Likede indlæg: 1088

Indlægaf KIM K » 4. dec 2019, 09:14

Vigtigheden af at have mange aktier i porteføljen illustreres af nedenstående graf der måler risikoen ved hjælp af standardafvigelse alt efter hvor mange danske aktier porteføljen indeholder.
Grafen er taget fra et studie som professor Jesper Rangvid og tre andre fagfolk fra CBS stod bag hvor de fulgte det danske aktiemarked i 20 års perioden 1997-2017.

Havde man én gennemsnitlig dansk aktie i sin portefølje havde man en standardafvigelse (risiko) på 38 % (de 5 % mest volaile danske aktier havde dog en standardafvigelse på 70 % eller mere, mens de mindst volatile holdt sig på 20 % eller der under).
Dvs. stiger danske aktier i snit 7 % om året kan man forvente udsving der bevæger sig i intervallet -31 % til +45 % ca. totredjedele af årene for en dansk gennemsnitsaktie.
Har man to danske gennemsnitsaktier i porteføljen falder standardafvigelsen til 30 % og køber man et lige udsnit af alle danske aktier vil det falde til ca. 15,5 %.
Dvs. hvis man forudsætter danske aktier stiger 7 % om året kan man forvente udsving i intervallet -8,5 % til +22,5 % totredjedele af årene. Køber man 50 aktier vil den idiosynkratiske risiko (selskabsspecifikke risiko) være udlignet og standardafvigelsen være lig markedsudsvingene. Som tidligere nævnt viste et amerikansk studie fra 2001 der havde fulgt amerikanske aktier ligeledes man skulle have ca. 50 aktier i porteføljen for at udligne den selskabsspecifikke risiko.

Man kan selv tælle sig frem til hvor mange danske aktier man synes sin portefølje skal indeholde alt efter temperament og risikoprofil, hver prik markerer antallet af aktier og man kan ved selvsyn se hvordan riskoen falder med antallet.
Jo tættere man ligger på den sorte vandrette streg (der udgør risikoen for markedet som helhed) jo lavere risiko. Markedet havde en standardafvigelse på 15,5 % i 20 års perioden 1997-2017.

Jeg vil lige tilføje man skal selvfølgelig ikke købe 10 eller 20 danske bankaktier og tro den hellige grav er velforvaret, man skal sprede sig over flere sektorer hvis man vil nedbringe risikoen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Torn

Indlægaf Torn » 9. dec 2019, 17:26

KIM K skrev:

Hos Nordea er kurtagen 0,1 % for nordiske aktier dog minimum kr. 29,-
Det vil sige handler du for kr. 5.000,- vil kurtagen være 0,58 %, og hvis vi antager aktier giver et total afkast på 7-8 % om året (dvs inklusiv udbytter) så kan du forventes at have tjent kurtagen ind i løbet af en månedstid set ud fra en gennemsnits betragtning.

Påtænker du ikke løbene at udbygge porteføljen med nye midler bør dit største fokus efter min mening være diversificering, altså have en hvis spredning fordelt på flere aktier i forskellige sektorer, og der synes jeg ikke du bør gå under 10 aktier.
kr. 5.000,- pr. investering synes jeg lyder ganske fornuftigt for en portefølje på kr. 50.000,-.

Påtænker du derimod at afsætte flere penge til investeringer inden for overskuelig tid kan kan du måske godt hæve beløbet lidt for at nedbringe handelsomkostningerne.

Jeg har valgt at handle på Nordnet. De har vist samme kurtage. Jeg håber, at jeg vil lave flere investeringer snarest, men jeg skal have tjent midlerne hjem først.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"