Ny pc, mail

Neverkont
Indlæg: 1893
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2944

Ny pc, mail

Indlægaf Neverkont » 14. dec 2018, 10:56

Jeg har installeret Thunderbird (mail-program) på pc'en, og det er kommet til at fungere helt fint.

Men, den har kun hentet indkomne mails tilbage til d. 20/11-2018.
Sendte mails har den slet ikke hentet.

Er der noget jeg kan gøre for at få den til at hente mere?

En dag jeg får tid vil jeg starte den gamle pc op, bl.a. for at flytte nogle dokumenter over på den nye. Men eftersom den ikke kan komme online tænker jeg, at det kan blive noget bøvl, at flytte mails. De kan vel højest gemmes som dokumenter og derpå flyttes over.
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1628
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2697

Re: Ny pc, mail

Indlægaf KIM K » 14. dec 2018, 11:28

Det er fordi de ikke længere ligger på serveren.
Hvis din gamle pc hentede indkomne mails 20/11 ligger de ikke længere på serveren fra den dato og bagud, de ligger på din gamle pc. Det er formentlig grunden til du godt kan hente nye mails men ikke gamle, hvis ellers jeg forstår dit indlæg korrekt.

Det samme med gamle sendte mails fra din forrige pc. Der vil din gamle emailklient (ved ikke om det var Thunderbird) have lavet en tilgængelig kopi på harddisken.
Nu har du en ny pc og harddisk hvorfor de ikke længere er tilgængelige.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7410
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23371

Re: Ny pc, mail

Indlægaf Aragorn » 14. dec 2018, 12:22

Du skal bruge IMAP ikke POP3.
2

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1628
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2697

Re: Ny pc, mail

Indlægaf KIM K » 14. dec 2018, 12:53

Tak så lærte jeg også noget i dag.
Jeg måtte lige google forskellen mellem POP3 som jeg selv benytter og IMAP.
Det vil også være nyttig læsning for Neverkont da det giver svar på hendes spørgsmål såfremt hun benytter POP3, så jeg vedlægger lige linket der forklarer forskellen her.

https://www.reklamehuset.dk/blog/indlae ... -imap.html
1
Neverkont
Indlæg: 1893
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2944

Re: Ny pc, mail

Indlægaf Neverkont » 14. dec 2018, 14:01

Aragorn skrev:Du skal bruge IMAP ikke POP3.

Det vil jeg kigge på senere.

Jeg havde en forventning om, at jeg kunne finde de gamle mails på YouSee's hjemmeside, hvorfra jeg også kan tilgå mine mails, men nix.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7410
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23371

Re: Ny pc, mail

Indlægaf Aragorn » 14. dec 2018, 14:13

Neverkont skrev:
Aragorn skrev:Du skal bruge IMAP ikke POP3.

Det vil jeg kigge på senere.

Jeg havde en forventning om, at jeg kunne finde de gamle mails på YouSee's hjemmeside, hvorfra jeg også kan tilgå mine mails, men nix.


Igen, det er fuldstændig som det skal være. Du benytter POP3 og har derved slettet dine mails fra serveren når du har benyttet din klient på den gamle maskine.

Det er ikke en fejl, det er sådan systemet skal fungere.

Du kan oprette en profil i din klient med samme adresse men som IMAP i stedet og skyde dine mails tilbage til serveren på den måde og hente dem på din nye computer, smartphone etc.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Neverkont
Indlæg: 1893
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2944

Re: Ny pc, mail

Indlægaf Neverkont » 14. dec 2018, 17:36

Aragorn skrev:
Neverkont skrev:
Aragorn skrev:Du skal bruge IMAP ikke POP3.

Det vil jeg kigge på senere.

Jeg havde en forventning om, at jeg kunne finde de gamle mails på YouSee's hjemmeside, hvorfra jeg også kan tilgå mine mails, men nix.


Igen, det er fuldstændig som det skal være. Du benytter POP3 og har derved slettet dine mails fra serveren når du har benyttet din klient på den gamle maskine.

Det er ikke en fejl, det er sådan systemet skal fungere.

Du kan oprette en profil i din klient med samme adresse men som IMAP i stedet og skyde dine mails tilbage til serveren på den måde og hente dem på din nye computer, smartphone etc.


Det vil jeg se om jeg kan finde ud af. :)
0
Neverkont
Indlæg: 1893
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2944

Re: Ny pc, mail

Indlægaf Neverkont » 14. dec 2018, 19:24

Aragorn skrev:Du kan oprette en profil i din klient med samme adresse men som IMAP i stedet og skyde dine mails tilbage til serveren på den måde og hente dem på din nye computer, smartphone etc.


Jeg skal lige være sikker på, at jeg forstår det korrekt.

Jeg skal altså oprette en ny mail i mit mail-program (det kan jeg godt finde ud af), med samme mailadresse (og så, på et eller andet tidspunkt slette den første, går jeg ud fra) ?

Jeg har kigget på kontoindstillinger > serverindstillinger, og kan helt korrekt se, at der ved "servernavn" står "pop3.mail.dk". Det må så være der, jeg selv skal skrive "IMAP"? Eller er det IMAP + noget mere?
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7410
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23371

Re: Ny pc, mail

Indlægaf Aragorn » 14. dec 2018, 19:44

Neverkont skrev:
Aragorn skrev:Du kan oprette en profil i din klient med samme adresse men som IMAP i stedet og skyde dine mails tilbage til serveren på den måde og hente dem på din nye computer, smartphone etc.


Jeg skal lige være sikker på, at jeg forstår det korrekt.

Jeg skal altså oprette en ny mail i mit mail-program (det kan jeg godt finde ud af), med samme mailadresse (og så, på et eller andet tidspunkt slette den første, går jeg ud fra) ?

Jeg har kigget på kontoindstillinger > serverindstillinger, og kan helt korrekt se, at der ved "servernavn" står "pop3.mail.dk". Det må så være der, jeg selv skal skrive "IMAP"? Eller er det IMAP + noget mere?


Du kan faktisk ikke gøre hvad jeg skrev. YouSee understøtter kun POP3. Det slår mig lige.

Der findes måder at komme rundt om problemet på, men ingen af dem er særligt skønne.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Neverkont
Indlæg: 1893
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2944

Re: Ny pc, mail

Indlægaf Neverkont » 14. dec 2018, 19:48

Aragorn skrev:Du kan faktisk ikke gøre hvad jeg skrev. YouSee understøtter kun POP3. Det slår mig lige.

Der findes måder at komme rundt om problemet på, men ingen af dem er særligt skønne.


Jamen så var det da nok meget godt jeg lige spurgte en gang til. :)

De metoder må jeg nok hellere holde mig fra. :D
0
Neverkont
Indlæg: 1893
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2944

Re: Ny pc, mail

Indlægaf Neverkont » 14. dec 2018, 21:33

Efter denne "snak" om mailprogrammer m.m. måtte jeg da lige tjekke min hotmail, troede der var gået et lys op for mig, at hotmail'en brugte IMAP i stedet for pop3, for min hotmail har hentet nogle meeeget gamle mails. Men nixen, hotmail'en bruger også pop3. Så nu er jeg da helt forvirret.

Jeg var ellers lige kommet frem til, at jeg kunne oprette en hotmail mere, og så med tiden "udfase" min tdc-mail.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7410
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1568
Likede indlæg: 23371

Re: Ny pc, mail

Indlægaf Aragorn » 14. dec 2018, 21:43

Neverkont skrev:Efter denne "snak" om mailprogrammer m.m. måtte jeg da lige tjekke min hotmail, troede der var gået et lys op for mig, at hotmail'en brugte IMAP i stedet for pop3, for min hotmail har hentet nogle meeeget gamle mails. Men nixen, hotmail'en bruger også pop3. Så nu er jeg da helt forvirret.

Jeg var ellers lige kommet frem til, at jeg kunne oprette en hotmail mere, og så med tiden "udfase" min tdc-mail.


Hotmail er indrettet således at du ikke får lov til at slette med en klient fra Microsofts side. Det er ikke en normal POP3 konfiguration. Man kan også indstille sin klient således at den efterlader en kopi på serveren der ligger for evigt så at sige, men der foregår ikke nogen synkronisering mellem forskellige enheder.

I dit tilfælde ville jeg enten skifte til Gmail eller oprette mit eget domæne. Det er en god idé at man ikke har sin mail bundet til sin internetudbyder, og ikke at binde ting som Apple ID og Microsoft Account op på email adresser man kan miste.

Du kan konfigurere en Gmail konto til at hente og sende post gennem din YouSee mail, og benytte IMAP på dén måde, mens din afsender adresse stadig står som din YouSee mail. Og det vil være gratis.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Neverkont
Indlæg: 1893
Tilmeldt: 4. mar 2016, 22:00
Kort karma: 101
Likede indlæg: 2944

Re: Ny pc, mail

Indlægaf Neverkont » 14. dec 2018, 23:49

Aragorn skrev:Du kan konfigurere en Gmail konto til at hente og sende post gennem din YouSee mail, og benytte IMAP på dén måde, mens din afsender adresse stadig står som din YouSee mail. Og det vil være gratis.


Den er jeg ikke helt sikker på, at jeg forstår.

Men så vidt jeg forstår, så vil denne Gmail være afhængig af TDC-mailen, som jeg betaler et lille beløb for hos YouSee. Og hvis nu der i fremtiden skulle dukke en anden internet-mulighed op, så kunne det være rart ikke, at være afhængig af YouSee. :)

Jeg kunne bedre forestille mig, at oprette en Gmail, og så henad vejen bruge den i stedet for min gamle TDC-mail.
0
Brugeravatar
KIM K
Indlæg: 1628
Tilmeldt: 17. sep 2017, 17:24
Kort karma: 59
Likede indlæg: 2697

Re: Ny pc, mail

Indlægaf KIM K » 15. dec 2018, 08:57

@Neverkont
Hvis du også benyttede Thunderbird på din gamle pc, er det nemt at overføre dine gamle mails til Thunderbird på din nye PC. Du behøver ikke at have adgang til internettet som din gamle pc ikke længere kan koble sig til, det kan gøres offline. Men jeg ved ikke hvilken email-klient du benyttede på din gamle pc, var det også Thunderbird ?
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: Ny pc, mail

Indlægaf Raenil » 15. dec 2018, 10:13

Aragorn skrev:
Neverkont skrev:Efter denne "snak" om mailprogrammer m.m. måtte jeg da lige tjekke min hotmail, troede der var gået et lys op for mig, at hotmail'en brugte IMAP i stedet for pop3, for min hotmail har hentet nogle meeeget gamle mails. Men nixen, hotmail'en bruger også pop3. Så nu er jeg da helt forvirret.

Jeg var ellers lige kommet frem til, at jeg kunne oprette en hotmail mere, og så med tiden "udfase" min tdc-mail.


Hotmail er indrettet således at du ikke får lov til at slette med en klient fra Microsofts side. Det er ikke en normal POP3 konfiguration. Man kan også indstille sin klient således at den efterlader en kopi på serveren der ligger for evigt så at sige, men der foregår ikke nogen synkronisering mellem forskellige enheder.

I dit tilfælde ville jeg enten skifte til Gmail eller oprette mit eget domæne. Det er en god idé at man ikke har sin mail bundet til sin internetudbyder, og ikke at binde ting som Apple ID og Microsoft Account op på email adresser man kan miste.

Du kan konfigurere en Gmail konto til at hente og sende post gennem din YouSee mail, og benytte IMAP på dén måde, mens din afsender adresse stadig står som din YouSee mail. Og det vil være gratis.

Det kan man også med Hotmail.
0

Tilbage til "Computere, spil og internet"