Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

godtnavn
Kort karma: 519
Likede indlæg: 4673

Re: Kun du klare den, hvis din løn udeblev?

Indlægaf godtnavn » 23. feb 2019, 10:53

fisken80 skrev:
Yossarian skrev:
godtnavn skrev:Men tænker alligevel der er et stort spænd, for jeg tænker de fleste har lidt stående, men at have mange hundrede tusind stående på en konto og miste værdi tænker jeg heller ikke er så smart, så jeg er overrasket over folk der som dig kan leve over et år for deres opsparing. Omvendt kan det være du har meget lave udgifter og dermed ikke har så mange penge stående :)

Vi får kun rigtig rente på de første 70.000 kr, så mere end det vil tabe værdi. De fleste får slet ikke renter så der taber alle pengene værdi ved at stå.

Tja, jeg har nok rimeligt lave udgifter. :-D Jeg har f.eks. ikke bil. Man kan jo også risikere, at ens penge mister værdi, hvis man investerer dem. For mig handler det også om tryghed og at se det som en slags forsikring, fordi jeg ikke ved, hvad livet vil bringe af vanskeligheder. Derfor vil jeg gerne have en rimeligt stor kontantreserve. Ikke for at være en apokalyptisk foliehat, men jeg synes måske, at folk kan tage det lidt for meget for givet, at der bare altid vil blive ved med at ryge noget ind på kontoen hver måned.

Jeg er fuldstændig som dig. Jeg sover bare bedre om natten med en stor opsparing i reserve. Og jeg vil ikke investere mine penge, for som du siger kan de også miste værdi af det. Og den risiko vil jeg ikke løbe, ikke lige nu i hvert fald.

Jeg tror måske bare jeg er typen der synes at f.eks. 70.000 er rigeligt at have som buffer, og det kan vi alligevel langt fra klarer faste udgifter, mad og minimalt forbrug for i et år ;) Men nu bor vi heller ikke i hus hvor der kan komme store uforudsete udgiter, her er det højst f.eks. en ny vaskemaskine der kan komme uventet :)
0
avdotja
Kort karma: 278
Likede indlæg: 5700

Indlægaf avdotja » 23. feb 2019, 10:57

godtnavn skrev:
Yossarian skrev:Jeg kunne nok klare mig lidt over et års tid, hvis jeg spændte livremmen lidt ind. Cirka dobbelt så længe, hvis jeg valgte at sælge mine værdipapirer.

Jeg har i min hverdag oplevet en del, som stort set går i nul hver måned, og jeg har svært ved at sætte mig ind i det. Jeg er helt med på, at nogle har svært ved at få enderne til at nå sammen, eller at man kan vælge midlertidigt at sætte sig stramt af en eller anden årsag, men generelt forstår jeg ikke, at man tør flyve så lavt, så at sige, og ikke lige lægger lidt til side til en regnvejrsdag.

Men tænker alligevel der er et stort spænd, for jeg tænker de fleste har lidt stående, men at have mange hundrede tusind stående på en konto og miste værdi tænker jeg heller ikke er så smart, så jeg er overrasket over folk der som dig kan leve over et år for deres opsparing. Omvendt kan det være du har meget lave udgifter og dermed ikke har så mange penge stående :)

Vi får kun rigtig rente på de første 70.000 kr, så mere end det vil tabe værdi. De fleste får slet ikke renter så der taber alle pengene værdi ved at stå.

Letsælgelige aktiver (f.eks. aktier købt for frie midler, ikke som pensionsopsparing), tæller jeg personligt med i det beløb som jeg har til rådighed. De kan jo veksles direkte til penge i det øjeblik man har brug for dem.
0
vildreng12
Kort karma: 0

Indlægaf vildreng12 » 14. mar 2019, 07:52

Formentlig ikke, jeg er på nuværende tidspunkt på SU. Men kunne da godt klare en måned eller to på nød og næppe. Ikke fordi at jeg ville prøve og se :D
0
Brugeravatar
Kommodedyret
Kort karma: 603
Likede indlæg: 5199

Indlægaf Kommodedyret » 14. mar 2019, 08:50

Under ingen omstændigheder, da jeg har et rådighedsbeløb på 0 kroner.
0
Stop hoarding nuts, budgies! You don't even like them!
ajnaM
Kort karma: 385
Likede indlæg: 8544

Indlægaf ajnaM » 14. mar 2019, 09:19

Jeg havde 8 måneder helt uden indtægt til sidst på mit studie, hvor jeg var gravid og havde en 3-årig, ikke havde mere SU, og udbetaling Danmark fuckede op i mine barselsdagpenge.

Det var godt nok stramt. :tie:

I dag har vi en opsparing, men det ville lynhurtigt blive stramt, hvis vi begge stod uden indtægt.
0
Brugeravatar
Marioneta
Kort karma: 417
Likede indlæg: 4290

Indlægaf Marioneta » 14. mar 2019, 20:08

Ja, jeg løber tør for SU om et par måneder og der går et år inden jeg kan tage slutlån. Jeg har noget opsparing/arv, jeg kommer til at tære af. Da jeg tidligere arbejdede fuld tid havde jeg også lidt opsparing, som sjældent var helt i bund, så det ville ikke være et problem.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"