Anbefale bøger til at genstarte læseglæden

Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11649
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 916
Likede indlæg: 18743

Anbefale bøger til at genstarte læseglæden

Indlægaf PaleSeptember » 26. jun 2023, 06:16

Jeg læste rigtig meget tidligere, men de seneste 5-10 år er det blevet til minimal læsning, for jeg har svært ved at koncentrere mig om det. Jeg kunne dog godt tænke mig at komme i gang igen, også fordi jeg gerne vil minimere min skærmtid.

Tidligere var jeg glad for Dean Koontz, og jeg læste også en del svenske krimier (har dog svært ved at huske hvilke). Jeg vil gerne starte med noget i samme stil igen.

Kan I anbefale nogle bøger, som er gode at starte op med, når man har holdt en lang læsepause. Det må gerne være nogen, hvor der er flere i en serie, og de må gerne være forholdsvis letlæselige.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9090
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1019
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21959

Re: Anbefale bøger til at genstarte læseglæden

Indlægaf Purple Haze » 26. jun 2023, 06:17

Skal det være på dansk eller er engelsk OK også?
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Aurora
Indlæg: 1023
Tilmeldt: 21. nov 2016, 15:12
Kort karma: 210
Likede indlæg: 2710

Re: Anbefale bøger til at genstarte læseglæden

Indlægaf Aurora » 26. jun 2023, 06:30

Sidsel Jo-Gazan, Dinosaurens fjer-serien
Øbro og Tornbjerg, Skrig under vand-serien

Eller hvis du foretrækker amerikanske forfattere, så Karin Slaughters serie om Will Trent og Faith Mitchell.

Men egentlig vil jeg mest anbefale dig at prøve lydbøger af - det er på en måde lidt nemmere, fordi det ikke kræver at man sætter sig ned og koncentrerer sig om at læse på samme måde. Det var i hvertfald sådan jeg selv kom igang igen efter et par års pause da mine børn var helt små.
2
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11649
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 916
Likede indlæg: 18743

Re: Anbefale bøger til at genstarte læseglæden

Indlægaf PaleSeptember » 26. jun 2023, 06:37

Purple Haze skrev:Skal det være på dansk eller er engelsk OK også?


Meget gerne dansk.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11649
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 916
Likede indlæg: 18743

Re: Anbefale bøger til at genstarte læseglæden

Indlægaf PaleSeptember » 26. jun 2023, 06:39

Aurora skrev:Sidsel Jo-Gazan, Dinosaurens fjer-serien
Øbro og Tornbjerg, Skrig under vand-serien

Eller hvis du foretrækker amerikanske forfattere, så Karin Slaughters serie om Will Trent og Faith Mitchell.

Men egentlig vil jeg mest anbefale dig at prøve lydbøger af - det er på en måde lidt nemmere, fordi det ikke kræver at man sætter sig ned og koncentrerer sig om at læse på samme måde. Det var i hvertfald sådan jeg selv kom igang igen efter et par års pause da mine børn var helt små.


Tak for forslag.

Jeg foretrækker at sidde med en rigtig bog, så jeg har noget i hænderne, ellers bliver jeg nemt "rastløs" og får trang til at beskæftige mine hænder med alt muligt andet, hvis det giver mening :)
1
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13022
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1560
Likede indlæg: 21788

Re: Anbefale bøger til at genstarte læseglæden

Indlægaf Pandesteg » 26. jun 2023, 07:01

Af letlæselige krimier vil jeg anbefale Dennis Jürgensens serie om Roland Triel. Den første bog hedder Løbende Tjener.
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4443
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 668
Likede indlæg: 7393

Re: Anbefale bøger til at genstarte læseglæden

Indlægaf Neenah » 26. jun 2023, 07:34

Jeg har været ret glad for Anna Grue. Meget let læseligt.
4
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8952
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1518
Likede indlæg: 25647

Re: Anbefale bøger til at genstarte læseglæden

Indlægaf Madam Pomfrey » 26. jun 2023, 08:34

Sara Blædels krimiserie om Louise Rick er både gode og letlæste, og der er efterhånden en hel del bøger i serien.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Anne Droid
Indlæg: 2152
Tilmeldt: 28. sep 2015, 07:28
Kort karma: 127
Likede indlæg: 4999

Re: Anbefale bøger til at genstarte læseglæden

Indlægaf Anne Droid » 26. jun 2023, 08:44

Stephen King har skrevet nogle bøger med noveller. Det tager ikke så lang tid at læse.

Ellers kan jeg også være med på anbefalingen af serien om Roland Triel af Dennis Jürgensen
1
Klimatosse
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3203
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36835

Re: Anbefale bøger til at genstarte læseglæden

Indlægaf Daine » 26. jun 2023, 10:33

Sara Blædels ‘Louise Rick’ serie er virkelig god og der er en del bøger. Anna Grues ‘Dan Sommerdahl’ serie er en favorit hos mig, men hendes nye serie med Anne-Maj Mortensen er også ok, det er nogle rigtige hygge-krimier. Svenske Viveca Stens ‘Sandhamm’ serie er jeg også vild med, der er efterhånden 10 bøger (de er lavet som tvserie som ‘Mord i Skærgården’).

Og ellers tjek disse ud: Katrine Engberg, Anne Mette Hancock, Julie Hastrup og Lotte Petri (sidstnævnte skriver nogle noget makabre krimier. Gode, men makabre), de kan alle anbefales.


I en lidt anden boldgade vil jeg anbefale dig Lucinda Rileys ‘De syv søstre’ serie. Det er ikke krimier, men mere familiefortællinger med et gran af historie flettet ind. Dem har jeg været ret opslugt af, det er ikke ‘sødsuppe’ romaner.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 682
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 770

Re: Anbefale bøger til at genstarte læseglæden

Indlægaf Kruspersille » 26. jun 2023, 14:07

Jeg har lige læst Smuds og Alfahannen af Katarina Wennstamm, de er ret fede, synes jeg (der er også en 3. bog i serien: Gøgens Varsel). De er mere velskrevne end mange andre krimier, og så er der også noget samfundskritik og man følger flere personer.

Ellers er jeg også glad for Robert Galbraiths (J. K. Rowling) Cormoran Strike-serie, selvom plottene er sygt indviklede (og vist ikke altid holder til en kritisk gennemgang), men hun skriver jo fedt og er virkelig god til at opfinde personligheder.
1
TomKah
Indlæg: 4203
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4338

Re: Anbefale bøger til at genstarte læseglæden

Indlægaf TomKah » 26. jun 2023, 14:12

Jeg vil anbefale Manden der ikke var morder af Rosenfeldt. Det er en serie og titlen på den første og bedste af dem.

Ellers leder jeg også altid efter gode bøger. Jeg har også en relativt dårlig koncentration og bruger lydbøger meget.
2
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11649
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 916
Likede indlæg: 18743

Re: Anbefale bøger til at genstarte læseglæden

Indlægaf PaleSeptember » 26. jun 2023, 14:14

Jeg har været på biblo og lånt en bog af Dean Koontz, som jeg vist ikke har læst og en af Lotte Petri. Der var mange af dem I nævner, hvor jeg ikke kunne finde første bind i serien, men nu prøver jeg med de her, og ellers må jeg evt. reservere nogen af dem til en anden gang.

Tak for input :)
1
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3203
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36835

Re: Anbefale bøger til at genstarte læseglæden

Indlægaf Daine » 26. jun 2023, 14:19

Dean Koontz er fantastisk. “Skygger” er nok en af de mest uhyggelige bøger jeg nogensinde har læst! Hvis du godt kan lide den type krimier, så skal du prøve at læse Chris Carter, hans bøger kan jeg kun tåle at læse i dagslys :blush:
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
MrsHyacinth
Indlæg: 1958
Tilmeldt: 25. aug 2018, 07:00
Kort karma: 542
Likede indlæg: 6281

Re: Anbefale bøger til at genstarte læseglæden

Indlægaf MrsHyacinth » 26. jun 2023, 14:31

Jo Nesbø og Michael Connelly er mine all time krimifavoritter. De kan noget med elegante plots, som jeg ikke ser andre steder. Stephen Kings er måske ikke læs-let, men jeg har læst alt af ham under eget navn såvel som pseudonym. Hans nyeste (Billy Summers) er helt igennem fantastisk og på højde med the Stand og Green mile.

Arne Dahl er også et godt bud i den lidt lettere ende.
0

Tilbage til "Bøger"