Ekstern hard disk til smart phone

Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 334
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 777

Ekstern hard disk til smart phone

Indlægaf Ekliptika » 2. apr 2024, 19:22

Hej,
Håber I kan hjælpe.
Findes der en ekstern hard disk man kan sætte direkte til en smart phone (iPhone) og overføre billeder?
Jeg har googlet men ikke rigtig fundet noget.
Lige nu overfører jeg fra telefonen via computer til ekstern hard disk og tænker, at der må findes en nemmere måde. Er ikke den mest tech savvy person og synes det er svært at gennemskue, om det, jeg kan Google mig frem til, kan bruges til det formål, jeg har brug for. Er dog sikker på at løsningen må findes.
0
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6540
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14606

Re: Ekstern hard disk til smart phone

Indlægaf Mangoness » 2. apr 2024, 19:54

Jeg kunne umiddelbart finde det her. Jeg har dog aldrig prøvet at OTG-kabel selv :)


Eksterne harddiske med 1tb / 2tb til mobil, pc eller Mac
Du kan bruge en ekstern harddisk på 1tb eller 2tb til din mobiltelefon, hvis du nogensinde har overvejet om det er muligt. Du slutter din harddisk til mobiltelefonen ved hjælp af et OTG-kabel. Derefter kan du afspille videoer, musik, se billeder på din smartphone eller sende din data til din eksterne harddisk.


Kilde: https://www.mytrendyphone.dk/shop/ekste ... 865c1.html



OTG er en forkortelse for On The GO og et USB OTG kabel er beregnet til at give dig mulighed for at benytte en USB forbindelse med enheder der ikke normalt understøtter brug af USB.

Det er de færreste mobiltelefoner, tablets eller lignende der understøtter brug af eksempelvis USB A stik eller et Micro USB stik, men med et OTG kabel, kan du alligevel bruge en af disse tilslutningsformer.

Med et USB OTG kabel, kan du for eksempel bruge en USB nøgle eller andet USB udstyr sammen med din telefon, men det kræver at du vælger det rigtige USB OTG kabel.

[...]

4 ting du bør vide om USB OTG Kabler
Der findes forskellige modeller af USB OTG kabler, og for at du kan opnå en korrekt forbindelse mellem din enhed og USB enheden, kræver det at du vælger den rigtige model.

Derfor har vi herunder samlet lidt information, som kan hjælpe dig med at finde frem til den rigtige løsning til din enhed.

#1 - Forskellen på et USB kabel og et USB OTG kabel
ET USB datakabel er ikke det samme som et USB OTG kabel, for hvor et USB datakabel bruges til eksempelvis at tilslutte en mobiltelefon med en computer, og oprette en forbindelse, hvor mobiltelefonen er en form for flashdrev til computeren, så bruges et OTG kabel til at oprette en forbindelse hvor mobiltelefonen bliver den drivende kraft til et flashdrev.

Det vil sige, at et USB OTG kabel ikke kræver en computer og her kan mobiltelefonen tilsluttes direkte til en USB-enhed, og dermed udvider OTG kablet mulighederne for brug af mobiltelefonen.

ET USB datakabel bruges ofte til at overføre billeder eller andre filer fra mobiltelefonen til computeren, og her er det altså computeren der er den drivende kraft.

#2 - Hvilke enheder kan bruges med et USB OTG kabel
Når du finder den rigtige model af USB OTG kabel til din mobiltelefon eller tablet, er der i princippet ikke de store begrænsninger på hvilket USB udstyr du kan tilslutte til enheden.

USB OTG kablet tillader dig at tilslutte eksempelvis flashdrev, mus, tastaturer, kameraer og printere.

Du kan med fordel være opmærksom på at det meste USB udstyr henter strøm via USB stikket, og dermed altså også bruger strøm fra den tilsluttede mobiltelefon eller tablet.

Derfor kan du opleve at din mobiltelefon eller tablet, hurtigt bliver drænet for batteri, når du har en USB enhed tilsluttet via OTG kabler, hvor mobiltelefonen er den drivende kraft.

Fordelen ved at kunne tilslutte USB udstyr til eksempelvis mobiltelefonen er dog at den i højere grad kan blive lettere at bruge som en pc, når du eksempelvis er på farten.

Med en tilkoblet mus eller tastatur, kan du nemt bruge din enhed til at tegne på eller skrive tekster i tekstprogrammer på.

Derudover er det let at tage en backup af telefonen og lagre dette på eksempelvis et flash drev eller overføre filer til et flash drev, uden at du først skal overføre til computeren og derfra til et drev.

#3 - Stiktyper for USB OTG Kabler
Når du skal vælge dit nye USB OTG Kabel, er det vigtigt at du er opmærksom på hvilke stiktyper kablet har i hver ende.

Den stiktype der skal være i den ene ende af OTG kablet skal meget gerne passe i den stik indgang du har i eksempelvis din mobiltelefon eller din tablet.

Dette vil ofte være et Micro USB eller et Micro USB B stik, eller et mærke specifikt stik, som eksempelvis lightning stik.

I den anden ende skal der sidde en stiktype, der passer til det udstyr du ønsker at tilslutte til din mobiltelefon, eksempelvis USB-A, USB-C eller lignende.

Ofte vil du kunne finde USB OTG kabler, som er specifikt for netop din mobiltelefon eller tablets mærke eller model, og i sådanne tilfælde er det blot stikket som eksempelvis mus eller tastatur skal tilsluttes til, du skal være opmærksom på er den rigtige type.

#4 - Understøttelse af USB OTG Kabler
Når du er på jagt efter et USB OTG kabel, skal du være opmærksom på om din enhed understøtter OTG.

Nogle ældre modeller af mobiltelefoner og tablets understøtter ikke OTG, men her vil du ofte kunne downloade en app, som betyder at du kan opnå denne understøttelse.

Du vil ofte kunne se om din enhed understøtter OTG ved at kigge i instruktionsbogen, eller ved at bruge en online OTG checker, som undersøger din enhed for om den understøtter OTG.

Især for enheder der har styresystemerne iOS eller Windows, kan det være en fordel for dig at kontrollere om disse enheder understøtter brugen af USB OTG kabler, og har du en Android enhed, vil disse enheder ofte understøtte OTG, hvis de har version 3.1 eller nyere.


Kilde: https://www.avxperten.dk/usb-otg-kabel/
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7526
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1581
Likede indlæg: 23743

Re: Ekstern hard disk til smart phone

Indlægaf Aragorn » 2. apr 2024, 21:28

Ekliptika skrev:Hej,
Håber I kan hjælpe.
Findes der en ekstern hard disk man kan sætte direkte til en smart phone (iPhone) og overføre billeder?
Jeg har googlet men ikke rigtig fundet noget.
Lige nu overfører jeg fra telefonen via computer til ekstern hard disk og tænker, at der må findes en nemmere måde. Er ikke den mest tech savvy person og synes det er svært at gennemskue, om det, jeg kan Google mig frem til, kan bruges til det formål, jeg har brug for. Er dog sikker på at løsningen må findes.


Du kan sikkert nok finde én eller anden twisted måde at gøre det, men det er virkelig ikke en god løsning og du vil have en fandens til opgave med filsystemer og formatering og sådan noget. Det kan være en sjov opgave at eksperimentere med, men at basere en backup på den løsning er en dårlig idé.

Du skal lægge dine billeder i en sky-løsning. Du har iPhone, så det er oplagt at du bruger iCloud. Men ellers så brug Gdrive eller OneDrive.

Hvis du direkte flytter billeder fra din telefon til din PC og fra din PC til en ekstern disk, så er dine billeder først i fare. Du skal have tre kopier og den ene kopi må ikke ligge hjemme hos dig selv.

Det du gør, det er man gået bort fra for mange år siden. Hvorfor bruger du ikke iCloud?
3

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
HappyHippo
Indlæg: 2546
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4403

Re: Ekstern hard disk til smart phone

Indlægaf HappyHippo » 2. apr 2024, 22:22

Jeg har en Samsung t7 shield. Har også Google Photos og dropbox.
0
HappyHippo
Indlæg: 2546
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:16
Kort karma: 171
Likede indlæg: 4403

Re: Ekstern hard disk til smart phone

Indlægaf HappyHippo » 2. apr 2024, 22:23

Samsung er med usbc kabel, og bruger den til min Android, ikke min iPhone. Det havde jeg lige overset.
1
Brugeravatar
Ekliptika
Indlæg: 334
Tilmeldt: 11. jan 2016, 12:06
Kort karma: 22
Likede indlæg: 777

Re: Ekstern hard disk til smart phone

Indlægaf Ekliptika » 4. apr 2024, 03:45

Aragorn skrev:
Ekliptika skrev:Hej,
Håber I kan hjælpe.
Findes der en ekstern hard disk man kan sætte direkte til en smart phone (iPhone) og overføre billeder?
Jeg har googlet men ikke rigtig fundet noget.
Lige nu overfører jeg fra telefonen via computer til ekstern hard disk og tænker, at der må findes en nemmere måde. Er ikke den mest tech savvy person og synes det er svært at gennemskue, om det, jeg kan Google mig frem til, kan bruges til det formål, jeg har brug for. Er dog sikker på at løsningen må findes.


Du kan sikkert nok finde én eller anden twisted måde at gøre det, men det er virkelig ikke en god løsning og du vil have en fandens til opgave med filsystemer og formatering og sådan noget. Det kan være en sjov opgave at eksperimentere med, men at basere en backup på den løsning er en dårlig idé.

Du skal lægge dine billeder i en sky-løsning. Du har iPhone, så det er oplagt at du bruger iCloud. Men ellers så brug Gdrive eller OneDrive.

Hvis du direkte flytter billeder fra din telefon til din PC og fra din PC til en ekstern disk, så er dine billeder først i fare. Du skal have tre kopier og den ene kopi må ikke ligge hjemme hos dig selv.

Det du gør, det er man gået bort fra for mange år siden. Hvorfor bruger du ikke iCloud?


Tak dor dit svar, meget brugbart. Det bekræfter hvad jeg selv har kunnet finde frem til. Jeg har bare undret mig over, om det var mig der misforstod at det skulle være så besværligt.
Jeg bruger iCloud :) Jeg har billeder liggende på ekstern hard disk som ekstra back up (hører til den aldersgruppe, hvor “skyen” virker som en underlig floffy ting, der kan fordampe, men hvor en ekstern fysisk harddisk hjemme hos mig virker mere sikker :gammel: Jeg ved godt det ikke forholder sig sådan i virkeligheden :) )
Desuden foretrækker jeg at bruge billerne direkte fra en ekstern harddisk, når jeg laver fotobøger etc.
0
I love routine.
Until I'm bored then I love excitement.
Until I'm overwhelmed, then I love routine.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7526
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1581
Likede indlæg: 23743

Re: Ekstern hard disk til smart phone

Indlægaf Aragorn » 4. apr 2024, 05:32

Ekliptika skrev:
Aragorn skrev:
Ekliptika skrev:Hej,
Håber I kan hjælpe.
Findes der en ekstern hard disk man kan sætte direkte til en smart phone (iPhone) og overføre billeder?
Jeg har googlet men ikke rigtig fundet noget.
Lige nu overfører jeg fra telefonen via computer til ekstern hard disk og tænker, at der må findes en nemmere måde. Er ikke den mest tech savvy person og synes det er svært at gennemskue, om det, jeg kan Google mig frem til, kan bruges til det formål, jeg har brug for. Er dog sikker på at løsningen må findes.


Du kan sikkert nok finde én eller anden twisted måde at gøre det, men det er virkelig ikke en god løsning og du vil have en fandens til opgave med filsystemer og formatering og sådan noget. Det kan være en sjov opgave at eksperimentere med, men at basere en backup på den løsning er en dårlig idé.

Du skal lægge dine billeder i en sky-løsning. Du har iPhone, så det er oplagt at du bruger iCloud. Men ellers så brug Gdrive eller OneDrive.

Hvis du direkte flytter billeder fra din telefon til din PC og fra din PC til en ekstern disk, så er dine billeder først i fare. Du skal have tre kopier og den ene kopi må ikke ligge hjemme hos dig selv.

Det du gør, det er man gået bort fra for mange år siden. Hvorfor bruger du ikke iCloud?


Tak dor dit svar, meget brugbart. Det bekræfter hvad jeg selv har kunnet finde frem til. Jeg har bare undret mig over, om det var mig der misforstod at det skulle være så besværligt.
Jeg bruger iCloud :) Jeg har billeder liggende på ekstern hard disk som ekstra back up (hører til den aldersgruppe, hvor “skyen” virker som en underlig floffy ting, der kan fordampe, men hvor en ekstern fysisk harddisk hjemme hos mig virker mere sikker :gammel: Jeg ved godt det ikke forholder sig sådan i virkeligheden :) )
Desuden foretrækker jeg at bruge billerne direkte fra en ekstern harddisk, når jeg laver fotobøger etc.


Sørger du nu for at de billeder du opbevarer hjemme hos dig selv, findes som minimum i 2 kopier? Jeg har set masser af døde harddiske, og selv Microsoft vil ikke garantere at data på almindelige harddiske kan reddes.

Hvis man har data på almindelige harddiske i deres Azure datacentre så er SLA på 0. Og det gør man fordi de ikke er til at regne med. Problemet er at en ny disk kan holde op med at virke i morgen og en 8 år gammel disk der har fået masser af tæsk kan blive ved de næste 3 år.

Når du læser sky skal du læse datacenter. Jeg ved ikke om det er fluffy, men man kan med rette udtrykke visse bekymringer. Det går nok nærmere på naturkatastrofer og politiske forhold. Og så vil kunder der betaler mere selvfølgelig også komme foran i køen over gratisterne.

Igen hos Microsoft vil de garantere en SLA på 9 9-taller på deres mindste redundante løsning. Altså 99.9999999% oppetid over et år. Der er ingen IT afdelinger der kan leve op til dette.

Hvis du bruger begge dele, altså iCloud og harddisk, så er du godt stillet. Det som du kun har på din eksterne disk skal du være klar til at miste lige nu. Det kan godt være den ikke tænder næste gang du sætter den til. Når sådan nogen som mig, hører om nogen der udelukkende bruger en ekstern disk som backup, får vi dårlige nerver.

Jeg har engang stået over for en mand der græd og sagde at han havde mistet alle sine billeder. Jeg spurgte om han havde en backup og så sagde han 'jamen disken er jo min backup'. Han havde ikke forstået at backup betyder at man har flere kopier der uafhængigt af hinanden vedligeholdes. Hvis man kun har én kopi, så har man ingen backup, og dit oplæg fik mig til at tro det var tilfældet.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.

Tilbage til "Computere, spil og internet"