Hvilken bærbar til min søn?

Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Hvilken bærbar til min søn?

Indlægaf Orchidea » 19. jul 2018, 12:12

Min store dreng begynder i 5. klasse efter ferien og skal have en bærbar computer til skolebrug. Min viden om computere - andet end at benytte en - ligger på et meget lille sted, så jeg søger hjælp til at vælge det rigtige.

Krav:

Det må ikke være en Mac. Det har skolen frabedt sig, da lærene bruger pc og ikke vil være i stand til at hjælpe eleverne med tekniske problemer, der måtte opstå.

Den skal kunne holde strøm en hel skoledag. Man må ikke oplade i skoletiden, da man ikke ønsker ledningskaos på borde og gulve, for at undgå at nogen skvatter over ledningerne og kommer til skade eller at computerne ryger på gulvet og bliver ødelagt.

Vi har en vidunderlig dreng (naturligvis), men han er netop en dreng og har en alder hvor skødesløshed er særligt fremtrædende. Derfor ønsker vi ikke at betale en mindre formue for en computer, men den skal selvfølgelig være i orden og fungere for ham.


Hvad skal vi gå efter?
0
Brugeravatar
deliciouscookie
Indlæg: 1445
Tilmeldt: 25. jun 2018, 19:37
Kort karma: 12
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 603

Re: Hvilken bærbar til min søn?

Indlægaf deliciouscookie » 19. jul 2018, 15:47

Udfordringen er batterilevetiden den fremgår ikke af specifikationerne, og en hel dag kan hurtigt blive en udforing.

Så der må nogle af eksperterne komme på banen, fordi så meget indsigt har jeg ikke i de forskellige modeller.
1
make cookies not war
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Hvilken bærbar til min søn?

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. jul 2018, 12:15

elgiganten har noget weekendsalg, de har lenovo ideapad - den får positive anmeldelser. ganske okay batteritid.

Forventes det at i selv stiller pc'er til rådighed? - og er det folkeskole?
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Hvilken bærbar til min søn?

Indlægaf Orchidea » 22. jul 2018, 12:35

Madam Pomfrey skrev:elgiganten har noget weekendsalg, de har lenovo ideapad - den får positive anmeldelser. ganske okay batteritid.

Forventes det at i selv stiller pc'er til rådighed? - og er det folkeskole?


Ja, vi skal selv stille en pc til rådighed og det er en privatskole.

Jeg har set de weekendtilbud hos Elgiganten du taler om, og vi overvejer også en Lenovo, ville bare gerne have anbefalinger fra nogle kloge hoveder inden vi køber.

Tak :)
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Hvilken bærbar til min søn?

Indlægaf Madam Pomfrey » 22. jul 2018, 13:56

Orchidea skrev:
Madam Pomfrey skrev:elgiganten har noget weekendsalg, de har lenovo ideapad - den får positive anmeldelser. ganske okay batteritid.

Forventes det at i selv stiller pc'er til rådighed? - og er det folkeskole?


Ja, vi skal selv stille en pc til rådighed og det er en privatskole.

Jeg har set de weekendtilbud hos Elgiganten du taler om, og vi overvejer også en Lenovo, ville bare gerne have anbefalinger fra nogle kloge hoveder inden vi køber.

Tak :)


Så giver det mening! :D Selvom det godt kan blive en udfordring det med batteritid, de bliver jo også slidt hen af vejen.
Tænker han skal kunne bruge den til øvrige ting end kun skolearbejde.

Jeg har selv en ideapad, til arbejdsbrug + privat brug, plus mine yngste drenge låner den til lidt smågaming indimellem. Den trækker fint en gang fortnite, minecraft osv. Bruger den selv til div. dokumenter, billedbehandling, surf, streaming osv. Har intet at brokke mig over. Og størrelsen er god synes jeg, tilpas str. skærm, plus jeg er stor fan af at nummertastaturet er incl. - det er det dog vist som standard på de fleste pc'er nu.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Hvilken bærbar til min søn?

Indlægaf Wizzze » 22. jul 2018, 16:50

Man kan få 6-cellede udvidede batterier til de fleste Lenovo modeller, det giver rigtig lang batteritid.
Til formålet vil jeg have peget på Dells XPS 13tommers versioner, men de er bare sindssygt dyre er i DK, i forhold til hvad de koster andre steder, og når han ikke er ældre, så er det overkill. Sekundært ville jeg kigge på en 2-i-1 computer, en laptop hvor man kan folde skærmen rundt, så man reelt har en stor tablet, men så kommer vi til batterikravet, og så bliver det også en udfordring.
Jeg har kigget på elgigantens omtalte weekendtilbud, og det er ikke et super udvalg, men skulle jeg vælge en af dem, så ville det blive https://www.elgiganten.dk/product/pc-ta ... -comp-sort den har plus 10timers batteri, nok til en skoledag, den har både god skærm, grafik og specs så den er ikke forældet i morgen, og den er ok prissat. Min bekymring går lidt på om den bliver for stor og tung at slæbe med i skole hver dag? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23136

Re: Hvilken bærbar til min søn?

Indlægaf Aragorn » 22. jul 2018, 16:58

Ingen computer vil holde batteri så længe.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Hvilken bærbar til min søn?

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. jul 2018, 17:01

Medmindre alle elever skal have computer nu, var det måske en ide at spørge nogle forældre til børn, der allerede har haft pc med i skolen?
Det kan være brugbart med konkrete erfaringer, da batterilevetid på papir og i praksis kan være to ret forskellige ting. Ikke mindst på sigt.
0
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23136

Re: Hvilken bærbar til min søn?

Indlægaf Aragorn » 22. jul 2018, 17:09

DetSorteCirkus skrev:Medmindre alle elever skal have computer nu, var det måske en ide at spørge nogle forældre til børn, der allerede har haft pc med i skolen?
Det kan være brugbart med konkrete erfaringer, da batterilevetid på papir og i praksis kan være to ret forskellige ting. Ikke mindst på sigt.


Kort sigt eller langt sigt?

Et batteri henfalder fordi anoden krystalliserer en smule mere ved hver opladning.

Det er klart at hvis computeren er tændt men ikke laver særligt meget, at batteritiden så vil forlænges, men så snart man fyrer op for Chrome eller Firefox og har 20 faneblade kørende med YouTube og Facebook og man spiller musik og lysstyrken på skærmen er skruet helt op, så er er det batteri ædt. På én enkelt måned mærker man en drastisk nedgang i kapacitet på batteriet.

Man burde faktisk i dét tilfælde hælde mere til Mac, BSD har en tendens til at ville mere på færre hestekræfter og dermed mindre strøm.
0

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.
Brugeravatar
Aragorn
Indlæg: 7323
Tilmeldt: 9. jul 2017, 20:50
Kort karma: 1558
Likede indlæg: 23136

Re: Hvilken bærbar til min søn?

Indlægaf Aragorn » 22. jul 2018, 17:17

Orchidea skrev:Min store dreng begynder i 5. klasse efter ferien og skal have en bærbar computer til skolebrug. Min viden om computere - andet end at benytte en - ligger på et meget lille sted, så jeg søger hjælp til at vælge det rigtige.

Krav:

Det må ikke være en Mac. Det har skolen frabedt sig, da lærene bruger pc og ikke vil være i stand til at hjælpe eleverne med tekniske problemer, der måtte opstå.

Den skal kunne holde strøm en hel skoledag. Man må ikke oplade i skoletiden, da man ikke ønsker ledningskaos på borde og gulve, for at undgå at nogen skvatter over ledningerne og kommer til skade eller at computerne ryger på gulvet og bliver ødelagt.

Vi har en vidunderlig dreng (naturligvis), men han er netop en dreng og har en alder hvor skødesløshed er særligt fremtrædende. Derfor ønsker vi ikke at betale en mindre formue for en computer, men den skal selvfølgelig være i orden og fungere for ham.


Hvad skal vi gå efter?


De krav er ganske enkelt urealistiske. Og tekniske problemer der skulle forvolde så store vanskeligheder at en Mac er forbudt undrer mig. Den skal jo ikke til reparation, hvis noget går galt, det handler jo bare lige om at hjælpen knægten til at klikke det rigtige sted, så svært er det altså heller ikke, og hvis en lærer ikke kan finde ud af dét, er vedkommende uegnet til at undervise. Jeg skifter mellem Windows, Mac og Debian/Ubuntu dagligt, mellem Android og iPhone, så jeg ved hvad jeg taler om - det er ikke svært, det er bare at noget man leder efter er til venstre på Mac og højre under Windows, op er ned og ned er op etc.

Køb brugt. Køb noget billigt brugt, og når den ikke kan mere, så køb en anden brugt, etc. Eller overbevis skolen om at de må komme ind i det nye årtusinde og få installeret dropkabler og stikdåser alle steder, akkurat som universiteterne(!) har.

En Lenovo Thinkpad med en 5. generations i5, 8 GB RAM og en 128 GB SSD kunne være et godt bud. De holder til alt.
1

Essen meine sheisse. Schmäct gut, jah?
All poopoo times are peepee times, but not all peepee times are poopoo times.

Tilbage til "Computere, spil og internet"