ukendte køb i itunes - HJÆLP

Brugeravatar
Teni
Indlæg: 71
Tilmeldt: 12. aug 2016, 08:09
Kort karma: 3
Likede indlæg: 76

ukendte køb i itunes - HJÆLP

Indlægaf Teni » 19. maj 2019, 18:25

jeg har et tilbagevendende problem med at nogen køber ting i itunes på mit apple-ID, hvor beløbet så trækkes på min konto :sur:
Det startede i sommers, hvor jeg faldt over en række posteringer fra Itunes i løbet af et par måneder, som jeg bestemt ikke havde købt.
Så ringede til itunes kundeservice, og klagede min nød, og det gjorde at de uden spørgsmål (har siden undret mig) tilbagebetalte ca. 2.500 kr. :nerve:
jeg blev rådet til at skifte kode, hvilket også virkede i ca 6 mdr.
Nu er det faenme begyndt at ske igen, og jeg har ovenikøbet skiftet password igen her for 2 uger siden.
Hvad faen skal jeg gøre???
jeg kan vel ringe til banken og gøre indsigelser, men udfordringen er at på regningen fra itunes kan man ikke se hvad der konkret er købt (kun et beløb), og hvordan hulan sikrer jeg at det her holder op???
Jeg håber sådan at nogen af jer har prøvet tilsvarende og kan sige hvad jeg skal gøre. :forvirret:
hjæææææælp
0
she is still there ... inside you ... waiting
let´s go get her
MrMister
Indlæg: 2396
Tilmeldt: 13. jan 2019, 18:24
Kort karma: 284
Likede indlæg: 6931

Re: ukendte køb i itunes - HJÆLP

Indlægaf MrMister » 19. maj 2019, 18:27

Teni skrev:jeg har et tilbagevendende problem med at nogen køber ting i itunes på mit apple-ID, hvor beløbet så trækkes på min konto :sur:
Det startede i sommers, hvor jeg faldt over en række posteringer fra Itunes i løbet af et par måneder, som jeg bestemt ikke havde købt.
Så ringede til itunes kundeservice, og klagede min nød, og det gjorde at de uden spørgsmål (har siden undret mig) tilbagebetalte ca. 2.500 kr. :nerve:
jeg blev rådet til at skifte kode, hvilket også virkede i ca 6 mdr.
Nu er det faenme begyndt at ske igen, og jeg har ovenikøbet skiftet password igen her for 2 uger siden.
Hvad faen skal jeg gøre???
jeg kan vel ringe til banken og gøre indsigelser, men udfordringen er at på regningen fra itunes kan man ikke se hvad der konkret er købt (kun et beløb), og hvordan hulan sikrer jeg at det her holder op???
Jeg håber sådan at nogen af jer har prøvet tilsvarende og kan sige hvad jeg skal gøre. :forvirret:
hjæææææælp


Du skal:
- Skifte kode på iTunes og frakoble automatisk godkendelse af køb.
- Skifte sikkerhedsspørgsmål.
- Fjerne godkendelser fra andre enheder.
- Snakke med dine børn.
- Ændre kode til alle dine mails. Min hver 3 mdr
0
"Courage is what it takes to stand up and speak; courage is also what it takes to sit down and listen." - Churchill
Brugeravatar
Teni
Indlæg: 71
Tilmeldt: 12. aug 2016, 08:09
Kort karma: 3
Likede indlæg: 76

Re: ukendte køb i itunes - HJÆLP

Indlægaf Teni » 19. maj 2019, 19:28

taaak!!

hvordan frakobler jeg automatisk godkendelse af køb?
er det det der tofaktorgodkendelse?
kan dog ikke få skidtet til at virke, da den stadig bare godkender køb uden at bede om en sikkerhedskode sendt til min tlf (sådan har jeg forstået at det skulle virke)
0
she is still there ... inside you ... waiting
let´s go get her
Maria86
Indlæg: 507
Tilmeldt: 3. maj 2016, 16:10
Kort karma: 8
Likede indlæg: 133

Re: ukendte køb i itunes - HJÆLP

Indlægaf Maria86 » 20. maj 2019, 07:00

Teni Jeg ved ikke noget om det men er glad for at det ikke kun er mig som ikke kan finde ud af sådan noget :clap: :kys: Jeg har opgivet at finde ud af sådan noget selv. Jeg spørger altid om hjælp. Der er især en som jeg spørger om det. ellers.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: ukendte køb i itunes - HJÆLP

Indlægaf JoyNips » 20. maj 2019, 08:47

Hvis du har en iPhone, så kan du gå ind i indstillinger, rulle ned til "iTunes og App store", trykke på dit apple-ID øverst, vælge "vis apple-ID" og rulle ned til "købsoversigt". Måske kan du se dér, hvad der er blevet købt? Jeg kan i hvert fald se alle apps, der er blevet hentet, både gratis og betalings.
Du kan også, istedet for at vælge "købsoversigt" vælge "administrer betalingsmetoder og dér simpelthen fjerne dit betalingskort, hvilket jeg helt klart ville gøre i dit sted. Hvis du ikke har et betalingskort lagt ind på dit apple-ID skal du indtaste oplysningerne manuelt hver gang noget købes.

På apples supportside har de også denne vejledning (https://support.apple.com/da-dk/HT208502) til at få en kopi af dine data: Log ind på kontosiden for dit Apple-id på en Mac, pc, iPhone eller iPad. Rul derefter ned til Data og anonymitet, og vælg "Administrer dine data og din anonymitet". På den følgende side skal du vælge "Kom godt i gang" under "Få en kopi af dine data". Hvis du ikke kan se denne valgmulighed, skyldes det, at funktionen ikke er tilgængelig i dit land eller område.

Når du anmoder om en kopi af dine data (eller en specifik delmængde af dine data), bekræfter vi først, at du er den kontoindehaver, som foretager anmodningen. Efter bekræftelsen organiserer vi de data, der er knyttet til dit Apple-id, i arkivformater, der er nemme at forstå. Når dataene er klar, lægger vi dem på kontosiden for dit Apple-id og giver dig besked om, at de er tilgængelige. Du har 14 dage til at downloade dine data. Derefter fjernes de fra denne placering, og du skal anmode om dem igen.

Oplysningerne omfatter, men er ikke begrænset til:

Kontooplysninger og loginregistreringer for dit Apple-id.
Data, som du opbevarer i iCloud, f.eks. kontakter, kalendere, noter, bogmærker, påmindelser, e-mails, fotos, videoer og dokumenter.
Oplysninger om brug af apps i forbindelse med brugen af iCloud, Apple Music, Game Center og andre tjenester.
En fortegnelse over alle emner, du har købt eller downloadet fra App Store, iTunes Store og Apple Books, samt din browserhistorik for disse butikker.
Optegnelser over dine transaktioner med Apple Store-butikker og support.
Optegnelser over marketingkommunikation, indstillinger og anden aktivitet.

Her er en vejledning til at finde liste over enheder, hvor du er logget ind: https://support.apple.com/da-dk/HT205064
Så kan du slette enheder, der ikke skal være logget ind.
3
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Teni
Indlæg: 71
Tilmeldt: 12. aug 2016, 08:09
Kort karma: 3
Likede indlæg: 76

Re: ukendte køb i itunes - HJÆLP

Indlægaf Teni » 22. maj 2019, 07:25

tusind tak for jeres svar!!

her må jeg krybe til bekendelse og indrømme at det var min 9-årige datter, som var kommet til at prøve nogle apps gratis i 3 dage, hvorefter hun så uforvarende havde tilmeldt sig nogle abonnementer :( øv også, det var godt nok penge ud af vinduet.
Dog vil jeg til mit forsvar :D igen lige nævne de mærkelige køb som opstod på min konto sidste sommer, og det var ikke min datter.
Som sagt ringede jeg til applesupport og de førte bare en masse penge tilbage, og det har jeg altid undret mig over! Som om de kunne se at det ikke var min hustand eller noget????

Om ikke andet har jeg igennem jeres råd, fået nogle ideer til ekstra sikkerhed. Bl.a. er det gået op for mig at svarene til mine sikkerhedsspørgsmål nok ikke er så svære at gætte, så det skal jeg lige have lavet om. :genert:
1
she is still there ... inside you ... waiting
let´s go get her

Tilbage til "Computere, spil og internet"