el selskaber opkræver penge aconto for tid man ikke er kunde hos dem.

Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

el selskaber opkræver penge aconto for tid man ikke er kunde hos dem.

Indlægaf DenBruneMunk » 22. sep 2022, 07:01

Jeg skifter el selskab pr. 1/10, og som med Modstrøm jeg tidligere var hos, og nuværende watts, så vil de have aconto for et måned, jeg ikke er kunde hos dem.

Hos Modstrøm måtte jeg trække den ud i at oprette sag hos el klagenævn, som vist kostede dem en del, hvis modstrøm ikke droppede det, og så fik jeg penge ført tilbage via NemKonto på en dag, så de rettede ind. Måske bare fordi jeg var utilfreds.

Nu har Watts, sendt en regning for oktober, hvor jeg slet ikke er kunde mere, og dem vil jeg selvfølgelig nægte at betale. De ikke skal låne penge af mig gratis i 30 dage.

Spørgsmålet er, hvad gør i andre når aconto dækker en periode, i ikke er kunde hos selskabet mere? Jeg kender ikke regler og ved ikke om jeg egentlig vinder sag hvis jeg starter en hos el klagenævn. Udover at modstrøm som et, ikke ønskede flere sager der :) (De havde vist nok der)
0
didaa
Indlæg: 1724
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 107
Likede indlæg: 2383

Re: el selskaber opkræver penge aconto for tid man ikke er kunde hos dem.

Indlægaf didaa » 22. sep 2022, 07:59

Står det i deres betingelser?
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: el selskaber opkræver penge aconto for tid man ikke er kunde hos dem.

Indlægaf DenBruneMunk » 22. sep 2022, 10:33

didaa skrev:Står det i deres betingelser?

det er vel spørgsmålet om aconto opkrævning udover kunde forholds opsigelse skal gøres? Det står der intet om.

Der er nævnt opsigelse om opgøres max 6 uger efter ophør.
Og så nævner de modregning aconto ved for meget indbetalt. Ikke specifik ophør og forskellige §

§ 9 Modregning
9.2 Hvis Kunden har penge til gode hos Watts fx som følge af for meget indbetalt a conto eller hvis Kunden ved en fejl har betalt en regning flere gang, udbetales pengene via samme betalingsmiddel, som Kunden har benyttet ved indbetaling. Hvis Kunden har betalt med FIK-kort udbetales pengene dog til Kundens Nemkonto. I den forbindelse beder Watts om Kundens CPR-nummer.


§ 21 Ophør | Slutafregning
21.1 Watts sender slutafregning til Kunden senest seks uger efter aftaleforholdets ophør. Tilsvarende sender Watts flytteafregning til Kunden senest seks uger efter leveringsophør på den fraflyttede adresse.
Ved ophør af aftale vil betalinger via kort ophører automatisk, når seneste generede faktura er betalt.

21.2 Aftalen kan hverken helt eller delvist overdrages uden Watts´s forudgående skriftlige samtykke, medmindre andet er bestemt ved lov. Watts må uden Kundens samtykke gennemføre sådanne overdragelser til et nuværende eller fremtidigt koncern- eller interesseforbundet selskab i Europa og/eller som led i en hel eller delvis overdragelse af sine aktiviteter (aktiver og passiver) til en tredjemand, der opfylder betingelserne for at drive elleverandør-virksomhed i Danmark.
0
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 17081
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1080
Likede indlæg: 21337

Re: el selskaber opkræver penge aconto for tid man ikke er kunde hos dem.

Indlægaf Misantropen » 22. sep 2022, 10:46

Hvornår har du sagt aftalen op? Jeg kan læse det kan gøres med en måneds varsel, så det kan jo være regningen er klargjort før din opsigelse er blevet registreret(og du dermed bare skal se bort fra regningen)

Hvad siger de når du snakker med dem?
0
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: el selskaber opkræver penge aconto for tid man ikke er kunde hos dem.

Indlægaf DenBruneMunk » 22. sep 2022, 16:00

Misantropen skrev:Hvornår har du sagt aftalen op? Jeg kan læse det kan gøres med en måneds varsel, så det kan jo være regningen er klargjort før din opsigelse er blevet registreret(og du dermed bare skal se bort fra regningen)

Hvad siger de når du snakker med dem?

i August i forbindelse med Watts forklarede de lukker 1.1.2023, samme dag flyttede jeg, som blev 1.10.2022.

De har endnu ikke svaret, som de ellers gør rimelig hurtigt :) Så måske er de lidt i vildrede, om de skal eller ikke skal tilbagebetale når de hæver pengene, eller om de skal ændre opkrævning 1.10.2022, som jeg synes at korrekt.
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: el selskaber opkræver penge aconto for tid man ikke er kunde hos dem.

Indlægaf DenBruneMunk » 27. sep 2022, 03:50

Afklaret :)

Selskab annullerede faktura istedet, og sender slutopgørselse for sidste 2 måneder . Så det fik en afslutning, måske pæn endda.
1

Tilbage til "Privatøkonomi"