Hvordan er det med garanti på varer købt i EU lande?

HerErJeg
Indlæg: 4232
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5038

Hvordan er det med garanti på varer købt i EU lande?

Indlægaf HerErJeg » 18. okt 2017, 04:49

Jeg går meget og tænker på at købe sådan en semi proff løvsuger, da jeg drukner i visne blade.
I Danmark koster sådan en 8700 kr, i Tyskland koster den 7000 kr. og i Tjekkiet koster den 5800 kr for præcist samme model.
Så fremt den danske eneforhandler ikke vil være med til en gevaldig rabat, så er de andre muligheder meget fristende.
Men hvordan med garanti på sådan noget haveudstyr? Normalt vil man skulle henvende sig til forhandleren, men det bliver noget svært hvis den kommer fra udlandet. På den anden side må fabrikken stå bag deres produkt uanset hvem der sælger og hvor i verden det bliver brugt.
Har I prøvet den slags småmaskiner fra udlandet, hvor I fik brug for en reparation?
0
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33990

Re: Hvordan er det med garanti på varer købt i EU lande?

Indlægaf JoyNips » 18. okt 2017, 07:02

Garanti er noget ekstra, som enten sælger eller producent kan tilbyde, og som stiller dig bedre end hvad du har krav på efter lovgivningen. Så dit spørgsmål kan ikke besvares.

Tænker du derimod på reklamationsret og ikke garanti? Du har altid (mindst) 2 års reklamationsret når du handler indenfor EU. Det er sælger og ikke producent, du skal henvende dig til i tilfælde af reklamation.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje

Tilbage til "Privatøkonomi"