Hjælp til køb af ny computer

Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Hjælp til køb af ny computer

Indlægaf Juki » 6. mar 2017, 10:55

Jeg skal snart have en ny bærbar computer da min nuværende fra HP er 4-5 år gammel efterhånden, men jeg aner ikke rigtig hvilken "mængde" ram, processor osv. den skal indeholde, så jeg tænkte om I ville hjælpe/guide mig? :blomst:

Jeg har nogle krav til en ny bærbar, og de er:
- Skal have DVD-drev
- Størrelsen skal være 15"-17"
- Skal helst være til at få i en landsdækkende og fysisk butik

Budgettet er ca. 5000 kr., men gerne mindre.

Jeg bruger primært min computer til at surfe på nettet (Debatten, Facebook, Youtube og lignende) En sjælden gang imellem spiller jeg computerspil, ser film/serier og lignende, men til gengæld bruger jeg min computer ret mange timer i døgnet (hele og halve døgn nærmest) så det skal en ny computer selvfølgelig også kunne holde til, så den ikke brænder sammen efter et halvt år.

Hvad skal jeg kigge efter og være opmærksom på? :)
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hjælp til køb af ny computer

Indlægaf Slettet bruger » 6. mar 2017, 10:59

Det er lidt retro at have DVD-afspiller i sin bærbare. Er du sikker på det krav? Man kan få dem mindre og lettere uden, og hvem bruger DVD'er mere?
0
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hjælp til køb af ny computer

Indlægaf Juki » 6. mar 2017, 11:01

abcd skrev:Det er lidt retro at have DVD-afspiller i sin bærbare. Er du sikker på det krav? Man kan få dem mindre og lettere uden, og hvem bruger DVD'er mere?

Ja, det er det. Hvis jeg er på farten og har min computer med synes jeg det er rart at kunne fordrive tiden med at se en film eller serie :)
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1739
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 5990

Re: Hjælp til køb af ny computer

Indlægaf Ondemand » 7. mar 2017, 01:27

Den sidste bærbare jeg har købt har hverken LAN port eller DVD drev .. jeg tror det er ved at være standard. Du kunne jo overveje at købe en USB DVD afspiller som du kan tage med dig når du rejser :)
0
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hjælp til køb af ny computer

Indlægaf Juki » 8. mar 2017, 13:36

Ondemand skrev:Den sidste bærbare jeg har købt har hverken LAN port eller DVD drev .. jeg tror det er ved at være standard. Du kunne jo overveje at købe en USB DVD afspiller som du kan tage med dig når du rejser :)

Hvordan fungerer sådan en? :blush: Er det ikke en stor "klods"?
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1739
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 5990

Re: Hjælp til køb af ny computer

Indlægaf Ondemand » 8. mar 2017, 14:18

Juki skrev:
Ondemand skrev:Den sidste bærbare jeg har købt har hverken LAN port eller DVD drev .. jeg tror det er ved at være standard. Du kunne jo overveje at købe en USB DVD afspiller som du kan tage med dig når du rejser :)

Hvordan fungerer sådan en? :blush: Er det ikke en stor "klods"?


De fylder ikke meget og fås i alle prisklasser .. alternativet er jo en pc som fylder mere. Jeg har godt nok et dvd drev i den ældste bærbare men jeg kan slet ikke huske hvornår jeg sidst har brugt den. Et ekstern drev skal bare plugges i en usb port .. det er meget nemt.

Her er et udvalg fra pricerunner:

http://m.pricerunner.dk/cl/45/Optiske-drev?attr_251=2003749
0
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hjælp til køb af ny computer

Indlægaf Juki » 8. mar 2017, 14:44

Ondemand skrev:
Juki skrev:
Ondemand skrev:Den sidste bærbare jeg har købt har hverken LAN port eller DVD drev .. jeg tror det er ved at være standard. Du kunne jo overveje at købe en USB DVD afspiller som du kan tage med dig når du rejser :)

Hvordan fungerer sådan en? :blush: Er det ikke en stor "klods"?


De fylder ikke meget og fås i alle prisklasser .. alternativet er jo en pc som fylder mere. Jeg har godt nok et dvd drev i den ældste bærbare men jeg kan slet ikke huske hvornår jeg sidst har brugt den. Et ekstern drev skal bare plugges i en usb port .. det er meget nemt.

Her er et udvalg fra pricerunner:

http://m.pricerunner.dk/cl/45/Optiske-drev?attr_251=2003749

Jeg kan heller ikke huske hvornår jeg sidst har brugt DVD-drevet i computeren, men jeg tænker bare det er meget rart at have? Men måske ER det overflødigt..
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1739
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 5990

Re: Hjælp til køb af ny computer

Indlægaf Ondemand » 8. mar 2017, 14:58

Du kan jo starte med at købe computeren og så kan du altid anskaffe et eksternt drev hvis du opdager at du ikke kan undvære det :)
1
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Hjælp til køb af ny computer

Indlægaf Flora » 8. mar 2017, 15:07

Juki skrev:
Ondemand skrev:
Juki skrev:
Ondemand skrev:Den sidste bærbare jeg har købt har hverken LAN port eller DVD drev .. jeg tror det er ved at være standard. Du kunne jo overveje at købe en USB DVD afspiller som du kan tage med dig når du rejser :)

Hvordan fungerer sådan en? :blush: Er det ikke en stor "klods"?


De fylder ikke meget og fås i alle prisklasser .. alternativet er jo en pc som fylder mere. Jeg har godt nok et dvd drev i den ældste bærbare men jeg kan slet ikke huske hvornår jeg sidst har brugt den. Et ekstern drev skal bare plugges i en usb port .. det er meget nemt.

Her er et udvalg fra pricerunner:

http://m.pricerunner.dk/cl/45/Optiske-drev?attr_251=2003749

Jeg kan heller ikke huske hvornår jeg sidst har brugt DVD-drevet i computeren, men jeg tænker bare det er meget rart at have? Men måske ER det overflødigt..


Jeg havde samme tanke da jeg fik ny (brugt) computer for et par år siden. Jeg har så brugt DVD-drevet én gang siden jeg fik den. Så jeg synes egentlig løsningen med et ekstern DVD-drev lyder som en god løsning. Så har man det trods alt, hvis man skal bruge det. Men uden at man skal slæbe rundt på en kæmpecomputer for noget man kun bruger sjældent :)
1
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hjælp til køb af ny computer

Indlægaf Juki » 13. mar 2017, 10:49

Et DVD-drev er måske ikke så vigtigt igen alligevel, men hvad skal jeg ellers kigge efter? :D
0
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1739
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 5990

Re: Hjælp til køb af ny computer

Indlægaf Ondemand » 13. mar 2017, 11:25

Juki skrev:Et DVD-drev er måske ikke så vigtigt igen alligevel, men hvad skal jeg ellers kigge efter? :D


Helt klart SSD (Solid State Disk) .. meget hurtigere end en roterende harddisk. Det betyder så at du får mindre lagerplads da sådan en er forholdsvis dyr sammenlignet med den gammeldags roterende, men det er ikke noget problem idag hvor man kan gemme ting der fylder meget enten på et ekstern drev eller i skyen - og så kke mindre end 4 GB Ram og meget gerne mere så den også er lidt fremtidssikret.
2
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2531
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8488

Re: Hjælp til køb af ny computer

Indlægaf Raenil » 13. mar 2017, 16:23

Ondemand skrev:
Juki skrev:Et DVD-drev er måske ikke så vigtigt igen alligevel, men hvad skal jeg ellers kigge efter? :D


Helt klart SSD (Solid State Disk) .. meget hurtigere end en roterende harddisk. Det betyder så at du får mindre lagerplads da sådan en er forholdsvis dyr sammenlignet med den gammeldags roterende, men det er ikke noget problem idag hvor man kan gemme ting der fylder meget enten på et ekstern drev eller i skyen - og så kke mindre end 4 GB Ram og meget gerne mere så den også er lidt fremtidssikret.


Helt enig.

Jeg er nået dertil, at familie og venner ikke skal forvente support fra mig, hvis de har sparet SSD'en væk.
1
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2531
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8488

Re: Hjælp til køb af ny computer

Indlægaf Raenil » 13. mar 2017, 19:31

I øvrigt - hvis det betyder noget for dig: Hvor sidder usb stikkene - og er der nok til dit brug?
Kan du lide skærmen?
Kan du lide tastaturet?
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Hjælp til køb af ny computer

Indlægaf Sophies-mor » 28. mar 2017, 15:46

Jeg håber på, at det er ok, at jeg hopper på tråden her.
I dag på kursus var der én, der væltede en kop kaffe, der kom ned på undersiden af min computer.
Vi troede ikke, at det var så meget - men min sløve maskine er blevet endnu mere underlig.
Så det bliver måske nødvendigt med ny comp.

Den skal helst have en del usb-porte, helst med numerisk tastatur ved siden af tastaturet (jeg hader at skulle bruge tallene øverst på tastaturet og bruger tallene en hel del, så derfor) og da jeg har en Toshiba state of the art (på købstidspunktet) maskine til 8.500 kr (den er 4 år gammel), så vil jeg helst ikke ned i T.Hansen skrammel. Noget i en god kvalitet, som IKKE er Apple.
Nogle specifikke mærker, der er bedre end andre?
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Ondemand
Indlæg: 1739
Tilmeldt: 16. aug 2016, 06:42
Kort karma: 78
Geografisk sted: Udkanten
Likede indlæg: 5990

Re: Hjælp til køb af ny computer

Indlægaf Ondemand » 29. mar 2017, 11:59

Sophies-mor skrev:....
Den skal helst have en del usb-porte, helst med numerisk tastatur ved siden af tastaturet (jeg hader at skulle bruge tallene øverst på tastaturet og bruger tallene en hel del, så derfor) og da jeg har en Toshiba state of the art (på købstidspunktet) maskine til 8.500 kr (den er 4 år gammel), så vil jeg helst ikke ned i T.Hansen skrammel. Noget i en god kvalitet, som IKKE er Apple.
Nogle specifikke mærker, der er bedre end andre?


Jeg er Lenovo fan .. hvis det er en hardcore arbejds-pc, så vil jeg anbefale en Thinkpad. Til lidt lettere brug har jeg en Yoga - den er superfed men har ikke numerisk tastatur.
1
“Tradition is not the worship of ashes, but the preservation of fire.”
― Gustav Mahler

Tilbage til "Computere, spil og internet"