Hvor køber jeg en billig bærbar pc

Sunset
Indlæg: 115
Tilmeldt: 7. jul 2022, 11:55
Kort karma: 2
Likede indlæg: 40

Hvor køber jeg en billig bærbar pc

Indlægaf Sunset » 19. apr 2023, 09:54

Min datter skal have en ny bærbar pc, da den gamle er gået i udu. Vi har ikke sat et budget, men det ville være godt, hvis den max kostede 1500-2000 kr. Vi har tænkt på at købe en på dba måske, men er det en god ide? Vi har også overvejet at kigge i Bilka/Føtex. Har I herinde nogle gode råd?
0
Sunset
Indlæg: 115
Tilmeldt: 7. jul 2022, 11:55
Kort karma: 2
Likede indlæg: 40

Re: Hvor køber jeg en billig bærbar pc

Indlægaf Sunset » 19. apr 2023, 10:11

Hvis I har nogle mærker I kan anbefale, ville det også være en hjælp :)
0
Sunset
Indlæg: 115
Tilmeldt: 7. jul 2022, 11:55
Kort karma: 2
Likede indlæg: 40

Re: Hvor køber jeg en billig bærbar pc

Indlægaf Sunset » 19. apr 2023, 10:12

https://www.elgiganten.dk/product/compu ... lsrc=aw.ds

Jeg har indtil videre selv kig på denne, men vi ved ikke meget om computere hjemme hos os. Nogle der kan sige, om det er et godt køb? Og er der automatisk Windows på?
0
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6540
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14605

Re: Hvor køber jeg en billig bærbar pc

Indlægaf Mangoness » 19. apr 2023, 10:28

Sunset skrev:Hvis I har nogle mærker I kan anbefale, ville det også være en hjælp :)


Hvad skal pc'en bruges til? Spil? Streaming? Sociale medier? Skrive opgaver i word/excel/microsoft office? Hvad er behovet? :)
Senest rettet af Mangoness 19. apr 2023, 10:35, rettet i alt 2 gange.
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6540
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14605

Re: Hvor køber jeg en billig bærbar pc

Indlægaf Mangoness » 19. apr 2023, 10:34

Sunset skrev:https://www.elgiganten.dk/product/computer-kontor/computere/barbar-computer/acer-chromebook-314-cel464-14-barbar-computer/375886?gclid=CjwKCAjwov6hBhBsEiwAvrvN6KL4x1m1WgsEpkigpXP2JIg-qpv3SKIxQziMkkfTATX0cNtkn6PwzBoCl8oQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Jeg har indtil videre selv kig på denne, men vi ved ikke meget om computere hjemme hos os. Nogle der kan sige, om det er et godt køb? Og er der automatisk Windows på?


I skal være opmærksomme på, at der er forskel på en Chromebook og en alm. bærbar pc :)

F.eks. indeholder en Chromebook ikke Windows - men Google Chrome OS.

Her står lidt om forskellene:
https://www.lenovo.com/dk/da/faqs/baerb ... e.com%252F

Og en video om forskellene:
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Sunset
Indlæg: 115
Tilmeldt: 7. jul 2022, 11:55
Kort karma: 2
Likede indlæg: 40

Re: Hvor køber jeg en billig bærbar pc

Indlægaf Sunset » 19. apr 2023, 10:40

Det var godt jeg spurgte her, for det anede jeg ikke! Der skal nemlig være Windows på den. Hun gamer ikke, men der skal køres et større billedredigeringsprogram på den.
0
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6540
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14605

Re: Hvor køber jeg en billig bærbar pc

Indlægaf Mangoness » 19. apr 2023, 10:58

Sunset skrev:Det var godt jeg spurgte her, for det anede jeg ikke! Der skal nemlig være Windows på den. Hun gamer ikke, men der skal køres et større billedredigeringsprogram på den.


Hvad hedder billedredigeringsprogrammet? Photoshop? :)

Før jeg selv køber en pc, så søger jeg efter pc kravene til de programmer, jeg skal bruge. Så hvis du har navnet på det program, der skal bruges, så kan vi f.eks. søge "photoshop system requirements" og finde ud af, hvad pc'en som minimum skal indeholde for at kunne køre programmet :)
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Sunset
Indlæg: 115
Tilmeldt: 7. jul 2022, 11:55
Kort karma: 2
Likede indlæg: 40

Re: Hvor køber jeg en billig bærbar pc

Indlægaf Sunset » 19. apr 2023, 11:30

Ja, det er Photoshop :)
0
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1017
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1971

Re: Hvor køber jeg en billig bærbar pc

Indlægaf Tobywan » 19. apr 2023, 12:04

Det bliver nok virkelig svært, hvis ikke umuligt, at finde en ny bærbar til photoshop indenfor budgettet. Der er kun lige til at skrabe bunden af de helt billigste og skrabede maskiner på markedet.
Se minimumskrav og anbefalede krav her:
https://helpx.adobe.com/photoshop/syste ... ments.html

Når du skriver I ikke har så meget viden om emnet, så ville jeg holde mig fra at købe brugt på dba eller tilsvarende. Find en brugt i butik med reklamationsret/garanti på produktet i vælger.

Bedste bud er nok at kigge på en refurbished maskine. - og så får man nok ret meget for ekstra 1000,- (eller mere) hvis budgettet kan hæves.
Det er ikke bare ydelse her og nu, men også levetiden på maskinen. 1500-2000,- er vitterligt ikke ret meget, når der skal handles computer.

Kender ikke stedet, men der er efterhånden mange forhandlere af istandsat brugt computerudstyr - google selv flere.
https://www.refurb.eu/da-dk/baerbar-computer.
3
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9679
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 789
Likede indlæg: 7935

Re: Hvor køber jeg en billig bærbar pc

Indlægaf Sophies-mor » 19. apr 2023, 12:58

Refurb.
1
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7523
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1581
Likede indlæg: 23733

Re: Hvor køber jeg en billig bærbar pc

Indlægaf Aragorn » 19. apr 2023, 13:19

Sunset skrev:Det var godt jeg spurgte her, for det anede jeg ikke! Der skal nemlig være Windows på den. Hun gamer ikke, men der skal køres et større billedredigeringsprogram på den.


Dit budget er for småt til den use case. Så skal du købe brugt.

Edit: Lad mig være mere tydelig. Du skal bruge mindst 4000 kroner før du får noget I kan være glade for. Brugt.

Hvis du bruger 2000 kroner, så er det ikke en billig computer, for du kommer til at købe 2 gange.

Giv noget mere for den, æd det. I får noget der kan holde i nogle år der ikke er en kilde til konstant ærgrelse.

Skulle computeren gå hen og koste 8.000 kroner er det stadig ikke en dyr computer, men kun en middel.
6

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Sunset
Indlæg: 115
Tilmeldt: 7. jul 2022, 11:55
Kort karma: 2
Likede indlæg: 40

Re: Hvor køber jeg en billig bærbar pc

Indlægaf Sunset » 19. apr 2023, 14:16

Tak for alle jeres gode råd. Vi skal vist sætte os lidt mere i det med computere inden vi køber.
Ville i anbefale at købe brugt i butik eller købe fra ny af?
0
KittyKatty
Indlæg: 138
Tilmeldt: 24. mar 2023, 21:31
Kort karma: 7
Likede indlæg: 243

Re: Hvor køber jeg en billig bærbar pc

Indlægaf KittyKatty » 19. apr 2023, 14:22

Jeg ville satse på en ny. Jeg har i øvrigt været godt tilfreds med de sidste par stykker jeg har købt i Bilka, så det er også måske et sted, der kan være fint at undersøge udvalget.
1
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7523
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1581
Likede indlæg: 23733

Re: Hvor køber jeg en billig bærbar pc

Indlægaf Aragorn » 19. apr 2023, 16:36

Sunset skrev:Tak for alle jeres gode råd. Vi skal vist sætte os lidt mere i det med computere inden vi køber.
Ville i anbefale at købe brugt i butik eller købe fra ny af?


Jeg ville anbefale dig at finde det du skal have og købe fra Proshop eller noget lignende, det kunne også være Computersalg.

Jeg ville holde mig fra rådgivning fra Bilka og Elgiganten og Power. Jeg kunne overveje at købe fra en af de nævnte butikker hvis de havde et rigtigt godt tilbud, men som regel er det få kroner der skiller Proshop fra de andre, og de er så kæmpe store og de har så perfekt kundeservice i forhold til retur at det er dér jeg køber 90% af mine ting.

Du kan skrive hvad din pris er, og så skal jeg prøve at finde den computer der kommer tættest på der er bedst til formålet. Det vil jeg godt give 10 minutter.

Jeg tror der er andre IT folk herinde der gerne vil gøre det samme. Så kan du jo sammenligne de forskellige bud og se de nok er ret ens. Jeg tænker Toby, Wizzze, abcd, Tux, PerXX og Raenil udover mig selv arbejder professionelt med IT. Jeg ved ikke en kæft om Photoshop, jeg er arkitekt, men Adobe har skrevet deres krav på deres website så det er ikke et problem.

Vi kender dine kravspecifikationer, så hvis du siger hvad den må koste, så får du nogle bud der ligger lige omkring din max pris eller under hvis der er en PC der matcher dine krav til en lavere pris.

Computere i sig selv er frygteligt ens indvendigt, så det gør næppe den store forskel om der står HP eller Asus eller Lenovo på den.

Jeg ville aldrig røre en Acer, jeg har set for mange af dem gå i stykker, jeg synes HP er træls i deres software, men det er nok fordi jeg er arbejdsskadet.

Så lang tid dit barn ikke stiller krav om at selve computerens udseende skal være afgørende for et køb kommer man langt.

Hvor gammelt er det barn der skal bruge den computer med Photoshop? Er det noget der skal bruges til noget seriøst eller er det en 10 årig der skal lege?
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6540
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14605

Re: Hvor køber jeg en billig bærbar pc

Indlægaf Mangoness » 19. apr 2023, 16:43

Når jeg har købt computere (mine pc'er skal kunne køre Photoshop), så har jeg gjort en af de følgende ting:

1) købt gamer-computere på nettet som kan køre Photoshop (fx når jeg søger på nettet, så går jeg som minimum efter recommended system requirements til photoshop og gerne mere end det).

Eller

2) Gået i fx elgiganten, power osv og sagt, at jeg skal bruge en computer, som kan køre photoshop (og evt at det gerne må være en gaming computer, hvis de ikke selv spørger). Derudover har jeg sagt, at den skal have en SSD og ikke HDD harddisk (det betyder bl.a. noget i forhold til den tid, det tager at åbne programmet). Så får jeg et par stykker at vælge imellem, som jeg kan overveje :)

Det har været min fremgangsmåde indtil videre, når jeg har købt computere :)
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede

Tilbage til "Computere, spil og internet"