Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17192
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41803

Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf LaMariposa » 11. jun 2021, 05:12

Inspireret af tråden om bøger i folkeskolen, så kom jeg til at tænke på, hvilke bøger der gjorde indtryk på dig som barn/ung. Jeg har i hvert fald haft nogle oplevelser med bøger, som af den ene eller anden grund gjorde stort indtryk på mig.

Hvilke bøger gjorde indtryk på dig?
1
:lun: Be brave
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17192
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3575
Likede indlæg: 41803

Re: Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf LaMariposa » 11. jun 2021, 05:24

Da jeg var teenager læste jeg en bog, der hed Flyv Albatros. Den handlede om en pige, der var på besøg i New Zealand og fandt en såret albatros, som hun passede sammen med en lokal fyr. Så forelskede de sig selvfølelig hi hinanden med al den usikkerhed, det medfører, når man er teenager.

Kan godt høre, at den lyder røvsyg ud fra min beskrivelse her, men der var noget dragende over måden, den var skrevet på, som min egen teenagehjerne godt kunne lide. Jeg syntes, at den var så fantastisk, så jeg læste den flere gange :D
3
:lun: Be brave
Kedimifu
Indlæg: 312
Tilmeldt: 13. apr 2016, 04:36
Kort karma: 21
Likede indlæg: 358

Re: Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf Kedimifu » 11. jun 2021, 05:56

Træl og fri af Leif Esper Andersen.

Den fore år på en viking boplads. Mens mændene er ude på togt bliver pladsen røvet af nogle andre. Kun ledersøn og en træl dremg er tilbage.

Den bog satte virkelig mit hoved ind på at de pladser vi har i samfundet er tilfældige og uretfærdig. At vi ikke bare lige at ændre vores situation.

Jeg tror jeg var 10 år da jeg læste den. Jeg genlæse den for et år siden. Jeg syntes stadig at den holder.
2
Nomnom
Indlæg: 840
Tilmeldt: 12. sep 2015, 23:03
Kort karma: 142
Likede indlæg: 1379

Re: Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf Nomnom » 11. jun 2021, 08:47

Billedbogen "Påfuglen der så gerne ville synge" af Josefine Ottesen lånte jeg rigtig mange gange på skolebiblioteket i de helt små klasser.
Den handler om den smukke påfugl som alle elsker grundet dens smukke fjer. Da den lytter til en fugls smukke sangstemme og ser at alle imponeres, bliver det påfuglens mission at den skal kunne synge som den. I sin jagt efter den smukke sangstemme, glemmer den at passe på sig selv og den dør.

En anden bog, som gjorde indtryk i de ældre klasser var"Død men ikke borte" af Robert Swindless. Handler om en teenagerdreng og hans lillebror, som skal overleve i en verden efter en atombombe sprænges. Man følger deres vandring og hvordan lillebroderen bliver mere og mere syg, pga. stråling.

Da jeg blev boghandler skaffede jeg begge bøger, trods de var udgåede og de står i dag på min hylde. De holder også den dag i dag og jeg bliver lige rørt og trist ved læsning af dem i dag.

Der er mange flere, men disse to kan jeg huske fyldte i skolen for mig og blev genlånt.
1
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7638
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 760
Likede indlæg: 21317

Re: Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf Nesnay » 11. jun 2021, 11:14

Brødrene Løvehjerte og Ronja Røverdatter (sidstnævnte hjulpet godt på vej af, at min veninde havde et bånd med sangene fra Sebastians musical). Elskede dem begge to højt og har genlæst mange gange.

Ringenes Herre. Jeg læste Eventyret om Ringen, da jeg lå syg hjemme som måske 10-årig. Jeg var i hvert fald for lille til at fange det hele, men universet gjorde stort indtryk på mig, og jeg slugte bøgerne på ingen tid.

Stort set alt af Tamora Pierce, primært Tortallserierne. Jeg har læst Løvindens sang (fire bøger) mindst 10 gange og De Udødelige (også fire bøger) næsten lige så mange gange. Stærke piger som hovedpersoner og magi i en skøn verden - what's not to like :)

Fra jeg var lille nok til billedbøger: Cykelmyggen Egon. Det var tegningerne, der gjorde det.
4
Brugeravatar
Rullegardinia
Indlæg: 1012
Tilmeldt: 4. nov 2016, 20:06
Kort karma: 98
Likede indlæg: 3317

Re: Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf Rullegardinia » 11. jun 2021, 18:46

Outsideren af Susan Hinton. Jeg vender tilbage til den af og til. Det er en helt fantastisk bog.
4
Enten er man nødt til at dø I utide – eller også bliver man gammel. Livet går med at blive ældre. Nogen tredje mulighed gives ikke.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7493
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 829
Likede indlæg: 19607

Re: Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf Animi » 11. jun 2021, 18:49

Harry Potter. Bøgerne synes jeg bare var fantastiske, og det gav mig et fællesskab, da jeg følte mig alene.
2
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4440
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 667
Likede indlæg: 7375

Re: Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf Neenah » 11. jun 2021, 18:59

Matilda af Roald Dahl. Jeg identificerede mig meget med hende fordi jeg følte mig udenfor i skolen og elskede bøger og at lære.

Den gjorde så stort indtryk på mig at min datter er opkaldt efter hende.
6
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24635
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36814

Re: Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf Daine » 11. jun 2021, 19:02

En ven i nøden (Goodnight Mister Tom) af Michelle Magorian. Om den underkuede dreng Will der bliver sendt ud af London under krigen og ender hos den ældre, ensomme og nogen egenrådige mr. Tom. Et venskab spirer og Will lærer en ny verden at kende, men hjemme i London venter hans mor og et meget anderledes liv.
En virkelig god og hjerteskærende bog, jeg læste den mange gange som ung og har genlæst den flere gange som voksen.

Sadako og de tusind traner. En lille pige overlever bombningen af Hiroshima, men som ung bliver hun syg. En overlevering beretter, at kan hun folde tusind gyldne traner vil hun blive rask. Men tusind traner er et stort antal.

Harry Potter. Om jeg helt teknisk stadig var ung eller om jeg som stor teenager mere var lille voksen ved jeg ikke helt. Men jeg elsker universet og som Animi gav det mig en følelse af at høre til et sted.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6506
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14440

Re: Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf Mangoness » 11. jun 2021, 19:03

Biografierne Æblekinder (om hendes spiseforstyrrelse), Bag Facaden (om hendes oplevelse af modelverdenen og lavt selvværd) og Den 13 (om mobning) af Maria Hirse.

Det gjorde indtryk, fordi jeg kunne relatere. Jeg læste generelt mange biografier om spiseforstyrrelser.
0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf Orchidea » 11. jun 2021, 19:04

Rullegardinia skrev:Outsideren af Susan Hinton. Jeg vender tilbage til den af og til. Det er en helt fantastisk bog.


Den læste jeg også flere gange. Den og Christiane F.
0
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6506
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14440

Re: Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf Mangoness » 11. jun 2021, 19:05

Og som barn:

- Katten med de blå øjne (som åbenbart hedder "Mis med de blå øjne"). Katten skilte sig ud fra de andre katte.
2
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24635
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3200
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36814

Re: Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf Daine » 11. jun 2021, 19:13

Troldepus bøgerne var jeg også som barn (og ung) ret glad for. Den der tanke om at der findes trolde ude i skoven der kan snakke med dyrere, synes jeg var meget fascinerede. Jeg læste og hørte dem (på kassettebånd!) et utal af gange og jeg har dem også stående i bogreolen i de samlede udgaver. Da jeg var syg af stress for nogle år siden og ikke kunne sove pga tankemylder, så lyttede jeg til de indlæste Troldepus bøger på Mofibo. Det var som at få et kram af den 8 årige mig, meget beroligende.
5
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Aesel82
Indlæg: 2654
Tilmeldt: 21. okt 2015, 20:17
Kort karma: 176
Likede indlæg: 4285

Re: Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf Aesel82 » 11. jun 2021, 20:38

Daine skrev:Sadako og de tusind traner. En lille pige overlever bombningen af Hiroshima, men som ung bliver hun syg. En overlevering beretter, at kan hun folde tusind gyldne traner vil hun blive rask. Men tusind traner er et stort antal.


Den læste jeg også, da jeg var barn. Den var virkelig god - rørende og sørgelig.
Jeg huskede det i øvrigt som om den hed Sadako og de tusind papirtraner, så jeg googlede den lige, og det er åbenbart to bøger af to forskellige forfattere med de to titler - så det er nok alligevel ikke den samme bog, vi har læst :lol:


Jeg læste mange, mange bøger, da jeg var barn/ung. Nogle få af de, der har gjort indtryk/har givet mig noget er blandt andet Herta J. Enevoldsens bøger om danske kongelige, blandt andet Leonora Christina og Dyveke - dem har jeg læst mange, mange gange, og de fik sparket gang i en stor glæde ved historiske romaner, som hænger ved her 25-30 år senere.

Og en anden er Når hjertet begynder at vokse af Charlotta Cederlöf, om Anna og Johan og den svære ungdomskærlighed.
Senest rettet af Aesel82 12. jun 2021, 04:52, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4383

Re: Bøger, der gjorde indtryk på dig som barn/teenager

Indlægaf billiebean » 11. jun 2021, 21:29

Det lille hus-serien af Laura Ingalls Wilder - så meget at jeg lærte at sy på symaskine, så jeg kunne sy en kyse :lol:
Anne fra Grønnebakken
Det gyldne kompas
Kulla-Gulla serien (svensk børne/undgoms serie fra 70erne)
Silke af Bjarne Reuter

Jeg læste utrolig meget som barn og preteen, og husker alle disse bøger som oplevelser der stadig sidder i mig. Men måske især de to første.
0

Tilbage til "Bøger"