Anbefal en bog, der handler om historie

Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Anbefal en bog, der handler om historie

Indlægaf Muspel » 13. okt 2017, 09:51

Jeg underviser en ordblind elev, der endelig i en alder af 23 har set lyset i lydbøger. Og vi har kastet os over Nota.

Men da han ingen læseeefaring har, aner han ikke noget om, hvad han gerne vil læse. Det eneste han kan sige er; bare ikke Harry Potter.

Han er blevet vild med at læse artikler om terror, krig, historie og politik. Så jeg tænker noget i den retning?

Gerne en medrivende relativt lettilgængelig bog (hans læseforståelse er lav da han slet ikke er trænet i at læse)

Nogle forslag?
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Anbefal en bog, der handler om historie

Indlægaf dgd2007 » 13. okt 2017, 10:20

Muspel skrev:Jeg underviser en ordblind elev, der endelig i en alder af 23 har set lyset i lydbøger. Og vi har kastet os over Nota.

Men da han ingen læseeefaring har, aner han ikke noget om, hvad han gerne vil læse. Det eneste han kan sige er; bare ikke Harry Potter.

Han er blevet vild med at læse artikler om terror, krig, historie og politik. Så jeg tænker noget i den retning?

Gerne en medrivende relativt lettilgængelig bog (hans læseforståelse er lav da han slet ikke er trænet i at læse)

Nogle forslag?

Jeg ved ikke, om de findes som lydbøger, men Buk-Swientys bøger om tyskerkrigene i 1800-taller er ret medrivende. Den ene hedder Slagtehus Dybbøl, jeg kan ikke huske, hvad den anden hedder. Men det kunne godt tænkes at være noget. De dykker ned i en masse situationer "på jorden" ud over at beskrive det rent politiske og historisk.
2
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5380
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 698
Likede indlæg: 10395

Re: Anbefal en bog, der handler om historie

Indlægaf lillebjoern » 13. okt 2017, 12:03

Ser du månen, Daniel? Jeg synes den er sådan relativt letlæselig, da der ikke skal tegnes samme billeder som ved fiktionen, og man derfor undgår snørklede beskrivelser af alle mulige landskaber og abstrakte tanker. Jeg ved ikke om den er lidt for barsk, men jeg synes sproget og genren egner sig fint til det, du beskriver.

Nærmest alle Khaled Hosseinis bøger, men der ved jeg ikke, om sproget bliver for tungt? Jeg husker det ikke som særligt tungt eller avanceret, men det er jo svært at bedømme.

Den uendelige historie af Michael Ende kunne også være et fint bud, den egner sig jo især til unge. Politik og terror er jo ikke en så stor del af den, men den er medrivende.
2
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Anbefal en bog, der handler om historie

Indlægaf Muspel » 13. okt 2017, 14:09

Tak for gode forslag. Det behøver i øvrigt ikke at være fiktion.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Anbefal en bog, der handler om historie

Indlægaf Slettet bruger » 13. okt 2017, 20:45

Røde Orm? Sjov roman sat i vikingetiden.
Intet nyt fra vestfronten, klassisk "begynderroman" om 1. V krig
1
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Anbefal en bog, der handler om historie

Indlægaf paint » 13. okt 2017, 23:25

Ken Follets 'Giganternes Fald', er ret letlæst - selvom det er en ordentlig moppedreng at gå i gang med. Men den omhandler i dén grad historie, krig etc. Den er også ret medrivende.

Det er fiktion, men det lægger sig meget tæt op ad og yderst korrekt (helt ned i detaljen) til de faktiske historiske begivenheder. ( årene op til og under anden Verdenskrig)
2
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Anbefal en bog, der handler om historie

Indlægaf JoyNips » 15. okt 2017, 11:16

Ildefonso Falcones kunne være et bud. Eller Carlos Ruiz Zafón.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Anbefal en bog, der handler om historie

Indlægaf Wizzze » 15. okt 2017, 13:47

Der er også Alistair MacLean bøgerne, de er let læste, der er ofte en historisk setting og så er der et krimi/spion drama også, så det er rigtige tjubang romaner.
0
Do as I say! :whip:

Tilbage til "Bøger"