Det tidlige internet?

Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf dgd2007 » 28. apr 2017, 10:34

Mavis skrev:Hvis der ikke var nogle hjemmesider, kunne man så overhovedet kalde det for "internettet"? Det giver bare nul mening i mit uvidende unge priviligerede hoved...

Ja ... Jeg kan huske en (typisk amerikansk) beskrivelse fra en it-bog i 90'erne: "Imagine the world wide web as sitting on top of the internet" :)
Lidt kryptisk, men "internet" = en gruppe forbundne computere.
"World wide web" (www) er en overbygning med reglerne for alt det, vi kender: at computerne snakker sammen via http-protokollen, at menneskeligt forståelige adresser som "Debatten.net" kan slås op og oversættes til et langt nummer, som er computer-forståeligt som Skt. Patricks servers adresse osv.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf billiebean » 28. apr 2017, 11:59

Kan også huske at alle netsider jo var kodet i HTML dengang. Gerne dekoreret med meget pixellerede animationer, en mønstret baggrund, rigtig meget tekst i en kontrastfarve, en linksamling, sitemap og en hitcounter i bunden :gogo:
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf dgd2007 » 28. apr 2017, 12:23

billiebean skrev:Kan også huske at alle netsider jo var kodet i HTML dengang.[...]

Det er de skam stadigvæk :)
Her er indledningen til denne side, som browseren læser den:

viewsource.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf billiebean » 28. apr 2017, 12:59

Det vidste jeg faktisk godt. Men hvordan beskriver man så forskellen på old school og nye hjemmesider og designet?
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf dgd2007 » 28. apr 2017, 13:33

billiebean skrev:Det vidste jeg faktisk godt. Men hvordan beskriver man så forskellen på old school og nye hjemmesider og designet?

Hmm, det ved jeg såmænd ikke :gruble:
Det bliver jo løbende udbygget. Men et stort skridt fremad var de såkaldte "stylesheets", hvor man efterhånden kan definere alt, hvad man kan i et grafisk program (så og så meget margin, en bestemt placering på siden for et bestemt element og meget andet sjovt). Som jeg husker de rigtig gamle var det ofte bare én bestemt tekstfont, og skrevet helt ud til kanten. Og noget af det eneste gejl var, at linkene var blå ;) Der er også kommet masser af muligheder for at lægge kode ind (som regel javascript), så der er noget interaktivitet med brugeren.

Men udseendemæssigt betød stylesheets meget. På det skærmdump, jeg postede fra siden her, kan man se, at de tre sidste "<link>"-henvisninger er til stylesheets med formatdefinitioner (rel="stylesheet"). Det er separate filer, som browseren først går ud og henter, inden den viser siden. Den slags var der slet ikke i begyndelsen.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf dgd2007 » 28. apr 2017, 13:38

PS: og så er der jo kommet alle de der programmer, hvor man kan lave hjemmesiden, uden at man overhovedet behøver at se html'en. Det genererer programmet, når man har trukket billedet ind med musen, eler hvad det nu er.
Som regel genererer de programmer alt for meget. Men det betyder ikke noget, fordi det fylder så lidt alligevel, og både computernes og nettets hastighed er blevet så meget bedre.

PPS: rent grafisk er der dog også sket store tilbageskridt de senere år! Men det er jo fordi alting skal ligne noget på en mobiltelefon - så selv om man sidder med sin fine pc-skærm, skal man trækkes med primitive farver og store barnlige ikoner, hrmf! :D
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf HerErJeg » 28. apr 2017, 19:59

Det var langsomt og alt det der, men lige præcis den primitive og lidt bøvlede tilgang gjorde at jeg var topunderholdt. Altavista var uundværligt, og Jubii var en fantastisk samling af alt mellem himmel og jord. Jeg husker at Jubii vist havde et alfabetisk register over folks private sider, hvor alle mulige forskellige mennesker havde forsøgt at flække en hjemmeside sammen med datidens værktøj. Det var hudløst ærligt, og ikke pakket ind i bling bling og tomt blær.
Det var dengang man kunne sidde en flok og læse højt for hinanden af vittigheder printet fra en eller anden joke-site. Og skraldgrine så tårerne trillede. Livet var bare simpelt...
Og så blev der afholdt kurser i hvordan man brugte søgemaskiner og gemte foretrukne sider, i dag skal man være med i ældresagen for at få sådan et tilbud.
0
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf musling » 28. apr 2017, 20:13

Crookshanks skrev:Dette opsummerer det vist ret godt:

Bq9fo35CMAA0yEq.jpg



Mon den er blevet færdig? :lol2:

Haha 180 MB - det ville jo maks tage et par sekunder i dag. Det er vildt at tænke på, hvor meget fart der har været på. :D
0
Brugeravatar
sortkaffe
Indlæg: 838
Tilmeldt: 11. maj 2016, 20:55
Kort karma: 145
Likede indlæg: 1008

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf sortkaffe » 29. apr 2017, 15:45

Jeg fik min brors gamle pc i 1998 må det være, og der fik vi så internet ..
Men jeg ved min far var online længe før, det var noget med at han ringede til nogen på en central og så koblede de ham på.
Altså ikke som ved alm. modem over tlf.

Vores første computer var en ZX81 :D Som så senere blev erstattet af comodore 64 og derefter af Amiga 500 :gammel:

Jeg kan huske at jeg var ret glad for chatprogrammet ICQ
Chattede også på Ofir dengang det hed Forum. Rum 1, 20 - 30 år :deer:

Det tog en krig at hente musik på Napster, og hjemmesiderne var helst sådan nogle med bling bling og lyde.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf Slettet bruger » 29. apr 2017, 15:58

Var først på nettet i 1994, på den første browse der hed Netscape, der blev verdensdominerede indtil Bill gates flæskede den ca 1996.

Det var på uni, og ham der viste mig internettet var over ensusiastisk omkring det. Så fandt han et åndsvagt spil hvor modstanderne havde en kanon i hver side af skærmen og man skulle justere kanonens vinkel for at ramme hinanden. Og jeg tænkte "tænk at folk gider det internet, det bliver jo aldrig til noget"

Så var jeg på on and off i nogle år frem til ca 1999/2000, og det var VOLDSVÆRT at finde noget som helst, så det var konge hvis man fandt en side med en masse links. Jeg fandt desværre ikke USENET.

Omkring 2000 gik det helt amok med dotcombølgen, firmaerne kappedes om at give en gratis internet for at hooke en, så jeg signede op på dem alle sammen og havde ca 80 timer gratis internet om måneden fordelt på en 5-6 forskellige udbyder. (Det var i udlandet.)

Downloadede min første mp3 fil som noget af det første, det tog 8 timer for en åndsvag latino-sang :)

Fandt så imesh og begyndte at sætte computeren til at stå og hygge sig ovre i hjørnet mens filerne tikkede ind.

Mht søgemaskiner var det yahoo og en der hed "superspider" eller sådan noget. Det var lækkert da google com.
0
Brugeravatar
Only Me
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 14. okt 2015, 21:19
Kort karma: 49
Likede indlæg: 363

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf Only Me » 30. apr 2017, 20:45

Jeg begyndte før internettet kom på banen, det var i begyndelsen af 1980 med et modem som jeg selv havde bygget og havde en hastighed på 14.4 kb og opkobledes til BBS i hvor man byttede programmer som man selv havde lavet. :)

Det var på denne måde som man var opkoblet.

Billede
1
Altid glad for at hjælpe. :)
Billede
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf TomKah » 30. apr 2017, 20:49

Jeg kom på nettet omkring 1995. Jeg flyttede på DTU kollegie kort derefter, så det med modem har jeg (næsten) været forskånet for.
Til gengæld forstår jeg ikke at I skriver netdating ikke var "opfundet" dengang. Jeg vil tro at netdating var noget af det alleførste der opstod på internettet. Jeg kom selv på forum (Søndagsavisens hjemmeside), hvor jeg mødte min mand - vi har været sammen i 19 år, så det kan lade sig gøre. Min veninde mødte sin mand på netstationen (Højhuset). Men dating.dk åbnede allerede dengang - i 1998.

Der er heller ikke noget nogen der har nævnt ICQ som var ret brugt dengang - hvor man simultanchattede i to vinduer, så man kunne se hvad modparten skrev med det samme. Det har min mand og jeg godt nok skrevet meget sammen på dengang jeg boede i udlandet.

Jeg kunne bedst lide altavista søgemaskinen, men det er rigtigt at det var ret svært at finde noget.
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf Daine » 30. apr 2017, 21:00

Jeg kan også huske ICQ :love: De aftener, hvor jeg både IRCchattede i fællesrummet + i de private rum + ICQchattede. Damn det var hektisk! :lol:
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Only Me
Indlæg: 1171
Tilmeldt: 14. okt 2015, 21:19
Kort karma: 49
Likede indlæg: 363

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf Only Me » 30. apr 2017, 21:05

Daine skrev:Jeg kan også huske ICQ :love: De aftener, hvor jeg både IRCchattede i fællesrummet + i de private rum + ICQchattede. Damn det var hektisk! :lol:


Man kan også få chatrum (ICQ) til dette forum. :)
0
Altid glad for at hjælpe. :)
Billede
Brugeravatar
sortkaffe
Indlæg: 838
Tilmeldt: 11. maj 2016, 20:55
Kort karma: 145
Likede indlæg: 1008

Re: Det tidlige internet?

Indlægaf sortkaffe » 30. apr 2017, 21:53

TomKah skrev:
Der er heller ikke noget nogen der har nævnt ICQ som var ret brugt dengang - hvor man simultanchattede i to vinduer, så man kunne se hvad modparten skrev med det samme. Det har min mand og jeg godt nok skrevet meget sammen på dengang jeg boede i udlandet.

Jeg kunne bedst lide altavista søgemaskinen, men det er rigtigt at det var ret svært at finde noget.

ih jeg har da nævnt ICQ :nerve:
:blomst:
0

Tilbage til "Computere, spil og internet"