Hjælp min bærbare med at finde mit internet

Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Hjælp min bærbare med at finde mit internet

Indlægaf Viskelæder » 5. apr 2018, 17:18

Er der mon nogen, der kan hjælpe mig med dette problem?

Sagen er den, at i går virkede mit internet ikke i flere timer, og det hjalp ikke at genstarte modemmet. En YouSee-medarbejder bad mig nulstille modemmet, og det gjorde jeg, hvorefter internettet virkede igen. Min telefon og mit SmartTV kan fint finde og logge på internettet.

Men min bærbare (ASUS) kan bare ikke. Alle andre netværk i nærheden dukker op, pånær mit eget. Jeg har delt internet fra min telefon (Telmore), som jeg også gør lige nu, og det virker fint.

YouSee ved ikke, hvad mere de kan gøre. ASUS var også helt lost og kom frem til, at jeg kunne prøve at deaktivere og aktivere internettet, slette det gemte netværk og manuelt skrive det ind igen og til sidst fjerne og geninstallere netværksdriveren. Alt er gjort, og nettet ses stadig ikke.

Nu er der kun tilbage at installere Windows forfra, og så ville jeg miste alt på min comp og skulle til at bruge hele aftenen på at backe up på ekstern harddisk :wacko: Det orker jeg virkelig ikke.

Any ideas? :wave:
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7325
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23139

Re: Hjælp min bærbare med at finde mit internet

Indlægaf Aragorn » 5. apr 2018, 19:42

Viskelæder skrev:Er der mon nogen, der kan hjælpe mig med dette problem?

Sagen er den, at i går virkede mit internet ikke i flere timer, og det hjalp ikke at genstarte modemmet. En YouSee-medarbejder bad mig nulstille modemmet, og det gjorde jeg, hvorefter internettet virkede igen. Min telefon og mit SmartTV kan fint finde og logge på internettet.

Men min bærbare (ASUS) kan bare ikke. Alle andre netværk i nærheden dukker op, pånær mit eget. Jeg har delt internet fra min telefon (Telmore), som jeg også gør lige nu, og det virker fint.

YouSee ved ikke, hvad mere de kan gøre. ASUS var også helt lost og kom frem til, at jeg kunne prøve at deaktivere og aktivere internettet, slette det gemte netværk og manuelt skrive det ind igen og til sidst fjerne og geninstallere netværksdriveren. Alt er gjort, og nettet ses stadig ikke.

Nu er der kun tilbage at installere Windows forfra, og så ville jeg miste alt på min comp og skulle til at bruge hele aftenen på at backe up på ekstern harddisk :wacko: Det orker jeg virkelig ikke.

Any ideas? :wave:



Hvilket OS bruger du?

Hvis Windows 10, ville jeg lave en nulstilling af netværket.

Start -> Indstillinger -> Netværk og internet -> status -> Netværksnulstilling.

Jeg gætter på, du ikke bruger avancerede konfigurationer som bridgede enheder til VPN etc, så alle de der advarsler kan du se bort fra. Du mister ikke noget, dine netværksindstillinger stilles blot tilbage som da computeren var ny og ubrugt.

Prøv også at logge ind på routerens interface og tjek at den udsender Wi-Fi. Det vil du ikke kunne gøre uden en kablet forbindelse.

Du kan evt. også trykke Windowstast + r, skrive cmd og trykke enter, udstede kommandoen ipconfig /all (uden at være forbundet til din telefon) og poste outputtet her, så kan jeg se nærmere på det.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7325
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23139

Re: Hjælp min bærbare med at finde mit internet

Indlægaf Aragorn » 6. apr 2018, 20:21

Viskelæder skrev:Er der mon nogen, der kan hjælpe mig med dette problem?

Sagen er den, at i går virkede mit internet ikke i flere timer, og det hjalp ikke at genstarte modemmet. En YouSee-medarbejder bad mig nulstille modemmet, og det gjorde jeg, hvorefter internettet virkede igen. Min telefon og mit SmartTV kan fint finde og logge på internettet.

Men min bærbare (ASUS) kan bare ikke. Alle andre netværk i nærheden dukker op, pånær mit eget. Jeg har delt internet fra min telefon (Telmore), som jeg også gør lige nu, og det virker fint.

YouSee ved ikke, hvad mere de kan gøre. ASUS var også helt lost og kom frem til, at jeg kunne prøve at deaktivere og aktivere internettet, slette det gemte netværk og manuelt skrive det ind igen og til sidst fjerne og geninstallere netværksdriveren. Alt er gjort, og nettet ses stadig ikke.

Nu er der kun tilbage at installere Windows forfra, og så ville jeg miste alt på min comp og skulle til at bruge hele aftenen på at backe up på ekstern harddisk :wacko: Det orker jeg virkelig ikke.

Any ideas? :wave:


Fik du det fikset?
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Hjælp min bærbare med at finde mit internet

Indlægaf Viskelæder » 6. apr 2018, 20:26

Aragorn skrev:
Viskelæder skrev:Er der mon nogen, der kan hjælpe mig med dette problem?

Sagen er den, at i går virkede mit internet ikke i flere timer, og det hjalp ikke at genstarte modemmet. En YouSee-medarbejder bad mig nulstille modemmet, og det gjorde jeg, hvorefter internettet virkede igen. Min telefon og mit SmartTV kan fint finde og logge på internettet.

Men min bærbare (ASUS) kan bare ikke. Alle andre netværk i nærheden dukker op, pånær mit eget. Jeg har delt internet fra min telefon (Telmore), som jeg også gør lige nu, og det virker fint.

YouSee ved ikke, hvad mere de kan gøre. ASUS var også helt lost og kom frem til, at jeg kunne prøve at deaktivere og aktivere internettet, slette det gemte netværk og manuelt skrive det ind igen og til sidst fjerne og geninstallere netværksdriveren. Alt er gjort, og nettet ses stadig ikke.

Nu er der kun tilbage at installere Windows forfra, og så ville jeg miste alt på min comp og skulle til at bruge hele aftenen på at backe up på ekstern harddisk :wacko: Det orker jeg virkelig ikke.

Any ideas? :wave:


Fik du det fikset?


Undskyld jeg forsvandt, når du var så sød at hjælpe!
Jeg har brugt 3,5 timer (seriøst.... skyd mig) på at tale med YouSee og Asus i dag, og i går fjernstyrede min IT-ven min PC.
YouSee og Asus kunne ikke finde ud af, hvad problemet var, men min ven fandt ud af, at af en eller anden grund stoppede min router med at udsende 2,4 ghz internet og sendte kun 5ghz. Og min computer er et par år gammel og kan åbenbart kun bruge 2,4. Min telefon og TV er derimod nye, så de kan finde og bruge 5ghz.

Så ringede jeg ind til YouSee igen og forklarede problemet, og de prøvede en masse ting, men uanset hvad de gjorde, så vil den bare ikke "sende" 2,4ghz mere. Det står som aktivt inde hos dem, men det er altså væk. Så nu har de bestilt en ny router til mig, og indtil da må jeg bruge nettet med kabelstik i min comp.

Tusind tak fordi du ville hjælpe :)
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Hjælp min bærbare med at finde mit internet

Indlægaf Viskelæder » 6. apr 2018, 20:27

Hov, og jeg har i øvrigt også prøvet dine forslag.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7325
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23139

Re: Hjælp min bærbare med at finde mit internet

Indlægaf Aragorn » 6. apr 2018, 20:43

Viskelæder skrev:Hov, og jeg har i øvrigt også prøvet dine forslag.


De er ikke til megen gavn, hvis ikke der udsendes på den rigtige frekvens.

Det er nogle billige enheder de sender ud, så der kan gå ged i det. Routeren har en reset knap på bagsiden du kan holde i bund med en papirclips i 10 - 30 sekunder, så nulstiller den til factory settings, det kan nogle gange få liv i det igen.

Alt efter hvor utålmodig du er, kunne det være værd at prøve, hvis det ikke allerede er gjort.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Hjælp min bærbare med at finde mit internet

Indlægaf Viskelæder » 6. apr 2018, 20:58

Aragorn skrev:
Viskelæder skrev:Hov, og jeg har i øvrigt også prøvet dine forslag.


De er ikke til megen gavn, hvis ikke der udsendes på den rigtige frekvens.

Det er nogle billige enheder de sender ud, så der kan gå ged i det. Routeren har en reset knap på bagsiden du kan holde i bund med en papirclips i 10 - 30 sekunder, så nulstiller den til factory settings, det kan nogle gange få liv i det igen.

Alt efter hvor utålmodig du er, kunne det være værd at prøve, hvis det ikke allerede er gjort.


Det var det, der startede hele problemet, altså at jeg netop gjorde det (for det sagde YouSee, jeg skulle, da mit internet ikke virkede). Og jeg har gjort det flere gange efterfølgende, YouSee har også gjort det i dag. Men 2,4 er bare gone. Det er noget lort.

Jeg håber bare, en ny router virker.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7325
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23139

Re: Hjælp min bærbare med at finde mit internet

Indlægaf Aragorn » 6. apr 2018, 21:19

Viskelæder skrev:
Aragorn skrev:
Viskelæder skrev:Hov, og jeg har i øvrigt også prøvet dine forslag.


De er ikke til megen gavn, hvis ikke der udsendes på den rigtige frekvens.

Det er nogle billige enheder de sender ud, så der kan gå ged i det. Routeren har en reset knap på bagsiden du kan holde i bund med en papirclips i 10 - 30 sekunder, så nulstiller den til factory settings, det kan nogle gange få liv i det igen.

Alt efter hvor utålmodig du er, kunne det være værd at prøve, hvis det ikke allerede er gjort.


Det var det, der startede hele problemet, altså at jeg netop gjorde det (for det sagde YouSee, jeg skulle, da mit internet ikke virkede). Og jeg har gjort det flere gange efterfølgende, YouSee har også gjort det i dag. Men 2,4 er bare gone. Det er noget lort.

Jeg håber bare, en ny router virker.


Så længe din computer kan se naboens 2.4 GHz netværk så virker dit netværkskort korrekt, og ellers kan du få et nyt for omkring 200 kroner. Hvis du bor i et relativt tæt befolket område og ikke ser et eneste netværk på din computer så er det naturligvis værd at tage i betragtning.

Det ville også være værd at undersøge routerens interface med kablet forbindelse for at se om den udsender 2.4 GHz signal - igen, alt efter hvor desperat man er.

En ny router skal såmænd nok klare jobbet, så ingen grund til bekymring. Det er besværligt, men ikke en katastrofe.

Jeg ved i forbindelse med mit arbejde og en ven med indsigt i YouSee internt, at deres supportmedarbejdere til privatkunder ikke aner hvad de foretager sig, og at de kun tager ganske få midler i brug ud fra et skema, uden at besidde egentlig teknisk indsigt. Dermed sagt, at man skal tjekke hvad de laver, for at sikre sig det gøres korrekt.

Den bedste løsning er at sætte deres router i bridged mode og så køre med sin egen router og selvstændigt AP bagved. Så kan de ikke ødelægge noget.

Igen - alt efter hvor stærke følelser man har for emnet. Mine er ret store :)
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Hjælp min bærbare med at finde mit internet

Indlægaf Viskelæder » 6. apr 2018, 21:30

Aragorn skrev:
Viskelæder skrev:
Aragorn skrev:
Viskelæder skrev:Hov, og jeg har i øvrigt også prøvet dine forslag.


De er ikke til megen gavn, hvis ikke der udsendes på den rigtige frekvens.

Det er nogle billige enheder de sender ud, så der kan gå ged i det. Routeren har en reset knap på bagsiden du kan holde i bund med en papirclips i 10 - 30 sekunder, så nulstiller den til factory settings, det kan nogle gange få liv i det igen.

Alt efter hvor utålmodig du er, kunne det være værd at prøve, hvis det ikke allerede er gjort.


Det var det, der startede hele problemet, altså at jeg netop gjorde det (for det sagde YouSee, jeg skulle, da mit internet ikke virkede). Og jeg har gjort det flere gange efterfølgende, YouSee har også gjort det i dag. Men 2,4 er bare gone. Det er noget lort.

Jeg håber bare, en ny router virker.


Så længe din computer kan se naboens 2.4 GHz netværk så virker dit netværkskort korrekt, og ellers kan du få et nyt for omkring 200 kroner. Hvis du bor i et relativt tæt befolket område og ikke ser et eneste netværk på din computer så er det naturligvis værd at tage i betragtning.

Det ville også være værd at undersøge routerens interface med kablet forbindelse for at se om den udsender 2.4 GHz signal - igen, alt efter hvor desperat man er.

En ny router skal såmænd nok klare jobbet, så ingen grund til bekymring. Det er besværligt, men ikke en katastrofe.

Jeg ved i forbindelse med mit arbejde og en ven med indsigt i YouSee internt, at deres supportmedarbejdere til privatkunder ikke aner hvad de foretager sig, og at de kun tager ganske få midler i brug ud fra et skema, uden at besidde egentlig teknisk indsigt. Dermed sagt, at man skal tjekke hvad de laver, for at sikre sig det gøres korrekt.

Den bedste løsning er at sætte deres router i bridged mode og så køre med sin egen router og selvstændigt AP bagved. Så kan de ikke ødelægge noget.

Igen - alt efter hvor stærke følelser man har for emnet. Mine er ret store :)


Min computer kan nemlig se alle andres 2,4 GHz netværk, bare ikke mit.

Ja, de fattede virkelig ikke noget. Altså det gør jeg heller ikke, men jeg arbejder heller ikke i tech support. De bad mig om sådan noget som at tænde og slukke for wifi og genstarte min computer. Helt ærligt :D Men de er selvfølgelig nødt til at dække sig ind overfor komplet IT-retarderede.
Til sidst talte jeg med en, der lød til at have styr på det, men det løste stadig ikke problemet.

Vi satser på den nye router!
1
Brugeravatar
vandmelon
Indlæg: 223
Tilmeldt: 6. apr 2018, 21:21
Kort karma: 16
Likede indlæg: 149

Re: Hjælp min bærbare med at finde mit internet

Indlægaf vandmelon » 6. apr 2018, 21:35

Nu er det altså ikke for at være lyseslukker, men hvis routeren kun sender 5ghz og computeren kun vil modtage 2.4 ghz, så skal computeren bare omstilles til at gå på 5ghz, da du med sikkerhed ved at den kanal virker. Dvs, du går ned i den nærmeste elektronikbutik i morgen, elgiganten, power, bilka, det er lige meget og spørger efter USB wireless dongle 5Ghz. Den ligner en usb pind og koster omkring 50-100 kr. Du sætter den i usb stikket og logger på dit 5ghz netværk :-) Hvis det ikke virker, afleverer du den tilbage, eller bruger den til at logge på i cafeer osv der også kører 5ghz. Husk dog at Yousee er nede tirsdag i store dele af landet.
0
✂ ✂ ✂ ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Hjælp min bærbare med at finde mit internet

Indlægaf Viskelæder » 6. apr 2018, 21:37

vandmelon skrev:Nu er det altså ikke for at være lyseslukker, men hvis routeren kun sender 5ghz og computeren kun vil modtage 2.4 ghz, så skal computeren bare omstilles til at gå på 5ghz, da du med sikkerhed ved at den kanal virker. Dvs, du går ned i den nærmeste elektronikbutik i morgen, elgiganten, power, bilka, det er lige meget og spørger efter USB wireless dongle 5Ghz. Den ligner en usb pind og koster omkring 50-100 kr. Du sætter den i usb stikket og logger på dit 5ghz netværk :-) Hvis det ikke virker, afleverer du den tilbage, eller bruger den til at logge på i cafeer osv der også kører 5ghz. Husk dog at Yousee er nede tirsdag i store dele af landet.


Det er da ikke lyseslukkeri, det er en god løsning :)
Men jeg anskaffede mig en router, der både kunne sende 2,4ghz og 5ghz, og så kan den pludselig kun sende 5ghz pga. en eller anden fejl, der sker, da de beder mig resette routeren. Så vil jeg hellere bare have fikset routeren/en ny router end at skulle tilkøbe en dims til min pc. Men det vil jeg helt sikkert gøre, hvis den nye router pludselig også kager :)
0
Brugeravatar
vandmelon
Indlæg: 223
Tilmeldt: 6. apr 2018, 21:21
Kort karma: 16
Likede indlæg: 149

Re: Hjælp min bærbare med at finde mit internet

Indlægaf vandmelon » 6. apr 2018, 21:47

Det er jeg helt med på Viskelæder, at der virker nemmere bare at få en ny router. Men hvad er sandsynligheden for at den er bedre end den gamle? De sender meget crap ud, der er en grund til at de har de stjerner de har på trustpilot. Du skal da være glad for at du kan komme på 5ghz :)) Det er Yousee. Men hvis den dims ikke virker, så ja, smid den nye router på men ikke overskru den omme bag ved når du sætter kablet ind i den. Så håber jeg at den kan tænde og gå på med det samme uden at du skal ringe til support og spørge hvorfor den lyser, men når du går på internettet så kommer du til en eller anden logon side hos yousee som ikke giver mening og så sidder du der i 4 timer igen i tlf... Men det er op til dig. Jeg giver ideer. Du vælger :)
1
✂ ✂ ✂ ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Brugeravatar
vandmelon
Indlæg: 223
Tilmeldt: 6. apr 2018, 21:21
Kort karma: 16
Likede indlæg: 149

Re: Hjælp min bærbare med at finde mit internet

Indlægaf vandmelon » 7. apr 2018, 10:06

Men du må have held og lykke med det, hvilken løsning du end vælger. Det skal jo virke sådan noget :-) I øvrigt, har i flere pladser tilbage i jeres "issmagningsklub" til sommer? Jeg giver gerne den første smagsprøve i den indre by ;-)
0
✂ ✂ ✂ ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Brugeravatar
Tobywan
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 1. sep 2015, 18:12
Kort karma: 74
Likede indlæg: 1965

Re: Hjælp min bærbare med at finde mit internet

Indlægaf Tobywan » 7. apr 2018, 10:21

Et usb netkort er en god workaround, hvis det skal virke her og nu, men ikke en permanent løsning.

Det trådløse net skal som udgangspunkt både understøtte 2,4 og 5Ghz, da der er både fordele og ulepmper ved begge. Din bærbare er med sikkerhed ikke den sidste enhed som kommer på det netværk, der ikke har 5Ghz understøttelse, så det skal jo bare virke uanset hvad.

Din udbyders standardrouter er ikke kvalitetsmæssigt det bedste produkt, men der følger support med. Det lyder til du allerede har fået nogenlunde hjælp, ventetider osv. taget i betragtning. Medmindre den model du har er meget gammel, får du sikkert samme model igen. Uanset hvad skal den jo virke. En tilsvarende enhed til 2000kr kan jo gå i stykker på samme måde, så hvis produktet har virket tidligere er der ingen grund til at se sig om efter noget andet.

En god router med wifi kommer alligevel til at koste dig 1000kr+. hvor du selv vil være ansvarlig for opsætning og alle problemer der ikke lige er relateret til om nettet er nede fra YouSee. I en situation som du lige har været ude i, ville du fra starten have været 100% overladt til dig selv. Ud fra hvad jeg læser kan du fint klare dig med standardrouteren, hvis ellers det tidligere har fungeret som ønsket.

Årsager til at man vælger et andet produkt en standard kan være at man har behov for større rækkevidde i et stort hus, eller har nogle meget specifikke ønsker til hastighed, som en standardprodukt ikke kan opfylde. Det kan også blive lidt mere nørdet som hjemme hos mig, hvor jeg har delt router og accesspoint (wifi) op i flere seperate enheder, som gør placering noget mere fleksibel.
0

Tilbage til "Computere, spil og internet"