Anbefal en bog/serie til min teenager

Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23203

Anbefal en bog/serie til min teenager

Indlægaf Mani » 9. sep 2017, 11:01

Jeg har en 13-årig knægt, som sluger sine bøger med lynets hast, når han finder noget der fanger ham. Og går fuldstændig i stå, når de ikke gør. Sådan set forståeligt nok. Desværre er vores lokale boghandler ikke god til at guide os (vi har efterhånden prøvet at fange alle de faste medarbejdere) - så nu prøver jeg lige her.

Han har været virkelig glad for:
    Magisterium
    Spirit Animals
    Skyggens lærling
    Henderson Boys

Han er ikke blevet fanget af:
    Olympens helte
    Percy Jackson
    Cherub
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23203

Re: Anbefal en bog/serie til min teenager

Indlægaf Mani » 9. sep 2017, 11:02

Daine skrev:Tag

Jeg tillader mig lige et tag her :genert:
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Anbefal en bog/serie til min teenager

Indlægaf Tibbler » 9. sep 2017, 11:43

Hvad med Dennis Jürgensen:
Serien med Knusum Kranikum - den er simpelthen så morsom
1
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Anbefal en bog/serie til min teenager

Indlægaf Studsgaard » 9. sep 2017, 12:19

Min søn har også læst skyggens lærling og været glad for den. Der er en lille serie der hedder våbenbrødre, fra samme forfatter hvor nogle af personerne går igen.
1
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Anbefal en bog/serie til min teenager

Indlægaf Studsgaard » 9. sep 2017, 12:23

MIn søn siger også Erik menneskesøn, af Lars Henrik Olsen. det er en lille serie på tre eller fire bøger. Det er om de nordiske guder og mytologier. Dem kom min søn hurtigt igennem.
2
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Anbefal en bog/serie til min teenager

Indlægaf Daine » 9. sep 2017, 12:24

Mani skrev:
Daine skrev:Tag

Jeg tillader mig lige et tag her :genert:

Det må du også gerne :)

Der er kommet to prequels til Skyggens Lærling (De Første År). Et must hvis man kan lide SL.

Kenneth Bøgh Andersens serie "Den store djævlekrig" er også rigtig fed. Anderledes fantasy på den gode måde.

Hvis han har set Hobbitten og/eller Ringenes Herre (og kunne lide dem) er Christopher Paolinis bøger om Eragon virkelig gode! De kan self. også læses uden at have set filmene, det bliver de ikke dårligere af :)

Mark Frosts serie Paladin-profetien er også rigtig god, igen lidt anderledes end andre. Men en fed serie.

John Stephens Bøger fra Begyndelsen er også en fantastisk serie, specielt hvis han kan lide HP og Magisterium :)

Der er også Pierce Browns Red Rising/rød opstand. Den er i temaet overmagt/underkastelse/oprør. Kunne måske være en mulighed også :)

Håber det kan bruges. Jeg skriver fra telefon, så det er ikke lige så uddybende, men der er da noget I kan Google. Ellers skriv, så uddyber jeg når jeg kommer hjem :D
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Anbefal en bog/serie til min teenager

Indlægaf Slettet bruger » 9. sep 2017, 13:48

Ringenes Herre, den rigtige bogversion.
Måske Kaninbjerget. (De kaniner er ikke nuttede, de er hardcore.)
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23203

Re: Anbefal en bog/serie til min teenager

Indlægaf Mani » 9. sep 2017, 19:50

Daine skrev:
Mani skrev:
Daine skrev:Tag

Jeg tillader mig lige et tag her :genert:

Det må du også gerne :)

Der er kommet to prequels til Skyggens Lærling (De Første År). Et must hvis man kan lide SL.

Kenneth Bøgh Andersens serie "Den store djævlekrig" er også rigtig fed. Anderledes fantasy på den gode måde.

Hvis han har set Hobbitten og/eller Ringenes Herre (og kunne lide dem) er Christopher Paolinis bøger om Eragon virkelig gode! De kan self. også læses uden at have set filmene, det bliver de ikke dårligere af :)

Mark Frosts serie Paladin-profetien er også rigtig god, igen lidt anderledes end andre. Men en fed serie.

John Stephens Bøger fra Begyndelsen er også en fantastisk serie, specielt hvis han kan lide HP og Magisterium :)

Der er også Pierce Browns Red Rising/rød opstand. Den er i temaet overmagt/underkastelse/oprør. Kunne måske være en mulighed også :)

Håber det kan bruges. Jeg skriver fra telefon, så det er ikke lige så uddybende, men der er da noget I kan Google. Ellers skriv, så uddyber jeg når jeg kommer hjem :D

Tak!
Jeg har kigget på et par af dem du nævner. Jeg har haft Kenneth Bøgh Andersen på listen over mulige fødselsdagsgaver. Den tror jeg, at jeg starter med og så viser ham nogle af de andre. Tusind tak!
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23203

Re: Anbefal en bog/serie til min teenager

Indlægaf Mani » 9. sep 2017, 19:52

Tibbler skrev:Hvad med Dennis Jürgensen:
Serien med Knusum Kranikum - den er simpelthen så morsom

Vi har prøvet med et par af hans andre. De fangede ham desværre slet ikke.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23203

Re: Anbefal en bog/serie til min teenager

Indlægaf Mani » 9. sep 2017, 19:53

Studsgaard skrev:Min søn har også læst skyggens lærling og været glad for den. Der er en lille serie der hedder våbenbrødre, fra samme forfatter hvor nogle af personerne går igen.

Det er rigtig. Det var faktisk dem vi startede med. Dem havde jeg helt glemt. De er også gode :gogo:
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23203

Re: Anbefal en bog/serie til min teenager

Indlægaf Mani » 9. sep 2017, 19:55

Studsgaard skrev:MIn søn siger også Erik menneskesøn, af Lars Henrik Olsen. det er en lille serie på tre eller fire bøger. Det er om de nordiske guder og mytologier. Dem kom min søn hurtigt igennem.

Det lyder som et godt bud. De ryger på listen. Tak for anbefalingen - også til din søn.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23203

Re: Anbefal en bog/serie til min teenager

Indlægaf Mani » 9. sep 2017, 19:58

eks-Maupassant skrev:Ringenes Herre, den rigtige bogversion.
Måske Kaninbjerget. (De kaniner er ikke nuttede, de er hardcore.)

Kaninbjerget kender jeg ikke. Den må jeg kigge på. Jeg er lidt i tvivl om han er helt klar til Ringenes Herre. Som jeg husker det er der passager, som er meeeget langstrakte. Men jeg kunne jo 'teste' med at stikke ham Hobbitten. Det er jo alligevel forhistorien. Tak :gogo:
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Anbefal en bog/serie til min teenager

Indlægaf Daine » 9. sep 2017, 19:58

Er du interesseret i bøger, der ikke nødvendigvis kan købes mere, men skal lånes? For så kan jeg lige rende mine bogreoler igennem også :)
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11229
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1788
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23203

Re: Anbefal en bog/serie til min teenager

Indlægaf Mani » 9. sep 2017, 20:03

Daine skrev:Er du interesseret i bøger, der ikke nødvendigvis kan købes mere, men skal lånes? For så kan jeg lige rende mine bogreoler igennem også :)

Jeg er interesseret i det hele. Han foretrækker godt nok at eje (hvor har han det fra :fløjt: ) men bruger også biblioteket flittigt. Så hvis du orker ved lejlighed så meget gerne.
1
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Anbefal en bog/serie til min teenager

Indlægaf Daine » 9. sep 2017, 20:25

Jamen here goes :D

Chris Wooding: Broken Sky serien. Det er mangafortælling uden billeder, helt tilbage fra dengang manga stadig var nyt.
Angie Sage: Septimus Heap serien. Et forbyttet barn og masser af trolddom.
Jim Lyngvild: Skyggernes bog 1+ 2. Lad jer ikke skræmme af forfatteren, han er god til at skrive fantasy :gogo:
James Dashner: Maze Runner serien. De første er filmatiseret og skulle efter sigende være godt lavet. Vi sælger en del af bøgerne til de unge fyre. Der er også lige kommet en ny serie fra ham omkring hacking, hvis det er (eller, der er pt kun udkommet én bog på dansk).
P.B. Kerr: Lampens børn serien. Om et par tvillinger, der finder ud af de er djinner - og som sammen med deres djinn onkel kommer ud for lidt af hvert.
Eoin Colfer: Artemis Fowl. En rigtig antihelt :D
Eoin Colfer: W.A.R.P. En serie om en tidsrejsende dreng, der forsøger at undgå at blive oplært til at være ond.

Min ultimative favoritserie (Sammen med HP): David Eddings bøger om Garion - Belgarion sagaen og Mallereon sagaen. De er gamle, men som SL foregår de i en 100% fantasiverden, så det gør ikke noget. Minder i stil om LOTR, men med mere focus på personskildringerne. Fantastisk serie, som jeg genlæser hvert år :D
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.

Tilbage til "Bøger"