Boligkøb nu, renter, priser osv. Aargh!

Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5868

Re: Boligkøb nu, renter, priser osv. Aargh!

Indlægaf Velvet-Goldmine » 24. mar 2020, 12:19

Fynerfin82 skrev:Er det muligvis en skilsmisse? Der ser man ofte at den, der bor i huset er knap så interesseret i at sælge og derfor ikke ændre prisen.

Men der er også bare mennesker, der ikke vil acceptere at deres bolig ikke er det værd de forestiller sig. Det stødte jeg jævnligt på, da jeg arbejdede i bank. Og den type mennesker er håbløse at forhandle med.


Jeg tror det sidste - jeg så nemlig parret komme ud af boligen og gå en tur da jeg var kommet lidt tidligere og sad og ventede i min bil på parkeringspladsen :P

Jeg spurgte faktisk mægler om sælger var meget rigid på prisen, da det undrede mig en lille smule at der ikke var lavet ændringer i denne på 1½ år uden salg.
Der vævede han også lidt og var sådan "nå men øhm, sælger mener at det vil give et dårligt signal hvis der står nedslag i prisen på salgsannoncerne og vil hellere have et bud og så forhandle derfra"

Jeg vil gerne give ham et bud, men jeg tvivler på at han tager imod det.
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5868

Re: Boligkøb nu, renter, priser osv. Aargh!

Indlægaf Velvet-Goldmine » 24. mar 2020, 12:24

MOGA skrev:
Velvet-Goldmine skrev:
Jedi skrev:Stigende rente = fald i pris, så ja, det vil give god mening ikke at give den pris, som du først kiggede på. Jeg ville byde 20% under den gamle udbudspris, så der der plads til et fald og forhandling. Selvfølgelig uden en lejer.


20% alligevel? Altså taget boligen i betragtning efter at jeg har set den, synes jeg egentlig ikke den er mere værd end det, men det kan vel også opfattes en smule fornærmende tænker jeg :lol:


Hvis du ikke synes den er mere værd, så er det jo din pris ;)

Særligt lige nu, tror jeg, man skal være varsom med at købe for dyrt.


Det er helt korrekt - jeg er bare så frygteligt dårlig til at være fræk i prisgivninger, så jeg er nok mere bare indstillet på at opgive det.
Men jo, han skal da have et bud :lol:
0
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16229
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1407
Likede indlæg: 30210

Re: Boligkøb nu, renter, priser osv. Aargh!

Indlægaf TinaW » 24. mar 2020, 12:34

Velvet-Goldmine skrev:
fisken80 skrev:Hvis boligen er udlejet, hvad så med lejerne? De kan jo ikke bare smides ud, lejeloven er benhård på det punkt.


Det er bare et gæt, jeg ved det ikke. Det undrer mig bare at prisen overhovedet ikke er reguleret selv om den har stået til salg længe.
Jeg skal snakke med mægler i dag og har selvfølgelig tænkt mig at høre om den er udlejet og i så fald har jeg ikke tænkt mig at købe. Selv om han måske har en midlertidig lejeaftale kan man jo modsætte sig denne i tilfælde af salg, da det ikke er gyldig grund for at sætte tidshorisont på.


Er det ikke 1 års opsigelse mht. lejer, såfremt køber selv påtænker at bebo ejendommen?

EDIT:

https://ejura.dk/lejebolig/opsigelse-af-lejer-ved-salg/
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5868

Re: Boligkøb nu, renter, priser osv. Aargh!

Indlægaf Velvet-Goldmine » 24. mar 2020, 12:42

TinaW skrev:
Velvet-Goldmine skrev:
fisken80 skrev:Hvis boligen er udlejet, hvad så med lejerne? De kan jo ikke bare smides ud, lejeloven er benhård på det punkt.


Det er bare et gæt, jeg ved det ikke. Det undrer mig bare at prisen overhovedet ikke er reguleret selv om den har stået til salg længe.
Jeg skal snakke med mægler i dag og har selvfølgelig tænkt mig at høre om den er udlejet og i så fald har jeg ikke tænkt mig at købe. Selv om han måske har en midlertidig lejeaftale kan man jo modsætte sig denne i tilfælde af salg, da det ikke er gyldig grund for at sætte tidshorisont på.


Er det ikke 1 års opsigelse mht. lejer, såfremt køber selv påtænker at bebo ejendommen?

EDIT:

https://ejura.dk/lejebolig/opsigelse-af-lejer-ved-salg/


Jo, men det påtænker en sælger med boligen til salg jo heller ikke - der den skal sælges.

Men altså, her er det ejer der bebor boligen, den er ikke lejet ud :)
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5868

Re: Boligkøb nu, renter, priser osv. Aargh!

Indlægaf Velvet-Goldmine » 24. mar 2020, 12:54

Falstria skrev:
Velvet-Goldmine skrev:
MOGA skrev:
Velvet-Goldmine skrev:
Jedi skrev:Stigende rente = fald i pris, så ja, det vil give god mening ikke at give den pris, som du først kiggede på. Jeg ville byde 20% under den gamle udbudspris, så der der plads til et fald og forhandling. Selvfølgelig uden en lejer.


20% alligevel? Altså taget boligen i betragtning efter at jeg har set den, synes jeg egentlig ikke den er mere værd end det, men det kan vel også opfattes en smule fornærmende tænker jeg :lol:


Hvis du ikke synes den er mere værd, så er det jo din pris ;)

Særligt lige nu, tror jeg, man skal være varsom med at købe for dyrt.


Det er helt korrekt - jeg er bare så frygteligt dårlig til at være fræk i prisgivninger, så jeg er nok mere bare indstillet på at opgive det.
Men jo, han skal da have et bud :lol:


Hvis sælgeren gerne vil forhandle, skal der jo være lidt luft til det :)

Jeg har intet til overs for at man ikke bare får den rigtige pris fra starten, når folk vil forhandle så skal de bare have lov til det og man starter med at give dem et skambud.

Lidt ligesom Jedi siger, hvis du nu mener boligen er 200.000 kr. mindre værd end udbudt, så byder du 400.000 kr. under (ikke regne i %) og siger du er klar til at forhandle og gerne vil have et modbud.
Hver gang sælger går x kroner ned, går du op med tilsvarende, til i mødes på midten der hvor du vil at prisen skal lande.
Så har i givet jer lige meget begge to.

Og så er det op til jeres stædighed hver især om det ender med en handel.


Jeg er helt med på at det er sådan det foregår, men jeg har det nok meget ligesom dig - sig dog for helvede bare hvad lortet koster fra start af!
Jeg hader også div. markeder og bazarer sydpå hvor man skal stå og prutte om prisen i et væk - gu gider jeg da ej (og her er det jo også ligemeget hvad jeg ender med at give, de har taget røven på mig uanset :lol: )

Jeg synes det er lidt samme mentalitet her, men han VAR faktisk sydlandsk/mellemøstlig, så måske det bare er et kulturspørgsmål og jeg må se at komme ind i pruttekampen :-D
Han får et 'skambud' og så må vi se hvor vi ender.
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5868

Re: Boligkøb nu, renter, priser osv. Aargh!

Indlægaf Velvet-Goldmine » 24. mar 2020, 13:11

Men ok, hvis vi nu smider nogle tal på bordet.
Den står til 1,7 og jeg synes ABSOLUT ikke at den er mere end 1,45 værd pga. stand og markedsusikkerhed.

Man kan sgu da ikke byde 1,2 uden at blive smidt udenfor døren med et hvast blik og stregmund... kan man? :genert:
0
Fledermäuslein
Indlæg: 2125
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6844

Re: Boligkøb nu, renter, priser osv. Aargh!

Indlægaf Fledermäuslein » 24. mar 2020, 13:14

Vi er også ved at købe hus nu. Vi havde aftalt prisen og indgået kontrakt med forskellige forbehold inden krisen og vores låneanmodning blev indgivet den 28/2. Så virkelig lige på falderebet.

Jeg tænker, at vi måske kan ende med at have købt for dyrt, men det ændrer jo ikke på, at vi ikke kan købe netop dette hus (som vi virkelig gerne vil bo i) billigere lige nu og at vi faktisk pga skoleskift har brug for at komme derhen og bo, hvor huset ligger. Samtidig slipper vi for at sidde og spekulere i, og vente på, faldende priser forårsaget af andre menneskers arbejdsløshed/økonomiske ruin/andre uheldige omstændigheder. Hvilket vi nok ville have været nødsaget til at gøre, hvis ikke vi allerede havde fundet huset.

Som de andre synes jeg også bare du skal give et bud og se, hvad det ender med.
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5868

Re: Boligkøb nu, renter, priser osv. Aargh!

Indlægaf Velvet-Goldmine » 24. mar 2020, 13:50

Fledermäuslein skrev:Vi er også ved at købe hus nu. Vi havde aftalt prisen og indgået kontrakt med forskellige forbehold inden krisen og vores låneanmodning blev indgivet den 28/2. Så virkelig lige på falderebet.

Jeg tænker, at vi måske kan ende med at have købt for dyrt, men det ændrer jo ikke på, at vi ikke kan købe netop dette hus (som vi virkelig gerne vil bo i) billigere lige nu og at vi faktisk pga skoleskift har brug for at komme derhen og bo, hvor huset ligger. Samtidig slipper vi for at sidde og spekulere i, og vente på, faldende priser forårsaget af andre menneskers arbejdsløshed/økonomiske ruin/andre uheldige omstændigheder. Hvilket vi nok ville have været nødsaget til at gøre, hvis ikke vi allerede havde fundet huset.

Som de andre synes jeg også bare du skal give et bud og se, hvad det ender med.


Jeg kan udmærket godt se dine pointer, og dem har du helt ret i!

Jeg kunne også godt finde en anden bolig i stedet, det er ikke voldsomt nødvendigt at det er lige denne.
Men selvfølgelig vil det påvirke folks købekraft at renten lige steg mærkbart (I kom jo så med på den lave kan jeg forstå), og usikkerheden på at sidde som enlig i en bolig der pludselig er 400.000 mindre værd end jeg har givet for den (de blev solgt til ca. 1.3 fra finanskrisen og en hel del år frem) og dermed reelt være stavnsbundet i mange år fremefter - det vil altså være dårligt købmandskab fra min side og ikke at udvise rettidig omhu hvis jeg bare gik med på en pænt urealistisk pris (den var også urealistisk inden Corona, da den har stået til salg i 1½ år uden prisjustering og vi snakker udkanten af Århus hvor boligsalget generelt er forrygende).
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5868

Re: Boligkøb nu, renter, priser osv. Aargh!

Indlægaf Velvet-Goldmine » 24. mar 2020, 13:51

Falstria skrev:Tjoh, hvis sælger så vil have mere end de 1,45 så forhandler man om hvad der skal fikses for at få prisen højere op.
Det ødelagte skab f.eks. kunne sættes til 25.000, hvis sælger ikke går med til at fikse et skab for 25.000 er han jo dum.
Slibning af gulve ligedan, det kan være 50.000 værd for dig, selvom det kun koster sælger 10.000 at fikse det.


Det er rigtigt - jeg må bruge hvad jeg kan.
0
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Boligkøb nu, renter, priser osv. Aargh!

Indlægaf Jedi » 24. mar 2020, 15:34

Velvet-Goldmine skrev:
Jedi skrev:Stigende rente = fald i pris, så ja, det vil give god mening ikke at give den pris, som du først kiggede på. Jeg ville byde 20% under den gamle udbudspris, så der der plads til et fald og forhandling. Selvfølgelig uden en lejer.


20% alligevel? Altså taget boligen i betragtning efter at jeg har set den, synes jeg egentlig ikke den er mere værd end det, men det kan vel også opfattes en smule fornærmende tænker jeg :lol:


Du skal tænke på, at de har sat prisen således at de har mulighed for at gå ned i pris under en forhandling. OG markedet er vendt, så det er ved at være købers marked.
1
Fledermäuslein
Indlæg: 2125
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6844

Re: Boligkøb nu, renter, priser osv. Aargh!

Indlægaf Fledermäuslein » 24. mar 2020, 16:38

Velvet-Goldmine skrev:
Fledermäuslein skrev:Vi er også ved at købe hus nu. Vi havde aftalt prisen og indgået kontrakt med forskellige forbehold inden krisen og vores låneanmodning blev indgivet den 28/2. Så virkelig lige på falderebet.

Jeg tænker, at vi måske kan ende med at have købt for dyrt, men det ændrer jo ikke på, at vi ikke kan købe netop dette hus (som vi virkelig gerne vil bo i) billigere lige nu og at vi faktisk pga skoleskift har brug for at komme derhen og bo, hvor huset ligger. Samtidig slipper vi for at sidde og spekulere i, og vente på, faldende priser forårsaget af andre menneskers arbejdsløshed/økonomiske ruin/andre uheldige omstændigheder. Hvilket vi nok ville have været nødsaget til at gøre, hvis ikke vi allerede havde fundet huset.

Som de andre synes jeg også bare du skal give et bud og se, hvad det ender med.


Jeg kan udmærket godt se dine pointer, og dem har du helt ret i!

Jeg kunne også godt finde en anden bolig i stedet, det er ikke voldsomt nødvendigt at det er lige denne.
Men selvfølgelig vil det påvirke folks købekraft at renten lige steg mærkbart (I kom jo så med på den lave kan jeg forstå), og usikkerheden på at sidde som enlig i en bolig der pludselig er 400.000 mindre værd end jeg har givet for den (de blev solgt til ca. 1.3 fra finanskrisen og en hel del år frem) og dermed reelt være stavnsbundet i mange år fremefter - det vil altså være dårligt købmandskab fra min side og ikke at udvise rettidig omhu hvis jeg bare gik med på en pænt urealistisk pris (den var også urealistisk inden Corona, da den har stået til salg i 1½ år uden prisjustering og vi snakker udkanten af Århus hvor boligsalget generelt er forrygende).


Ja, det kan jeg sagtens forstå. Det er også bare en usikker situation.

Hvis vi havde haft mulighed for det, havde vi måske også ventet et halvt års tid, men reelt var vi jo allerede bundet af kontrakten, inden krisen for alvor brød ud. Vi havde finansieringsforbeholdet tilbage, men banken sagde ja, så huset er købt. Hvis alting ramler, må vi trøste os med, at vi har købt med henblik på at blive i maaaange år. Vi bor i øvrigt ikke i DK (og kunne ikke låne til 0,5, var det ikke også kun i få dage, den var så lav..? Vores rente blev omkring 1,3), men i et område, hvor huspriserne var stort set uberørt af finanskrisen dengang, stigningerne var højst lidt lavere. Vi flytter så til naboområdet, som ikke har samme priser, men stadig et ret lavt udbud af boliger. Endnu lavere udbud nu, hvor byggeriet går lidt i stå. Så hvor meget krisen kommer til at betyde for markedet her, det er virkelig svært at spå om.
1
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5868

Re: Boligkøb nu, renter, priser osv. Aargh!

Indlægaf Velvet-Goldmine » 24. mar 2020, 17:02

Nå, jeg har sendt et oplæg til forhandling til mægler... det er lavt. Nu må vi se om sælger overhovedet gider at gå videre herfra, men han er åbenbart ikke specielt opsat på at sælge jvf. hans hidtidige ageren.

Jeg har kigget alternativer og der er flere at tage af i nogenlunde samme område, bedre stand og til samme (eller faktisk lidt lavere) pris så jeg er ikke i panik hvis det går i vasken.
5
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5868

Re: Boligkøb nu, renter, priser osv. Aargh!

Indlægaf Velvet-Goldmine » 25. mar 2020, 15:48

Sælger var ikke begejstret!

Jeg listede jo årsagerne til mit lave bud i beskeden til mægler og han svarede at han godt kunne se mine pointer, men tvivlede på at sælger ville acceptere det (det regnede jeg jo heller ikke med, det var jo udgangspunktet for forhandlingen).

Da jeg var derude og vi snakkede om prisen kontra liggetid og den manglende regulering sagde mægler så at der skulle nyt tag på bygningen og det ville koste 50.000,- pr. husstand, og det var sælger så villig til at gå ned i pris.

Nu svarede mægler så på mit udkast at sælger havde sagt at han ville gå 50.000,- ned i pris som svar på mit bud - dvs. at han ikke ændrer det fjerneste på prisen :rulle: Han ville ikke forhandle med så lavt et bud, men det havde jeg jo heller ikke regnet med faktisk. Jeg skrev til mægler at jeg virkelig var ked af at hans tid var spildt, men jeg takkede for selvsamme og oplyste at jeg var villig til at give 1,45 som den stod nu, men at jeg ikke regnede med at sælger var interesseret, så han skulle nok bare sætte den tilbage på markedet i 1½ år og se hvad der skete :lol: (altså tingene blev formuleret pænt og ordentligt, for mægler er faktisk meget sød og venlig og det er på ingen måde hans skyld at sælger er en klaphat).

Jeg kan tydeligt mærke at mægler er på min side i det her, men han skal jo være sælgers mand. Han insisterede på at snakke med sælger igen ift. min pris, men uanset hvad mægler giver ham af argumenter er jeg sikker på at han ikke vil sælge. Men det er jo åbenbart ikke vigtigt nok for ham.

Jeg skal ud og se på en anden bolig her i weekenden og den er umiddelbart super pæn og velholdt, en lille smule større og så er udbudsprisen 50.000,- under den første. De ligger 300 m. fra hinanden.
Senest rettet af Velvet-Goldmine 25. mar 2020, 18:40, rettet i alt 1 gang.
4
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Boligkøb nu, renter, priser osv. Aargh!

Indlægaf Jedi » 25. mar 2020, 16:10

Mægler er på sin egen side, og han vil gerne have huset solgt for at få sin betaling.
God idé at se på anden bolig.
1
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 255
Likede indlæg: 5868

Re: Boligkøb nu, renter, priser osv. Aargh!

Indlægaf Velvet-Goldmine » 25. mar 2020, 16:40

Jedi skrev:Mægler er på sin egen side, og han vil gerne have huset solgt for at få sin betaling.
God idé at se på anden bolig.


Ja selvfølgelig. Jeg mener at han er på min side i argumentationen for prisen. Jeg kunne som sagt mærke på ham ved fremvisningen at han var beklemt ved at vise mig en bolig til den pris i den stand, men jeg er ikke et øjeblik i tvivl om at hans primære formål er at få den bolig solgt asap så han kan få sit salær (og ikke spilde tid på at fremvise en bolig som han godt ved ikke kan holde prisen).
2

Tilbage til "Privatøkonomi"