Aktier

Mirabella
Indlæg: 254
Tilmeldt: 2. nov 2016, 20:30
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Re: Aktier

Indlægaf Mirabella » 28. apr 2017, 19:45

avdotja skrev:Hvis man har moralske betænkeligheder ved at handle med finansielle instumenter, er da yderst relevant at man ikke får det indtryk at ens penge går direkte til jobskabende aktiviteter på arbejdspladsen.

Hvad regner du så med at virksomhederne har brug for aktionærens penge til
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Aktier

Indlægaf avdotja » 28. apr 2017, 19:54

Det jeg har fortrudt mest i den tid jeg har investeret, er at jeg ofte har solgt når der er mulighed for at hjemtage en pæn gevinst - for at opdage at kursen bare fortsætte op efterfølgende :/ Det er derfor jeg anbefalede ovenstående tilgang, så får man lidt fra begge verdner :)

Synes I øvrigt at bundter af 30.000 er en meget passende størrelse per investering. Hvis jeg husker korrekt, så betaler man ikke "overpris" på Nordnet når man handler for mere end 29.000
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Aktier

Indlægaf avdotja » 28. apr 2017, 20:01

Mirabella skrev:
avdotja skrev:Hvis man har moralske betænkeligheder ved at handle med finansielle instumenter, er da yderst relevant at man ikke får det indtryk at ens penge går direkte til jobskabende aktiviteter på arbejdspladsen.

Hvad regner du så med at virksomhederne har brug for aktionærens penge til

Nogen gange til investeringer i virksomheden, nogen gange går det direkte til ejerne. Men det er kun ved nyudstedelser.
0
Mirabella
Indlæg: 254
Tilmeldt: 2. nov 2016, 20:30
Kort karma: 18
Likede indlæg: 183

Re: Aktier

Indlægaf Mirabella » 28. apr 2017, 20:32

avdotja skrev:
Mirabella skrev:
avdotja skrev:Hvis man har moralske betænkeligheder ved at handle med finansielle instumenter, er da yderst relevant at man ikke får det indtryk at ens penge går direkte til jobskabende aktiviteter på arbejdspladsen.

Hvad regner du så med at virksomhederne har brug for aktionærens penge til

Nogen gange til investeringer i virksomheden, nogen gange går det direkte til ejerne. Men det er kun ved nyudstedelser.


Ok, Og du tænker ikke at investeringer i virksomheden er jobskabende eller at udsigten til et afkast er motiverende i forhold til at etablere en virksomhed?

Det er noget pjat at postulere at det kun er ved nye børsnoteringer at aktiekøb har en indvirkning på virksomheden.
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Aktier

Indlægaf Velvet-Goldmine » 28. apr 2017, 20:43

avdotja skrev:
Velvet-Goldmine skrev:
Njoo njaa.. "temmeligt hårdt"? 27% op til de 50.000 overskud på et år og 42% over det - det er jo ikke hårdt, da det er under hvad jeg betaler for min lønindkomst.
....

Jeg betalte over 200.000 i aktieskat sidste år; det synes jeg var hårdt :wacko:


Jeg har svært ved at have ondt af dig - du har betalt skat af nogle penge som du intet at arbejdet for at tjene og betaler ikke mere end din almindelige lønindkomst :-D Ligeså vil jeg ikke have ondt af mig selv hvis jeg kommer i den situation at jeg skal betale skat af nogle penge som jeg har tjent på at spekulere.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Aktier

Indlægaf dgd2007 » 29. apr 2017, 06:04

avdotja skrev:Jeg betalte over 200.000 i aktieskat sidste år; det synes jeg var hårdt :wacko:

Så har du søreme også haft en stor indkomst på aktierne!
0
Petrix
Indlæg: 3745
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3632

Re: Aktier

Indlægaf Petrix » 29. apr 2017, 06:36

dgd2007 skrev:
avdotja skrev:Jeg betalte over 200.000 i aktieskat sidste år; det synes jeg var hårdt :wacko:

Så har du søreme også haft en stor indkomst på aktierne!


Men det er fandme træls hvis man allerede har brugt alle pengene :D
0
27102021
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Aktier

Indlægaf Tux » 29. apr 2017, 06:56

I der lange løb er det tvivlsomt om aktiv forvaltning af en portefølje vil give højere afkast end passiv index investering.

Og det et endnu mere tvivlsomt, om man som privat hobbyinvestor kan slå professionelle forvaltere..

Anekdotisk evidens er der nok af, men generelt forholder det sig som ovenfor.
1
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Aktier

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 29. apr 2017, 07:24

Tux skrev:I der lange løb er det tvivlsomt om aktiv forvaltning af en portefølje vil give højere afkast end passiv index investering.

Og det et endnu mere tvivlsomt, om man som privat hobbyinvestor kan slå professionelle forvaltere..

Anekdotisk evidens er der nok af, men generelt forholder det sig som ovenfor.


Enig.
Men for mit vedkommende vælger jeg de direkte køb i aktier fremfor f.eks. foreninger og ETF'er, fordi det ganske enkelt er sjovere. For mig kan det sidestilles med en hobby eller fritidsinteresse. Nogle spiller golf. Andre crossfitter. Jeg interesserer mig for investering :D
Så længe jeg kan få en fortjeneste, så har det været mere værd end at lade dem stå på kontoen. Udover det så er det en fin motivation for at spare sine penge, fremfor at fyre sit rådighedsbeløb af hver måned.
1
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Aktier

Indlægaf Annione » 29. apr 2017, 07:57

Jeg har en god sjat penge i aktier, manden har en rigtig stor sjat - og det er ham, der styrer det. Jeg ved sådan nogenlunde hvad vi har, og nogenlunde hvordan det går med dem.
I Norge betaler man kun skat af pengene, når man tager dem ud - og vi har sjovt nok også kun norske kroner i aktier.
0
yessup
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. maj 2016, 14:36
Kort karma: 0
Likede indlæg: 23

Re: Aktier

Indlægaf yessup » 23. jan 2018, 22:33

Velvet-Goldmine skrev:Jeg har svært ved at have ondt af dig - du har betalt skat af nogle penge som du intet at arbejdet for at tjene og betaler ikke mere end din almindelige lønindkomst :-D Ligeså vil jeg ikke have ondt af mig selv hvis jeg kommer i den situation at jeg skal betale skat af nogle penge som jeg har tjent på at spekulere.


Her vil jeg nu godt protestere lidt mod at sige at aktieafkast er en arbejdsfri indkomst. Ja, det er selvfølgelig sjovt når man har samlet en formue, og renters rente begynder at rulle ind, men inden man kommer dertil kræver det jo noget disciplin at spare en rimelig sum op. Afhængig af ens livssituation kan det kræve at man tager ekstra arbejde, for at have råd til at investere, og selv hvis det ikke er tilfældet så ofrer man jo noget i de år hvor man sparer op, og derfor ikke kan bruge pengene til forbrug.

Når det så er sagt er det selvfølgelig fair nok at man betaler skat af det.
0
yessup
Indlæg: 53
Tilmeldt: 15. maj 2016, 14:36
Kort karma: 0
Likede indlæg: 23

Re: Aktier

Indlægaf yessup » 23. jan 2018, 22:37

NejJegErIkkeAsiat skrev:Enig.
Men for mit vedkommende vælger jeg de direkte køb i aktier fremfor f.eks. foreninger og ETF'er, fordi det ganske enkelt er sjovere. For mig kan det sidestilles med en hobby eller fritidsinteresse. Nogle spiller golf. Andre crossfitter. Jeg interesserer mig for investering :D
Så længe jeg kan få en fortjeneste, så har det været mere værd end at lade dem stå på kontoen. Udover det så er det en fin motivation for at spare sine penge, fremfor at fyre sit rådighedsbeløb af hver måned.


Det samme tænker jeg. Det er sikkert ikke den bedste strategi selv at købe enkelt-aktier, men det er giver også noget viden som har en værdi.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 971
Likede indlæg: 12438

Re: Aktier

Indlægaf IrmaPigen » 24. jan 2018, 09:22

NejJegErIkkeAsiat skrev:Jeg har handlet en del siden jeg startede op i 2016. Har handlet for mange år siden, men stoppede igen.
Men hvis man sætter sig ind i hvordan det fungerer og er tålmodig (og ikke handler med hjertet), så forstår jeg nærmest ikke at alle ikke investerer fremfor at sætte pengene i banken.
Sidste år var mit afkast på 10-11% på 3 måneder, og det forventer jeg klart at slå i år.
Jeg har i øvrigt lige benyttet mig af mit pensionsselskabs unit link ordning og selv investeret halvdelen af min pensionsopsparing. Tror på at jeg kan gøre det bedre end deres ca. 10% årligt.

Udover at det økonomisk kan give betydeligt mere end bankrenten (eller pensionsselskabets afkast), så er det også enormt lærerigt og skidesjovt at følge med i markederne hver dag.
Min taktik er en blanding af buy and hold og swing. Forstået på den måde at jeg egentlig gerne sælger hurtigt og tager gevinsten. Men jeg køber ikke noget som jeg ikke ville ønske på lang sigt.
Jeg laver både fundemental anslyse af selskabet, for at vurdere om det overhovedet er interessant.
For derefter at lave teknisk analyse for at finde det rigtige tidspunkt at slå til.

Men holder man sig til gode etablerede selskaber i starten, så kan det ikke gå helt galt.
Sørg for spredning både i brancher og lande...og læs, læs, læs om emnet....og ta' aldrig imod aktieanbefalinger fra andre ;)


Hvorfor angiver du dit afkast for kun tre måneder, når du samtidig skriver "sidste år".

Man kan jo sagtens få et pænt afkast, hvis man kun kigger på en begrænset periode eller på en ud af flere aktier.

Det siger jo ikke noget om forrentningen i hele 2017.
0
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Aktier

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 24. jan 2018, 10:19

IrmaPigen skrev:
NejJegErIkkeAsiat skrev:Jeg har handlet en del siden jeg startede op i 2016. Har handlet for mange år siden, men stoppede igen.
Men hvis man sætter sig ind i hvordan det fungerer og er tålmodig (og ikke handler med hjertet), så forstår jeg nærmest ikke at alle ikke investerer fremfor at sætte pengene i banken.
Sidste år var mit afkast på 10-11% på 3 måneder, og det forventer jeg klart at slå i år.
Jeg har i øvrigt lige benyttet mig af mit pensionsselskabs unit link ordning og selv investeret halvdelen af min pensionsopsparing. Tror på at jeg kan gøre det bedre end deres ca. 10% årligt.

Udover at det økonomisk kan give betydeligt mere end bankrenten (eller pensionsselskabets afkast), så er det også enormt lærerigt og skidesjovt at følge med i markederne hver dag.
Min taktik er en blanding af buy and hold og swing. Forstået på den måde at jeg egentlig gerne sælger hurtigt og tager gevinsten. Men jeg køber ikke noget som jeg ikke ville ønske på lang sigt.
Jeg laver både fundemental anslyse af selskabet, for at vurdere om det overhovedet er interessant.
For derefter at lave teknisk analyse for at finde det rigtige tidspunkt at slå til.

Men holder man sig til gode etablerede selskaber i starten, så kan det ikke gå helt galt.
Sørg for spredning både i brancher og lande...og læs, læs, læs om emnet....og ta' aldrig imod aktieanbefalinger fra andre ;)


Hvorfor angiver du dit afkast for kun tre måneder, når du samtidig skriver "sidste år".

Man kan jo sagtens få et pænt afkast, hvis man kun kigger på en begrænset periode eller på en ud af flere aktier.

Det siger jo ikke noget om forrentningen i hele 2017.


Det har du ret i, men nu var det kun for 3 måneder, da jeg først startede i oktober ;)
Men ja, selvfølgelig giver det ikke et retvisende billede. Men det kan jo ikke være så meget anderledes når man lige er startet op.
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Aktier

Indlægaf Velvet-Goldmine » 25. jan 2018, 14:04

Jeg havde helt glemt at jeg havde oprettet denne tråd :)

Men jeg købte aktier og de første måneder satte jeg penge ind hver måned, og handlede også lidt på kryds og tværs.
Ret hurtigt fandt jeg dog ud af at jeg ville på børsen i US, for det er her man kan tjene mest (men selvfølgelig også med størst risiko). Jeg læste oceaner om aktier og handel og især Anton Kreil er en yndling. I korte ord siger han at markedet er totalt styret af manipulation, logaritmer og shortselling men du kan godt handle alligevel :lol: Han har fuldstændigt ret på lowcap-aktier i US i hvert fald - det er på en måde frustrerende og lidt fascinerende at se hvordan en aktie kan holdes totalt hvor 'de store' vil have den, og kan være fuldstændigt uafhængigt af om der kommer gode eller dårlige nyheder.
Nå, men det er sådan set gået meget godt. Jeg var sygemeldt med stress i efteråret så her orkede jeg heller ikke at gøre noget ved aktierne, så de stod bare og blev faktisk en lille smule mindre værd, men ikke noget kriminelt. I dec. tog jeg det op igen og siden 28. april sidste år hvor jeg startede, og til nu, har jeg da et overskud på 120% (de sidste penge jeg satte ind på aktiekontoen var i august, og ellers har jeg kun handlet med det der var i portfolioen).
Jeg er stadig lille investor, for så mange penge havde jeg ikke at skyde i det, men det er da rart nok at få øget formuen på den måde - og jeg har altså stadig ingen problemer med at blive opkrævet skat af overskuddet, selv om man da lige kan blive grådig og tænke "ihh, det er da MINE penge, alt det her" :-D
0

Tilbage til "Privatøkonomi"