Kan en Macbook få virus gennem et link?

Brugeravatar
LanaDelRey
Indlæg: 117
Tilmeldt: 30. jan 2019, 18:00
Kort karma: 7
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 134

Kan en Macbook få virus gennem et link?

Indlægaf LanaDelRey » 5. jul 2019, 21:06

Jeg har en macbook pro og jeg kom til at trykke på et link hvor den åbnet en browser op hvor der stod at min macbook har fået virus. Jeg skyndte mig at lukke siden og skiftet alle mine koder på fb og instagram osv. :forvirret:

Men kan min macbook få virus bare sådan??
0
I was born to be the other woman. I belonged to no one, who belonged to everyone, who had nothing, who wanted everything.
Brugeravatar
vandmelon
Indlæg: 223
Tilmeldt: 6. apr 2018, 21:21
Kort karma: 16
Likede indlæg: 149

Re: Kan en Macbook få virus gennem et link?

Indlægaf vandmelon » 5. jul 2019, 23:33

Ja, den kan godt få virus "bare sådan", men fordi du har set billedet, er det ikke ensbetydende med at den har fået det. Har du fået det vil den fx konsekvent videresende dig til bing.com eller yahoo.com hver gang du skal ind på nettet. Så ved du at der er noget galt, men der er mange fake billeder som popper up bare sådan af sig selv, uden at du har fået noget. Tag chancen og håb på, at der ikke er noget, men hvis du vil slippe for den slags pop ups fremover, så installer en browser der hedder Brave via brave.com der er et link til appstore et sted og brug den.

Din problemstilling kan også have noget at gøre med den her hvor folk bare generelt nu får flere fake pop ups end før:
viewtopic.php?f=30&t=14840&p=910045#p910045

(Aragon, inden du allerede nu er ved at skrive "det er ikke korrekt" - "der er mange stealth viruses som man ikke vil kunne se med det blotte øje da de hverken redirecter en, sløver eller er synlige i memory..." Inden du skriver alt dette - rooo på. Læs igen hvad jeg skriver: jeg skriver, at den FX vil vise sig som en redirect virus, hvis der er en - dvs. ja, den kan også vise dig på andre måder, men nu tager jeg den, for at give et hurtigt svar, man kan sagtens bruge en mac selvom der alligevel skulle være virus på, bare den ikke er generende.)
0
✂ ✂ ✂ ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Brugeravatar
LanaDelRey
Indlæg: 117
Tilmeldt: 30. jan 2019, 18:00
Kort karma: 7
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 134

Re: Kan en Macbook få virus gennem et link?

Indlægaf LanaDelRey » 6. jul 2019, 06:22

Min Mac opfører sig heldigvis ikke sådan, den her hverken pop ups eller redirection til hjemmesider? Skal jeg så bare være rolig og håbe på det bare var fake?
0
I was born to be the other woman. I belonged to no one, who belonged to everyone, who had nothing, who wanted everything.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23364

Re: Kan en Macbook få virus gennem et link?

Indlægaf Aragorn » 6. jul 2019, 06:38

:forvirret2:
vandmelon skrev:Ja, den kan godt få virus "bare sådan", men fordi du har set billedet, er det ikke ensbetydende med at den har fået det. Har du fået det vil den fx konsekvent videresende dig til bing.com eller yahoo.com hver gang du skal ind på nettet. Så ved du at der er noget galt, men der er mange fake billeder som popper up bare sådan af sig selv, uden at du har fået noget. Tag chancen og håb på, at der ikke er noget, men hvis du vil slippe for den slags pop ups fremover, så installer en browser der hedder Brave via brave.com der er et link til appstore et sted og brug den.

Din problemstilling kan også have noget at gøre med den her hvor folk bare generelt nu får flere fake pop ups end før:
viewtopic.php?f=30&t=14840&p=910045#p910045

(Aragon, inden du allerede nu er ved at skrive "det er ikke korrekt" - "der er mange stealth viruses som man ikke vil kunne se med det blotte øje da de hverken redirecter en, sløver eller er synlige i memory..." Inden du skriver alt dette - rooo på. Læs igen hvad jeg skriver: jeg skriver, at den FX vil vise sig som en redirect virus, hvis der er en - dvs. ja, den kan også vise dig på andre måder, men nu tager jeg den, for at give et hurtigt svar, man kan sagtens bruge en mac selvom der alligevel skulle være virus på, bare den ikke er generende.)


Jeg ville nu egentlig have sagt at jeg ikke har set en virus som mam bare 'får' i en lang årrække. Den måde som software installeres i dag, eksempelvis med UAC i Windows gør det vanskeligt at få en virus skudt ind på en computer uden at brugeren har klikket OK til et eller andet som de ikke skulle have klikket på. Og det siger de så at de aldrig har gjort, men det har de stort set altid.

Nu er en Mac så baseret på BSD, og derfor bør systemet være sat således at /Applications, og alt under gennem nedarvning, har privilegier der hedder root:admin med tilladelser sat til 0755 eller 0775, det kan jeg ikke huske.

Det er derfor man skal indtaste sine credentials når man installerer en app fra Appstore. Der skal launches en helper som prompter brugeren for root password, så installeren kan køre med de nødvendige privilegier, da der ellers ikke kan skrives til /Applications.

Så en Mac bør ikke få en virus uden at brugeren har indtastet sit password til et eller andet, hvis de ideelle privilegier er sat på systemets, og det er de oftest.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23364

Re: Kan en Macbook få virus gennem et link?

Indlægaf Aragorn » 6. jul 2019, 06:47

LanaDelRey skrev:Min Mac opfører sig heldigvis ikke sådan, den her hverken pop ups eller redirection til hjemmesider? Skal jeg så bare være rolig og håbe på det bare var fake?


Jamen du har jo selv trykket på et link, så må du jo forvente det åbner en browser, altså. Hvad skulle der næsten ellers ske?

Hvad var linket til? Var det til myscamsite.com/ShowFakeVirusWarning.php? For så tror jeg det er fake. Men det er jo helt umuligt at sige når man ikke ved hvor linket peger hen at sige dig.

Du kan jo heller ikke gøre noget ved at en side indeholder

Kode: Vælg alt

window.location.replace("http://www.myscamsite/ShowFakeVirusWarning.php");


Jeg tror måske du overreagerer en smule. Men igen, jeg ved ikke hvad det link var til.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
LanaDelRey
Indlæg: 117
Tilmeldt: 30. jan 2019, 18:00
Kort karma: 7
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 134

Re: Kan en Macbook få virus gennem et link?

Indlægaf LanaDelRey » 6. jul 2019, 06:53

Jeg skulle tjekke ud min vens hjemmeside, (han arbejder med video redigering) men da jeg klikket på hans arbejde og ville se eksempler så tog den mig til en side hvor der stod at min macbook har fået virus. Så skyndte jeg at lukke den.
0
I was born to be the other woman. I belonged to no one, who belonged to everyone, who had nothing, who wanted everything.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23364

Re: Kan en Macbook få virus gennem et link?

Indlægaf Aragorn » 6. jul 2019, 06:56

LanaDelRey skrev:Jeg skulle tjekke ud min vens hjemmeside, (han arbejder med video redigering) men da jeg klikket på hans arbejde og ville se eksempler så tog den mig til en side hvor der stod at min macbook har fået virus. Så skyndte jeg at lukke den.


Ingen kan sige hvad der er sket uden at have linket selv. Men jeg tror ikke der er noget galt.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5924
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 833
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14743

Re: Kan en Macbook få virus gennem et link?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 6. jul 2019, 07:57

Aragorn skrev::forvirret2:
vandmelon skrev:Ja, den kan godt få virus "bare sådan", men fordi du har set billedet, er det ikke ensbetydende med at den har fået det. Har du fået det vil den fx konsekvent videresende dig til bing.com eller yahoo.com hver gang du skal ind på nettet. Så ved du at der er noget galt, men der er mange fake billeder som popper up bare sådan af sig selv, uden at du har fået noget. Tag chancen og håb på, at der ikke er noget, men hvis du vil slippe for den slags pop ups fremover, så installer en browser der hedder Brave via brave.com der er et link til appstore et sted og brug den.

Din problemstilling kan også have noget at gøre med den her hvor folk bare generelt nu får flere fake pop ups end før:
http://debatten.net/forum/viewtopic.php ... 45#p910045

(Aragon, inden du allerede nu er ved at skrive "det er ikke korrekt" - "der er mange stealth viruses som man ikke vil kunne se med det blotte øje da de hverken redirecter en, sløver eller er synlige i memory..." Inden du skriver alt dette - rooo på. Læs igen hvad jeg skriver: jeg skriver, at den FX vil vise sig som en redirect virus, hvis der er en - dvs. ja, den kan også vise dig på andre måder, men nu tager jeg den, for at give et hurtigt svar, man kan sagtens bruge en mac selvom der alligevel skulle være virus på, bare den ikke er generende.)


Jeg ville nu egentlig have sagt at jeg ikke har set en virus som mam bare 'får' i en lang årrække. Den måde som software installeres i dag, eksempelvis med UAC i Windows gør det vanskeligt at få en virus skudt ind på en computer uden at brugeren har klikket OK til et eller andet som de ikke skulle have klikket på. Og det siger de så at de aldrig har gjort, men det har de stort set altid.

Nu er en Mac så baseret på BSD, og derfor bør systemet være sat således at /Applications, og alt under gennem nedarvning, har privilegier der hedder root:admin med tilladelser sat til 0755 eller 0775, det kan jeg ikke huske.

Det er derfor man skal indtaste sine credentials når man installerer en app fra Appstore. Der skal launches en helper som prompter brugeren for root password, så installeren kan køre med de nødvendige privilegier, da der ellers ikke kan skrives til /Applications.

Så en Mac bør ikke få en virus uden at brugeren har indtastet sit password til et eller andet, hvis de ideelle privilegier er sat på systemets, og det er de oftest.


Jeg har prøvet på min (når jeg forsøger at se tv serier online) at den starter et download af sig selv - og jeg når aldrig at stoppe den inden hele filen er downloaded. Jeg sletter derefter filen med det samme og tømmer papirkurven. Kan den nå at “plante” virussen uden at man åbner filen?
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23364

Re: Kan en Macbook få virus gennem et link?

Indlægaf Aragorn » 6. jul 2019, 08:09

TakeAChanceOnMe skrev:
Aragorn skrev::forvirret2:
vandmelon skrev:Ja, den kan godt få virus "bare sådan", men fordi du har set billedet, er det ikke ensbetydende med at den har fået det. Har du fået det vil den fx konsekvent videresende dig til bing.com eller yahoo.com hver gang du skal ind på nettet. Så ved du at der er noget galt, men der er mange fake billeder som popper up bare sådan af sig selv, uden at du har fået noget. Tag chancen og håb på, at der ikke er noget, men hvis du vil slippe for den slags pop ups fremover, så installer en browser der hedder Brave via brave.com der er et link til appstore et sted og brug den.

Din problemstilling kan også have noget at gøre med den her hvor folk bare generelt nu får flere fake pop ups end før:
viewtopic.php?f=30&t=14840&p=910045#p910045

(Aragon, inden du allerede nu er ved at skrive "det er ikke korrekt" - "der er mange stealth viruses som man ikke vil kunne se med det blotte øje da de hverken redirecter en, sløver eller er synlige i memory..." Inden du skriver alt dette - rooo på. Læs igen hvad jeg skriver: jeg skriver, at den FX vil vise sig som en redirect virus, hvis der er en - dvs. ja, den kan også vise dig på andre måder, men nu tager jeg den, for at give et hurtigt svar, man kan sagtens bruge en mac selvom der alligevel skulle være virus på, bare den ikke er generende.)


Jeg ville nu egentlig have sagt at jeg ikke har set en virus som mam bare 'får' i en lang årrække. Den måde som software installeres i dag, eksempelvis med UAC i Windows gør det vanskeligt at få en virus skudt ind på en computer uden at brugeren har klikket OK til et eller andet som de ikke skulle have klikket på. Og det siger de så at de aldrig har gjort, men det har de stort set altid.

Nu er en Mac så baseret på BSD, og derfor bør systemet være sat således at /Applications, og alt under gennem nedarvning, har privilegier der hedder root:admin med tilladelser sat til 0755 eller 0775, det kan jeg ikke huske.

Det er derfor man skal indtaste sine credentials når man installerer en app fra Appstore. Der skal launches en helper som prompter brugeren for root password, så installeren kan køre med de nødvendige privilegier, da der ellers ikke kan skrives til /Applications.

Så en Mac bør ikke få en virus uden at brugeren har indtastet sit password til et eller andet, hvis de ideelle privilegier er sat på systemets, og det er de oftest.


Jeg har prøvet på min (når jeg forsøger at se tv serier online) at den starter et download af sig selv - og jeg når aldrig at stoppe den inden hele filen er downloaded. Jeg sletter derefter filen med det samme og tømmer papirkurven. Kan den nå at “plante” virussen uden at man åbner filen?


Altså, jeg vil aldrig sige aldrig, men det er mere teoretisk for slutbrugere lige nu. Jeg vil sige at den mand der formår at lave et seriøst brud på den sikkerhed der er på de eksisterende systemer bliver meget rig.

Kode på en computer skal eksekveres for at have effekt. Undlader man at eksekvere, så sker der ikke noget. Ofte har problemet med virus været at de udnyttede huller i sikkerhed så de kunne få systemet til at eksekvere sig legitimt i forhold til systemets krav.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
LanaDelRey
Indlæg: 117
Tilmeldt: 30. jan 2019, 18:00
Kort karma: 7
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 134

Re: Kan en Macbook få virus gennem et link?

Indlægaf LanaDelRey » 6. jul 2019, 13:55

Det er den her side der poppet op hos mig
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
I was born to be the other woman. I belonged to no one, who belonged to everyone, who had nothing, who wanted everything.
Brugeravatar
LanaDelRey
Indlæg: 117
Tilmeldt: 30. jan 2019, 18:00
Kort karma: 7
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 134

Re: Kan en Macbook få virus gennem et link?

Indlægaf LanaDelRey » 6. jul 2019, 13:55

så skyndte jeg at lukke siden og skiftet adgangskode på alle sociale medier osv
0
I was born to be the other woman. I belonged to no one, who belonged to everyone, who had nothing, who wanted everything.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23364

Re: Kan en Macbook få virus gennem et link?

Indlægaf Aragorn » 6. jul 2019, 15:24

LanaDelRey skrev:Det er den her side der poppet op hos mig


For det første: Du er ikke i fare. Din computer har det fint.

Dette er baseret på psykologi. Det er svært at snyde en computer efterhånden, men det er stadig let at snyde et menneske.

For det andet: Formålet med den side du ser, er, at få dig til at tro at noget er galt. Kig på designet. Den side ligner i vid udstrækning Apples side. Første skridt i at få dig til at tro, noget er galt, er at få dig til at stole på at informationen du får er rigtig. Derfor efterligner siden Apples design, fordi man må antage at du stoler på Apple siden du har en Mac. Havde du brugt Windows, havde man brugt farverne og skriftyperne fra Windows 10. Dette kan siden automatisk afgøre. Den kan se, om den der kommer ind, bruger en Mac eller en PC.

Derefter viser siden en side der passer til brugeres maskine.

For det tredje: Når først tillid er etableret, og du går i panik fordi du har virus, kommer det allermest kritiske punkt: Du er panisk fordi du har virus, og du vil have dem væk. Og hjælpen er nær. Siden har en knap der hedder scan now. Den klikker du på, fordi du naturligvis stoler på Apple og du er nervøs. Et program vil gerne lige installere sig for at kunne scanne din computer for virus. Det er naturligvis OK, det er du jo vant til, og du er trods alt inde på Apples side. Du siger ja til at installere. Du bliver bedt af din computer om at bekræfte at du vil installere ved at indtaste det nødvendige password. Det gør du.

På dette tidspunkt er alle sikkerhedsforanstaltninger sat ud af kraft. Af dig selv. Operativsystemet har spurgt dig, om den må lade det program der lover at det kan fjerne virus køre, og du har sagt ja. Og du har indtastet det nødvendige password. Derfor har operativsystemet ikke noget valg. Det installerer programmet. Og så har du virus/malware. For det program du troede skulle være din redning, er i virkeligheden det skadelige program som dem der har lavet den pop-up ønsker du skal installere. Hvad programmet vil gøre af skadelige ting er ikke til at sige. Spionage, BotNet, reklamer - alt er muligt.

Det er rigtigt godt du har taget et screen shot, men sørg for at have adressen med næste gang. Jeg kan stadig ikke se hvor du er henne, og det er det allervigtigste for enhver der forsøger at hjælpe dig: Hvor er du præcist på nettet? Det kan man se ved at kigge på adresselinien og derfor skal du sørge for den som minimum er med på billedet, og evt vedhæfte den som link.

Derudover studser jeg over at der står 2017 i højre hjørne og at du kører El Capitan. Er det dit eget skærmbillede? Og er det nyt?

Hvis du har en nyere MAC så burde du opgradere til Mojave eller Sierra/High Siearra hvis ikke Mojave er muligt. Capitan mener jeg er fra 2015.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
vandmelon
Indlæg: 223
Tilmeldt: 6. apr 2018, 21:21
Kort karma: 16
Likede indlæg: 149

Re: Kan en Macbook få virus gennem et link?

Indlægaf vandmelon » 6. jul 2019, 23:54

"Jeg sletter derefter filen med det samme og tømmer papirkurven." Fornuftigt :) "Kan den nå at “plante” virussen uden at man åbner filen?" Meget lille sandsynlighed for at det sker, så du er også sikker ligesom Lana :)
0
✂ ✂ ✂ ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tilbage til "Computere, spil og internet"