Nogle af jer, der har været eller er fodbold "tosser"?

Brugeravatar
Skvatman
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1921

Nogle af jer, der har været eller er fodbold "tosser"?

Indlægaf Skvatman » 13. jun 2022, 09:45

Hej læste lige på bold punktum dk, at FCK havde fået en bøde på 300k, samt at det var deres 15. indberetning bare i år. Det må da være en enorm bøderegn der har ramt dem - hvad løber det ikke op i? Penge der kunne være brugt meget bedre.

Jeg bliver lidt rystet i min grundvold, når jeg tænker lidt over hvad det er man egentligt læser. Med alle de artikler der har været om baneløbere, pyroteknik mv. må kan jo få den tanke at "fodboldtosserne" også har læst det, og med al tydelighed kan se at det ikke gavner hverken klub eller medfans. For mig, står de tilbage som en flok utilpassede egoister, som jeg bestemt ikke håber er en indikator for hvordan samfundet udvikler sig.

Er der nogle her inde, som i al vores anonymitet, vil kunne bidrage til hvorfor og hvad der driver det? Er det planlagt, og evt. med hvilke argumenter overbeviser I hinanden til at det er da verdens bedste idé?

EDIT: Nu er det jo ikke kun i FCK det foregår i...!
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Nogle af jer, der har været eller er fodbold "tosser"?

Indlægaf Madam Pomfrey » 13. jun 2022, 10:14

Jeg havde en kollega der var inkarneret fan af et superliga hold, og som gerne rejse land og rige rundt for at se deres kampe, og også udenlands.

Og en dag fortalte han om et noget nervepirrende tjek af bus, i Tyskland, da både ham og kammerater netop havde pyrolys på sig, velvidende at det var helt ulovligt. Og jeg var ret undrende over hvorfor, og forklaringen var spændingen i det, at det var med til at gøre det endnu mere sjovt og festligt at anvende på tribunen.
Og han havde generelt en holdning til at reglerne var for stramme og rigide omkring den slags.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Skvatman
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1921

Re: Nogle af jer, der har været eller er fodbold "tosser"?

Indlægaf Skvatman » 13. jun 2022, 10:36

Madam Pomfrey skrev:Jeg havde en kollega der var inkarneret fan af et superliga hold, og som gerne rejse land og rige rundt for at se deres kampe, og også udenlands.

Og en dag fortalte han om et noget nervepirrende tjek af bus, i Tyskland, da både ham og kammerater netop havde pyrolys på sig, velvidende at det var helt ulovligt. Og jeg var ret undrende over hvorfor, og forklaringen var spændingen i det, at det var med til at gøre det endnu mere sjovt og festligt at anvende på tribunen.
Og han havde generelt en holdning til at reglerne var for stramme og rigide omkring den slags.

Sjovt - han have passet perfekt ind i NRA i USA :)
Man kan jo altid diskutere, om reglerne er for stramme og at pyro jo bare er stemningsskabende og for nogle flot. Men vi har jo flere gange set, at folk ikke kan styre det - og det bliver brugt som kasteskyts mod spillere og modstandernes fans. Men uanset så er det jo en regel der er lavet - som ved brud i sidste ende, går ud over klubben. Og hvor mange klubbers fans, har ikke sloganet: "ingen over klubben"? (altså bort set fra, hvis det lige er noget man selv synes)... :D
0
Brugeravatar
PAX II
Indlæg: 898
Tilmeldt: 2. mar 2022, 11:34
Kort karma: 82
Likede indlæg: 2580

Re: Nogle af jer, der har været eller er fodbold "tosser"?

Indlægaf PAX II » 13. jun 2022, 10:51

Hvad som driver det, kunne jeg have et bud på.

Det at være med i en gruppe, kan være med til at reducerer ens selvbevidsthed. Man stopper med at være sig selv og bliver i stedet for en del af gruppen. Dermed overgår ens ansvarlighed til gruppen. Man kommer meget nemt til at adoptere den samme adfærd og hvis gruppen opfører sig voldeligt, vil man på et tidspunkt udvise samme adfærdsmønster. Din afhængighed af gruppen stiger jo mere gruppens kontrol over dig bliver større. Så hvis du identificerer dig med et fodboldhold og fangruppen har en voldelig ideologi, så vil medlemmerne i gruppen være mere tilbøjelige til at blive enige om at opføre sig voldeligt.
2
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Nogle af jer, der har været eller er fodbold "tosser"?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 13. jun 2022, 10:52

Jeg vil ikke selv klassificere mig selv som fodboldtosse (nok nærmere fodboldnørd), men jeg har 6 års erfaring som tilskuer/medarbejder i Engelsk fodbold på tværs af niveauer og har skrevet opgave om hooliganisme også. Så jeg kan måske komme med et bud.

Fodbold er generelt en arbejderklasse sport og ofte er det et fristed, hvor man kan slippe hæmningerne løs, især fordi miljøet ikke er så "up tight" - bare tænk på Schmeichels slagssang på landsholdet. Der er ingen der dømmer, hvis man bruger skældsord eller laver vulgære fagter til modstandernes hold, det er bare en del af det. Som samfund fordømmer vi vold, men på det niveau kan det forsvares på en måde. I hvert fald af mange af de involverede.
Specielt i England er der rigtige mange "rough people", for hvem fodbold betyder en dag med en masse alkohol, fællesskabsfølelse og at let some steam out. Alkoholen gør desværre ikke noget godt for ordentlig opførsel.

Jeg ved ikke om det er anderledes i DK, men i England er en stor del af fansne stadigvæk arbejderklasse, der ikke rigtig kan se noget galt med den måde tingene foregår på. r
1
Brugeravatar
Skvatman
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1921

Re: Nogle af jer, der har været eller er fodbold "tosser"?

Indlægaf Skvatman » 13. jun 2022, 11:09

PAX II skrev:Hvad som driver det, kunne jeg have et bud på.

Det at være med i en gruppe, kan være med til at reducerer ens selvbevidsthed. Man stopper med at være sig selv og bliver i stedet for en del af gruppen. Dermed overgår ens ansvarlighed til gruppen. Man kommer meget nemt til at adoptere den samme adfærd og hvis gruppen opfører sig voldeligt, vil man på et tidspunkt udvise samme adfærdsmønster. Din afhængighed af gruppen stiger jo mere gruppens kontrol over dig bliver større. Så hvis du identificerer dig med et fodboldhold og fangruppen har en voldelig ideologi, så vil medlemmerne i gruppen være mere tilbøjelige til at blive enige om at opføre sig voldeligt.

Det er jeg meget enig i, man hyler som de ulve man er iblandt.
Det som overrasker mig er, når man så kommer hjem i sofaen - det bliver onsdag. Lille mor kommer med kaffen og Barnaby er på flimmerkassen... Så sidder man på diverse fora og forsvarer handlingerne, efter man har læst de artikler som aviserne skriver om hændelserne og konsekvenserne og så STADIG kan se "fornuften" i det som foregår. Jeg undres...

Men det er måske bare mig der er ikke har kapacitet til at forstå det.
0
Brugeravatar
Skvatman
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1921

Re: Nogle af jer, der har været eller er fodbold "tosser"?

Indlægaf Skvatman » 13. jun 2022, 11:13

TakeAChanceOnMe skrev:Jeg vil ikke selv klassificere mig selv som fodboldtosse (nok nærmere fodboldnørd), men jeg har 6 års erfaring som tilskuer/medarbejder i Engelsk fodbold på tværs af niveauer og har skrevet opgave om hooliganisme også. Så jeg kan måske komme med et bud.

Fodbold er generelt en arbejderklasse sport og ofte er det et fristed, hvor man kan slippe hæmningerne løs, især fordi miljøet ikke er så "up tight" - bare tænk på Schmeichels slagssang på landsholdet. Der er ingen der dømmer, hvis man bruger skældsord eller laver vulgære fagter til modstandernes hold, det er bare en del af det. Som samfund fordømmer vi vold, men på det niveau kan det forsvares på en måde. I hvert fald af mange af de involverede.
Specielt i England er der rigtige mange "rough people", for hvem fodbold betyder en dag med en masse alkohol, fællesskabsfølelse og at let some steam out. Alkoholen gør desværre ikke noget godt for ordentlig opførsel.

Jeg ved ikke om det er anderledes i DK, men i England er en stor del af fansne stadigvæk arbejderklasse, der ikke rigtig kan se noget galt med den måde tingene foregår på. r

Køber måske ikke helt præmissen med at det er en arbejderklasse sportsgren. True, det har det været og især i Eng-e-land. Men udfra dine argumenter, kan det evt. være en af de mange årsager til og en forklaring på, at hovedparten tænker, at det er de få der ødelægger det for de mange.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8895
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Nogle af jer, der har været eller er fodbold "tosser"?

Indlægaf Madam Pomfrey » 13. jun 2022, 11:26

Skvatman skrev:
PAX II skrev:Hvad som driver det, kunne jeg have et bud på.

Det at være med i en gruppe, kan være med til at reducerer ens selvbevidsthed. Man stopper med at være sig selv og bliver i stedet for en del af gruppen. Dermed overgår ens ansvarlighed til gruppen. Man kommer meget nemt til at adoptere den samme adfærd og hvis gruppen opfører sig voldeligt, vil man på et tidspunkt udvise samme adfærdsmønster. Din afhængighed af gruppen stiger jo mere gruppens kontrol over dig bliver større. Så hvis du identificerer dig med et fodboldhold og fangruppen har en voldelig ideologi, så vil medlemmerne i gruppen være mere tilbøjelige til at blive enige om at opføre sig voldeligt.

Det er jeg meget enig i, man hyler som de ulve man er iblandt.
Det som overrasker mig er, når man så kommer hjem i sofaen - det bliver onsdag. Lille mor kommer med kaffen og Barnaby er på flimmerkassen... Så sidder man på diverse fora og forsvarer handlingerne, efter man har læst de artikler som aviserne skriver om hændelserne og konsekvenserne og så STADIG kan se "fornuften" i det som foregår. Jeg undres...

Men det er måske bare mig der er ikke har kapacitet til at forstå det.


Jeg forstår det heller ikke, - men tænker ikke at det er fordi vi ikke har kapacitet til at forstå det, - jeg tænker mere at vi har for meget kapacitet :D :fløjt:

Altså jeg kan sagtens forstå at sammenholdet om noget, at være sammen om noget større, at dele en begejstring og en passion sammen med en hel masse andre, er super fedt, kan være enormt festligt etc. Og jeg kan også godt forstå at man synes det er fedt med kæmpe bannere, lys, glitter og glimmer på tribunerne, festen i det.

Men jeg tror aldrig jeg kommer til at forstå at f.x. den destruktive part af det.
Og dér, der har jeg selv være gift med fodbold-tossen, og det har dælme været forbundet med mange ubehagelige situationer i vores hjem, fordi han kunne blive så vred og rasende, banke i bordet, råbe og skrige, trampe vredt igennem huset, kaste med ting (der er røget flere tallerkner og lysestager på den konto :tie: ) Og det var dybt ubehageligt at være i nærheden af ham når han så fodbold.
Han kunne aldrig finde på at udeleve den adfærd ude på stadion, jo vred og sur over missede chanser, dårligt spil osv. Men slet ikke i samme skala som hjemme. Og han kom aldrig i klammeri med andre tilskuere. Han var enkelte gange på Brøndby stadion for at se sit hold spille, og der kunne han da nok få fingeren ud og komme væk inden brøndbys egne tilhængere kom ud.

Derfor passer han nok ikke overordnet ind i det emne du smider på bordet.
Og alligevel, - han valgte bare egen hjemmebane, fremfor det offentlige rum, til en egentlig meget sammenlignelig (og ubehagelig) adfærd.
Jeg forsøgte at sætte rammer for hvordan han kunne se bold, uden det påvirkede os andre, og trods et stort hjem, med ekstra stue, så ville han helst sidde midt i hjemmets centrum og te sig som en idiot, så kunne vi andre flygte fra ham.

efter vi blev skilt havde jeg det virkelig stramt med lyden af fodbold på tv, det gav mig et fysisk ubehag, hjertebanken.
Og jeg var ærligt talt lidt forbeholden da min kæreste nævnte at han var fck og liverpool fan, - tænkte shit, men sammenlignet med eksmand, så han han nærmest blød hat på, når han endelig ser bold.
Jojo, han jublede og ærgede sig, også højlydt, da vi så EM kampe sidste år, men det påvirker ikke hans humør, hans adfærd, han SKAL ikke se kampene osv.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
TakeAChanceOnMe
Indlæg: 5890
Tilmeldt: 6. aug 2017, 20:04
Kort karma: 831
Geografisk sted: United Kingdom
Likede indlæg: 14701

Re: Nogle af jer, der har været eller er fodbold "tosser"?

Indlægaf TakeAChanceOnMe » 13. jun 2022, 11:35

Skvatman skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Jeg vil ikke selv klassificere mig selv som fodboldtosse (nok nærmere fodboldnørd), men jeg har 6 års erfaring som tilskuer/medarbejder i Engelsk fodbold på tværs af niveauer og har skrevet opgave om hooliganisme også. Så jeg kan måske komme med et bud.

Fodbold er generelt en arbejderklasse sport og ofte er det et fristed, hvor man kan slippe hæmningerne løs, især fordi miljøet ikke er så "up tight" - bare tænk på Schmeichels slagssang på landsholdet. Der er ingen der dømmer, hvis man bruger skældsord eller laver vulgære fagter til modstandernes hold, det er bare en del af det. Som samfund fordømmer vi vold, men på det niveau kan det forsvares på en måde. I hvert fald af mange af de involverede.
Specielt i England er der rigtige mange "rough people", for hvem fodbold betyder en dag med en masse alkohol, fællesskabsfølelse og at let some steam out. Alkoholen gør desværre ikke noget godt for ordentlig opførsel.

Jeg ved ikke om det er anderledes i DK, men i England er en stor del af fansne stadigvæk arbejderklasse, der ikke rigtig kan se noget galt med den måde tingene foregår på. r

Køber måske ikke helt præmissen med at det er en arbejderklasse sportsgren. True, det har det været og især i Eng-e-land. Men udfra dine argumenter, kan det evt. være en af de mange årsager til og en forklaring på, at hovedparten tænker, at det er de få der ødelægger det for de mange.


Fodbold har altid været en arbejdsklassesport og er det stadigvæk i England. Herovre, hvor der er (og har været) rigtig mange problemer med hooliganisme, der er attituden ofte at det at tage til fodboldkamp kun er en del af en dag der består af pre-match pints på pubben, et par på stadion og så finder man da også et sted at drikke igen bagefter. Fodbold er fristedet, hvor man kan være lige dét mere upassende end man ellers kan på arbejde eller ude i samfundet og det er der nogen der bruger til at skabe problemer.

Og englænderne i særdeleshed, holder fast i at det er de få der ødelægger det for det mange, for så kan de nemlig samtidig holde fast i deres mantra om at alle andre har en grudge imod dem og deres fodboldsfans, i stedet for at indrømme at der er et kæmpe kulturelt problen.
0
Brugeravatar
Skvatman
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1921

Re: Nogle af jer, der har været eller er fodbold "tosser"?

Indlægaf Skvatman » 13. jun 2022, 11:49

TakeAChanceOnMe skrev:
Skvatman skrev:
TakeAChanceOnMe skrev:Jeg vil ikke selv klassificere mig selv som fodboldtosse (nok nærmere fodboldnørd), men jeg har 6 års erfaring som tilskuer/medarbejder i Engelsk fodbold på tværs af niveauer og har skrevet opgave om hooliganisme også. Så jeg kan måske komme med et bud.

Fodbold er generelt en arbejderklasse sport og ofte er det et fristed, hvor man kan slippe hæmningerne løs, især fordi miljøet ikke er så "up tight" - bare tænk på Schmeichels slagssang på landsholdet. Der er ingen der dømmer, hvis man bruger skældsord eller laver vulgære fagter til modstandernes hold, det er bare en del af det. Som samfund fordømmer vi vold, men på det niveau kan det forsvares på en måde. I hvert fald af mange af de involverede.
Specielt i England er der rigtige mange "rough people", for hvem fodbold betyder en dag med en masse alkohol, fællesskabsfølelse og at let some steam out. Alkoholen gør desværre ikke noget godt for ordentlig opførsel.

Jeg ved ikke om det er anderledes i DK, men i England er en stor del af fansne stadigvæk arbejderklasse, der ikke rigtig kan se noget galt med den måde tingene foregår på. r

Køber måske ikke helt præmissen med at det er en arbejderklasse sportsgren. True, det har det været og især i Eng-e-land. Men udfra dine argumenter, kan det evt. være en af de mange årsager til og en forklaring på, at hovedparten tænker, at det er de få der ødelægger det for de mange.


Fodbold har altid været en arbejdsklassesport og er det stadigvæk i England. Herovre, hvor der er (og har været) rigtig mange problemer med hooliganisme, der er attituden ofte at det at tage til fodboldkamp kun er en del af en dag der består af pre-match pints på pubben, et par på stadion og så finder man da også et sted at drikke igen bagefter. Fodbold er fristedet, hvor man kan være lige dét mere upassende end man ellers kan på arbejde eller ude i samfundet og det er der nogen der bruger til at skabe problemer.

Og englænderne i særdeleshed, holder fast i at det er de få der ødelægger det for det mange, for så kan de nemlig samtidig holde fast i deres mantra om at alle andre har en grudge imod dem og deres fodboldsfans, i stedet for at indrømme at der er et kæmpe kulturelt problen.

I DK, ser jeg det ikke som en arbejdersport overhovedet. Her er det en allemandssport - og det er nok svært sammenligneligt med hvad der foregår i England.
Stadig... At der ikke reflekteres i dagene efter er jo skræmmende. Det er jo ikke noget "arbejderklassen" er ude i stand til og kun forbeholdt de uddannede. Om det er en England eller anden steds.
0
Brugeravatar
PAX II
Indlæg: 898
Tilmeldt: 2. mar 2022, 11:34
Kort karma: 82
Likede indlæg: 2580

Re: Nogle af jer, der har været eller er fodbold "tosser"?

Indlægaf PAX II » 13. jun 2022, 12:20

Skvatman skrev:
PAX II skrev:Hvad som driver det, kunne jeg have et bud på.

Det at være med i en gruppe, kan være med til at reducerer ens selvbevidsthed. Man stopper med at være sig selv og bliver i stedet for en del af gruppen. Dermed overgår ens ansvarlighed til gruppen. Man kommer meget nemt til at adoptere den samme adfærd og hvis gruppen opfører sig voldeligt, vil man på et tidspunkt udvise samme adfærdsmønster. Din afhængighed af gruppen stiger jo mere gruppens kontrol over dig bliver større. Så hvis du identificerer dig med et fodboldhold og fangruppen har en voldelig ideologi, så vil medlemmerne i gruppen være mere tilbøjelige til at blive enige om at opføre sig voldeligt.

Det er jeg meget enig i, man hyler som de ulve man er iblandt.
Det som overrasker mig er, når man så kommer hjem i sofaen - det bliver onsdag. Lille mor kommer med kaffen og Barnaby er på flimmerkassen... Så sidder man på diverse fora og forsvarer handlingerne, efter man har læst de artikler som aviserne skriver om hændelserne og konsekvenserne og så STADIG kan se "fornuften" i det som foregår. Jeg undres...

Men det er måske bare mig der er ikke har kapacitet til at forstå det.
Man forsvarer handlingen, fordi andre mennesker har truffet samme beslutning. Man ser ikke længere sig selv som individer med egen bevidsthed. Din individuelle identitet transformeres til en kollektiv identitet. Det er ikke længere dit eget ansvar, for det tilhører nu alle medlemmer i gruppen. Derfor bliver handlingen ikke personlig alvorlig, for andre personer var også indblandet og derfor var det ikke en selv som skabte konsekvenserne.

Jeg kan godt forstå at det er svært at sætte sig ind i. Kollektiv identitet kan være sindssygt farligt.
0
Brugeravatar
Skvatman
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1921

Re: Nogle af jer, der har været eller er fodbold "tosser"?

Indlægaf Skvatman » 13. jun 2022, 12:35

PAX II skrev:
Skvatman skrev:
PAX II skrev:Hvad som driver det, kunne jeg have et bud på.

Det at være med i en gruppe, kan være med til at reducerer ens selvbevidsthed. Man stopper med at være sig selv og bliver i stedet for en del af gruppen. Dermed overgår ens ansvarlighed til gruppen. Man kommer meget nemt til at adoptere den samme adfærd og hvis gruppen opfører sig voldeligt, vil man på et tidspunkt udvise samme adfærdsmønster. Din afhængighed af gruppen stiger jo mere gruppens kontrol over dig bliver større. Så hvis du identificerer dig med et fodboldhold og fangruppen har en voldelig ideologi, så vil medlemmerne i gruppen være mere tilbøjelige til at blive enige om at opføre sig voldeligt.

Det er jeg meget enig i, man hyler som de ulve man er iblandt.
Det som overrasker mig er, når man så kommer hjem i sofaen - det bliver onsdag. Lille mor kommer med kaffen og Barnaby er på flimmerkassen... Så sidder man på diverse fora og forsvarer handlingerne, efter man har læst de artikler som aviserne skriver om hændelserne og konsekvenserne og så STADIG kan se "fornuften" i det som foregår. Jeg undres...

Men det er måske bare mig der er ikke har kapacitet til at forstå det.
Man forsvarer handlingen, fordi andre mennesker har truffet samme beslutning. Man ser ikke længere sig selv som individer med egen bevidsthed. Din individuelle identitet transformeres til en kollektiv identitet. Det er ikke længere dit eget ansvar, for det tilhører nu alle medlemmer i gruppen. Derfor bliver handlingen ikke personlig alvorlig, for andre personer var også indblandet og derfor var det ikke en selv som skabte konsekvenserne.

Jeg kan godt forstå at det er svært at sætte sig ind i. Kollektiv identitet kan være sindssygt farligt.

Jo jo, den forstod jeg før og var også enig i fra dag 1. Men det er manglen på efterrationalisering og refleksion, som udelades af din forklaring og min forståelse af kulturen/tosserne. Det du er inde på der, er vel mere i selve situationen.

ALLE mennesker har den evne at reflektere. Om ikke andet, kender alle følelsen af de moralske tømmermænd efter en utilsigtet alt for våd aften. Og det kan jo sække bredt, så som opførsel, noget man har sagt, for meget "forbudt" flirt etc. Den MÅ opstå!
Men de følelser og den samvittighed MÅ da ramme i dagene efter, når man nu høre snak om "episoderne på stadion", når man står omkring kaffemaskinen eller bare i daglig omgang med andre udenforstående mennesker.
0
Brugeravatar
PAX II
Indlæg: 898
Tilmeldt: 2. mar 2022, 11:34
Kort karma: 82
Likede indlæg: 2580

Re: Nogle af jer, der har været eller er fodbold "tosser"?

Indlægaf PAX II » 13. jun 2022, 13:12

Skvatman skrev:
PAX II skrev:
Skvatman skrev:
PAX II skrev:Hvad som driver det, kunne jeg have et bud på.

Det at være med i en gruppe, kan være med til at reducerer ens selvbevidsthed. Man stopper med at være sig selv og bliver i stedet for en del af gruppen. Dermed overgår ens ansvarlighed til gruppen. Man kommer meget nemt til at adoptere den samme adfærd og hvis gruppen opfører sig voldeligt, vil man på et tidspunkt udvise samme adfærdsmønster. Din afhængighed af gruppen stiger jo mere gruppens kontrol over dig bliver større. Så hvis du identificerer dig med et fodboldhold og fangruppen har en voldelig ideologi, så vil medlemmerne i gruppen være mere tilbøjelige til at blive enige om at opføre sig voldeligt.

Det er jeg meget enig i, man hyler som de ulve man er iblandt.
Det som overrasker mig er, når man så kommer hjem i sofaen - det bliver onsdag. Lille mor kommer med kaffen og Barnaby er på flimmerkassen... Så sidder man på diverse fora og forsvarer handlingerne, efter man har læst de artikler som aviserne skriver om hændelserne og konsekvenserne og så STADIG kan se "fornuften" i det som foregår. Jeg undres...

Men det er måske bare mig der er ikke har kapacitet til at forstå det.
Man forsvarer handlingen, fordi andre mennesker har truffet samme beslutning. Man ser ikke længere sig selv som individer med egen bevidsthed. Din individuelle identitet transformeres til en kollektiv identitet. Det er ikke længere dit eget ansvar, for det tilhører nu alle medlemmer i gruppen. Derfor bliver handlingen ikke personlig alvorlig, for andre personer var også indblandet og derfor var det ikke en selv som skabte konsekvenserne.

Jeg kan godt forstå at det er svært at sætte sig ind i. Kollektiv identitet kan være sindssygt farligt.

Jo jo, den forstod jeg før og var også enig i fra dag 1. Men det er manglen på efterrationalisering og refleksion, som udelades af din forklaring og min forståelse af kulturen/tosserne. Det du er inde på der, er vel mere i selve situationen.

ALLE mennesker har den evne at reflektere. Om ikke andet, kender alle følelsen af de moralske tømmermænd efter en utilsigtet alt for våd aften. Og det kan jo sække bredt, så som opførsel, noget man har sagt, for meget "forbudt" flirt etc. Den MÅ opstå!
Men de følelser og den samvittighed MÅ da ramme i dagene efter, når man nu høre snak om "episoderne på stadion", når man står omkring kaffemaskinen eller bare i daglig omgang med andre udenforstående mennesker.
Mangel på skyldfølelse, efterrationalisering eller bortforklaring af den skade og de lidelser ens opførsel har forvoldt andre er ofte en forsvarsmekanisme. Jeg tror det er svært at finde en fælles forklaring.
0
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Nogle af jer, der har været eller er fodbold "tosser"?

Indlægaf Pølsemix » 13. jun 2022, 17:02

Jeg tænker lidt på om det er et eller andet forøget behov for løssluppenhed efter et par år med corona for der da altid været uheldige elementer blandt fodboldfans og debat om pyroteknik osv.
Men det her med at det er på mode at alle tilskuere skal ned på banen og kaste med fadøl og sågar fyldte dåseøl er da helt på månen. Det er pinligt for den danske fodboldkultur at DBU må aflyse arrangementet i Fælledparken pga. et stort antal tosser.
0
Brugeravatar
Skvatman
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:14
Kort karma: 85
Likede indlæg: 1921

Re: Nogle af jer, der har været eller er fodbold "tosser"?

Indlægaf Skvatman » 14. jun 2022, 14:25

Pølsemix skrev:Jeg tænker lidt på om det er et eller andet forøget behov for løssluppenhed efter et par år med corona for der da altid været uheldige elementer blandt fodboldfans og debat om pyroteknik osv.
Men det her med at det er på mode at alle tilskuere skal ned på banen og kaste med fadøl og sågar fyldte dåseøl er da helt på månen. Det er pinligt for den danske fodboldkultur at DBU må aflyse arrangementet i Fælledparken pga. et stort antal tosser.

Ja, det er helt godnat. Det kan godt være der er noget corona damp der skal ud - men så håber jeg da bare den damp snart er fesen af!

(lidt off-topic) Og apropos kaste med fyldte dåser, så sker det ikke kun til fodbodl arrangementer. Vi har en veninde der fortalte om en stor virksomhedsfest hun var til, hvor tusinde deltog. Der kastede ungdommen også med fyldte dåser. Og var tæt på at lukke mindst én koncert ned. hvad i al verden foregår der!?
0

Tilbage til "Sport"