Huskøb - ikke afbetale banklånet først?

Brugeravatar
DenBruneMunk
Kort karma: 61
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2037

Re: Huskøb - ikke afbetale banklånet først?

Indlægaf DenBruneMunk » 17. okt 2020, 07:26

En lille sidenote,

Når man får afdragsfrie lån på ex. 30 års lån, så bliver lånet som udgangspunkt ikke forlænget, så kører man 5 år på afdragsfrihed, så vil man få beregnet de nye afdrag på lånet ud fra 25 år. Man kan aftale med banken at de 5 år lægges i den anden ende, så man stadig har 30 år. Det er bare så man ikke glemmer at afdrag forøges altså efter 5 år, fordi man kun betalte rente de første 5 år.
0
Brugeravatar
Flavie1986
Kort karma: 1
Likede indlæg: 2

Indlægaf Flavie1986 » 17. okt 2020, 07:33

Neenah skrev:Vores rådgiver mente også der var en dårlig ide med afdragsfrihed. Vi har haft lånet et år nu og har lige lagt det om til et F5 med afdragsfrihed - og vi er ret trætte af at vi ikke gjorde det fra start.

Okay, hvorfor er i trætte af af I ikke gjorde det fra start og hvad brugte bankmanden til at overbevise jer om i ikke skulle vælge det til start? :gruble:

Min veninde sagde også jeg skulle spørge til at få en beregning på nogle forskellige scenarier og herunder også et F5 lån og et eksempel på to lags belåning. Jeg føler mig ret lost :genert:
0
Brugeravatar
Flavie1986

Indlægaf Flavie1986 » 17. okt 2020, 07:50

DenBruneMunk skrev:Nu er der jo ikke rigtig tal på noget, og når banken mener det ikke kan betale sig, så er banklån og rente måske ikke så høj som rk lånet som forrentes med yderligere 0,33% (0,8564% F5K m/afdrag, 1,1816% F5K u/afdrag) i bidragssats.
som alligevel kan udgøre 2200 per milllion som rk lån. hvor et banklån på 100.000 til 3.5% jo er 3500kr/år .

Så det som kan være humlen i de tal er jeres rk lån størrelse og banklån, og da tal er ukendte, så er det jo svært at forklare hvornår det tipper til den ene eller anden side, måske har det lille eksempel hjulpet, så har i 2 mil i rk lån, så vil det være bedre at afdrage på rk lån rentemæssigt og bidrag, istedet for u/afdrag + højere bidrag , for at spare 3500kr og mindre over 1-2 år hvor banklån rente falder igennem perioden indtil væk, hvor rk lån forbliver uændret og højere omkostninger over samme 2 år, igen, hvis i har 2mil i rk lån og 100.000 i banklån.
Meget gætteri her :)

edit:
Jeg tænker, at måske kan spørgsmålet forkortes ned til den 0,33% forskel, så find ud af hvor meget det er af jeres rk lån (2200kr/million)
regn ud hvor mange renter som går på banklån over 1 el. 2 eller 3 år, og så find ud af om totale renteomkostning er højere end de t.ex 2200/million per år. Så får i hurtig et resultat.
Den negative rente har selvf. betydning for bidragssats beløbet hvert år, hvis det fortsætter men prøv nu bare uden negativ rente som modregnes.
brug f.eks https://templates.office.com/da-dk/l%C3 ... tm23154796
låneberegner til excel , og se totale renter på lånets løbetid i den periode i har planlagt.

Ehhhh! Jeg ved simpelthen ikke hvad det er, men jeg står simpelthen af på at fatte det ordentlig tror jeg.

Men I må hjertens gerne få informationerne :)

Vi skal købe et rækkehus fra 2007 på 122kvm til 2.555.000kr. Vi tænker i udgangspunktet kun selv at ligge de 5 procent + evt også stiftelsesomkostningerne. Dvs vores belåningsgrad bliver høj 95%.

Jeg har egentlig flere penge jeg kan poste i (har cirka 200.000kr stående og så 350.000kr i en erstatning der står kreditorbeskyttet og jeg investerer 2/3 af i aktier) og min kæreste får 100.000kr af hans forældre, men han har så ikke anden opsparing (udover en mindre opsparing på 25.000kr). Vi har intet billån, men jeg har er sulån på 100.000kr - som jeg dog har valgt ikke at betale af udover et mere “symbolsk” beløb på 1505kr om måneden, og så sparede penge op istedet pga renten er så lav på su lån.

Jeg tjener cirka 40.000kr før skat, og min kæreste cirka 26.500kr før skat. Er iøvrigt begge 33 år.

MEN, fordi vi ved at min kæreste indenfor de næste par år måske gerne vil tage en ny uddannelse, og at familien nok bliver større indenfor det næste stykke tid :lol: og at ingen af os har været husejere før, og derfor ikke kan gennemskue økonomien på sigt, så havde vi tænkt at beholde pengene sådan vi kan hjælpe os selv, hvis det nu går helt galt og der i en periode er brug for ekstra penge. Og vi tænker også at både flytning og huskøb og familieforøgelse er noget der kræver en del ekstra uforudsete udgifter :genert:

Bankmanden har givet os lovning på vi må gerne få en prioritetskonti til banklånet, sådan vi kan slippe for renten på banklånet for den portion penge vi selv har stående på den konti. Men samtidigt råder vi så over de penge alligevel, skulle vi få brug for dem. Det kan jeg godt se nu ud fra jeres betragtninger nok også spiller ind :gruble:
Senest rettet af Flavie1986 17. okt 2020, 07:58, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Flavie1986

Indlægaf Flavie1986 » 17. okt 2020, 07:54

Fik også lige snakket med en anden veninde og heldigvis så skriver hun, at vi jo ikke skal beslutte os nu. Det troede jeg faktisk (what do I know! :lol:) Jeg blev bare helt bange fordi jeg så at i det gamle udkast på køberberegningerne der havde bankmanden bare taget et 1 procent fastforrentet 30 års lån og så i regnestykket gjort sådan at vi afbetalte 95.000kr på realkreditlånet og kun 16.000kr på banklånet det første år! Så blev jeg lige bange for, at vi skulle nå at beslutte os og sige fra inden bankforbeholdet udløber...altså at vi ligesom skulle vide og binde os gil lånesammensætningen før banken ville stille garanti for restkøbesummen :gys:
0
Brugeravatar
Flavie1986

Indlægaf Flavie1986 » 17. okt 2020, 08:07

Umulius skrev:Jeg ved ikke, hvad der er rigtigt og forkert. Men det er ikke så svært at regne ud.
1) hvad ender I med at betale for banklån med renter osv
2) hvad ender I med at betale for realkreditlån med renter osv

Bed om flere udkast. Vi får altid 3 muligheder og kan så selv jonglere med, hvad vi har lyst til/ finder fornuftigt.

Hvis du har overskud, synes jeg det kunne være mega interessant og lærerigt med en opdatering på de faktiske tal. Altså hvis har lyst :-)

Men det er nok der filmen knækker, fordi indrømmet jeg er sgu ikke den bedste til tal og procenter og sådan noget :genert: Så for mig kan jeg ikke ligesom selv omsætte det til noget jeg forstår ud fra oplysningerne, selvom jeg godt kan se og høre at jeg burde have alle oplysningerne til det! :wacko:

Jeg har delt vores oplysninger og tal i posten ovenfor :)
0
Brugeravatar
Neenah
Kort karma: 484
Likede indlæg: 5017

Indlægaf Neenah » 17. okt 2020, 08:18

Flavie1986 skrev:
Neenah skrev:Vores rådgiver mente også der var en dårlig ide med afdragsfrihed. Vi har haft lånet et år nu og har lige lagt det om til et F5 med afdragsfrihed - og vi er ret trætte af at vi ikke gjorde det fra start.

Okay, hvorfor er i trætte af af I ikke gjorde det fra start og hvad brugte bankmanden til at overbevise jer om i ikke skulle vælge det til start? :gruble:

Min veninde sagde også jeg skulle spørge til at få en beregning på nogle forskellige scenarier og herunder også et F5 lån og et eksempel på to lags belåning. Jeg føler mig ret lost :genert:

Fordi vores banklån er stort - omkring en halv million. Det koster os 4500 i renter i kvartalet. Med et afdragsfrit kan vi få det + vores billån ud af verden på fem år.

Bankmanse snakkede om bidragssatser og at vi jo bare kunne betale ekstra af på lånet. Men vi har det bare bedst med at afvikle så hurtigt som muligt.
0
M <aug 2018>
Brugeravatar
DenBruneMunk

Indlægaf DenBruneMunk » 17. okt 2020, 09:07

Flavie1986 skrev:
DenBruneMunk skrev:Nu er der jo ikke rigtig tal på noget, og når banken mener det ikke kan betale sig, så er banklån og rente måske ikke så høj som rk lånet som forrentes med yderligere 0,33% (0,8564% F5K m/afdrag, 1,1816% F5K u/afdrag) i bidragssats.
som alligevel kan udgøre 2200 per milllion som rk lån. hvor et banklån på 100.000 til 3.5% jo er 3500kr/år .

Så det som kan være humlen i de tal er jeres rk lån størrelse og banklån, og da tal er ukendte, så er det jo svært at forklare hvornår det tipper til den ene eller anden side, måske har det lille eksempel hjulpet, så har i 2 mil i rk lån, så vil det være bedre at afdrage på rk lån rentemæssigt og bidrag, istedet for u/afdrag + højere bidrag , for at spare 3500kr og mindre over 1-2 år hvor banklån rente falder igennem perioden indtil væk, hvor rk lån forbliver uændret og højere omkostninger over samme 2 år, igen, hvis i har 2mil i rk lån og 100.000 i banklån.
Meget gætteri her :)

edit:
Jeg tænker, at måske kan spørgsmålet forkortes ned til den 0,33% forskel, så find ud af hvor meget det er af jeres rk lån (2200kr/million)
regn ud hvor mange renter som går på banklån over 1 el. 2 eller 3 år, og så find ud af om totale renteomkostning er højere end de t.ex 2200/million per år. Så får i hurtig et resultat.
Den negative rente har selvf. betydning for bidragssats beløbet hvert år, hvis det fortsætter men prøv nu bare uden negativ rente som modregnes.
brug f.eks https://templates.office.com/da-dk/l%C3 ... tm23154796
låneberegner til excel , og se totale renter på lånets løbetid i den periode i har planlagt.

Ehhhh! Jeg ved simpelthen ikke hvad det er, men jeg står simpelthen af på at fatte det ordentlig tror jeg.

Men I må hjertens gerne få informationerne :)

Vi skal købe et rækkehus fra 2007 på 122kvm til 2.555.000kr. Vi tænker i udgangspunktet kun selv at ligge de 5 procent + evt også stiftelsesomkostningerne. Dvs vores belåningsgrad bliver høj 95%.

Jeg har egentlig flere penge jeg kan poste i (har cirka 200.000kr stående og så 350.000kr i en erstatning der står kreditorbeskyttet og jeg investerer 2/3 af i aktier) og min kæreste får 100.000kr af hans forældre, men han har så ikke anden opsparing (udover en mindre opsparing på 25.000kr). Vi har intet billån, men jeg har er sulån på 100.000kr - som jeg dog har valgt ikke at betale af udover et mere “symbolsk” beløb på 1505kr om måneden, og så sparede penge op istedet pga renten er så lav på su lån.

Jeg har prøvet men fejlede, det bliver super teknisk at beregne uden flere excel ark og tid, hvornår dine ca. 4400kr som bliver udgiften til de 2.044.00 som du låner hos rk, hvor du får en F5K u/afdrag.
Så skal du i den periode du er uden afdrag, altså spare de 4400 og betale mere på boliglån, så du kan se rente fordelen ved at betale mere.
og det gør intet bedre hvis man skal tage højde for den flexible prioritets konto, som du sætter ind som variabel :)

Jeg vil herfra ikke skrive flere sjove tal, og kun sige, du bør snakke med banken igen, og bede om fysiske eksempler på hvornår afdragsfriheden er et plus eller minus for jer. Det afhænger jo rigtig meget af boliglån og afbetalingslængder og hvad man kan overskue.
0
Brugeravatar
Ondemand
Kort karma: 57
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 3254

Indlægaf Ondemand » 17. okt 2020, 09:09

Neenah skrev:
Flavie1986 skrev:

Fordi vores banklån er stort - omkring en halv million. Det koster os 4500 i renter i kvartalet. Med et afdragsfrit kan vi få det + vores billån ud af verden på fem år.

Bankmanse snakkede om bidragssatser og at vi jo bare kunne betale ekstra af på lånet. Men vi har det bare bedst med at afvikle så hurtigt som muligt.

Jeg er for længst holdt op med at betragte den "rådgivning" jeg får fra min bank som andet end salgsgas. Der er jo en åbenlys interessekonflikt i det forhold. Jeg ville også prioritere at udbetale de dyre lån først uanset hvad bankmanse siger :D
1
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Brugeravatar
Umulius
Kort karma: 12
Likede indlæg: 178

Indlægaf Umulius » 17. okt 2020, 09:32

Flavie1986 skrev:
Umulius skrev:Jeg ved ikke, hvad der er rigtigt og forkert. Men det er ikke så svært at regne ud.

Bed om flere udkast. Vi får altid 3 muligheder og kan så selv jonglere med, hvad vi har lyst til/ finder fornuftigt.

Hvis du har overskud, synes jeg det kunne være mega interessant og lærerigt med en opdatering på de faktiske tal. Altså hvis har lyst :-)

Men det er nok der filmen knækker, fordi indrømmet jeg er sgu ikke den bedste til tal og procenter og sådan noget :genert: Så for mig kan jeg ikke ligesom selv omsætte det til noget jeg forstår ud fra oplysningerne, selvom jeg godt kan se og høre at jeg burde have alle oplysningerne til det! :wacko:

Jeg mente ikke, du selv skulle sidde og regne. Det er temmelig kompliceret og dog. Der er flere kreditforeninger, der har beregnere på deres hjemmesider. Der kan du lege med tallene. Fx. her:

https://bolighed.dk/laaneberegner/resul ... Interest=7

Men du kommer nu med nye oplysninger. Det er godt.

I har penge stående i banken, som I gerne vil kunne komme til. I har overvejet en prioritetskredit. Godt så. Så vil jeg sige at en mulighed kunnen være:

I lægger selv de 5% dvs. I skal låne (alt er i ca. tal):

2.425.000 kr

Realkredit (80%): 1.950.000 kr
Banklån (20%): 475.000 kr

Banklånet bliver lavet som en kredit og som jeg forstår det, så vil du evt. (og det synes jeg er en rigtig god ide) lægge de 200.000 kr og kærestens 100.000 kr i. Så i har lånet på 475.000 kr, men kun betaler renter på de 175.000 kr. Og I kan trække de 300.000 kr ud igen i trænge tider.
0
Brugeravatar
Tux
Kort karma: 142
Likede indlæg: 3189

Indlægaf Tux » 17. okt 2020, 13:10

...
Senest rettet af Tux 17. okt 2020, 15:54, rettet i alt 3 gange.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk

Indlægaf DenBruneMunk » 17. okt 2020, 13:22

Umulius skrev:
Flavie1986 skrev:

Jeg mente ikke, du selv skulle sidde og regne. Det er temmelig kompliceret og dog. Der er flere kreditforeninger, der har beregnere på deres hjemmesider. Der kan du lege med tallene. Fx. her:

I har penge stående i banken, som I gerne vil kunne komme til. I har overvejet en prioritetskredit. Godt så. Så vil jeg sige at en mulighed kunnen være:

2.425.000 kr

Banklånet bliver lavet som en kredit og som jeg forstår det, så vil du evt. (og det synes jeg er en rigtig god ide) lægge de 200.000 kr og kærestens 100.000 kr i. Så i har lånet på 475.000 kr, men kun betaler renter på de 175.000 kr. Og I kan trække de 300.000 kr ud igen i trænge tider.

Lige en rettelse, de 80% man kan låne er af huset salgsværdi , ikke restgæld, så de kan låne 2.044.000 (80%)
Og da renten er lav på rk, udnytter man det da her.
Så ender man med et lavere boliglån, da de 5% betales kontant, så også lavere (15%).
2
Brugeravatar
Umulius

Indlægaf Umulius » 17. okt 2020, 13:52

DenBruneMunk skrev:
Umulius skrev:
Flavie1986 skrev:

2.425.000 kr

Lige en rettelse, de 80% man kan låne er af huset salgsværdi , ikke restgæld, så de kan låne 2.044.000 (80%)
Og da renten er lav på rk, udnytter man det da her.
Så ender man med et lavere boliglån, da de 5% betales kontant, så også lavere (15%).

Rigtigt. Det var lige en tanketorsk. Og også fuldstændigt rigtigt, at det under alle omstændigheder er godt et lave så højt et realkreditlån som muligt, da det er billigst.
0
Brugeravatar
Umulius

Indlægaf Umulius » 17. okt 2020, 14:04

Jeg har sat jeres realkreditlån ind i en låneberegner. Det beløb man ender med at betale tilbage til realkreditforeningen er:

1% fast forrentet med afdrag: 2.510.000 kr
1% fast forrentet uden afdrag (10 år): 2.840.000 kr

flex-rente med afdrag: 2.260.000 kr
flex-rente uden afdrag (10 år): 2.400.000 kr

Man ender med samlet at betale mere tilbage ved afdragsfrihed, hhv. 330.000 kr og 140.000 kr. Det er så det, man skal spare ved at afbetale sit banklån hurtigere.

Der er selvfølgelig flere ubekendte, nemlig hvor meget I kan/vil betale for bolig om måneden.
3
avdotja
Kort karma: 379
Likede indlæg: 8673

Indlægaf avdotja » 17. okt 2020, 18:33

Min umiddelbare tanke er også at det først og fremmest er i bankens interesse at I er længst mulig tid om at betale banklånet af...

Men som DenBruneMunk og AP (det brugernavn kan jeg simpelthen ikke stave til!) nævner, så kan det I teorien godt være mest fordelagtigt ikke at vælge det afdragsfrie realkreditlån.

Jeg tvivler på at det er tilfældet, men vil forsøge - i grove træk - at skitsere de to muligheder der er for at det kunne være tilfældet. Bemærk at det er nogle ret ekstreme tilfælde, som udelukkende er valgt for at lette illustrationen.
  • Kursen er langt bedre på det lån med afdrag end det uden: Hvis kursen på et lån med afdrag er 100 behøver I kun optage lån med en hovedstol på 2.044.000 kr i alt. Og hvis kursen uden afdrag feks kun er 90, så skal I reelt optage lån for 2.271.111 kr, hvis I vælger dette lån. I skal med andre ord betale 227.111 kr mere tilbage, for lånet uden afdrag og så meget vil banklånet ikke løbe op i.
  • Bidragssatsen er meget større på det lån uden afdrag end det med: Renten på banklånet er 3,5% og I låner 383.250 kr. Hvis vi lader som om der ikke er noget der hedder afdrag, så giver det en årlig rentebetaling på 13.413 kr. Fordi det beløb I låner i realkreditten er meget højere (2.044.000 kr), behøver forskellen i bidragssatserne ikke være 3,5% før det potentielt kan betale sig at vælge med afdrag og betale langsommere af på banklånet. Hvis forskellen i bidragssatserne feks er 0,70%, så betyder det at I betaler 14.308 kr mere for realkreditlånet uden afdrag (end med), hvilket er mere end I betaler for banklånet.
0
Brugeravatar
DenBruneMunk

Indlægaf DenBruneMunk » 17. okt 2020, 18:48

avdotja skrev:Min umiddelbare tanke er også at det først og fremmest er i bankens interesse at I er længst mulig tid om at betale banklånet af...

Men som DenBruneMunk og AP (det brugernavn kan jeg simpelthen ikke stave til!) nævner, så kan det I teorien godt være mest fordelagtigt ikke at vælge det afdragsfrie realkreditlån.

Jeg tvivler på at det er tilfældet, men vil forsøge - i grove træk - at skitsere de to muligheder der er for at det kunne være tilfældet. Bemærk at det er nogle ret ekstreme tilfælde, som udelukkende er valgt for at lette illustrationen.
  • Kursen er langt bedre på det lån med afdrag end det uden: Hvis kursen på et lån med afdrag er 100 behøver I kun optage lån med en hovedstol på 2.044.000 kr i alt. Og hvis kursen uden afdrag feks kun er 90, så skal I reelt optage lån for 2.271.111 kr, hvis I vælger dette lån. I skal med andre ord betale 227.111 kr mere tilbage, for lånet uden afdrag og så meget vil banklånet ikke løbe op i.
  • Bidragssatsen er meget større på det lån uden afdrag end det med: Renten på banklånet er 3,5% og I låner 383.250 kr. Hvis vi lader som om der ikke er noget der hedder afdrag, så giver det en årlig rentebetaling på 13.413 kr. Fordi det beløb I låner i realkreditten er meget højere (2.044.000 kr), behøver forskellen i bidragssatserne ikke være 3,5% før det potentielt kan betale sig at vælge med afdrag og betale langsommere af på banklånet. Hvis forskellen i bidragssatserne feks er 0,70%, så betyder det at I betaler 14.308 kr mere for realkreditlånet uden afdrag (end med), hvilket er mere end I betaler for banklånet.

- Der er ingen kurs forskelle, når man laver ens lån om til u/afdrag, det er altid 100 , både med og uden, for man vil jo en dage begynde afdrag igen.
Så længe det sker når ens lån konverteres , og her, når det oprettes, så er det indfriet til kurs 100. Det er kun hvis man vil indfri tidligere at FlexLån kan være dyre at indfri.

- Det er vel uden værdi at begynde at sætte bidragssatser lavere eller udenfor fakta, altså 0,85% m/afdrag + 0,32999% u/afdrag mere.
Man betaler så altid de 0,85% ligemeget om man har banklån eller ej som et mål. præcis som ens banklån har 3,5% men afhængig af afdrag størrelse er renters rente lavere nu kortere tid man gør det på. Det som er i spil er altså de 0,33% i ekstra bidrag, som skal vindes på hurtigere og lavere renter på banklån.

Jeg synes det er alt for fiktivt, at bruge forkerte tal, når du kender de reele tal, som deres hovedstol, mål for lån(F5K), rente i banken(3,5%) og kan bruge en rk beregner og se omkostninger og afdrags forskelle, ligesom excel ark kunne bidrage med nogle værdier for totale renteomkostninger afhængig af periode, der kunne Trådstarter så bruge låneberegner excel ark til at kalkulere sig frem til et beløb.
0

Tilbage til "Privatøkonomi"