Det tidlige internet?

Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf paint » 22. maj 2017, 21:37

Mavis skrev:Jeg har hørt om noget, der vist hed "geocities". En form for hjemmeside hvor virkelig mange links til andre hjemmesider (som stadig var under geocities' domæne) var listet efter hvad de handlede om.

For eksempel var der en geocity, der hed "hollywood" og som handlede om film. Under den geocity kunne man så lave en hjemmeside om Harry Potter fim, om Star Wars eller en personlig blog for den sags skyld, bare den ligesom handlede om film. Hvis ens hjemmeside hed Iloveharrypotter, ville det officielle domæne være noget i stil med http://www.geocities.hollywood.iloveharrypotter.com

Hvor udbredt var dette, og i hvor lang tid? Har I hørt om det eller brugt det?


Jeg har brugt geocities, på et tidspunkt, og på det tidspunkt kunne man lave hjemmesider om hvad som helst. 'Fidusen', var at det var gratis og at man fik stillet en hel masse templates til rådighed. Dvs. at man ikke selv behøvede at kunne programmere - man valgte bare udseende og de enkelte elementer man ville have på siden. Derfor var det meget populært. Der var millioner af disse sider, som handlede om alt mellem himmel og jord. Man kunne søge inde på geocities efter emner, som så dukkede op i et søgeresultat. Jeg mener det krævede en konto hos Yahoo at kunne bruge det.
Min side, var der i årevis og er formentlig forsvundet ud i cyberspace, sammen med så meget andet fra dengang - f.eks hele Microsofts eget chat-univers, som rummede omkring 1 tusind chatrooms, som folk selv havde oprettet og bestyrede.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf dgd2007 » 31. maj 2017, 23:15

Lidt OT måske ... men jeg kom til at tænke på en tidlig internet-mekanisme. I stedet for world wide web og "http" (HyperText Transfer Protocol) hedder det "ftp" (File Transfer Protocol). Det findes i bedste velgående - måske bruger Patrick det til at lægge filerne op på serveren.

Men det sjove, som jeg kom til at tænke på, var det stammer jo fra før grafiske skærme med mapper, som man kan se - og fx har en fornemmelse af, at man lægger filerne i. Men før det grafiske har man sikkert mere tænkt på en "sti" - altså det fulde navn på hvilke mapper og undermapper filen ligger i - som det det jo egentlig også bare er: en form for indexnavne til at finde filen igen.

I hvert fald hedder kommandoen i ftp for at "flytte" en fil fra mappe1 til mappe2: rename ../mappe1/filnavn ../mappe2/filnavn

// GEEK OFF :)
0
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf Aspargsen » 4. jun 2017, 15:56

Mavis skrev:Jeg har hørt om noget, der vist hed "geocities". En form for hjemmeside hvor virkelig mange links til andre hjemmesider (som stadig var under geocities' domæne) var listet efter hvad de handlede om.

For eksempel var der en geocity, der hed "hollywood" og som handlede om film. Under den geocity kunne man så lave en hjemmeside om Harry Potter fim, om Star Wars eller en personlig blog for den sags skyld, bare den ligesom handlede om film. Hvis ens hjemmeside hed Iloveharrypotter, ville det officielle domæne være noget i stil med http://www.geocities.hollywood.iloveharrypotter.com

Hvor udbredt var dette, og i hvor lang tid? Har I hørt om det eller brugt det?


Der var utroligt udbredt, men der var også den gang hvor Jubii havde en oversigt over danske websider, hvor man så kunne klikke på Fansider og derefter på Harry Potter også ville få en liste over alle de danske harry potter sider :D

Dengang var det nyt og spænende, nu er det mere bare blevet en selvfølge
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf Aspargsen » 4. jun 2017, 15:59

dgd2007 skrev:Lidt OT måske ... men jeg kom til at tænke på en tidlig internet-mekanisme. I stedet for world wide web og "http" (HyperText Transfer Protocol) hedder det "ftp" (File Transfer Protocol). Det findes i bedste velgående - måske bruger Patrick det til at lægge filerne op på serveren.

Men det sjove, som jeg kom til at tænke på, var det stammer jo fra før grafiske skærme med mapper, som man kan se - og fx har en fornemmelse af, at man lægger filerne i. Men før det grafiske har man sikkert mere tænkt på en "sti" - altså det fulde navn på hvilke mapper og undermapper filen ligger i - som det det jo egentlig også bare er: en form for indexnavne til at finde filen igen.

I hvert fald hedder kommandoen i ftp for at "flytte" en fil fra mappe1 til mappe2: rename ../mappe1/filnavn ../mappe2/filnavn

// GEEK OFF :)


Der kan man se hvor stor forskel der er på DOS og FTP
under DOS, ville det hedde Move, og man ville så bruge Rename når man ville omdøbe en fil
Men det jeg husker bedst fra DOS er når man skulle pakker filer med ARJ, og var ude i kommandoer så lange af de ikke kunne stå på en linie :O
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1738
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 5990

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf Ondemand » 5. jun 2017, 15:40

Så vidt jeg husker var den tidlige version af Windows ikke et selvstændigt styresystem men bare en grafisk brugerflade som lå oven på DOS'en? Jeg købte min første pc tilbage i 92 hvor jeg begyndte at studere .. det var en 386 med 1 mb ram og 20 mb hard disk :D
0
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf Aspargsen » 5. jun 2017, 21:46

Ondemand skrev:Så vidt jeg husker var den tidlige version af Windows ikke et selvstændigt styresystem men bare en grafisk brugerflade som lå oven på DOS'en? Jeg købte min første pc tilbage i 92 hvor jeg begyndte at studere .. det var en 386 med 1 mb ram og 20 mb hard disk :D


Det er rigtig nok, XP, var den første windows der ikke bare var et program der lå oven på DOS
1
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf dgd2007 » 6. jun 2017, 11:10

Aspargsen skrev:
Ondemand skrev:Så vidt jeg husker var den tidlige version af Windows ikke et selvstændigt styresystem men bare en grafisk brugerflade som lå oven på DOS'en? Jeg købte min første pc tilbage i 92 hvor jeg begyndte at studere .. det var en 386 med 1 mb ram og 20 mb hard disk :D


Det er rigtig nok, XP, var den første windows der ikke bare var et program der lå oven på DOS

Hvis vi skal være retfærdige, var det kun til og med 3.11, der var rent fup oven på DOS.
Windows 95 var en mellemting, og Windows NT (fra 1993) var et ægte nyt system.
https://en.wikipedia.org/wiki/History_o ... ft_Windows

Men ok, det var lidt af et sidespor i forhold til internet-diskussionen. :genert:
1
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf Aspargsen » 6. jun 2017, 11:18

dgd2007 skrev:
Aspargsen skrev:
Ondemand skrev:Så vidt jeg husker var den tidlige version af Windows ikke et selvstændigt styresystem men bare en grafisk brugerflade som lå oven på DOS'en? Jeg købte min første pc tilbage i 92 hvor jeg begyndte at studere .. det var en 386 med 1 mb ram og 20 mb hard disk :D


Det er rigtig nok, XP, var den første windows der ikke bare var et program der lå oven på DOS

Hvis vi skal være retfærdige, var det kun til og med 3.11, der var rent fup oven på DOS.
Windows 95 var en mellemting, og Windows NT (fra 1993) var et ægte nyt system.
https://en.wikipedia.org/wiki/History_o ... ft_Windows

Men ok, det var lidt af et sidespor i forhold til internet-diskussionen. :genert:


Nogen gange kan sidespor være mere interesante end hovedsporet ;)
1
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55654
Kontakt:

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf Ado » 23. jun 2017, 17:50

Jeg tror det var omkring 1997, at jeg fik adgang til internettet. Min eks - børnenes far - hadede det som pesten og mente, at det var en forbigående dille.
Men jeg elskede det og stor var dagen, da vi fik "Super Surfer Abonnement". Man kunne surfe to timer om dagen. Det klarede jeg et års tid. Så bestilte jeg adsl. Så slap jeg også for at sidde med dynen pakket omkring computeren inde i stuen, så jeg ikke vækkede min eks.

Jeg chattede uhyggelig meget på Ofir 30-40 år rum 1 og 2. :D De ældre var bare sjovere end dem i 20-30 år. Det blev min virkelighedsflugt, da børnenes far gik mere og mere amok på mig. Der fandt jeg et fristed på Ofir. Et fristed og venner, som jeg så i virkeligheden.
Jubii debatten afløste Ofir chatten.
1
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46094

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf LadyFox » 23. jun 2017, 21:03

Ado skrev:Jeg tror det var omkring 1997, at jeg fik adgang til internettet. Min eks - børnenes far - hadede det som pesten og mente, at det var en forbigående dille.
Men jeg elskede det og stor var dagen, da vi fik "Super Surfer Abonnement". Man kunne surfe to timer om dagen. Det klarede jeg et års tid. Så bestilte jeg adsl. Så slap jeg også for at sidde med dynen pakket omkring computeren inde i stuen, så jeg ikke vækkede min eks.

Jeg chattede uhyggelig meget på Ofir 30-40 år rum 1 og 2. :D De ældre var bare sjovere end dem i 20-30 år. Det blev min virkelighedsflugt, da børnenes far gik mere og mere amok på mig. Der fandt jeg et fristed på Ofir. Et fristed og venner, som jeg så i virkeligheden.
Jubii debatten afløste Ofir chatten.

Ofir var det skønneste sted på internettet. Også hos de 16-18 årige :lun:
0
...

Tilbage til "Computere, spil og internet"