Bullet journal

Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12655
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12374

Bullet journal

Indlægaf Guilded_Lily » 17. sep 2017, 08:38

Mit manglende gen for organisering og overblik og mit behov og min fetich for at skrive lister har overbevist mig om at kaste mig ud i en bullet journal.

Men hvilken hardback bog med kraftigt papir skal man købe? Jeg har fundet en på Vikings hjemmeside, som er lavet til formålet, men er der nogen, der har erfaringer, de vil dele?

www.viking1914.com/page/produkter/konto ... et-journal

Tips og tricks til at skrive den modtages også gerne :)
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Bullet journal

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. sep 2017, 09:01

Jeg vil til enhver tid anbefale den bog, du har fundet.
Papiret er godt, og bogen er lidt bredere end Moleskine og har sidetal og indeks.

Jeg har selv forsøgt mig med en bullet journal og kunne godt lide opbygningen, som bliver vist i denne video. Især uge-opbygningen.
https://youtu.be/JQL0jCCVNjI?t=1m42s
Senest rettet af DetSorteCirkus 17. sep 2017, 09:10, rettet i alt 1 gang.
2
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Bullet journal

Indlægaf Kalimsofie » 17. sep 2017, 09:02

Uh, jeg har også planlagt at skulle i gang med at lave en, når mit speciale er blevet afleveret i næste uge. Jeg elsker at lave lister og systematisere og farvekoordinere og og og.... Det er et perfekt koncept til mig, tror jeg :-D
Så jeg følger lige med her.
0
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Bullet journal

Indlægaf Kalimsofie » 17. sep 2017, 09:03

DetSorteCirkus skrev:Jeg vil til enhver tid anbefale den bog, du har fundet.
Papiret er godt, og bogen er linieret og lidt bredere end Moleskine, og så har den sidetal.

Jeg har selv forsøgt mig med en bullet journal og kunne godt lide opbygningen, som bliver vist i denne video. Især uge-opbygningen.
https://youtu.be/JQL0jCCVNjI?t=1m42s


Men der er kun linjer i den, ikke? Ikke felter og den slags opdeling? Det vil jeg nemlig gerne lave selv :)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Bullet journal

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. sep 2017, 09:09

Kalimsofie skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg vil til enhver tid anbefale den bog, du har fundet.
Papiret er godt, og bogen er linieret og lidt bredere end Moleskine, og så har den sidetal.

Jeg har selv forsøgt mig med en bullet journal og kunne godt lide opbygningen, som bliver vist i denne video. Især uge-opbygningen.
https://youtu.be/JQL0jCCVNjI?t=1m42s


Men der er kun linjer i den, ikke? Ikke felter og den slags opdeling? Det vil jeg nemlig gerne lave selv :)


Der er endnu mindre end det :D

Billede

Æh, nu ser jeg, hvordan forvirringen er opstået. Jeg skrev, at den er linieret :forvirret: Aner ikke hvorfor. Jeg mente nok indekseret (sidetal).
1
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 125
Likede indlæg: 4979

Re: Bullet journal

Indlægaf Anne Droid » 17. sep 2017, 09:17

Jeg har blandet bullet journal og travelers notebook. Der er, for mig, fordele ved begge.
Min moleskine-kalender er min bullet journal og så har jeg et par hæfter ved siden af.

I kalenderen har jeg de kortsigtede ting som søvn, skridttælling, tv-serier, kalender (surprice) og andre ting jeg ikke behøver tage med i en ny bog.

I hæfterne står de mere langsigtede ting som mit håndarbejde (pindetælling, masker)

Nogle laver nærmest malebøger, men jeg er mere til at bruge den skriveting der ligger nærmest. Det ændrer sig muligvis med tiden.

Min næste bog skal sikkert være Nuuna https://www.nuuna.com/all-notebooks Jeg er især lun på Voyager, men den er ikke med hardcover. Jeg har ingen erfaring med Leuchtturm, men er ret begejstret for Moleskine.

Jeg har ikke arbejde med i min, kun noteret møder efter undervisningstiden. I stedet bruger jeg en alm kedelig spiralkalender på jobbet. Det fungerer bedre for mig. I min fritid gider jeg ikke tænke over de lektier jeg giver for, beskeder jeg skal huske at give osv.
0
Klimatosse
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Bullet journal

Indlægaf Kalimsofie » 17. sep 2017, 09:21

DetSorteCirkus skrev:
Kalimsofie skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg vil til enhver tid anbefale den bog, du har fundet.
Papiret er godt, og bogen er linieret og lidt bredere end Moleskine, og så har den sidetal.

Jeg har selv forsøgt mig med en bullet journal og kunne godt lide opbygningen, som bliver vist i denne video. Især uge-opbygningen.
https://youtu.be/JQL0jCCVNjI?t=1m42s


Men der er kun linjer i den, ikke? Ikke felter og den slags opdeling? Det vil jeg nemlig gerne lave selv :)


Der er endnu mindre end det :D

Billede

Æh, nu ser jeg, hvordan forvirringen er opstået. Jeg skrev, at den er linieret :forvirret: Aner ikke hvorfor. Jeg mente nok indekseret (sidetal).


Perfekt, det giver jo bedre mening så :D
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Bullet journal

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. sep 2017, 09:29

Anne Droid skrev:Jeg har blandet bullet journal og travelers notebook. Der er, for mig, fordele ved begge.
Min moleskine-kalender er min bullet journal og så har jeg et par hæfter ved siden af.

I kalenderen har jeg de kortsigtede ting som søvn, skridttælling, tv-serier, kalender (surprice) og andre ting jeg ikke behøver tage med i en ny bog.

I hæfterne står de mere langsigtede ting som mit håndarbejde (pindetælling, masker)

Nogle laver nærmest malebøger, men jeg er mere til at bruge den skriveting der ligger nærmest. Det ændrer sig muligvis med tiden.

Min næste bog skal sikkert være Nuuna https://www.nuuna.com/all-notebooks Jeg er især lun på Voyager, men den er ikke med hardcover. Jeg har ingen erfaring med Leuchtturm, men er ret begejstret for Moleskine.

Jeg har ikke arbejde med i min, kun noteret møder efter undervisningstiden. I stedet bruger jeg en alm kedelig spiralkalender på jobbet. Det fungerer bedre for mig. I min fritid gider jeg ikke tænke over de lektier jeg giver for, beskeder jeg skal huske at give osv.


Sådan er mit system også mere eller mindre.

Jeg har en almindelig praktisk kalender fra fagforeningen, hvor jeg skriver alle aftaler plus diverse arbejdsrelaterede ting, jeg skal huske.
Hver søndag planlægger jeg så den konkrete kommende uge i min Molang-kalender, som er en slags fortrykt bullet journal, og skriver også min madplan ind her. På den måde skal jeg kun skrive aftaler ét sted, når jeg indgår dem, og slipper for detaljerede job-to dos i min ugeplan. Jeg synes, det kan være lidt svært at langtidsplanlægge i en bullet journal og fandt derfor på denne løsning.

Billede
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19609
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46091

Re: Bullet journal

Indlægaf LadyFox » 17. sep 2017, 09:39

Jeg bruger Leuchtturm1917, dog ikke bullet journal versionen, men bare den almindelige med prikker, men der er vist ikke kæmpe forskel. Jeg synes ikke papiret er sådan helt fantastisk men det er det vist ikke i nogen af dem. Men jeg synes ikke det er så slemt at det er et problem, så jeg tror også min næste bliver en Leuchtturm1917.
Du gør klogt i at bruge vandbaserede penne osv. I den. Dem med f.eks. alkohol bløder igennem.

At begynde at bruge bullet journal er muligvis det bedste jeg har gjort for mig selv i år :)
0
...
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Bullet journal

Indlægaf Sophies-mor » 17. sep 2017, 09:51

Jeg ville gerne begynde, men indrømmer blankt, at jeg ikke ville få skrevet i den, hvis jeg skal selv skal skabe uge bokse, årsfelter, planlister mm.
Ville ønske at man kunne købe en "begynder" præfabrikeret bullet journal og så senere selv tegne osv.
4
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Bullet journal

Indlægaf DetSorteCirkus » 17. sep 2017, 10:02

Sophies-mor skrev:Jeg ville gerne begynde, men indrømmer blankt, at jeg ikke ville få skrevet i den, hvis jeg skal selv skal skabe uge bokse, årsfelter, planlister mm.
Ville ønske at man kunne købe en "begynder" præfabrikeret bullet journal og så senere selv tegne osv.


Jeg har det på samme måde, og det er derfor, jeg har købt min Molang Diary med måneds- og ugeskemaer samt to do lister og vist også et skema af en art. Det kunne være interessant med en bog med endnu flere features. Det vil jeg google efter ved lejlighed.

Samtidig vil jeg dog arbejde henimod at genoptage min egentlige bullet journal, da det er sundt for mig selv at skulle være visuelt kreativ. Jeg er ekstremt perfektionistisk, når det gælder mine egne ting, og det kunne være fint at opøve en mere eksperimenterende tilgang på det område.
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Bullet journal

Indlægaf Daine » 17. sep 2017, 10:11

Sophies-mor skrev:Jeg ville gerne begynde, men indrømmer blankt, at jeg ikke ville få skrevet i den, hvis jeg skal selv skal skabe uge bokse, årsfelter, planlister mm.
Ville ønske at man kunne købe en "begynder" præfabrikeret bullet journal og så senere selv tegne osv.

Jeg har det som dig, jeg 'gider' ikke selv. Vi sælger både Moleskine og Leuchtturm på mit arbejde og jeg elsker notesbøger ... jeg er bare ikke kreativt anlagt, og jeg ved den kommer til at ligge i skuffen.
Men Mayland kommer med en kalender til næste år, som jeg synes er smart og den skal jeg have købt. Den hedder "Få det gjort" og har meget af det jeg selv eftersøger i en kalender fortrykt. Måske det kunne være en ide?
Jeg har smidt et link ind, du skal lidt ned på siden for at finde kalenderen :)

http://mayland.dk/vart-sortiment/kalend ... e-18227300
4
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12655
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12374

Re: Bullet journal

Indlægaf Guilded_Lily » 17. sep 2017, 11:25

DetSorteCirkus skrev:Jeg vil til enhver tid anbefale den bog, du har fundet.
Papiret er godt, og bogen er lidt bredere end Moleskine og har sidetal og indeks.

Jeg har selv forsøgt mig med en bullet journal og kunne godt lide opbygningen, som bliver vist i denne video. Især uge-opbygningen.
https://youtu.be/JQL0jCCVNjI?t=1m42s


Jeg tror også, jeg ender med at prøve den. Som begynder vil jeg uden tvivl lave en masser bleeps og bøffer, og så er den ikke så dyr, den vælter budgettet.

Tak for linket. Jeg følger også en del på IG, og der er jo tusind måder at køre bogen på.
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12655
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12374

Re: Bullet journal

Indlægaf Guilded_Lily » 17. sep 2017, 11:31

Anne Droid skrev:Jeg har blandet bullet journal og travelers notebook. Der er, for mig, fordele ved begge.
Min moleskine-kalender er min bullet journal og så har jeg et par hæfter ved siden af.

I kalenderen har jeg de kortsigtede ting som søvn, skridttælling, tv-serier, kalender (surprice) og andre ting jeg ikke behøver tage med i en ny bog.

I hæfterne står de mere langsigtede ting som mit håndarbejde (pindetælling, masker)

Nogle laver nærmest malebøger, men jeg er mere til at bruge den skriveting der ligger nærmest. Det ændrer sig muligvis med tiden.

Min næste bog skal sikkert være Nuuna https://www.nuuna.com/all-notebooks Jeg er især lun på Voyager, men den er ikke med hardcover. Jeg har ingen erfaring med Leuchtturm, men er ret begejstret for Moleskine.

Jeg har ikke arbejde med i min, kun noteret møder efter undervisningstiden. I stedet bruger jeg en alm kedelig spiralkalender på jobbet. Det fungerer bedre for mig. I min fritid gider jeg ikke tænke over de lektier jeg giver for, beskeder jeg skal huske at give osv.


Uh, den er også pæn! Det kunne være en mulighed, når jeg har afprøvet og fundet ud af, om det er noget for mig :)

Min vil også være adskilt fra arbejdet. Jeg har Maylands lærerkalender til job. Jeg har mere brug for at liste min hverdag efter arbejde op, da alt sejler og har gjort det alt for længe. Jeg har virkelig brug for noget struktur - jeg bruger alt for meget krudt på mit arbejde, hvilket går ud over resten af min tilværelse. Det skal være slut nu!
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12655
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12374

Re: Bullet journal

Indlægaf Guilded_Lily » 17. sep 2017, 11:39

LadyFox skrev:Jeg bruger Leuchtturm1917, dog ikke bullet journal versionen, men bare den almindelige med prikker, men der er vist ikke kæmpe forskel. Jeg synes ikke papiret er sådan helt fantastisk men det er det vist ikke i nogen af dem. Men jeg synes ikke det er så slemt at det er et problem, så jeg tror også min næste bliver en Leuchtturm1917.
Du gør klogt i at bruge vandbaserede penne osv. I den. Dem med f.eks. alkohol bløder igennem.

At begynde at bruge bullet journal er muligvis det bedste jeg har gjort for mig selv i år :)


Uh... Jeg elskerelskerelsker kuglepenne/rollerpenne, men jeg aner ikke, om de er vand-/spritbaserede. Daine - måske kan du hjælpe? Jeg er ret glad for Frixions clickerpenne og Energel rollerballs. Ved du, hvad de indeholder?
0

Tilbage til "Bøger"