Det tidlige internet?

Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf Slettet bruger » 30. apr 2017, 22:24

TomKah skrev:Jeg kom på nettet omkring 1995. Jeg flyttede på DTU kollegie kort derefter, så det med modem har jeg (næsten) været forskånet for.
Til gengæld forstår jeg ikke at I skriver netdating ikke var "opfundet" dengang. Jeg vil tro at netdating var noget af det alleførste der opstod på internettet. Jeg kom selv på forum (Søndagsavisens hjemmeside), hvor jeg mødte min mand - vi har været sammen i 19 år, så det kan lade sig gøre. Min veninde mødte sin mand på netstationen (Højhuset). Men dating.dk åbnede allerede dengang - i 1998.

Der er heller ikke noget nogen der har nævnt ICQ som var ret brugt dengang - hvor man simultanchattede i to vinduer, så man kunne se hvad modparten skrev med det samme. Det har min mand og jeg godt nok skrevet meget sammen på dengang jeg boede i udlandet.

Jeg kunne bedst lide altavista søgemaskinen, men det er rigtigt at det var ret svært at finde noget.


Kan godt huske der var noget der hed altavista, nu du siger det :)
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20488
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43984

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf paint » 30. apr 2017, 23:14

eks-Maupassant skrev:
TomKah skrev:Jeg kom på nettet omkring 1995. Jeg flyttede på DTU kollegie kort derefter, så det med modem har jeg (næsten) været forskånet for.
Til gengæld forstår jeg ikke at I skriver netdating ikke var "opfundet" dengang. Jeg vil tro at netdating var noget af det alleførste der opstod på internettet. Jeg kom selv på forum (Søndagsavisens hjemmeside), hvor jeg mødte min mand - vi har været sammen i 19 år, så det kan lade sig gøre. Min veninde mødte sin mand på netstationen (Højhuset). Men dating.dk åbnede allerede dengang - i 1998.

Der er heller ikke noget nogen der har nævnt ICQ som var ret brugt dengang - hvor man simultanchattede i to vinduer, så man kunne se hvad modparten skrev med det samme. Det har min mand og jeg godt nok skrevet meget sammen på dengang jeg boede i udlandet.

Jeg kunne bedst lide altavista søgemaskinen, men det er rigtigt at det var ret svært at finde noget.


Kan godt huske der var noget der hed altavista, nu du siger det :)


Sådan så den ud for 20 år siden ;)

AV.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23795
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22045

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf dgd2007 » 1. maj 2017, 09:04

paint skrev:Sådan så den ud for 20 år siden ;)

Det var helt håbløst, det med at skulle søge under kategorier!
Google var frelseren! :)
0
Brugeravatar
Jasmin
Indlæg: 509
Tilmeldt: 14. jun 2016, 09:14
Kort karma: 45
Likede indlæg: 814

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf Jasmin » 1. maj 2017, 11:13

29. oktober 1969 er et bud på Internets fødselsdag. Det var den dag man koblede UCLAs computer sammen med en anden computer 550 km længere nord på i Silicon Valley, på Stanford Research Institute (ARPAnet) . ARPAnet var ikke internettet som vi kender det i dag. ARPAnet var primært et akademisk netværk , men det havde den almindelige e-mail-funktion, som vi kender det. En protokol, (Transmission Control Protocol eller TCP) der definerede, hvordan computere kunne tale sammen på tværs af netværk blev præsenteret i september 1973. Endnu et bud på Internets fødselsdag. I december 1974 blev den færdige specifikation for protokollen præsenteret som ’Internet Transmission Control Program’, og det er første gang udtrykket Internet blev brugt i et offentligt forum. World Wide Web (WWW) er dog langt fra det samme som Internet. Det er blot et program der kører ovenpå Internet, men som giver os mulighed for at opleve tekst, lyd, billeder og video i en webbrowser, som så bruger Internet til at hente informationerne ned med.
1
“Frihed består i at kunne alt det, som ikke skader andre”
Den franske erklæring om menneskerettigheder 1789
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf Slettet bruger » 1. maj 2017, 11:30

dgd2007 skrev:
paint skrev:Sådan så den ud for 20 år siden ;)

Det var helt håbløst, det med at skulle søge under kategorier!
Google var frelseren! :)


Det var noget med at checke de få sider i kategorierne ud, og så håbe på at siderne havde links til det man skulle bruge :)

Det er faktisk ufatteligt man gad det. Tror mest det var "fordi man kunne", og lidt for sjov, det havde jo været meget nemmere at ringe til folk.
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf Sangius » 1. maj 2017, 11:47

Nu er jeg jo en ungpige, i start 20erne (27).

Min mor købte vores første computer i 2000, en stationær med en grå kæmpekasse af en skærm med et lille glas :D . Den kostede 15000 kroner, og kom med et års abonnement hvor man kunne ringe ind og få hjælp til alt muligt. Vi fik også Komputerbladet i en årgang...

Jeg brugte den til at spille Guldkornsekspressen. Fedt spil.
Og læse fanfiction. Jeg tændte internettet, åbnede kapitlet og lod den loade, og så slukkede jeg internettet og læste det. Så sparede vi lidt på nettet.

Jeg fik min egen computer da jeg var 18. Fik smartphone da jeg var 21.

Gode tider... gad vide om jeg kan finde Guldkornsekspressen på nettet et sted.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf Slettet bruger » 1. maj 2017, 11:57

Sangius skrev:Nu er jeg jo en ungpige, i start 20erne (27).

Min mor købte vores første computer i 2000, en stationær med en grå kæmpekasse af en skærm med et lille glas :D . Den kostede 15000 kroner, og kom med et års abonnement hvor man kunne ringe ind og få hjælp til alt muligt. Vi fik også Komputerbladet i en årgang...

Jeg brugte den til at spille Guldkornsekspressen. Fedt spil.
Og læse fanfiction. Jeg tændte internettet, åbnede kapitlet og lod den loade, og så slukkede jeg internettet og læste det. Så sparede vi lidt på nettet.

Jeg fik min egen computer da jeg var 18. Fik smartphone da jeg var 21.

Gode tider... gad vide om jeg kan finde Guldkornsekspressen på nettet et sted.


Haha den manøvre kan jeg også huske.

Jeg fandt som regel tingene inde i den vigtige mappe "temporary internet files" i Windows, hvor det hele blev opbevaret. Den mappe har jeg godt nok rodet meget i "var det ikke sidste uge jeg så den artikel jeg ikke fik læst"
1
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9665
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1358
Likede indlæg: 29283

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf Sangius » 1. maj 2017, 12:01

eks-Maupassant skrev:
Sangius skrev:Nu er jeg jo en ungpige, i start 20erne (27).

Min mor købte vores første computer i 2000, en stationær med en grå kæmpekasse af en skærm med et lille glas :D . Den kostede 15000 kroner, og kom med et års abonnement hvor man kunne ringe ind og få hjælp til alt muligt. Vi fik også Komputerbladet i en årgang...

Jeg brugte den til at spille Guldkornsekspressen. Fedt spil.
Og læse fanfiction. Jeg tændte internettet, åbnede kapitlet og lod den loade, og så slukkede jeg internettet og læste det. Så sparede vi lidt på nettet.

Jeg fik min egen computer da jeg var 18. Fik smartphone da jeg var 21.

Gode tider... gad vide om jeg kan finde Guldkornsekspressen på nettet et sted.


Haha den manøvre kan jeg også huske.

Jeg fandt som regel tingene inde i den vigtige mappe "temporary internet files" i Windows, hvor det hele blev opbevaret. Den mappe har jeg godt nok rodet meget i "var det ikke sidste uge jeg så den artikel jeg ikke fik læst"


Ja, den har jeg også underholdt mig selv i, når jeg ikke måtte tænde for internettet, eller min mor snakkede i telefon.
Hvis der ikke var nok at finde i mappen, tegnede jeg i paint. Hvis jeg skulle male hele baggrunden med den der lille malerbøtte, så kom farven i én række pixels af gangen, og det tog en 5-10 minutter før den var færdig. Det var mega irriterende hvis jeg kom til at vælge den forkerte farve. :D
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf TomKah » 1. maj 2017, 18:36

sortkaffe skrev:
TomKah skrev:
Der er heller ikke noget nogen der har nævnt ICQ som var ret brugt dengang - hvor man simultanchattede i to vinduer, så man kunne se hvad modparten skrev med det samme. Det har min mand og jeg godt nok skrevet meget sammen på dengang jeg boede i udlandet.

Jeg kunne bedst lide altavista søgemaskinen, men det er rigtigt at det var ret svært at finde noget.

ih jeg har da nævnt ICQ :nerve:
:blomst:


Sorry! Men jeg ser du havde god smag. Tror dog jeg er lidt ældre end dig, for jeg husker ikke forum havde mere end et run 20-30 år. Til gengæld kunne man ikke låse sit brugernavn og rummet var altid fyldt så man sad og trykkede frem og tilbage og håbede at nogle loggede af imens.

Enhver chatter med respekt for sig selv havde en hjemmeside, som var en hyldest til de andre chatter og var totalt overfyldt med giffer. Hold nu op hvor var hjemmesider grimme dengang.
1
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf ajnaM » 3. maj 2017, 18:32

Jeg er fra '84, og jeg lavede min første hjemmeside i skolen i 4. klasse, som så må have været, bumbum, omkring '94. Set i bakspejlet har min skole virkelig været fremmelig på det punkt - vi havde også et computerrum fuld af små mac-computere, som har kostet det blege dengang, og en engelsktalende lærer, der gik sindssygt meget op i 'the world wide web'.

Jeg lavede en hjemmeside om mig selv og min hest. :lol: Jeg kan huske, at alt skulle være på engelsk, fordi nettet tilsyneladende var meget internationalt på det tidspunkt.


Senere begyndte jeg at chatte omkring 6. klasse. Chattede i en periode på Forum, der senere blev til Ofir, og lidt på Sol (? - det var meget orange, kan jeg huske). Andre chattede på Jubii og Netstationen, kan jeg huske. Jeg var også til nogle chatfester, og havde internetkærester. :lol: :genert:

Det var vanvittigt dyrt dengang. Jeg husker det som om, det var cirka 60 kroner i timen - og jeg kunne sagtens sidde 4-5 timer i døgnet, hvis jeg fik chancen. Mine forældre prøvede at gemme internetledningen, men jeg fandt den altid, og så sneg jeg mig ind på kontoret, når mine forældre var gået i seng - og sad med en pude over højttalerne på den bærbare computer, så de ikke vågnede af 'ding ding ding-doing ding-doing'-lyden fra modemmet. :lol: Og så kunne jeg ellers nemt sidde til 3-4-tiden om natten. No wonder, jeg var træt i skolen i udskolingen...
Jeg kan også huske, at en gut fra mit chatrum havde en 24-timers internetforbindelse, fordi han arbejdede med internettet på en eller anden måde. Og jeg var SÅÅÅÅÅ misundelig. :D


Det var på mange måder sjovt, blandt andet fordi jeg eksperimenterede ret kraftigt med min identitet. Blandt andet løj jeg mig ret konsekvent et par år ældre - og det tror jeg faktisk, de fleste gjorde, hvilket gjorde det lidt ligegyldigt på en eller anden måde. Men det var nok også noget med alderen - det der med at være 13 år og være med på noget ret nyt, som ens forældre ikke havde noget som helst begreb om. Det tænker jeg lidt, unge i dag også har med andre sociale medier.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf Slettet bruger » 3. maj 2017, 18:46

ajnaM skrev:Jeg er fra '84, og jeg lavede min første hjemmeside i skolen i 4. klasse, som så må have været, bumbum, omkring '94. Set i bakspejlet har min skole virkelig været fremmelig på det punkt - vi havde også et computerrum fuld af små mac-computere, som har kostet det blege dengang, og en engelsktalende lærer, der gik sindssygt meget op i 'the world wide web'.

Jeg lavede en hjemmeside om mig selv og min hest. :lol: Jeg kan huske, at alt skulle være på engelsk, fordi nettet tilsyneladende var meget internationalt på det tidspunkt.


Senere begyndte jeg at chatte omkring 6. klasse. Chattede i en periode på Forum, der senere blev til Ofir, og lidt på Sol (? - det var meget orange, kan jeg huske). Andre chattede på Jubii og Netstationen, kan jeg huske. Jeg var også til nogle chatfester, og havde internetkærester. :lol: :genert:

Det var vanvittigt dyrt dengang. Jeg husker det som om, det var cirka 60 kroner i timen - og jeg kunne sagtens sidde 4-5 timer i døgnet, hvis jeg fik chancen. Mine forældre prøvede at gemme internetledningen, men jeg fandt den altid, og så sneg jeg mig ind på kontoret, når mine forældre var gået i seng - og sad med en pude over højttalerne på den bærbare computer, så de ikke vågnede af 'ding ding ding-doing ding-doing'-lyden fra modemmet. :lol: Og så kunne jeg ellers nemt sidde til 3-4-tiden om natten. No wonder, jeg var træt i skolen i udskolingen...
Jeg kan også huske, at en gut fra mit chatrum havde en 24-timers internetforbindelse, fordi han arbejdede med internettet på en eller anden måde. Og jeg var SÅÅÅÅÅ misundelig. :D


Det var på mange måder sjovt, blandt andet fordi jeg eksperimenterede ret kraftigt med min identitet. Blandt andet løj jeg mig ret konsekvent et par år ældre - og det tror jeg faktisk, de fleste gjorde, hvilket gjorde det lidt ligegyldigt på en eller anden måde. Men det var nok også noget med alderen - det der med at være 13 år og være med på noget ret nyt, som ens forældre ikke havde noget som helst begreb om. Det tænker jeg lidt, unge i dag også har med andre sociale medier.


Vildt, for så har du prøvet at sidde på a la 1% af hele det danske internet.
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf ajnaM » 3. maj 2017, 18:58

eks-Maupassant skrev:
ajnaM skrev:Jeg er fra '84, og jeg lavede min første hjemmeside i skolen i 4. klasse, som så må have været, bumbum, omkring '94. Set i bakspejlet har min skole virkelig været fremmelig på det punkt - vi havde også et computerrum fuld af små mac-computere, som har kostet det blege dengang, og en engelsktalende lærer, der gik sindssygt meget op i 'the world wide web'.

Jeg lavede en hjemmeside om mig selv og min hest. :lol: Jeg kan huske, at alt skulle være på engelsk, fordi nettet tilsyneladende var meget internationalt på det tidspunkt.


Senere begyndte jeg at chatte omkring 6. klasse. Chattede i en periode på Forum, der senere blev til Ofir, og lidt på Sol (? - det var meget orange, kan jeg huske). Andre chattede på Jubii og Netstationen, kan jeg huske. Jeg var også til nogle chatfester, og havde internetkærester. :lol: :genert:

Det var vanvittigt dyrt dengang. Jeg husker det som om, det var cirka 60 kroner i timen - og jeg kunne sagtens sidde 4-5 timer i døgnet, hvis jeg fik chancen. Mine forældre prøvede at gemme internetledningen, men jeg fandt den altid, og så sneg jeg mig ind på kontoret, når mine forældre var gået i seng - og sad med en pude over højttalerne på den bærbare computer, så de ikke vågnede af 'ding ding ding-doing ding-doing'-lyden fra modemmet. :lol: Og så kunne jeg ellers nemt sidde til 3-4-tiden om natten. No wonder, jeg var træt i skolen i udskolingen...
Jeg kan også huske, at en gut fra mit chatrum havde en 24-timers internetforbindelse, fordi han arbejdede med internettet på en eller anden måde. Og jeg var SÅÅÅÅÅ misundelig. :D


Det var på mange måder sjovt, blandt andet fordi jeg eksperimenterede ret kraftigt med min identitet. Blandt andet løj jeg mig ret konsekvent et par år ældre - og det tror jeg faktisk, de fleste gjorde, hvilket gjorde det lidt ligegyldigt på en eller anden måde. Men det var nok også noget med alderen - det der med at være 13 år og være med på noget ret nyt, som ens forældre ikke havde noget som helst begreb om. Det tænker jeg lidt, unge i dag også har med andre sociale medier.


Vildt, for så har du prøvet at sidde på a la 1% af hele det danske internet.



:lol: Måske jeg husker forkert, og det har været 95 eller 96? Har dog ikke lyst til at forestille mig, at jeg som 12-årig lavede en hjemmeside med overskriften 'I love horses'. :genert:

Men altså, det VAR virkelig the early days. Min (internationale privat)skole satsede for vildt på det der internet.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf Slettet bruger » 3. maj 2017, 19:12

ajnaM skrev:
eks-Maupassant skrev:
ajnaM skrev:Jeg er fra '84, og jeg lavede min første hjemmeside i skolen i 4. klasse, som så må have været, bumbum, omkring '94. Set i bakspejlet har min skole virkelig været fremmelig på det punkt - vi havde også et computerrum fuld af små mac-computere, som har kostet det blege dengang, og en engelsktalende lærer, der gik sindssygt meget op i 'the world wide web'.

Jeg lavede en hjemmeside om mig selv og min hest. :lol: Jeg kan huske, at alt skulle være på engelsk, fordi nettet tilsyneladende var meget internationalt på det tidspunkt.


Senere begyndte jeg at chatte omkring 6. klasse. Chattede i en periode på Forum, der senere blev til Ofir, og lidt på Sol (? - det var meget orange, kan jeg huske). Andre chattede på Jubii og Netstationen, kan jeg huske. Jeg var også til nogle chatfester, og havde internetkærester. :lol: :genert:

Det var vanvittigt dyrt dengang. Jeg husker det som om, det var cirka 60 kroner i timen - og jeg kunne sagtens sidde 4-5 timer i døgnet, hvis jeg fik chancen. Mine forældre prøvede at gemme internetledningen, men jeg fandt den altid, og så sneg jeg mig ind på kontoret, når mine forældre var gået i seng - og sad med en pude over højttalerne på den bærbare computer, så de ikke vågnede af 'ding ding ding-doing ding-doing'-lyden fra modemmet. :lol: Og så kunne jeg ellers nemt sidde til 3-4-tiden om natten. No wonder, jeg var træt i skolen i udskolingen...
Jeg kan også huske, at en gut fra mit chatrum havde en 24-timers internetforbindelse, fordi han arbejdede med internettet på en eller anden måde. Og jeg var SÅÅÅÅÅ misundelig. :D


Det var på mange måder sjovt, blandt andet fordi jeg eksperimenterede ret kraftigt med min identitet. Blandt andet løj jeg mig ret konsekvent et par år ældre - og det tror jeg faktisk, de fleste gjorde, hvilket gjorde det lidt ligegyldigt på en eller anden måde. Men det var nok også noget med alderen - det der med at være 13 år og være med på noget ret nyt, som ens forældre ikke havde noget som helst begreb om. Det tænker jeg lidt, unge i dag også har med andre sociale medier.


Vildt, for så har du prøvet at sidde på a la 1% af hele det danske internet.



:lol: Måske jeg husker forkert, og det har været 95 eller 96? Har dog ikke lyst til at forestille mig, at jeg som 12-årig lavede en hjemmeside med overskriften 'I love horses'. :genert:

Men altså, det VAR virkelig the early days. Min (internationale privat)skole satsede for vildt på det der internet.


Du har været en af de helt store spillere på internettet i hvert fald :)
1
Julledyret
Indlæg: 435
Tilmeldt: 14. sep 2015, 19:34
Kort karma: 10
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 407

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf Julledyret » 4. maj 2017, 15:48

Hvor er det hyggeligt og nostalgisk at læse indlæggene i denne tråd!

Den første computer vi fik derhjemme var i 1993-1994, hvor alle vores spil lå på disketter (der var flere til de fancy spil). Husker også at det hele startede i DOS-mode, og at vi snildt kunne sidde flere og kigge på hinanden spille.

Jeg tror, jeg var på nettet første gang for alvor omkring 1996. Der kan jeg i hvert fald huske, at vi hos min far måtte bruge internettet om aftenen, og at jeg bl.a. sendte mails til DR's aften/natradio, som jeg ofte hørte når jeg skulle sove.
I virkeligheden ville jeg meget hellere chatte, og brugte bl.a. Netstationen og Opasia inden jeg fandt Skibet på Jubii omkring 2000. Men det var for dyrt, for det krævede jo gerne mere end et kvarters tid..

I folkeskolen fik vi lov at søge information på internettet til vores "store" opgaver, og jeg husker, hvordan jeg og mine veninder fik hustlet os til at finde Spice Girls fansider og printede ALT fra dem, og ikke mindst alverdens billeder i sort/hvid.
Jeg var også meget fascineret af at finde hjemmesider med mit navn som url, og var så ærgerlig over jeg ikke selv havde en hjemmeside.

Da jeg gik i 8. klasse i 1998 meldte en veninde og jeg os til en eller anden form for IT-hold på den lokale ungdomsskole, hvor vi fik lov at være på internettet al tiden. Det blev af vores klassekammerater set som ret nørdet, men vi hyggede os. Egentlig skulle vi nok lære noget om email og opbygning af hjemmesider..

Det er vildt som teknologien har ændret sig de sidste 25-30 år. Og ikke mindst at se dem der vokser op i dag, der ikke kan forestille sig en verden uden internet og smartphone.
0
MOGA
Indlæg: 4053
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 525
Likede indlæg: 7381

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf MOGA » 22. maj 2017, 21:33

Min far har altid været fremme i skoene, og fx kom jeg i 'computerklasse' på min skole (privat), det har nok været i '94. Vi fik også computer og net tidligt derhjemme, men det kunne ikke bruges til så meget, som jeg husker det. I '98 tog jeg til USA, og der hvor jeg var, var internettet på ingen måde noget, der var almindeligt. Skolen havde vist 3-4 computere, men internettet var meget dårligt. Min far og jeg prøvede at sende en mail eller to, men det fungerede ikke, så jeg har en stak breve fra det år - meget sjovt.
Hjemme igen, et år senere, begyndte internettet at tage fart. ISDN-forbindelsen kom, og i skolen sad vi i computerrummet i pausen og chattede på Ofir og lavede tyskoversættelser, vist nok på Yahoo.
Jeg flyttede hjemmefra i 2001, og havde internet fra start. Man var vist rykket videre fra ISDN der, men jeg kan ikke huske hvad det hed? Men det var dyrt! Jeg husker noget a la 450 kr. pr. måned!
0

Tilbage til "Computere, spil og internet"