Danmark´s VM-fiasko. Årsagerne?

libertá
Indlæg: 869
Tilmeldt: 29. jan 2018, 17:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 348

Danmark´s VM-fiasko. Årsagerne?

Indlægaf libertá » 1. dec 2022, 00:26

Jeg har fulgt landsholdet siden de for første gang deltog ved VM, nemlig i Mexico 1986. Jeg tror nok det her var det syvende VM. Og det KLART ringeste, både spillemæssigt og resultatmæssigt.

Forventningerne var ellers store efter det flotte EM, hvor vi nåede semifinalen.

Hvad tror I er årsagerne til fiaskoen?

Jeg har et par bud:

1) Danmark var og er lidt overvurderet.

Ved EM tabte vi til både Finland og Belgien, dog førstenævnte kamp under underlige omstændigheder. Så slog vi russerne og i de to næste knock out-kampe var vi ærligt talt heldige med at løbe ind i middelmådige hold som Wales og Tjekkiet. Så det var på en lidt billig baggrund, at vi nåede semifinalen. Og i VM-kvalifikationen havnede vi i en historisk nem pulje med bl.a. Østrig og Skotland. Ingen af dem hører til i Top 10-12 i Europa.

I virkeligheden har de mange relativt nemme sejre nok fået os til at overvurdere det danske landshold. Vi er nok nærmere omkring nr. 10-12 i Europa end i Top 5, som mange danskere gik og troede.

2) Vi kunne ikke tackle modgangen.

Danmark har reddet på en bølge under Hjulmand. Og bortset fra episoden med Eriksen, har holdet ikke mødt modgang. Da først holdet kom under pres efter skuffelsen mod Tunesien, virkede man rystende nervøse i de efterfølgende kampe. Man har ikke været vant til at skulle tackle spille- og resultatmæssig modgang. Og da den endelig kom, gik man i baglås.

Fremadrettet kan det faktisk være sundt nok med denne fiasko, tror jeg. Den vil lære holdet at tackle modgang - også kritik i pressen f.eks., som der INTET har været af indtil nu under Hjulmand, hvor pressen hidtil har ageret heppekor.

3) For mange spillere ude af form.

Især angrebet virkede ufatteligt tyndt under EM. Og det er ikke så sært, når man tænker på at de fleste danske angribere har spillet meget anonyme roller gennem hele sæsonen. Cornelius har ikke scoret for FCK endnu. Dolberg har været helt svag og usynlig hele sæsonen. Yussuf Poulsen ligeså. Braithwaite har vist enkelte momenter, men kun af og til. Skov-Olsen har været den bedste i år, men han er ung og har nok ikke erfaringen og pondussen til at gå ind og tage en styrende rolle på holdet. Resultatet blev, at angrebet var totalt tandløst gennem hele VM.

4) Vi mangler ledertyper.

Schmeichel, Kjær og Delayney er efter min opfattelse de eneste tre ledertyper på holdet. Og de to sidstnævnte var ude mod Australien på grund af skader. Så det var et karaktermæssigt ret blegt og tandløst mandskab, vi så især mod Australien. Typer som Christian Eriksen, Højbjerg, Mæhle o.sv. er ikke ledertyper. De er ikke højtråbende og autoritære. Men mere spillere, der går deres arbejde med bøjede hoveder uden at kny. Hvis holdet er i vanskeligheder, er det ikke typerne, der råber og skriger og hiver holdkammeraterne op.

5) For meget fokus på regnbueflag o.s.v.

Et par af spillerne har selv indrømmet, at man nok har brugt for meget tid på at diskutere regnbueflag og politiske holdninger. Det er da prisværdigt at holdet står op imod uretfærdighed og diskrimination. Men det har nok også fjernet lidt fokus fra spillet på banen. Hjulmand har af og til virket lige så meget som en politiker som en fodboldtræner. Og det er jo ikke meningen.

Jeres bud?
1
Brugeravatar
Eygo
Permanent bortvist
Indlæg: 826
Tilmeldt: 12. mar 2021, 15:09
Kort karma: -3
Likede indlæg: 88

Re: Danmark´s VM-fiasko. Årsagerne?

Indlægaf Eygo » 1. dec 2022, 10:03

Danmark tabte i VM fodbold og må rejse hjem igen!

3 pligtkampe blev det kun til denne gang.

Hvad kan årsagen være?

Jeg har ikke noget umiddelbart bud på hvad årsagen kan være. :D
0
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2578
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7634

Re: Danmark´s VM-fiasko. Årsagerne?

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 1. dec 2022, 10:32

Jeg er til dels enig i at holdet er overvurderet og at vi nok overpræsterede til EM. Jeg har så også altid haft min tvivl omkring Hjulmands evner.
Men om holdet eller Hjulmand er overvurderet, så burde de stadig kunne præstere bedre mod hold som Tunesien og Australien. Ikke for at tage noget fra de to hold, for de spillede godt. Men det danske hold SKAL simpelthen kunne vise noget mere gnist og vilje.
Fair nok at man taber. Men man skal fandme vise at man i det mindste mødte op for at vinde.
0
Brugeravatar
PAX II
Indlæg: 916
Tilmeldt: 2. mar 2022, 11:34
Kort karma: 82
Likede indlæg: 2614

Re: Danmark´s VM-fiasko. Årsagerne?

Indlægaf PAX II » 1. dec 2022, 10:53

NejJegErIkkeAsiat skrev:Jeg er til dels enig i at holdet er overvurderet og at vi nok overpræsterede til EM. Jeg har så også altid haft min tvivl omkring Hjulmands evner.
Men om holdet eller Hjulmand er overvurderet, så burde de stadig kunne præstere bedre mod hold som Tunesien og Australien. Ikke for at tage noget fra de to hold, for de spillede godt. Men det danske hold SKAL simpelthen kunne vise noget mere gnist og vilje.
Fair nok at man taber. Men man skal fandme vise at man i det mindste mødte op for at vinde.
Enig. Jeg ser dog et generelt problem.

Viljen til at vinde er ikke nær så vigtig som viljen til at forberede sig på at vinde.
Alle ønsker at vinde, men ikke alle ønsker at forberede sig på at vinde.
Den mentale forberedelse til at vinde er, hvor beslutningen om, at du vil vinde, træffes.
Når først spillet er i gang, er det for sent at forberede sig på at vinde.
Selve spillet er blot afslutningen på en lang proces med at blive klar, hvor resultatet virkelig blev bestemt.
Så hvis du vil vinde, skal du mentalt forberede dig på at vinde.
Når du først du mentalt har sat dig op til at vinde, er det næsten antiklimatisk at vinde.
0
Petrix
Indlæg: 3763
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3652

Re: Danmark´s VM-fiasko. Årsagerne?

Indlægaf Petrix » 1. dec 2022, 12:34

De skulle nok bare have taget det armbånd på og vist nogle nosser. Istedet lader de sig blive klædt af og umyndiggjort af FIFA.
2
27102021
Brugeravatar
EmoJanice
Indlæg: 1368
Tilmeldt: 4. dec 2017, 15:17
Kort karma: 13
Geografisk sted: Rødovre
Likede indlæg: 328
Kontakt:

Re: Danmark´s VM-fiasko. Årsagerne?

Indlægaf EmoJanice » 2. dec 2022, 06:04

Har de checket banerne? Australien mente at de var meget "tunge" på grund af kunstvandingen. Store nationer som Belgien og Tyskland er også røget ud. Måske skulle vi have haft en anden spillestil som var afpasset til det underlag, vi spillede på.
0
Brugeravatar
Eygo
Permanent bortvist
Indlæg: 826
Tilmeldt: 12. mar 2021, 15:09
Kort karma: -3
Likede indlæg: 88

Re: Danmark´s VM-fiasko. Årsagerne?

Indlægaf Eygo » 2. dec 2022, 09:18

VM i fodbold med usædvanlige resultater!

https://sport.tv2.dk/fodbold/2022-12-01 ... -til-japan

"Tyskland ude af VM.

Tyskland kan rejse hjem fra VM sammen med Danmark og Belgien, mens Japan overraskende vinder Gruppe E foran Spanien.

Et fuldstændig vanvittigt VM-drama udspillede sig torsdag aften, da der skulle findes en afgørelse på Gruppe E."

Alt er ikke som det plejer at være i VM fodbold.

Med Tyskland, Belgien og Danmark ude af VM, vil dette VM gå over i historien, som et af de mest mærkelige.

Tysklands 4-2 sejr mod Costa Rica var ikke nok til at gå videre i turneringen.

Jeg synes at det er sørgeligt, at det tyske landshold ikke er med mere, da jeg er stor fan af tysk landsholds fodbold.

Mon ikke der ryger nogle trænere efter dette, da det altid er træneren som får skylden for fiaskoer?
0
libertá
Indlæg: 869
Tilmeldt: 29. jan 2018, 17:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 348

Re: Danmark´s VM-fiasko. Årsagerne?

Indlægaf libertá » 2. dec 2022, 14:18

Jeg havde selv angivet manglende lederskab og ledertyper som en af årsagerne til fiaskoen:

libertá skrev:
4) Vi mangler ledertyper.

Schmeichel, Kjær og Delaney er efter min opfattelse de eneste tre ledertyper på holdet. Og de to sidstnævnte var ude mod Australien på grund af skader. Så det var et karaktermæssigt ret blegt og tandløst mandskab, vi så især mod Australien. Typer som Christian Eriksen, Højbjerg, Mæhle o.sv. er ikke ledertyper. De er ikke højtråbende og autoritære. Men mere spillere, der går deres arbejde med bøjede hoveder uden at kny. Hvis holdet er i vanskeligheder, er det ikke typerne, der råber og skriger og hiver holdkammeraterne op.


Hjulmand og TV2 giver mig nu ret:

https://sport.tv2.dk/fodbold/2022-12-02 ... r-hjulmand


Som der står i artiklen, manglede Kjær og Delaney. Netop de to spillere, som plejer at hive de andre op, når det begynder at sejle. Men ingen af spillerne på banen tog ansvar i kampen mod Australien. Derfor blev det en gang fesent, kønsløst alibifodbold, vi så.

Da Australien scorede, stod alle bare som forstenede og kiggede ned i jorden. En rigtig ledertype ville have råbt og skreget og STRAKS beordret folk til at tage sig sammen. OMGÅENDE! Men sådan en type havde Danmark ikke på banen forleden!

Det kan diskuteres, om det var klogt at sætte Kjær af holdet. Selvom han måske ikke er i topform, så har han et lederskab og en autoritet/pondus, som jeg tror holdet savnede på banen.

Alle, der selv har spillet fodbold (også på lavere plan) ved, at den slags betyder lige så meget som at have gode spillere på banen. At man har nogle, der kan gå forrest og vise lederskab/vise vejen. Fodbold handler ikke bare om at sende de på papiret 11 bedste spillere på banen. Nogle gange kan en spiller, der måske kun er den 14. eller 15. bedste spiller i truppen, godt gøre en forskel, hvis han har en stærk karisma og er en ledertype.

Med al respekt for en type som Christian Eriksen, så virker han som en ret introvert og stille fyr. Han er jo ikke den type, der råber og skriger af de andre og siger NU SKAL VI SGU TAGE OS SAMMEN!, når det hele begynder at sejle. Det var lidt det samme med Michael Laudrup i sin tid. Fantastisk spiller rent teknisk. Men nogle gange savnede man lidt, at han trådte i karakter og udviste lederskab. Det var ikke lige ham!

Der er også en Kasper Dolberg, som ligner en druknet mus. Går og hænger med hovedet konstant og viser slet ikke udadtil den vildskab, som er påkrævet. Han virker helt blottet for selvtillid for tiden.

Nogle gange er jeg også i tvivl om, hvor vidt Hjulmand er den rigtige træner for holdet. Han virker lidt for flink og rar til at være toptræner. Virker mere som en fritidspædagog end som en professionel fodboldtræner. Han er da sympatisk. Men skal en træner være sympatisk? I f.eks. Tyskland er toptrænere næsten altid nogle benhårde hunde. Hjulmand virker som om, at han er ven med spillerne. Men skal en træner være ven med sine spillere? Under Morten Olsen, men også under Åge Hareide, Sepp Piontek eller Richard Møller Nielsen o.s.v., var der mere distance mellem spillerne. En professionel distance.
1
ajnaM
Indlæg: 10037
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27483

Re: Danmark´s VM-fiasko. Årsagerne?

Indlægaf ajnaM » 7. jan 2023, 08:17

libertá skrev:Jeg havde selv angivet manglende lederskab og ledertyper som en af årsagerne til fiaskoen:

libertá skrev:
4) Vi mangler ledertyper.

Schmeichel, Kjær og Delaney er efter min opfattelse de eneste tre ledertyper på holdet. Og de to sidstnævnte var ude mod Australien på grund af skader. Så det var et karaktermæssigt ret blegt og tandløst mandskab, vi så især mod Australien. Typer som Christian Eriksen, Højbjerg, Mæhle o.sv. er ikke ledertyper. De er ikke højtråbende og autoritære. Men mere spillere, der går deres arbejde med bøjede hoveder uden at kny. Hvis holdet er i vanskeligheder, er det ikke typerne, der råber og skriger og hiver holdkammeraterne op.


Hjulmand og TV2 giver mig nu ret:

https://sport.tv2.dk/fodbold/2022-12-02 ... r-hjulmand


Som der står i artiklen, manglede Kjær og Delaney. Netop de to spillere, som plejer at hive de andre op, når det begynder at sejle. Men ingen af spillerne på banen tog ansvar i kampen mod Australien. Derfor blev det en gang fesent, kønsløst alibifodbold, vi så.

Da Australien scorede, stod alle bare som forstenede og kiggede ned i jorden. En rigtig ledertype ville have råbt og skreget og STRAKS beordret folk til at tage sig sammen. OMGÅENDE! Men sådan en type havde Danmark ikke på banen forleden!

Det kan diskuteres, om det var klogt at sætte Kjær af holdet. Selvom han måske ikke er i topform, så har han et lederskab og en autoritet/pondus, som jeg tror holdet savnede på banen.

Alle, der selv har spillet fodbold (også på lavere plan) ved, at den slags betyder lige så meget som at have gode spillere på banen. At man har nogle, der kan gå forrest og vise lederskab/vise vejen. Fodbold handler ikke bare om at sende de på papiret 11 bedste spillere på banen. Nogle gange kan en spiller, der måske kun er den 14. eller 15. bedste spiller i truppen, godt gøre en forskel, hvis han har en stærk karisma og er en ledertype.

Med al respekt for en type som Christian Eriksen, så virker han som en ret introvert og stille fyr. Han er jo ikke den type, der råber og skriger af de andre og siger NU SKAL VI SGU TAGE OS SAMMEN!, når det hele begynder at sejle. Det var lidt det samme med Michael Laudrup i sin tid. Fantastisk spiller rent teknisk. Men nogle gange savnede man lidt, at han trådte i karakter og udviste lederskab. Det var ikke lige ham!

Der er også en Kasper Dolberg, som ligner en druknet mus. Går og hænger med hovedet konstant og viser slet ikke udadtil den vildskab, som er påkrævet. Han virker helt blottet for selvtillid for tiden.

Nogle gange er jeg også i tvivl om, hvor vidt Hjulmand er den rigtige træner for holdet. Han virker lidt for flink og rar til at være toptræner. Virker mere som en fritidspædagog end som en professionel fodboldtræner. Han er da sympatisk. Men skal en træner være sympatisk? I f.eks. Tyskland er toptrænere næsten altid nogle benhårde hunde. Hjulmand virker som om, at han er ven med spillerne. Men skal en træner være ven med sine spillere? Under Morten Olsen, men også under Åge Hareide, Sepp Piontek eller Richard Møller Nielsen o.s.v., var der mere distance mellem spillerne. En professionel distance.



Råben og skrigen, distance i relationerne, ordrer til at tage sig sammen… Det lyder som en virkelig trist definition af lederskab? :genert:

Jeg ved ingenting om fodbold, men hvis det er den slags, der skal til for at vinde, har jeg det helt fint med vores taber-image. ;)
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Sport"