Anmeldelse af den sidste bog, du læste

Lykke
Indlæg: 6936
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Anmeldelse af den sidste bog, du læste

Indlægaf Lykke » 5. sep 2019, 19:34

Hvis der skulle komme et menneske forbi af Thomas Korsgaard.

Jeg havde for høje forventninger til denne bog. Det er autofiktion med et lidt halvkedeligt sprog. Den var hurtigt læst, og tror måske jeg husker den pga meget maleriske beskrivelser af sygdom, død, gul flødeskum, rotter osv. Men jeg husker ikke personerne.

Føler også på en måde, at det er sært med denne type bog. Jeg ved godt at sådan er det med autofiktion/selvbiografi, som bliver kaldt roman, men jeg sad tilbage med en følelse af, at disse mennesker jo ikke kan forsvare sig. Og sådan er det. Men nu med tanke på at hans bror har været ude at sige, at sådan var det ikke. Ja, hvad var det så?
Læse en anmeldelse på GR, hvor personen skrev, at forfatteren måske hellere skulle have taget til psykolog istedet for at skrive det ud. Det er selvfølgelig sat på spidsen, men følte alligevel at der var noget sandt i det.

Synes slet ikke den levede op til hypen og de gode anmeldelser.
0
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 93
Likede indlæg: 2306

Re: Anmeldelse af den sidste bog, du læste

Indlægaf Elverpigen » 12. sep 2019, 23:48

"Sluk" (undertitel: Kunsten at overleve i en digital verden) af Imran Rashid.

Bogen ser jeg lidt som en kombi af en debat- og oplysningsbog med et lille drys selvhjælp.

Jeg er enig med visse anmeldelser i, at der er nogle passager, der på en langhåret og langtrukken skovtur, men der er bestemt også gode og vedkommende afsnit, der er formuleret med en personlig baggrund og i direkte relation til almindelige menneskers virkelighed :gogo:

For mig personligt var der meget få rigtige nyheder (jeg er generelt nysgerrig på videnskab), men alligevel synes jeg, at jeg blev en smule klogere og er glad for at have læst de perspektiver, som IR præsenterer.

Smid din smartphone i postkassen, når du kommer hjem en dag, og få læst denne lille bog om effekterne og værktøjerne til at begå sig i den påtrængende digitale virkelighed :)
0
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 93
Likede indlæg: 2306

Re: Anmeldelse af den sidste bog, du læste

Indlægaf Elverpigen » 18. sep 2019, 09:40

Off Line (undertitel: Digital manipulation på smartphones og sociale medier. Lær at gennemskue det. Lær at stoppe det) af Imran Rashid og Søren Kenner.

I sig selv en ganske OK bog, og lad dig ikke overvælde af, at den er på over 200 sider. Der er en rummelig linjeafstand :wink3:

Bogen iscenesætter sig selv som efterfølgeren til "Sluk", men her synes jeg, at den oversælger sig selv lidt. Vinklen på emnet er ganske rigtigt noget anderledes og knapt så meget Imrans personlige (og til tider ganske fine pragmatiske) vinkler, men jeg synes, at Off Line er ca 50 % gentagelse af Sluk, så er man lidt doven, kan man sagtens nøjes med at læse en af bøgerne ;)

I forhold til undertitlen "Lær at stoppe det", havde jeg forventet, at den ville gå mere grundigt til værks end Sluk, men blev lidt skuffet over meget lidt nyt. /Edit: og nogle steder kunne teksten godt strammes op /

Der er enkelte små godbidder at hente, incl finurligheden med Gift Ved Første Stik, og emnet er helt klart værd at orientere sig om, hvis man ikke allerede er super optimalt velafbalanceret. Jeg har helt klart valgt at læse både Off Line og Sluk, fordi jeg i perioder har bemærket en tendens til selv at hænge lidt på sociale medier, selv om mit forbrug af både smartphone og sociale medier nok er relativt lavt. For nogen kan bøgerne sikkert være et wakeup-call.
0
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 93
Likede indlæg: 2306

Re: Anmeldelse af den sidste bog, du læste

Indlægaf Elverpigen » 20. okt 2019, 10:29

Vild Med Stilletter, og kunsten at kunne få kvinder til alt af Thomas Evers Poulsen.

Bogen handler om Thomas' oplevelser som professionel danser i Vild Med Dans med de relationer han får til kendisserne, som han træner og danser med i programmet, samt hans opvækst og liv ved siden af, skiftevis blendet ind i kapitlerne. Bogen berører også hans udfordringer med vægten.

Meget letfordøjelig læsning, energisk mand med mod og appetit på meget, men nok ikke et forfatterskab, der vil gå over i historien :)
0
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 93
Likede indlæg: 2306

Re: Anmeldelse af den sidste bog, du læste

Indlægaf Elverpigen » 27. dec 2019, 19:43

Edit: Billeder indsat + ekstra kommentar til sidst

Aldrig kun til pynt (Anja Leighton, Mette Bender) kursorisk:

Billede

Et vidnesbyrd om, hvilket kulturelt pres unge piger/kvinder nogen steder udsættes for, og hvordan det opleves. Puttemiddage & auditions i gymnasiet m.m.

Selv om mine egne oplevelser slet ikke matcher Anjas, så er det en god bog for forældre og teenagebørn. Især piger, så de kan sætte deres personlige oplevelser ind i et større perspektiv og hurtigere genkende, hvad de måtte blive udsat for på deres vej. For forældre, så de kan få en bedre forståelse for, hvad deres børn nogen steder kan være oppe imod, og ikke mindst omkostningerne ved at sige fra! Jeg bestiller hermed en omgang selvværd og opbakning til de unge piger.


Jenteloven Feministisk førstehjælp (Sofie Froysaa og Ulrikke Falch):

Billede

To kvinder skriver en blanding mellem en guide til især unge piger/kvinder og en beskrivelse af deres egne oplevelser og bunden af deres nedture i teenageårene med spiseforstyrrelser, selvmordsforsøg og absurditeten i oplevelsen af nogen af responserne fra samfundet. Krydret med farver og små tegneserie-illustrationer.

Selv om jeg personligt kan have lidt svært ved at placere bogen med dens mange skift under vejs, så virker de også forfriskende på deres egen måde. Igen er bogen klart værd at læse for unge (især kvinder/piger) og forældre. Henvisninger til dokumentation er et klart plus. Bogen tager fat i nogen af de bump, som de fleste vil møde på deres vej, og giver nogle konkrete bud af lidt varierende kvalitet på, hvordan man kan kan tackle forhindringerne. Måske et tilløb til en lille "Kvinde kend din kultur"?

Selv om jeg føler, at der er noget lidt ufærdigt over bogen, så er det fint, at den er kommet ud over kanten, og der er sådan nogle bøger at finde for unge og deres forældre.

Jeg er 100 % for budskabet om, at man ikke behøver at være 100 % enig med alt, hvad de råber op om, for ubetinget at bakke op om netop, at kvinder/piger har al mulig ret til at råbe op og gerne blive ved med det :klap: :worship:
0
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Anmeldelse af den sidste bog, du læste

Indlægaf Fru Sunshine » 9. jan 2020, 11:34

Dødevaskeren af Sara Omar.

Lad mig sige med det samme: jeg havde det helt ekstremt dårligt, da jeg havde læst sidste side. Det er så barsk og det forekommer så uvirkeligt, at sådan noget kan ske. At mennesker kan være så onde.

Men bogen er velskrevet, om end den går lidt hurtigt over visse ting - og ved nærmere eftertanke, er det nok godt nok. Flere detaljer ville være nærmest umulige at læse om, når man nu ved, at det ikke er ren fiktion.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Lykke
Indlæg: 6936
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: Anmeldelse af den sidste bog, du læste

Indlægaf Lykke » 12. feb 2020, 15:19

Frank vender hjem.

Havde forventet noget mere. Synes det blev nogle meget karikerede personskildringer. Lange passager om Franks kajak-tur, som simpelthen blev for kedelige og langtrukne.
Kunne ellers godt lide præmissen om Frank som kommer fra en helt anden “klasse” end Thea. Men jeg troede der skulle være noget mere i hele dette klassetema. Det blev for tamt til min smag, og for kliché.
Den var let læst, og havde noget fremdrift over sig. Men egentligt synes jeg lidt den kammede for meget over i slutningen.
1
Brugeravatar
Yossarian
Indlæg: 481
Tilmeldt: 25. nov 2015, 16:21
Kort karma: 23
Likede indlæg: 922

Re: Anmeldelse af den sidste bog, du læste

Indlægaf Yossarian » 5. mar 2020, 21:53

Lykke skrev:Frank vender hjem.

Havde forventet noget mere. Synes det blev nogle meget karikerede personskildringer. Lange passager om Franks kajak-tur, som simpelthen blev for kedelige og langtrukne.
Kunne ellers godt lide præmissen om Frank som kommer fra en helt anden “klasse” end Thea. Men jeg troede der skulle være noget mere i hele dette klassetema. Det blev for tamt til min smag, og for kliché.
Den var let læst, og havde noget fremdrift over sig. Men egentligt synes jeg lidt den kammede for meget over i slutningen.

Jeg er lige blevet færdig med den for få dage siden, og det her var faktisk også min følelse. Jeg syntes den var ganske fornøjelig at læse og også lidt sjov, men ud fra anmeldelser og omtale af den, havde jeg forventet mere dybde...
1

Tilbage til "Bøger"