App-kodning på code.org i Applab..? Hjælp

Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

App-kodning på code.org i Applab..? Hjælp

Indlægaf Sophies-mor » 29. nov 2020, 21:24

Nogle, der er skarpe til kodning?

Jeg kan simpelthen ikke få min kode til min App til at virke.

Basalt set, jeg skal enten have en dropdown menu med 3 valg eller 3 selvstændige knapper, hvor hvert valg/knap har en given værdi, der så skal ganges med antal kilo, som tastes i en helt anden boks, når man trykker på "refresh"-knappen/ beregn.

Og uanset, hvad jeg gør, siger min kodning, at der er noget galt.
Jeg har så heller ikke haft undervisning i det, men kan bare følge eksemplet fra systimes undervisning online, hvor man laver en app med antal varer gange pris lig med total.
Og den test-app, den virker.

Men når jeg skal have flere grene i beregningen, og jeg ikke har noget materiale om hvordan man laver beregninger i hver gren, så er jeg på Herrens Mark.

Anyone?

på forhånd tak :)
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: App-kodning på code.org i Applab..? Hjælp

Indlægaf Sophies-mor » 30. nov 2020, 12:05

Hvad betyder det, når der står:

'Mgkilo' is defined, but it's not called in your program.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: App-kodning på code.org i Applab..? Hjælp

Indlægaf avdotja » 30. nov 2020, 15:19

Jeg har ikke selv brugt applab, men det lyder som om du ikke kalder Mgkilo (rigtigt).

Antager at Mgkilo er en funktion, nogle andre har lavet og som du nu forsøger at kalde fra din funktion?
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: App-kodning på code.org i Applab..? Hjælp

Indlægaf avdotja » 30. nov 2020, 15:21

Hvis du smider hele koden (altså alt det du har skrevet indtil nu) herind (som tekst, ikke et billede!) skal jeg nok forsøge at kigge på det :)
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: App-kodning på code.org i Applab..? Hjælp

Indlægaf Sophies-mor » 30. nov 2020, 15:37

avdotja skrev:Hvis du smider hele koden (altså alt det du har skrevet indtil nu) herind (som tekst, ikke et billede!) skal jeg nok forsøge at kigge på det :)

Jeg prøver lige at kigge på det og finde ud af, om jeg kan lægge fotos op også.
Mange tak.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: App-kodning på code.org i Applab..? Hjælp

Indlægaf Sophies-mor » 30. nov 2020, 15:40

avdotja skrev:Jeg har ikke selv brugt applab, men det lyder som om du ikke kalder Mgkilo (rigtigt).

Antager at Mgkilo er en funktion, nogle andre har lavet og som du nu forsøger at kalde fra din funktion?

Og nej det er mig selv, der har designet udseendet af app'en og navngivet bokse osv.
Jeg har siddet med det på skolen i dag og der er ikke meget hjælp at hente fra underviseren.


"Prøv at lave valutaopgaven".. Ja, den virker... men det kikser, når jeg skal ændre til hund, kat og marsvin og lave særskilte beregninger på dem, fordi de har hver deres dosis-mængde.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: App-kodning på code.org i Applab..? Hjælp

Indlægaf Sophies-mor » 30. nov 2020, 16:54

avdotja skrev:Hvis du smider hele koden (altså alt det du har skrevet indtil nu) herind (som tekst, ikke et billede!) skal jeg nok forsøge at kigge på det :)

Her er det, jeg har skrevet, skrevet om, slettet, startet forfra og bakset med siden søndag.
I dag endte den med at se sådan ud:

onEvent("click", "total", function(event) {
var hund = hund == 1.5;
var total = kilo * hund;
setNumber("total", hund);
});

onEvent("click", "total", function(event) {
var kat = kat;
var total = kilo * 1.2;
setNumber("total", kat);
});

onEvent("click", "total", function( ) {
var marsvin = marsvin;
var total = kilo * 0.3;
setNumber("total", marsvin);
});

Og ja, de er forskellige :lol: Jeg var helt bælgøjet til sidst og ja... skulle nok starte forfra.
Smider alligevel nogle fotos ind i indlægget og skriver lidt om, hvad, hvor og hvorfor.

Her er min valutaopgave (to fotos) og hvordan min app skal se ud, plus kodningen... (et foto)
Og naturligvis i omvendt rækkefølge :lol: :fløjt:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: App-kodning på code.org i Applab..? Hjælp

Indlægaf avdotja » 30. nov 2020, 17:50

Hvis du paster følgende ind (hvor du lige omdøber navnene, til det du har kaldt knapperne), burde det virke:
onEvent("Hund", "click", function(event) {
vaegt = getNumber("Kilo")
total = vaegt*1.5
setNumber("Total", total);
});

onEvent("Kat", "click", function(event) {
vaegt = getNumber("Kilo")
total = vaegt*1.2
setNumber("Total", total);
});

onEvent("Marsvin", "click", function(event) {
vaegt = getNumber("Kilo")
total = vaegt*0.3
setNumber("Total", total);
});


Med byggeklodserne, burde det se sådan her ud:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af avdotja 30. nov 2020, 18:03, rettet i alt 1 gang.
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: App-kodning på code.org i Applab..? Hjælp

Indlægaf avdotja » 30. nov 2020, 17:54

Hov, ved ikke hvorfor den øverste (for Hund), har 1.5 to gange. Det ser ud som om at linjerne ligger der 2 gange. Men den skal altså se ud som for Kat og Marsvin, bare med Hund og 1.5 :)
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: App-kodning på code.org i Applab..? Hjælp

Indlægaf avdotja » 30. nov 2020, 18:01

Hvad der går galt i dit projekt:

I den gule onEvent-blok:
- Den første værdi, er knappens id (altså det id/navn du har givet knappen ude i designeren) . Dvs at det skal være hund/kat/marsvin og ikke "click"
- Den anden værdi er handlingen, som trigger beregningen, hvilket skal være "click" (da det skal ske når du trykker på knappen), ikke "total"

I de lilla var-blokke:
- Hvis man tager udgangspunkt i det du har lavet for kat/marsvin, så behøver du slet ikke den første linje (den giver heller ikke mening som den er nu).
- Du mangler getNumber() i din anden lilla linje. Det er getNumber() som læser det tal der står i feltet. Uden getNumber, får du aldrig fat i det tal du skriver ind under "Kilo legemsvægt". Så "kilo" er slet ikke defineret i dit projekt.

I den gule setNumber-blok:
- Den anden værdi skal ikke være hund/kat/marsvin, men "total" (i og med at det er "total" der er resultatet af dit regnestykke - dvs det du lige har regnet ud i den lilla linje).
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: App-kodning på code.org i Applab..? Hjælp

Indlægaf avdotja » 30. nov 2020, 18:25

Håber overstående hjælper. Jeg tror du er blevet lidt forvirret af bl.a. navngivningen. Der er ikke noget galt i at bruge f.eks. "total" som både id/navn for output-feltet og for en variable inde i selve koden (det har jeg også selv gjort), men det kræver at man holder tungen lige i munden, så man ikke får byttet om på dem :)

Lidt groft skitseret, så kan man sige at koden ikke har direkte adgang til det du laver i designeren. Det kan godt være at du har angivet et tal i det felt der hedder "Vægt", men koden aner ikke hvad tallet er, medmindre du specifikt beder den om at hente værdien af feltet. Og det gøres via getNumber().
1
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: App-kodning på code.org i Applab..? Hjælp

Indlægaf avdotja » 30. nov 2020, 18:29

Hvis du følger mit eksempel, skal du ikke skrive noget andet end vaegt, da det er en variabel der kun findes i kode-delen. Det er udelukkende de her ord nedenfor, som du skal justere:

Mine knapper hedder:
- Hund
- Kat
- Marsvin

Mit input-felt hedder:
- Kilo

Mit output-felt hedder:
- Total (altså med stort T)
Senest rettet af avdotja 30. nov 2020, 21:05, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: App-kodning på code.org i Applab..? Hjælp

Indlægaf Sophies-mor » 30. nov 2020, 18:32

avdotja skrev:Hvad der går galt i dit projekt:

I den gule onEvent-blok:
- Den første værdi, er knappens id (altså det id/navn du har givet knappen ude i designeren) . Dvs at det skal være hund/kat/marsvin og ikke "click"
- Den anden værdi er handlingen, som trigger beregningen, hvilket skal være "click" (da det skal ske når du trykker på knappen), ikke "total"

I de lilla var-blokke:
- Hvis man tager udgangspunkt i det du har lavet for kat/marsvin, så behøver du slet ikke den første linje (den giver heller ikke mening som den er nu).
- Du mangler getNumber() i din anden lilla linje. Det er getNumber() som læser det tal der står i feltet. Uden getNumber, får du aldrig fat i det tal du skriver ind under "Kilo legemsvægt". Så "kilo" er slet ikke defineret i dit projekt.

I den gule setNumber-blok:
- Den anden værdi skal ikke være hund/kat/marsvin, men "total" (i og med at det er "total" der er resultatet af dit regnestykke - dvs det du lige har regnet ud i den lilla linje).

Jeg prøver det lige om lidt.
Hvis det virker, så skylder jeg dig en tjeneste!!!
0
Hæklerier på hjernen :cool:
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: App-kodning på code.org i Applab..? Hjælp

Indlægaf avdotja » 30. nov 2020, 18:44

Og bare lige i tilfælde af at det ikke er helt klart, hvilket input du skal bruge:

setNumber("feltets id/navn", det-der-skal-stå-i-feltet) Dvs. setNumber("Total", 5) skriver 5 i det felt der har navnet/id'et "Total".

getNumber("feltets id/navn") Dvs. getNumber("Kilo") = værdien af det der står i det felt med navn/id = Kilo.

onEvent("knappens id/navn", "handling der trigger funktionen", hele-funktionen)
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: App-kodning på code.org i Applab..? Hjælp

Indlægaf Sophies-mor » 30. nov 2020, 19:25

avdotja skrev:Og bare lige i tilfælde af at det ikke er helt klart, hvilket input du skal bruge:

setNumber("feltets id/navn", det-der-skal-stå-i-feltet) Dvs. setNumber("Total", 5) skriver 5 i det felt der har navnet/id'et "Total".

getNumber("feltets id/navn") Dvs. getNumber("Kilo") = værdien af det der står i det felt med navn/id = Kilo.

onEvent("knappens id/navn", "handling der trigger funktionen", hele-funktionen)

Hvordan har du fået en lilla bjælke, der ikke står var på?
0
Hæklerier på hjernen :cool:

Tilbage til "Computere, spil og internet"