Tråden om privatinvestering

avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 23. nov 2019, 10:41

Og tak for henvisningen, det begreb kendte jeg ikke :)
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf KIM K » 23. nov 2019, 14:42

avdotja skrev:
KIM K skrev:Der bliver fortsat kun fratrukket 27% for danske aktier (såfremt man benytter en dansk børsmægler), udenlandske aktier har jeg ikke gjort mig erfaringer med...

Men selv om der kun bliver trukket 27% ved udbetalingstidspunktet, bliver der så ikke korrigeret for det ved årsopgørelsen, hvis man får mere end 54.000 kr udbetalt?

Udbyttebetalinger er vel en del af ens aktieindkomst og som sådan ville jeg forvente at de dermed også er underlagt de normale grænser for beskatning af aktier.

Hvis udbytter har en flad skattesats på kun 27%, er man i hvert fald - rent skattemæssigt - bedre stillet med udbytte end værdistigning. Det er alligevel 15% man så kan spare i skat, ved at gå efter udbytte fremfor vækst.


Skattesatserne er de samme for aktieudbytter og kursgevinster. Det er den samlede aktieindkomst der beskattes med henholdsvis 27 % og 42 % (progressionsgrænsen) hvorfor der ikke er noget vundet ved at omlægge aktieindkomsten til aktieudbytter frem for kursgevinster.
Det jeg mente var at banken automatisk kun fratrækker 27 % ved aktieudbytter det resterende beløb skal man selv huske at indbetale ifald man har en samlet aktieindkomst der ligger over kr. 54.000, men skat kigger på hvad dit aktieudbytte har været sidste år og samme beløb indgår i forskudsopgørelsen for næste år med mindre man retter det.

Har man betalt for lidt eller for meget i aktieindkomstskat vil det fremgå af årsopgørelsen.

Jeg har lavet et simpelt regneark hvor jeg taster købspriserne (inklusiv kurtager) ind og salgspriserne (fratrukket kurtager) samt udbytterne jeg har modtaget hen over året fra de forskellige selskaber.
Har jeg haft aktiesalg fratrækker jeg salgsprisen fra købsprisen som enten kan være positiv eller negativ alt efter om jeg har haft gevinst på aktien eller ej (nogle gange skal man bruge gennemsnitsmetoden hvis man har haft flere handler i aktien).
Avancerne hvad enten de er positive eller negative taster jeg ind i en kolonne i regnearket, i samme kolonne taster jeg udbytterne før indeholdt udbytteskat ind.
Derefter er det bare at markere hele kolonnen så har man sin samlede aktieindkomst for året da regnearket beregner summen for en.
Adskiller summen sig fra forskudsopgørelsen kan man vælge at betale frivillig skat inden 1. januar for at undgå strafrenter (det gør jeg, jeg hader at betale renter).

Opretter man et regneark til formålet og husker at taste handler og udbytter ind er det faktisk meget simpelt at beregne skatten synes jeg.
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf KIM K » 23. nov 2019, 15:55

Mht. at gå efter aktier der giver høje udbytter som Falstria var inde på med sit eksempel for Nordea så kan det faktisk være en go’ strategi.
Det var ikke fordi jeg ville fraråde det, med mindre selvfølgelig man lægger hele livsopsparingen i et enkelt selskab.
Det er bare ikke sikkert afkastet bliver i form af stabile udbyttebetalinger, udbytterne har som tidligere skrevet været faldene for banksektoren de senere år selvom udbytteprocenten har været vedvarende høj eller for mange banker ligefrem stigende i perioden, det skyldes som sagt det er fra et lavere niveau med faldende indtjening og aktiekurser for denne sektor.

Men inddelte man aktierne i S&P 500 i fem kvintiler 31. december hvert år fra 1957-2012 alene ud fra udbytteprocent og købte aktierne i øverste kvintil (de 20 % der havde givet det største udbytte ift. aktiekursen den dag) og holdte dem året ud, hvorefter man foretog samme beregning og beholdt dem der stadig befandt sig i øverste kvintil, frasolgte dem der var rykket ned og tilkøbte dem der måtte være kommet til og reballancerede porteføljen. Ja så havde den strategi faktisk givet et anseeligt merafkast.

Som det fremgår af grafen ville $ 1,- være blevet til $ 678,- med en anualiseret gennemsnitsvækst på 12,58 %. Mens hvis man havde købt aktier i nederste kvintil ville 1 $ være blevet til $ 109,- med en anualiseret gennemsnitsvækst på 8,9 %.

Det skal dog siges at vækstaktier har givet store afkast de senere år så jeg ved ikke om denne strategi stadig holder. Det er især under nedgangstider og økonomisk modvind value aktier outperformer.

Men det er sjovt at se hvordan afkastet nærmest stiger proportionalt med udbytteprocenten, kun for de to nederste kvintiler er der lige netop byttet rundt på dem, men det er ikke meget der adskiller de to.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af KIM K 26. nov 2019, 17:27, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Wizzze » 23. nov 2019, 17:35

KIM K skrev:Mht. at gå efter aktier der giver høje udbytter som Falstria var inde på med sit eksempel for Nordea så kan det faktisk være en go’ strategi.
Det var ikke fordi jeg ville fraråde det, med mindre selvfølgelig man lægger hele livsopsparingen i et enkelt selskab.
Det er bare ikke sikkert afkastet bliver i form af stabile udbyttebetalinger, udbytterne har som tidligere skrevet været faldene for banksektoren de senere år selvom udbytteprocenten har været vedvarende høj eller for mange banker ligefrem stigende i perioden, det skyldes som sagt det er fra et lavere niveau med faldende indtjening og aktiekurser for denne sektor.

Men inddelte man aktierne i S&P 500 i fem kvintiler 31. december hvert år fra 1957-2012 alene ud fra udbytteprocent og købte aktierne i øverste kvintil (de 20 % der havde givet det største udbytte ift. aktiekursen den dag) og holdte dem året ud, hvorefter man foretog samme beregning og beholdt dem der stadig lå i øverste kvintil og tilkøbte dem der måtte være kommet til og frasolgte dem der var rykket ned. Ja så havde den strategi faktisk givet et anseeligt merafkast.

Som det fremgår af grafen ville $ 1,- være blevet til $ 678,- med en anualiseret gennemsnitsvækst på 12,58 %. Mens hvis man havde købt aktier i nederste kvintil ville 1 $ være blevet til $ 109,- med en anualiseret gennemsnitsvækst på 8,9 %.

Det skal dog siges at vækstaktier har givet store afkast de senere år så jeg ved ikke om denne strategi stadig holder. Det er især under nedgangstider og økonomisk modvind value aktier outperformer.

Men det er sjovt at se hvordan afkastet nærmest stiger proportionalt med udbytteprocenten, kun for de to nederste kvintiler er der lige netop byttet rundt på dem, men det er ikke meget der adskiller de to.


Det er aldrig et stort problem at være velkapitaliseret og have et godt cashflow, og det er jo netop hvad man skal have hvis man løbende skal betale udbytter. Jeg har generelt været investeret i gode udbytte aktier over de sidste små 30år, og det er gået rigtig godt, minus de perioder hvor markedet generelt gik grassat.
0
Do as I say! :whip:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 23. nov 2019, 18:14

Tak for dit svar, men jeg har ikke problemer med beregne selve aktieskatten. Jeg spekulerede udelukkende på hvordan det blev håndteret mht udbytter, netop fordi skatten bliver trukket på et tidspunkt hvor der ikke er fuldt overblik over hvilken skattesats der reelt er gældende. Og jeg kan så forstå at svaret (som forventet) er at man trækker de 27% og så får resten som restskat (hvis man ikke selv går ind og justerer).
0
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 24. nov 2019, 16:03

Jeg har lige samlet mine pensionsopsparinger og sparet mig selv for over 5000 kr. årligt i udgifter.
Men ville lige have bekræftet at PensionDanmark også tilbød at man selv tog styring med investeringerne, som AP Pension gør.
PensionDK har faktisk et langt mere overskueligt system, så det bliver lækkert at få det samlet.
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf KIM K » 26. nov 2019, 08:02

Udbytteprocenten eller direkte afkast som det også kaldes udregnes efter den aktuelle aktiekurs.

Måske udtrykte jeg mig klodset, men hvad jeg mente var at indtjeningen er faldet i selskabet og aktiekursen som følge heraf.
Det er på denne lidt dystre baggrund, altså med et lavere indtjeningsniveau man opretholder en høj udbytteprocent.
I år udbetalte Nordea 0,69 Euro i udbytte pr aktie. Næste år i marts 2020 har selskabet meldt ud at man vil nedsætte udbyttet til 0,4 Euro pr. aktie. Så ligner udbytteprocenten mere 6 % end de omtalte 10 eller 12 %. (0,4 euro x kr. 7,45 = kr. 2,98,- divideret med en aktuel kurs på kr. 49,08 x 100 = 6,07 %).

6 % er dog stadig højt og tror man banksektoren står overfor en vending med stigende indtjening kan bankaktier vise sig at være en rigtig go’ case, det er der flere analytikere der tror på.

Men sad jeg og legede med tanken om at trække mig tilbage fra arbejdsmarkedet og leve af udbyttebetalingerne fra min portefølje, ville jeg sove roligere om natten hvis en høj udbytteprocent var blevet fastholdt via stabil stigende indtjening i selskabet og deraf ditto stigende udbytter, frem for lavere indtjening og faldende aktiekurs. Jeg ville frygte sidstnævnte kunne være udtryk for en længerevarende trend.

Men jeg har da selv et øje rettet mod banksektoren skal jeg ærligt indrømme som jeg synes er banket godt ned efterhånden, og Nordea kan sagtens gå hen og vise sig at være et godt køb.
2
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 27. nov 2019, 17:50

Santopia skrev:
avdotja skrev:Tak for dit svar, men jeg har ikke problemer med beregne selve aktieskatten. Jeg spekulerede udelukkende på hvordan det blev håndteret mht udbytter, netop fordi skatten bliver trukket på et tidspunkt hvor der ikke er fuldt overblik over hvilken skattesats der reelt er gældende. Og jeg kan så forstå at svaret (som forventet) er at man trækker de 27% og så får resten som restskat (hvis man ikke selv går ind og justerer).


Sidder lige og lytter til dagens Millionærklubben, hvor de har annonceret, at de har en skatteekspert inde på fredag, så du kan evt. prøve at stille spørgsmål der? :)

Jo tak, men tror det er blevet besvaret :) Der bliver altid kun trukket 27% på udbetalingstidspunktet og så får man en efterregning fra skat når året er omme.
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf KIM K » 27. nov 2019, 18:40

Korrekt, i hvert fald såfremt vi taler danske aktier og investeringsbeviser. Det kan jeg sige med sikkerhed da mine udbyttebetalinger for danske aktier overstiger progressionsgrænsen på kr. 54.000,-. og dermed kan se der kun bliver trukket 27 %.

Det er tilsyneladende selskaberne der indeholder udbytteskatten (ikke banken/børsmægleren).
På den baggrund formoder jeg ikke der indeholdes skat automatisk til det danske skattevæsen for udenlandske aktier, men som sagt har jeg ikke gjort mig erfaringer med udenlandske aktier.

Det er netop bøvlet og ventetiden med refusion af for meget betalt udbytteskat (som jeg har læst kan tage flere år for nogle lande at tilbagebetale) der har holdt mig tilbage, ligesom jeg har læst at dobbeltbeskatningsoverenskomsterne vi har indgået med en række lande om højst at trække 15 % ikke altid overholdes.

Jeg kunne godt tænke mig at høre folks erfaringer med udbytteskat for udenlandske selskaber, hvilke lande har man gode erfaringer med og hvilke knap så gode.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Torn » 2. dec 2019, 15:11

Jeg er også ved at bevæge mig ud i investeringer. Jeg har 50.000 kr. at gøre godt med. Tænker I, at 5.000 kr. pr. investering er for lavt? Jeg går efter (primært danske) aktier.
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Wizzze » 2. dec 2019, 15:19

Torn skrev:Jeg er også ved at bevæge mig ud i investeringer. Jeg har 50.000 kr. at gøre godt med. Tænker I, at 5.000 kr. pr. investering er for lavt? Jeg går efter (primært danske) aktier.


Tager din bank en minimumskurtage?

Det er surt at bruge 5000, og de 200 af dem, så er kurtage.
0
Do as I say! :whip:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 2. dec 2019, 20:54

Torn skrev:Jeg er også ved at bevæge mig ud i investeringer. Jeg har 50.000 kr. at gøre godt med. Tænker I, at 5.000 kr. pr. investering er for lavt? Jeg går efter (primært danske) aktier.

Jeg er enig med Wizzie, du skal være opmærksom på evt minimumskurtager*. Men der er et par stykker herinde (ikke mig) som bruger Saxo bank og de har ingen minimumskurtage. Så når de skriver at det koster 0,1% at handle, så er det det det koster, uanset om du handler for 1.000 eller 100.000 :)

*Jeg ved ikke om du ved hvad minimumskurtage er? De fleste udbydere tilbyder handelsomkostninger på omkring 0,1% af det handlede beløb, med men en minimumspris på (f.eks.) 29 kr. Dvs at hvis du handler for under 29.000 kr ad gangen, så vil du betale 29 kr pr handel. Så hvis man f.eks. handler for 1.000 kr ad gangen, så ender man med at betale 2,9% i kurtage.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf avdotja » 2. dec 2019, 21:04

KIM K skrev:Korrekt, i hvert fald såfremt vi taler danske aktier og investeringsbeviser. Det kan jeg sige med sikkerhed da mine udbyttebetalinger for danske aktier overstiger progressionsgrænsen på kr. 54.000,-. og dermed kan se der kun bliver trukket 27 %.

Det er tilsyneladende selskaberne der indeholder udbytteskatten (ikke banken/børsmægleren).
På den baggrund formoder jeg ikke der indeholdes skat automatisk til det danske skattevæsen for udenlandske aktier, men som sagt har jeg ikke gjort mig erfaringer med udenlandske aktier.

Det er netop bøvlet og ventetiden med refusion af for meget betalt udbytteskat (som jeg har læst kan tage flere år for nogle lande at tilbagebetale) der har holdt mig tilbage, ligesom jeg har læst at dobbeltbeskatningsoverenskomsterne vi har indgået med en række lande om højst at trække 15 % ikke altid overholdes.

Jeg kunne godt tænke mig at høre folks erfaringer med udbytteskat for udenlandske selskaber, hvilke lande har man gode erfaringer med og hvilke knap så gode.

Jeg har lige været inde og tjekke og kan se at jeg betaler 15% i udbytteskat, på udbetalingstidspunktet, når jeg modtager udbytte fra en amerikansk fond (købt via nordnet). Men om skat senere korrigerer for det, skal jeg ikke kunne sige (har ikke været skattepligtig i DK, mens jeg har haft positionen).
1
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Torn » 3. dec 2019, 14:22

Wizzze skrev:
Torn skrev:Jeg er også ved at bevæge mig ud i investeringer. Jeg har 50.000 kr. at gøre godt med. Tænker I, at 5.000 kr. pr. investering er for lavt? Jeg går efter (primært danske) aktier.


Tager din bank en minimumskurtage?

Det er surt at bruge 5000, og de 200 af dem, så er kurtage.


Jeg har endnu ikke valgt hvor fra jeg vil handle, men sandsynligvis gør de, ja.
0
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2824
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3451

Re: Tråden om privatinvestering

Indlægaf Torn » 3. dec 2019, 14:24

avdotja skrev:
Torn skrev:Jeg er også ved at bevæge mig ud i investeringer. Jeg har 50.000 kr. at gøre godt med. Tænker I, at 5.000 kr. pr. investering er for lavt? Jeg går efter (primært danske) aktier.

Jeg er enig med Wizzie, du skal være opmærksom på evt minimumskurtager*. Men der er et par stykker herinde (ikke mig) som bruger Saxo bank og de har ingen minimumskurtage. Så når de skriver at det koster 0,1% at handle, så er det det det koster, uanset om du handler for 1.000 eller 100.000 :)

*Jeg ved ikke om du ved hvad minimumskurtage er? De fleste udbydere tilbyder handelsomkostninger på omkring 0,1% af det handlede beløb, med men en minimumspris på (f.eks.) 29 kr. Dvs at hvis du handler for under 29.000 kr ad gangen, så vil du betale 29 kr pr handel. Så hvis man f.eks. handler for 1.000 kr ad gangen, så ender man med at betale 2,9% i kurtage.


Tak for uddybningen, det var jeg ikke klar over nej.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"