Investering af 100.000

mufle
Indlæg: 85
Tilmeldt: 13. jun 2016, 13:45
Kort karma: 4
Likede indlæg: 28

Investering af 100.000

Indlægaf mufle » 10. aug 2018, 10:10

Jeg har 100.000 stående, som jeg overvejer at investere - faktisk 150.000, men jeg vil nok kun investere de 100.000.
Jeg tænker lidt, at de lige nu æder sig selv op pga. inflation.

Hvad ville I gøre - jeg aner ikke, hvor jeg skal ende og begynde.
Aktier, obligationer .. ejendom er der nok ikke til udover kolonihavehus - og så meget får man nok ikke for dem med tiden .. binde pengene på en konto med lidt højere rente - hvad kan bedst betale sig?
Skal jeg få nogen til at hjælpe, og hvad koster det? :gruble:
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Investering af 100.000

Indlægaf Wizzze » 10. aug 2018, 10:30

Selv med binding, er det svært at få meget over en procent i rente, og det er så endda før skat. Måske har du via din fagforening mulighed for et bedre tilbud, det er værd lige at undersøge. Ellers kommer dine muligheder meget an på din tidshorisont, om du har gæld (den bedste investering du generelt kan gøre, er at nedbetale gæld) og hvor meget du ønsker at være inde over investeringen?

Har du ikke gæld, og har du en længere tidshorisont, så ville jeg finde 4-5 index fonde, med lave omkostninger og placere pengene der, og så bare "glemme" dem.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Investering af 100.000

Indlægaf girl_beat » 10. aug 2018, 11:06

Jeg lurer lige med, da vi har samme overvejelser med en slat penge, som ikke skal bruges lige nu og her :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
mufle
Indlæg: 85
Tilmeldt: 13. jun 2016, 13:45
Kort karma: 4
Likede indlæg: 28

Re: Investering af 100.000

Indlægaf mufle » 15. aug 2018, 06:46

Wizzze skrev:Selv med binding, er det svært at få meget over en procent i rente, og det er så endda før skat. Måske har du via din fagforening mulighed for et bedre tilbud, det er værd lige at undersøge. Ellers kommer dine muligheder meget an på din tidshorisont, om du har gæld (den bedste investering du generelt kan gøre, er at nedbetale gæld) og hvor meget du ønsker at være inde over investeringen?

Har du ikke gæld, og har du en længere tidshorisont, så ville jeg finde 4-5 index fonde, med lave omkostninger og placere pengene der, og så bare "glemme" dem.


Hvis nu jeg ikke ved noget om investering - kan jeg så finde ud af at placere dem i index fonde (jeg ved ikke engang, hvad det er :-D) - vil det være svært for mig at sætte mig ind i, er det for risky når jeg ikke ved noget om det? Er det noget, jeg kan sætte mig ind i - og så investere, og så bare glemme det, eller er jeg nødt til løbende at holde mig a jour? :gruble:
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Investering af 100.000

Indlægaf avdotja » 15. aug 2018, 18:46

Du skal vide lidt om hvilken “kasse” du ønsker at investere i. Store, danske aktier, amerikanske aktier, det kinetiske marked eller lidt fra hele verden? Kig evt hvad danske bank eller Nordea tilbyder af forskellige fonde. De vil også fortælle dig hvad afkastet har været de seneste år samt hvor stor en del der går til omkostninger. Danske Bank: https://www.danskeinvest.dk/w/show_list ... ndGroup=75

Personligt ville jeg vælge passive fonde (som typisk replikerer et allerede fastsat index feks OMX 25: https://da.m.wikipedia.org/wiki/OMX_C25). Her spiller man på at markedet generelt går op, fremfor at en porteføljeforvalter formår at vælge de aktier der ender med at klare sig bedst. Passive fonde (kaldes også indeks fonde) har som udgangspunkt noget lavere omkostninger end aktivt forvaltede fonde.

Med 100.000; tror jeg ikke at jeg ville vælge mere end 3 fonde.

Selv investerer jeg via Nordnet.dk, her kan man både købe fonde og enkelte aktier (og også se afkast fra de sidste mange år tilbage). Så når du har fundet ud af hvilken fond/aktier du er interesseret i, søger du efter navnet på nordnet og så kommer der en fin, lille køb-knap frem. Så du kan feks smide 30.000 i 2 forskellige fonde og så købe for 20.000 i 2 forskellige aktier. Så kan du tjekke om et år, hvad der har klaret sig bedst :D
1
Brugeravatar
vandmelon
Indlæg: 223
Tilmeldt: 6. apr 2018, 21:21
Kort karma: 16
Likede indlæg: 149

Re: Investering af 100.000

Indlægaf vandmelon » 15. aug 2018, 19:16

Kinesisk boligboble på vej. Dermed ny finanskrise. Vi har haft højkonjunktur siden 2010. Det slutter om få år. Dvs, alt med aktier, obligationer, boliger osv. - væk. Alt der er håndfast: ind. Guld, Diamanter osv osv. Køb noget der er tidsløst inden for guld, diamanter osv nu, og så sælg på auktion midt under den næste finanskrise om 2-3 år. Bare husk kvittering når du køber. Du køber guld og diamanter for 100000 nu, sælger til 120000 under finanskrisen. Det er 20% afkast. Der er dog risiko i det. Finanskriser er usikre. Ønsker du ikke risiko, så lad dem blive hvor de er. Alt det med ikke håndfaste investeringer, tror jeg ikke på lige nu, selvom alle tror det modsatte lige nu - træerne vokser ind i himmelen. Kinas økonomi boomer. Osv. Osv. En anden ting der også er sikker og håndfast er robotindustrien:

"the global robotics sector will grow from its predictions of $34.1 billion in 2016 to $226.2 billion by 2021".
https://investingnews.com/daily/tech-in ... -robotics/

Hvis tallende her er rigtige, så er det en 6 dobling af din investering. Lad os sige du investerede 100000 i 2016, så har du 600000 i 2021.
Hagen her er bare, at du måske ikke investerer i den rigtige robotindustri. Siger vi at du køber aktier i et firma der udvikler militærrobotter, så kan der blive en rigtig dårlig investering, hvis noget jura går ind og gør det forbudt i fremtiden, mens det juridisk er ok at have robotter til ældre fx, så de firmaer der bliver førende inden for det, kommer til at tjene kassen. Så ind til din bank, ind og købe aktier i robotvirksomheder med humane formål og så håbe på at den bliver 6 doblet :) Spørg evt. din bankrådgiver, men smid kun en lille sjat penge i den, fordi det er stadig en massiv satsning, men hvis du vinder, så vinder du stort :)) Og husk aldrig tage beslutningerne på stedet. Tænk over dem hjemme og kom tilbage :) Men nu kan det lyde selvmodsigende det jeg skriver her: væk fra aktier, men køb aktier i robotindustrien. Det er rigtig nok, men lige den branche tror jeg kommer til at overleve selv den værste finanskrise og meget hurtigt vil komme op igen. Men igen, det er gætterier, der er intet der er sikkert her, heller ikke den her, selvom den ser meget lovende ud:

iRobot (NASDAQ:IRBT): As its name suggests, iRobot is a consumer robot company that designs and build robots. Its portfolio includes concepts in mapping, navigation, mobility and artificial intelligence, while it is also famously known for creating the Roomba, which is a floor vacuuming robot.

(Fra samme side)
0
✂ ✂ ✂ ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Investering af 100.000

Indlægaf KIM K » 16. aug 2018, 06:37

Det kræver ikke større forudsætninger at gå i gang med aktieinvestering, hvis du følger avdotjas og Wizzzes råd om at købe investeringsbeviser i nogle passive indeksfonde der er eksponeret mod store brede aktieindeks som f.eks, verdensmarkedet eller det amerikanske S&P 500 indeks etc.

Er du bredt eksponeret og med lang tidshorisont er der ikke noget presserende behov for at holde sig ajour. Jeg vil ikke anbefale at købe aktier eller fonde med mindre tidshorisonten er mindst 4 år, helst lidt længere.

Du skal enten kontakte din bank og bede om at åbne et aktiedepot, eller som avdotja har gjort oprette et hos en børsmægler. Nordnet og Degiro har høj kundetilfredshed, og i hvert fald Nordnet indberetter handlerne til skat.
Degiro skulle efter sigende også begynde på det, men har ikke gjort det tidligere.
Det er nu ikke fordi det er særlig omstændeligt selv at beregne og oplyse over/underskuddet på selvangivelsen, jeg nævner det blot fordi du er helt grøn, og for nogle tror jeg dette vil være en dealbreaker. Alle danske banker indberetter som Nordnet automatisk dine handler til skat som beregner skatten for dig, du skal blot kontrollere om beløbet er korrekt på årsopgørelsen.

Ikke mindst af skattemæssige årsager er det vigtigt at gøre sig bevidst at der findes to typer aktiebaserede fonde:

Akkumulerende fonde, dvs. at udbytter fra selskaberne fonden har investeret i ikke udbetales til indehaverne af investeringsbeviserne men geninvesteres i fonden.
For frie midler, vil en sådan fond blive beskattet som kapitalindkomst efter lagerprincippet. Sidsnævnte betyder at eventuelle overskud beskattes, uagtet om de er realiseret eller ej.

Den anden type er de udloddende aktiebaserede fonde eller fonde med minimumsbeskatning som de vist har ændret navn til. Disse fonde udbetaler udbyttet til bevisindehaverne og beskattes som almindelig aktieindkomst når avancen realiseres. Du vil kunne trække eventuelle underskud fra salg af sådanne beviser fra i overskud fra enkeltaktier og vice versa hvis du skulle bevæge dig ud i det (underskud kan også fremføres til senere år, hvis de ikke udnyttes samme år).
Obligationsbaserede fonde beskattes som kapitalindkomst.

Noget andet du skal være opmærksom på og som jeg personligt vil anbefale dig, er at fra årsskiftet indføres en ny ordning for småsparere der vil investere i aktier.
Man vil fra 1. januar kunne oprette en såkaldt aktiesparekonto hvor der maksimalt kan indsættes kr. 50.000,- (falder værdien af depotet under kr. 50.000,- kan der tilføres nye midler, ellers ikke).
Her vil man blive lagerbeskattet med 17 % både af realiserede og urealiserede gevinster, uanset avancens størrelse (underskud fremføres til senere år).

Til sammenligning er satserne for almindelig aktieindkomst henholdsvis 27 % (op til 52.900 kroner), alt derover beskattes med 42 %.

Jeg ville personligt lægge kr. 50.000,- til side hvis jeg var dig ( kr. 100.000,- hvis i er to) og få oprettet en aktiesparekonto til nytår og kun investere de sidste kr. 50.000,- uden for denne ordning i et almindeligt aktiedepot med de højere skattesatser.

http://www.skm.dk/media/1542169/faktaar ... ekonto.pdf

Jeg vil endvidere tilråde dig at være kritisk i forhold til at tage imod ”gode” råd fra din bankrådgiver om hvilke fonde du bør købe. Rådgiveren vil med nogen sandsynlighed anbefale dig nogle af bankens egne produkter, uagtet andre har præsteret bedre og er billigere på omkostninger, det sidste er vigtigt.

http://finansdanmark.dk/gode-raad/inves ... er-passiv/ kan du få et overblik over passive danske investeringsforeninger (tryk på Aktiv/Passiv ude i højre side for at få dem vist i sorteret rækkefølge.

http://finansdanmark.dk/toerre-tal/inve ... ostninger/ kan du se hvilke danske investeringsforeninger der er billigst målt på årlige omkostninger (tryk på ÅOP for at få dem vist i stigende eller faldende orden).

Øverst til venstre kan du vælge Afkast og se hvilke investeringsforeninger der har givet det største eller mindste afkast på henholdsvis lang eller kort sigt (1 måned til 10 år) vælg mellem kort sigt eller lang sigt.

http://www.morningstar.dk vil jeg også anbefale dig at kigge nærmere på. De giver bl.a. stjerner og forskellige priser til fondene. På nedenstående link er en oversigt over deres vindere for 2018.

http://www.morningstar.dk/dk/news/16611 ... -2018.aspx

Danske Invest Danmark Indeks SC DKK W d som vinder i kategorien Danske Aktier er f.eks. en passiv fond. http://www.morningstar.dk/dk/funds/snap ... F00000Z745

https://sparindex.dk/produkter er danmarks største udbyder af passive investeringsfonde (nederst på siden kan du se hvilke passive fonde de tilbyder, der er i øjeblikket 16 som det ses).

Håber du kunne bruge noget af det
3
mufle
Indlæg: 85
Tilmeldt: 13. jun 2016, 13:45
Kort karma: 4
Likede indlæg: 28

Re: Investering af 100.000

Indlægaf mufle » 16. aug 2018, 09:52

Tusind tak for alle de gode råd! Jeg vil gå i gang med at sætte mig ind i det - I har hjulpet mig rigtig meget, nu har jeg da noget at gå i gang med :) :klap:
0
Stougaard
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11. nov 2018, 07:51
Kort karma: 0

Re: Investering af 100.000

Indlægaf Stougaard » 11. nov 2018, 08:01

Jeg er generelt enig i hvad der er blevet skrevet her i tråden.

Indeksfonde lyder som en oplagt mulighed for dig. Personligt er jeg tilhænger af sparinvest indekser da de umiddelbart har nogle rigtig lave omkostninger ift. mange andre (ca. 0,5%). Se evt. http://neminvestering.dk/passiv-indkomst---investeringsforeninger/passiv-indkomst-investeringsforeninger-og-indeksfonde for at se hvor meget ÅOP kan betyde for dit afkast over en længere tidshorisont.

En ting jeg ikke lige så nævnt da jeg gik tråden igennem var at du nok burde starte med at investere et mindre beløb som fx 10-20.000 kr. og lade det stå et stykke tid. Det er der 2 fordele ved. For det første får du en fornemmelse af om aktieinvestering overhovedet er noget for dig og om du psykisk kan holde til at se dine investeringer gå op og ned i værdi. For det andet kan det minimere din risiko for at sætte alle dine penge i et marked der måske er på toppen nu, og tage fordel i det der hedder "Dollar cost avaraging" (google det evt.). Helt generelt er det dog bare at købe den samme aktie/indeksfond over en længere periode for derved at have gennemsnitlig værdi der afspejler værdien bedre end du kunne risikere ved at smide alle pengene på en gang.
0
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Investering af 100.000

Indlægaf JoyNips » 11. nov 2018, 11:55

Nu er det godt nok en halvgammel tråd, så måske er det ikke relevant, men: Jeg ville i dit sted starte med at læse “sæt kursen” af Louise Fredbo Nielsen. Og så ville jeg melde mig ind i Moneypenny og andre relevante grupper på facebook og lære så meget som muligt af andre.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
marcias
Indlæg: 65
Tilmeldt: 10. feb 2016, 08:23
Kort karma: 2
Likede indlæg: 10

Re: Investering af 100.000

Indlægaf marcias » 11. nov 2018, 17:22

Spændende diskussion. Er der nogen som kender til steder, hvor man kan investere i USD uden at skulle veksle til DKK? Jeg er i den situation at jeg gerne vil investere, men er udlandsdansker med løn udbetalt i dollars, og som kursen er lige nu giver det ikke så meget mening at veksle til kroner for at investere
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1620
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2676

Re: Investering af 100.000

Indlægaf KIM K » 11. nov 2018, 19:05

Hos de fleste banker kan man oprette en valutakonto i US dollars.
Er du kunde i en dansk bank tror jeg ikke der skulle være noget problem i at overføre penge fra udlandet til den, og handle amerikanske værdipapirer fra deres handelsplatform.
Men kurtage vil ofte være højere for amerikanske aktier, og depotgebyr tror jeg altid vil være det dersom du benytter en dansk børsmægler/bank til formålet. 0,2-0,4 procent om året i depotgebyr er ikke ualmindeligt.

Har du ikke nogen dansk bank, ved jeg ikke om de vil have dig som kunde hvis du har folkeregisteradresse i udlandet. Hos nogle banker kommer det an på hvor stor en kunde du er.
Jeg læste for nogle år siden en af de større banker ikke længere ville oprette konti for danske kunder der boede i udlandet med mindre de havde formuer på x antal millioner, vidst nok 3 millioner. Men jeg tror dog stadig man kan finde danske banker der er villige til at åbne konti for de mindrebemidlede udlandsdanskere også.

Bor du i EU, EØS eller Schweiz kan du åbne en konto hos Nordnet.

https://www.nordnet.dk/kundeservice/sta ... andet.html

Men jeg vil umiddelbart tro det billigste vil være at åbne et depot hos en amerikansk børsmægler der tager udenlandske kunder, det er ikke alle der gør det.

https://www.stockbrokers.com/guides/int ... naltrading
1
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Investering af 100.000

Indlægaf godtnavn » 14. nov 2018, 22:39

Hvis du ikke har banklån eller på anden måde er bundet til en bank ville jeg undersøge om du er medlem af nogle af de foreninger lån og spar samarbejder med, for i så fald kan du få 5% i rente på de første 50.000 kr :) Det er alligevel 2.500 kr om året for de 50.000 kr du alligevel ikke vil invisterer :)

Og er du ikke medlem af nogen af foreningerne kunne du overveje at melde dig ind i en af dem hvis der er nogen af dem der er aktuelle for dig og koster under 2.500 kr om året ;)
0

Tilbage til "Privatøkonomi"