Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Brugeravatar
LaMariposa
Kort karma: 1759
Likede indlæg: 20241

Re: Mål- og resultattråden: Privatøkonomi

Indlægaf LaMariposa » 10. jan 2021, 11:19

kartoffelpizza skrev:Okay altså skal man sådan... spare 150000 om året op eller leve for ingenting for at måtte være med?

Vi har nogle mål, men ingen der involverer aktier, enorme opsparinger eller økonomisk uafhængighed

Nej da, er sikker på, at alle kan være med :)
1
:lun: Be brave

I’ll keep myself together keep on holding on...
kartoffelpizza
Kort karma: 162
Likede indlæg: 3242

Indlægaf kartoffelpizza » 10. jan 2021, 11:23

LaMariposa skrev:
kartoffelpizza skrev:Okay altså skal man sådan... spare 150000 om året op eller leve for ingenting for at måtte være med?

Vi har nogle mål, men ingen der involverer aktier, enorme opsparinger eller økonomisk uafhængighed

Nej da, er sikker på, at alle kan være med :)

Okay. Fedt.

Vi er i gang med at betale et lån ud, vi afdrager 6-8000 om måneden og er færdig her i foråret.
Så sparer vi derefter de penge op til et projekt.

Ligeledes har vi er klippefast mål om at være bedre til at holde vores husholdsningsbudget og i købe meget mindre “bare fordi” men overveje tingene
3
Brugeravatar
Daine
Kort karma: 2737
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 30568

Indlægaf Daine » 10. jan 2021, 12:40

Jeg prøver også at være med her :) Jeg har slet ikke en økonomi som jer andre, men min mål er at få sparet 20.000-25.000 op inden 1/7. Det er incl. forventet udbetaling af de sidste feriepenge, forventet lille beløb tilbage i skat og mindre skattefri godtgørelse for bestyrelsesarbejde. Reel opsparing af løn er på ca. 13500,-
Jeg har shoppestop på tøj/sko for resten af året og jeg har lige ryddet op/suppleret op i plejeprodukter, der har jeg også til det næste års tid. Så det er kun småting jeg kommer til at mangle. Og så skal jeg være meget bedre til at overholde mit dagligvare budget! Kan jeg dét, er ovenstående opsparing ikke udenfor rækkevidde :)
8
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 491
Likede indlæg: 5186

Indlægaf Neenah » 10. jan 2021, 12:48

Vi har som mål i år:
- betale 120.000 af på billån (10.000/md)
- spare 2.000/md op til ferie+fornøjelser
- lægge 1200 kr/md til investering
- overholde 5.000/md til husholdning

I slutningen af 2020 solgte mine forældre deres hus, så vi har lånt 410.000 af dem til at indfri vores boliglån. Samtidig har vi lagt lån om fra fastforrentet til F5 afdragsfri, så vi kan banke bankgæld af. Vi håber på at have betalt vores nye bil i foråret 2022, og så tage hul på at betale gælden til mine forældre af.
2
M <aug 2018>
Brugeravatar
Hunkat
Kort karma: 456
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 14349

Indlægaf Hunkat » 11. jan 2021, 12:44

Vores mål er også relativt beskedne.

SU-lån: skal ned med 12.000 som er standard satsen.
Boliglån: Skal ned med 25.000 eller mere.
Opsparing: skal gerne op med 10.000 eller mere. Vi må lige se året an.
Aktierindkøb: vi skyder 500 kr. i en fast opsparingspulje og lidt her og der i frie aktier. Det er gået godt i år og skal fungere som buffer/pensionsopsparing.

Forbruget skal gerne ned i år men nu må vi se om det er realistisk, især hvis vi får flere penge mellem hænderne i år. Så er det nemt at blive fristet.

Vi satser stærkt på at min mand får SU i år, så det er alligevel 6000 kr. før skat om måneden vores indtægt bliver forbedret med. Det betyder også noget.
3
L'enfer, c'est les autres

I'm Richard, Chief Warlock of the Brothers of Darkness, Lord of the Thirteen Hells, Master of the Bones, Emporer of the Black, Lord of the Undead Mistress of Fire, and Mayor of a little village up the coast
Brugeravatar
Nesnay
Kort karma: 148
Likede indlæg: 3347

Indlægaf Nesnay » 11. jan 2021, 13:16

Mål for 2021:
-at spare 8000 op i snit om måneden (jeg har et naivt håb om, at det bliver muligt at bruge flere penge på rejser og oplevelser end i 2020, så det er lavt sat ift. sidste års resultat)
-at fortsætte med at investere i det små (månedlige indkøb af investeringsforeninger via Nordnets månedsopsparing, evt. enkeltaktier hvis jeg bliver for fristet til at lade være)
-at få gang i en aktiesparekonto og udnytte den lavere beskatning dér til at købe ETF'er.
0
Brugeravatar
sigge
Kort karma: 744
Likede indlæg: 15433

Indlægaf sigge » 11. jan 2021, 14:17

Jeg vil også prøve at være med.
Mit mål for 2021 er at nå op på at have min. 50.000 kr. på min lønkonto altid.

Jeg har Lån & Spar Bank, og jeg får 3% i indlånsrente af de første 50.000 på min lønkonto, så det kan godt betale sig at have pengene der i stedet for på min opsparingskonto. Jeg ved også bare med mig selv, at det er utroligt fristende for mig, at bruge pengene, når de står på den konto, jeg har Dankort til. Derfor har jeg arbejdet mig fra 10.000 op til 30.000 sidste år, og i år vil jeg så gerne op til 50.000. Og det skal helst ske uden at sætte mindre ind på min opsparing, så det skal komme ved et løbende mindre forbrug og evt. de sidste feriepenge, som jeg dog endnu ikke har besluttet, om jeg vil have udbetalt.
1
You can't spell awesome without me.
Sofakartoflen
Kort karma: 106
Likede indlæg: 1758

Indlægaf Sofakartoflen » 11. jan 2021, 14:44

Jeg har det lidt, som når man vil prøve at tabe sig..... man vil gerne, og så er der det med rygrad.

Som det er nu, bor vi til leje (3900/m). Min kæreste har lige betalt sit sidste børnebidrag i denne måned.
Vi sætter 3.500 hver ind på en fælles konto hver måned, og 3000 på hver vores konto. Så har vi stadig lommepenge, og der skulle være penge til mindre gaver til ungerne.
Der hvor det skrider er, når jeg køber ting for mine børn og så vælger at forære dem det, eller når vi betaler for takeaway, når vi er sammen med mine unger. Der ryger også nogle penge til babyting- for mit vedkommende er der to, der skal have samtidig, og jeg har lidt svært ved at gå forbi uldtøjet, når det er på tilbud i føtex. (og de skal jo også have pædagogisk legetøj!)
For min kærestes vedkommende er der et barnebarn på snart et år og det unge par, som har en svag økonomi, og to teenagere, hvor den ene har en diagnose og lige er flyttet hjemmefra.
Vi bruger egentlig ikke mange penge på os selv i det daglige.

Sidste år købte vi ny seng, og så der røg lige 12000 fra opsparingen, forrige år fik vi ny sofa.... så der er ikke umiddelbart noget, vi skal bruge penge på.

Vi vil gerne ud af den lejlighed, vi bor i og have lidt have. Vi (især jeg, som er 4 år ældre en min kæreste) er lidt gamle i forhold til at kunne købe noget, men at leje noget, hvor der er have, vil enten koste 8-10.000 eller ligge et sted, hvor min kæreste ikke kan komme på arbejde, fordi han ikke har kørekort.

Vi kan ikke bo billigere, men lejligheden er lille (jeg kan ikke se, hvordan det skal fungere, når mine børnebørn (tvillinger) bliver store nok til at komme på besøg) og vi får cigaretrøg fra underboen ind fra altanen, hver gang vi åbner.

Jeg havde egentlig ønsket at flytte dette forår, men jeg overvejer, om det var bedre at give den en ordentlig skalle og spare så meget sammen, som vi kan. Drømmescenariet er at kunne flytte i et mindre billigt hus placeret i en landsby beliggende mellem mine to børns hjem.

Vi har omkring 80.000 i alt.

Jeg tror, at det, at vi ikke helt kan se en løsning på vores boligproblem gør, at vi har sværere ved ikke at vælge glæden ved at forære ting til ungerne frem for fornuften i at spare op til en bolig, vi kan bo i, indtil vi bliver for gamle. (jeg bliver 60 i år)

Min kæreste har ikke for 5 øre økonomisk sans eller interesse, så overvejelserne kører bare rundt i mit i forvejen skøre hoved.

Jeg overvejer at kigge på vores streamingabonnementer (det er snart det eneste sted, der kan skæres) og lave et budget for os mht gaver.
1

Tilbage til "Privatøkonomi"