Når en lærer henviser til en i bund og grund illegalt streaming site

Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Når en lærer henviser til en i bund og grund illegalt streaming site

Indlægaf Madam Pomfrey » 27. apr 2020, 15:36

Jeg kan ikke finde ud af om sønnike på 16, og jeg selv, er lidt hys og på tværs her...

Han modtager jo online undervisning.
I engelsk har de fået den opgave at de skal se en film, en forholdsvis ny film.
Læreren henviser til watchmovies.run

Sønnen har spurgt ind til om siden nu er okay, og om det overhoved er lovligt, og lærerens repsons på det er at hvis han ikke ønsker at se filmen der, så kan han leje den på viaplay.
Derudover er han bekymret for om der føler virus, spyware og andet snot med, han er ret OBS på ikke at få den slags ned på sin pc.

Jeg har forsøgt at google mig til hvorvidt det her er lovligt eller ej, og kan kun finde ret gamle artikler, fra 08 og 10.
Hvor de beskriver at det ikke er ulovligt for seeren, der streamer filmen, men at det fra distributørs side er ulovlig praksis.

Jeg bryder mig ikke om at de tvinges til at oprette en profil på et site, og støtte op om ulovlig praksis. Jeg synes det er et kæmpe skråplan.

De har tidligere skulle se en film i undervisnings øjemed, som var tilgængelig på Netflix, der blev de opfordret til at enten se hos hinanden eller låne et login ud til klasse kammerater :rulle: så aktuelle lærer har måske ikke helt så mange plus point heller

Samtidig er jeg bevidst om at knægten er ret skarp, og stiller sig på bagben når/hvis han mener noget er helt gak gak, og at han derfor får udfordret sine lærere, og møder modstand på sine protester.
Senest rettet af Madam Pomfrey 27. apr 2020, 17:29, rettet i alt 1 gang.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9485
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 990
Likede indlæg: 26526

Re: Når en lærer henviser til en i bund og grund illegalt streaming site

Indlægaf Santa » 27. apr 2020, 16:04

Jeg ville aldrig bede mine elever om at oprette sig et sted for at skulle se en film, slet ikke et tvivlsomt sted, og ej heller på Netflix. Hvis der skal ses film, så skal det være på en ordentlig platform, som er tilgængelig med deres unilogin fx.
Jeg synes at du skal rette henvendelse til læreren og dele dine bekymringer med ham/hende. Hvis vedkommende ikke er lydhør, ville jeg gå videre til ledelsen.
16
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Allmost_Famous
Indlæg: 4177
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 745
Likede indlæg: 17174

Re: Når en lærer henviser til en i bund og grund illegalt streaming site

Indlægaf Allmost_Famous » 27. apr 2020, 16:04

Det må læreren ikke. Jeg har ingen paragraf, der giver mig ret, men der er slet ingen tvivl om, at det må vedkommende selvfølgelig ikke.
3
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7273
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1552
Likede indlæg: 22964

Re: Når en lærer henviser til en i bund og grund illegalt streaming site

Indlægaf Aragorn » 27. apr 2020, 16:21

Det ville være bedre at bruge et site som iptorrents.com eller danishbits.org hvis man endelig skal begive sig ud i piratkopiering. Samt en seedbox og noget VPN. Watchmovies linker videre til steder hvor det piratkopierede materiale er.

Jeg har ikke selv brugt det, men hvis det indebærer at downloade en klient er det i praksis at give sin computer AIDS.

Jeg piratkopierer selv film, men mit system er i det mindste sikret og jeg har dem ikke lokalt.

Jeg er ligeglad med det moralske aspekt for hver enkelt men man kan ikke opfordre nogen til at gøre det og slet ikke tvinge børn til de ting. Det er helt ude at skide.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5338
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Når en lærer henviser til en i bund og grund illegalt streaming site

Indlægaf Studsgaard » 27. apr 2020, 16:29

Jeg har tidligere set nogle ulovlige sider med et lignende navn. Så jeg tror også den der er ulovlig.

Og så tænker jeg slet ikke du er hysterisk. Det læren har gang i er slet ikke i orden. Hvis det var noget som bibliotekets side eller andet gratis, så syntes jeg det er ok. Men ikke at de skal betale eller bruge ulovlige sider.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21945
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59498

Re: Når en lærer henviser til en i bund og grund illegalt streaming site

Indlægaf DetSorteCirkus » 27. apr 2020, 16:49

Dårlig beslutning af læreren og arrogant bare at henvise til Viaplay, da din søn spørger til den først foreslåede side.
12
Bergen
Indlæg: 7271
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 467
Likede indlæg: 11853

Re: Når en lærer henviser til en i bund og grund illegalt streaming site

Indlægaf Bergen » 27. apr 2020, 17:05

Jeg ville tage den med læreren og dernæst skoleleder. Film skal tilgås med unilogin og ikke netflix/viaplay og tvivlsomme internetsider.
5
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Når en lærer henviser til en i bund og grund illegalt streaming site

Indlægaf Madam Pomfrey » 27. apr 2020, 17:24

Jeg talte med et par andre forældre fra klassen, og de var enige, deres børn havde bare ikke gjort opmærksom på det, og har ikke tænkt over om det var lovligt eller ej.

En anden forældre henvender sig til læreren, og beder vedkommende finde en anden film de kan se på lovlig vis.

Netflix trak jeg lidt på skuldrene over, omend jeg undrede mig over at de fik som lektie at se en film hjemme, og at det netop krævede Abb. Men det har vi, så det krævede jo ikke noget. Og de kunne besøge hinanden og se film sammen (før corona)
Det var der mere opfordringen om at låne sit login ud, jeg syntes var væsentligt over grænsen.

Men det her virkede bare helt tumpet, og ja arrogant bare at henvise til selv at betale for at se filmen på en anden platform.

Jeg ved at der ifht reglerne omkring undervisning er ulovligt, men normalt trækker jeg på skuldrene over det jeg tænker er gråzoner.
Havde læreren haft en egen dvd eller et streaming login, og havde vist filmen på lærred i skolen, så ville jeg ikke at løftet et bryn over det. Selvom det heller ikke er lovligt.

Men jeg bryder mig absolut ikke om at min søn skal lægge digitale fodspor på den måde.
Og mail adresse brugt til login kunne meget nemt blive distribueret videre til alskens "samarbejdespartnere" med mere.
Nu var han selv ret obs på risikoen for "aids" som Aragon vel meget passende kalder det. Der er han nok, som gamer og it interesseret, væsentligt mere opmærksom end mange er.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Når en lærer henviser til en i bund og grund illegalt streaming site

Indlægaf Fru Sunshine » 27. apr 2020, 18:55

Det er overhovedet ikke i orden. Det er da under al kritik at opfordre til at begå kriminalitet.
Hvis mine elever i hjemmeperioden skulle se film, ville de få en downloadet version fra plex (hvor vores it-mand lægger film ind, så de kan bruges lovligt).
Jeg ville heller ikke bede dem om at bruge netflix eller lignende.
6
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Når en lærer henviser til en i bund og grund illegalt streaming site

Indlægaf Madam Pomfrey » 27. apr 2020, 20:24

Jeg er glad for at de ikke "bare er mig" :)
Min coronahjerne var sgu ærligt talt lidt i tvivl :genert:
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Når en lærer henviser til en i bund og grund illegalt streaming site

Indlægaf HappyPaww » 27. apr 2020, 20:38

Det er bestemt ikke bare dig. Jeg ville nok endda være tilbøjelig til at tage den op med skoleinspektøren...
6
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Når en lærer henviser til en i bund og grund illegalt streaming site

Indlægaf hotlips » 27. apr 2020, 20:40

Kan du ikke skrive et læserbrev i lokalsprøjten?

Den slags kan være meget effektivt i nogle byer og det er da en relativt nem måde at få gjort opmærksom på det på.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8874
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25434

Re: Når en lærer henviser til en i bund og grund illegalt streaming site

Indlægaf Madam Pomfrey » 27. apr 2020, 22:06

HappyPaww skrev:Det er bestemt ikke bare dig. Jeg ville nok endda være tilbøjelig til at tage den op med skoleinspektøren...



Vi er 2 forældre der har skrevet til læreren, jeg afventer hendes svar og vurderer ud fra det, om det skal videre.

Jeg skrev at min søn ikke kommer til at oprette en profil på et ulovligt steaming site, Og at jeg heller ikke vil betale for at han kan se den, og at jeg derfor har besluttet at han ikke kan deltage i netop den del af undervisningen.
Og ydermere at jeg forventer at undervisnings materiale kan tilgås nemt og lovligt fx ved brug af uni login.

Jeg har luftet problematikken i vores forældre fb gruppe, så alle ved det, og så de evt kan få bremset deres børn i at oprette login.
10
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9485
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 990
Likede indlæg: 26526

Re: Når en lærer henviser til en i bund og grund illegalt streaming site

Indlægaf Santa » 28. apr 2020, 04:26

hotlips skrev:Kan du ikke skrive et læserbrev i lokalsprøjten?

Den slags kan være meget effektivt i nogle byer og det er da en relativt nem måde at få gjort opmærksom på det på.

Ej, det er virkelig ikke en god ide!
Så får man da pisket en stemning op, og helt undergravet tilliden til at skolen selv godt kan løse det.
Den rigtige fremgangsmåde er altid at tale med læreren først, og så kan man evt gå videre til skoleledelsen, hvis læreren enten ikke er lydhør, eller hvis sagen er alvorlig nok.
Den her er lige på kanten til det sidste.

Et læserbrev er meget lidt konstruktivt i den her sag!
26
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Sorenspige
Indlæg: 7047
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 966
Likede indlæg: 9300

Re: Når en lærer henviser til en i bund og grund illegalt streaming site

Indlægaf Sorenspige » 28. apr 2020, 04:30

hotlips skrev:Kan du ikke skrive et læserbrev i lokalsprøjten?

Den slags kan være meget effektivt i nogle byer og det er da en relativt nem måde at få gjort opmærksom på det på.


Hvad skulle det hjælpe med et læserbrev?
1

Tilbage til "Computere, spil og internet"