Hvor mange år holder en computer ved jer?

Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf Artem » 12. okt 2023, 22:40

Går med tanker om at udskifte min bærbar pc, da den de sidste måneder er begyndt med at føles langsom.

Føler som sådan ellers ikke at den er så gammel igen, men gjorde mig så til at finde ud af hvor gammel den er. og den er fra februar 2015 :8:
Altså 8½ år...
Så er vil ok at jeg udskifter en af de første intel i7 nu. :genert:

Men kan se at mine computere generelt holder i flere og flere år.
De første holdt i omkring 3 år før de var modne til udskiftning, men den gang gik udviklingen også meget hurtigere. (fra 1995 hvor jeg købte min første pc)
Når jeg ser tilbage til sidste jeg kan huske jeg hvornår jeg købte en, var det til studiestart i 2006 og en ny igen i 2009 Som langt fra var nødvendigt, men ville bare gerne have en ny der.
Den holdt så frem til 2015 som er 6 år, og nu 8 år med den nuværende.

Har udset mig en Lenovo igen, men med en AMD Ryzen 7 7840HS der har ca 5 gange så meget regnekraft som den gamle.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3078
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 42
Likede indlæg: 5310

Re: Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf AFK » 13. okt 2023, 00:11

Jeg bruger ikke rigtigt bærbare computere. Har haft én bærbar i mit liv. Den købte jeg i 2004 - jeg tror den har Windows XP på. Det var en simpel model, som bare var beregnet til at tjekke mails og surfe internet, mens jeg var udstationeret i udlandet med arbejdet. Og så til at tage noter og kunne gå på intranettet under studiet. Jeg har den stadig, men har ikke brugt den i ca 10 år. Selv dengang jeg brugte den, var det meget sporadisk, og udelukkende som supplement til stationære computere, som jeg altid har foretrukket.

Jeg gamer en del i min fritid, så jeg plejer at købe en hæderlig gamer-computer til 12.000-15.000 kroner ca. hvert 5. år. Så er det ved at være tid til at skifte, så den kan følge med tidens nye spil.

Spillekonsoller bruger jeg ikke rigtigt. Jeg købte en ps1 og ps2 i sin tid, og jeg arvede en ps3 for 3-5 år siden, som jeg stort set kun bruger til at have noget at afspille dvd'er med.
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Kanga
Indlæg: 2936
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 182
Likede indlæg: 3671

Re: Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf Kanga » 13. okt 2023, 04:04

Den bærbare jeg har nu, har jeg haft i 12 år. Den holder ikke så godt batteri mere, men jeg har den alligevel altid i oplader. Computeren i sig selv fungerer som den skal. Er par gange har jeg haft den til service, bl.a. pga. virus.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1574
Likede indlæg: 23523

Re: Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf Aragorn » 13. okt 2023, 06:09

Mine computere holder længe. Mest fordi jeg ikke spiller. Så jeg har ikke et behov for ydelse der konstant vokser med spil der er vildere og vildere.

Jeg har min primære PC i et mini ITX build. Det har jeg gået efter at gøre så lydløst som muligt med en strømforsyning uden blæser og en ret stille CPU køler og aggressiv styring af blæsere i kabinet og på CPU. Derudover kun SSD så der ikke er støj fra spin diske. Den har stået på sin plads siden sommeren 2019, kun opgraderet med RAM til flere virtuelle maskiner. Jeg tror nok det er en 8. generation i5 der sidder i den.

Jeg har nogle raspberry pi som jeg heller ikke rigtigt rører, den ene kører et website som jeg bruger til at teste VPN med og Postfix SMTP relay til office 365. Den er forbløffende driftsstabil, selvom den er drevet af PoE og kabinettet er sat sammen med gaffertape.

Derudover har jeg en Unraid spand der er baseret på en 6. generation i7 og en VMware ESXi spand baseret på en 8. generation i7. Jeg mærker ikke det er gammel hardware. Min i7 6700K er fra efteråret 2016 og den kører så en filserver på Unraid. Den har vistnok 32 TB disk og det støjer en del med mange diske der snurrer, men den er sat op på loftet så det kan jeg ikke høre.

Jeg vil dog sige at når jeg en gang skifter ud, så bliver det til AMD. På arbejdet har jeg fået en Lenovo laptop med en AMD CPU og den har rigtigt mange kerner og tråde. Den trækker uden problemer to virtuelle Windows maskiner uden at tage livet af min host. Jeg har overvejet at skifte mit ITX build ud med en NUC eller anden barebone af en art med en AMD CPU med godt med kerner. Man skal bare være opmærksom på kølerstøj, jeg synes godt nok at Intel har været ret dårlige til at lave en støjsvag køling på deres tidligere NUC serier og man bliver vanvittig af at høre på en maskine der lyder som om den er ved at lette fra bordet hele tiden og konstant spinner op og ned alt efter om den synes det den laver lige nu er tungt.

Generelt er IT blevet enormt meget bedre de sidste 20 år til at opfylde brugerens behov for ydelse i små æsker, men det sker jo så også på bekostning af kontrollen over data.

Min telefon som jeg skriver dette fra kan faktisk opfylde mit reelle behov for ydelse og adgang, men det sker i høj grad fordi den overlader opbevaring af en masse kritiske ting til servere på internettet og hvordan den egentlig virker ved jeg ikke rigtigt.

På samme måde behøver man med en PC egentlig bare en browser for at arbejde. Du kan lave tegninger i AutoCAD gennem en Citrix platform på en Chromebook.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8743
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7211

Re: Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf Artem » 13. okt 2023, 09:38

Aragorn skrev:På samme måde behøver man med en PC egentlig bare en browser for at arbejde. Du kan lave tegninger i AutoCAD gennem en Citrix platform på en Chromebook.

Det var den løsning vi kørte med på mit tidligere job. Hvor vi bare havde sådan en lille klient pc med browser.
Det havde også den fordel at jeg bare kunne logge på fra min egen pc der hjemme, og kunne arbejde som normalt.

Kører faktisk ikke selv noget krævende der hjemme mere. Og havde også tænkt på om min bærbar bare trængte til at blive om installeret som man jo aldrig gør mere.
Kan jo stadig huske fra windows første versioner og det var normalt at man skulle gøre det et par gange om året.
Kunne også være det ville hjælpe med de problemer jeg oplever nu, men omvendt så er den 8½ år og har vist aftjent sin værnepligt.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2563
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8592

Re: Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf Raenil » 13. okt 2023, 10:57

Jeg har en hyper-v host til virtuelle maskiner - en gammel dekstop maskine. Med en SSD og 32 GB ram fungerer den fint til formålet. Den er snart 10 år gammel. Den er kun for sløv, når jeg opretter nye maskiner, men så kan jeg gå ud og hente kaffe. Det er automatiseret.
Bærbare computere holder 4 år, desktop maskiner lidt længere. De bærbare har det med at gå fysisk i stykker.

Jeg spiller ikke, men roder lidt med video, og det kræver (desværre) en GPU. Den indbyggede i de nyere Intel og AMD chips er okay - i hvert fald i forhold til prisen. Jeg vil ikke give 15.000 for en ny computer for at hjælpe venner med at redigere deres fødselsdagsvideoer. Så må de tage det i min hastighed.
1
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2563
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8592

Re: Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf Raenil » 13. okt 2023, 11:18

Aragorn skrev:Mine computere holder længe. Mest fordi jeg ikke spiller. Så jeg har ikke et behov for ydelse der konstant vokser med spil der er vildere og vildere.

Jeg har min primære PC i et mini ITX build. Det har jeg gået efter at gøre så lydløst som muligt med en strømforsyning uden blæser og en ret stille CPU køler og aggressiv styring af blæsere i kabinet og på CPU. Derudover kun SSD så der ikke er støj fra spin diske. Den har stået på sin plads siden sommeren 2019, kun opgraderet med RAM til flere virtuelle maskiner. Jeg tror nok det er en 8. generation i5 der sidder i den.

Jeg har nogle raspberry pi som jeg heller ikke rigtigt rører, den ene kører et website som jeg bruger til at teste VPN med og Postfix SMTP relay til office 365. Den er forbløffende driftsstabil, selvom den er drevet af PoE og kabinettet er sat sammen med gaffertape.

Derudover har jeg en Unraid spand der er baseret på en 6. generation i7 og en VMware ESXi spand baseret på en 8. generation i7. Jeg mærker ikke det er gammel hardware. Min i7 6700K er fra efteråret 2016 og den kører så en filserver på Unraid. Den har vistnok 32 TB disk og det støjer en del med mange diske der snurrer, men den er sat op på loftet så det kan jeg ikke høre.

Jeg vil dog sige at når jeg en gang skifter ud, så bliver det til AMD. På arbejdet har jeg fået en Lenovo laptop med en AMD CPU og den har rigtigt mange kerner og tråde. Den trækker uden problemer to virtuelle Windows maskiner uden at tage livet af min host. Jeg har overvejet at skifte mit ITX build ud med en NUC eller anden barebone af en art med en AMD CPU med godt med kerner. Man skal bare være opmærksom på kølerstøj, jeg synes godt nok at Intel har været ret dårlige til at lave en støjsvag køling på deres tidligere NUC serier og man bliver vanvittig af at høre på en maskine der lyder som om den er ved at lette fra bordet hele tiden og konstant spinner op og ned alt efter om den synes det den laver lige nu er tungt.

Generelt er IT blevet enormt meget bedre de sidste 20 år til at opfylde brugerens behov for ydelse i små æsker, men det sker jo så også på bekostning af kontrollen over data.

Min telefon som jeg skriver dette fra kan faktisk opfylde mit reelle behov for ydelse og adgang, men det sker i høj grad fordi den overlader opbevaring af en masse kritiske ting til servere på internettet og hvordan den egentlig virker ved jeg ikke rigtigt.

På samme måde behøver man med en PC egentlig bare en browser for at arbejde. Du kan lave tegninger i AutoCAD gennem en Citrix platform på en Chromebook.


Jeg er ved at rode med at lave en gammel android telefon til linux server.
Ladning via POE, indbygget UPS, backup af andre systemer til telefonens SD-kort.
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9856
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1863
Likede indlæg: 9585

Re: Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf Spjaerten » 13. okt 2023, 11:52

Min Mac er fra slut 2010
Har ikke haft den åben i snart 3 år spændt på om den kan noget mere

Bruger min arbejde pc til de få ting jeg skal man ikke kan på telefon eller tablet
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25011
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30006

Re: Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf Wizzze » 13. okt 2023, 12:25

Har endnu ikke smidt en computer ud :blush:
2
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7634

Re: Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 13. okt 2023, 12:51

De senere år har mine bærbare været arbejdscomputere, og derfor har der været en naturlig udskiftning når jeg forlod jobbet.
Vi har en tudsegammel PC der kun bruges til at streame TV fra, da vores TV også er tudsegammelt og ikke kan streame selv :lol:

Men jeg købte faktisk en bærbar for 14 dage siden, da det kunne være rart at have sin helt egen...og fordi jeg ikke kan installere så meget på min arbejds-PC.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1574
Likede indlæg: 23523

Re: Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf Aragorn » 13. okt 2023, 14:38

Raenil skrev:
Aragorn skrev:Mine computere holder længe. Mest fordi jeg ikke spiller. Så jeg har ikke et behov for ydelse der konstant vokser med spil der er vildere og vildere.

Jeg har min primære PC i et mini ITX build. Det har jeg gået efter at gøre så lydløst som muligt med en strømforsyning uden blæser og en ret stille CPU køler og aggressiv styring af blæsere i kabinet og på CPU. Derudover kun SSD så der ikke er støj fra spin diske. Den har stået på sin plads siden sommeren 2019, kun opgraderet med RAM til flere virtuelle maskiner. Jeg tror nok det er en 8. generation i5 der sidder i den.

Jeg har nogle raspberry pi som jeg heller ikke rigtigt rører, den ene kører et website som jeg bruger til at teste VPN med og Postfix SMTP relay til office 365. Den er forbløffende driftsstabil, selvom den er drevet af PoE og kabinettet er sat sammen med gaffertape.

Derudover har jeg en Unraid spand der er baseret på en 6. generation i7 og en VMware ESXi spand baseret på en 8. generation i7. Jeg mærker ikke det er gammel hardware. Min i7 6700K er fra efteråret 2016 og den kører så en filserver på Unraid. Den har vistnok 32 TB disk og det støjer en del med mange diske der snurrer, men den er sat op på loftet så det kan jeg ikke høre.

Jeg vil dog sige at når jeg en gang skifter ud, så bliver det til AMD. På arbejdet har jeg fået en Lenovo laptop med en AMD CPU og den har rigtigt mange kerner og tråde. Den trækker uden problemer to virtuelle Windows maskiner uden at tage livet af min host. Jeg har overvejet at skifte mit ITX build ud med en NUC eller anden barebone af en art med en AMD CPU med godt med kerner. Man skal bare være opmærksom på kølerstøj, jeg synes godt nok at Intel har været ret dårlige til at lave en støjsvag køling på deres tidligere NUC serier og man bliver vanvittig af at høre på en maskine der lyder som om den er ved at lette fra bordet hele tiden og konstant spinner op og ned alt efter om den synes det den laver lige nu er tungt.

Generelt er IT blevet enormt meget bedre de sidste 20 år til at opfylde brugerens behov for ydelse i små æsker, men det sker jo så også på bekostning af kontrollen over data.

Min telefon som jeg skriver dette fra kan faktisk opfylde mit reelle behov for ydelse og adgang, men det sker i høj grad fordi den overlader opbevaring af en masse kritiske ting til servere på internettet og hvordan den egentlig virker ved jeg ikke rigtigt.

På samme måde behøver man med en PC egentlig bare en browser for at arbejde. Du kan lave tegninger i AutoCAD gennem en Citrix platform på en Chromebook.


Jeg er ved at rode med at lave en gammel android telefon til linux server.
Ladning via POE, indbygget UPS, backup af andre systemer til telefonens SD-kort.


Tager du pis på mig?
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Kerrigan
Indlæg: 7766
Tilmeldt: 31. jan 2019, 18:30
Kort karma: 595
Likede indlæg: 11480

Re: Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf Kerrigan » 13. okt 2023, 15:43

Min nuværende bærbar er købt december 2015.
Den virker stadig, men er langsom og kan ikke opdateres til Windows 11. Jeg kan heller ikke komme på Eduroam (wifi) med den, så på campus har jeg haft lavet et mobilt hotspot.

Jeg påtænker også at købe ny, men har ikke helt bestemt mig for hvilken slags.
0
Har du husket at lave knibeøvelser i dag?
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf Tobywan » 13. okt 2023, 16:39

Mine privat computere holder vel i snit cirka 5 år. Jeg kan i perioder godt lide computerspil, så vil gerne være sådan bare lidt up to date.

Den sidste spilmaskine blev købt i 2018, men dog sparede jeg et grafikkort og klarede mig med et 970Ti, som stadig kunne køre de spil jeg havde på det tidspunkt, Efter vi flyttede for 3 år siden har jeg dog ikke rigtig haft den fremme og købte for 2 år siden i stedet en bærbare med et RTX 3050. Det er lige det mindste, da jeg ynder at koble en ultrawide monitor på. Ellers en fin maskine, der også gør at jeg kan sætte mig lidt ind i stuen med et spil civilization eller tilsvarende.

Jeg har så i stedet valgt at benytte lidt stumper fra den gamle maskine som "opgradering" til min medieserver som kører Unraid, så den maskine eksisterer nærmest ikke mere.

Nu savner jeg så en spillemaskine og faldt for en i vores bruttolønsordning med en alienware ultrawide OLED. Den bliver leveret indenfor de næste 2 måneder, og så regner jeg med at være kørende igen nogle år med et nogenlunde setup der kan det nødvendige. Det gode ved de stationære er heldigvis, at det er nemt at give den nyt liv med et nyt grafikkort efter et par år, hvis det bliver nødvendigt.

I mine unge år opgradere og skruede jeg konstant i PCere, men det er efterhånden en del år siden. I dag skal det bare virke og har også indtrykket, at hardware er up to date i en del længere tid end slut 90erne og de kommende år efter.

Arbejdspc holder vel ~3år før de ombyttes.
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2563
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8592

Re: Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf Raenil » 13. okt 2023, 16:46

Aragorn skrev:
Raenil skrev:
Aragorn skrev:Mine computere holder længe. Mest fordi jeg ikke spiller. Så jeg har ikke et behov for ydelse der konstant vokser med spil der er vildere og vildere.

Jeg har min primære PC i et mini ITX build. Det har jeg gået efter at gøre så lydløst som muligt med en strømforsyning uden blæser og en ret stille CPU køler og aggressiv styring af blæsere i kabinet og på CPU. Derudover kun SSD så der ikke er støj fra spin diske. Den har stået på sin plads siden sommeren 2019, kun opgraderet med RAM til flere virtuelle maskiner. Jeg tror nok det er en 8. generation i5 der sidder i den.

Jeg har nogle raspberry pi som jeg heller ikke rigtigt rører, den ene kører et website som jeg bruger til at teste VPN med og Postfix SMTP relay til office 365. Den er forbløffende driftsstabil, selvom den er drevet af PoE og kabinettet er sat sammen med gaffertape.

Derudover har jeg en Unraid spand der er baseret på en 6. generation i7 og en VMware ESXi spand baseret på en 8. generation i7. Jeg mærker ikke det er gammel hardware. Min i7 6700K er fra efteråret 2016 og den kører så en filserver på Unraid. Den har vistnok 32 TB disk og det støjer en del med mange diske der snurrer, men den er sat op på loftet så det kan jeg ikke høre.

Jeg vil dog sige at når jeg en gang skifter ud, så bliver det til AMD. På arbejdet har jeg fået en Lenovo laptop med en AMD CPU og den har rigtigt mange kerner og tråde. Den trækker uden problemer to virtuelle Windows maskiner uden at tage livet af min host. Jeg har overvejet at skifte mit ITX build ud med en NUC eller anden barebone af en art med en AMD CPU med godt med kerner. Man skal bare være opmærksom på kølerstøj, jeg synes godt nok at Intel har været ret dårlige til at lave en støjsvag køling på deres tidligere NUC serier og man bliver vanvittig af at høre på en maskine der lyder som om den er ved at lette fra bordet hele tiden og konstant spinner op og ned alt efter om den synes det den laver lige nu er tungt.

Generelt er IT blevet enormt meget bedre de sidste 20 år til at opfylde brugerens behov for ydelse i små æsker, men det sker jo så også på bekostning af kontrollen over data.

Min telefon som jeg skriver dette fra kan faktisk opfylde mit reelle behov for ydelse og adgang, men det sker i høj grad fordi den overlader opbevaring af en masse kritiske ting til servere på internettet og hvordan den egentlig virker ved jeg ikke rigtigt.

På samme måde behøver man med en PC egentlig bare en browser for at arbejde. Du kan lave tegninger i AutoCAD gennem en Citrix platform på en Chromebook.


Jeg er ved at rode med at lave en gammel android telefon til linux server.
Ladning via POE, indbygget UPS, backup af andre systemer til telefonens SD-kort.


Tager du pis på mig?


Nej. Den har nok samme performance som en raspberry PI, men hvis jeg køber "https://www.amazon.com/Revotech-IEEE802-3af-Standard-Charging-Broadband/dp/B09M2N3NHX/ref=sr_1_3?keywords=poe%2Bto%2Busb%2Bc&qid=1697215265&sr=8-3&th=1", så har jeg en dns/webfilter/backup dims med indbygget ups, som ingenting fylder.
Noget af det kan min router, men jeg har brug for et eller andet som bare ligger i et hjørne og filtrerer youtube fra og gemmer en kopi af konfigurationsfiler. Og min server bliver omkonfigureret og genstartet hele tiden.
Når man har børn er der servicevindue lørdag nat mellem 3.00 og 3.05.

Alternativt køber jeg bare en PI 5, men jeg blev lige nysgerrig på om det ikke gav mening.
0
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4669
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 684
Likede indlæg: 21391

Re: Hvor mange år holder en computer ved jer?

Indlægaf catnip » 13. okt 2023, 16:59

5 år, måske lidt mere. Jeg har Mac og kun laptops. En laptop lever et hårdt liv hos mig. Det er min eneste computer og den bliver skambrugt. Jeg analyserer store mængder data (video, GPS, DNA, kører R...), billedredigerer, rejser med den overalt, har den nogle gange med i felten og den er vel i brug 10-16 timer hver dag non-stop. Jeg bruger den både til arbejde og privat, så jeg streamer også på den efter arbejdstid.
0
- Nevertheless she persisted -

Tilbage til "Computere, spil og internet"