God krimi uden for meget splatter og sex?

Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6298
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14875

God krimi uden for meget splatter og sex?

Indlægaf Ata » 14. dec 2020, 13:28

Jeg er på udkig efter en god krimi til min faster på 87 år. Det skal helst være en klassisk krimi (detektiv/politi/opklarer) uden for meget udpenslet blod og splatter. Lars Kepler-typen er ikke lige sagen. Der skal heller ikke være alt for meget sex eller for mange mishandlede børn. :D

Kan I anbefale noget?
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25611

Re: God krimi uden for meget splatter og sex?

Indlægaf Madam Pomfrey » 14. dec 2020, 13:37

Jussi adler?

Jeg synes ikke der er meget splat i hans, og slet ikke sex.
De kan jo læses selvstændigt, og måske Jorunal 64, som omhandler kvinderne på Sprogø ville falde i historisk interesse også.
Selv syntes jeg ihvertfald at det var spændene med et stykke Danmarks historie, som jeg forinden overhoved ikke kendte til.

Og så er der Louise Rick serien af Sarah Blædel, det er heller ikke splat og blod, og ingen saftige sexscener heller.
Men måske for fokuseret på det der fylder i en yngre kvindes liv, ifht mandlige relationer med mere, sat ifht Fasters alder.


Krimi er det ikke, men jeg vil også foreslå Frederik Backman, f.x. "en mand der hedder Ove"
Jeg er vild med hans bøger, han har en fantastisk skrivestil, og nogle virkelige spændene personer i sine bøger, og behandler hverdagsliv, dilemmaer, relationer på en virkelig skøn måde.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8939
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1517
Likede indlæg: 25611

Re: God krimi uden for meget splatter og sex?

Indlægaf Madam Pomfrey » 14. dec 2020, 13:39

Og så er der Jens Henrik Jensens serie om Oxen, en jægersoldat med PTSD, der involveres i noget politiefterforskning.
De er også fede, og behandler dilemmaet om psykiske traumer efter udsendelse.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24632
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3198
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36795

Re: God krimi uden for meget splatter og sex?

Indlægaf Daine » 14. dec 2020, 13:42

Jeg er glad for Anna Grues “Dan Sommerdahl” krimier. Der er ingen splatter, sexscener eller mishandlede børn. Bare en god klassisk ‘hygge’krimi, med et godt persongalleri og nogle spændende handlinger.
2
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: God krimi uden for meget splatter og sex?

Indlægaf sansera » 14. dec 2020, 13:48

Tænker også Anna Grue. Eller måske pandekagehuset af carin Gerhardsen. Ellers så prøv at søge på cozy crime bøger - navnet på genren uden sex og en masse vold lidt al la Agatha Christie.
1
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6298
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14875

Re: God krimi uden for meget splatter og sex?

Indlægaf Ata » 14. dec 2020, 13:59

sansera skrev:Tænker også Anna Grue. Eller måske pandekagehuset af carin Gerhardsen. Ellers så prøv at søge på cozy crime bøger - navnet på genren uden sex og en masse vold lidt al la Agatha Christie.

Tak! Det skal dog ikke være alt for hyggeligt. Det må godt være lidt barskt, men det vigtigste er vist, at den er spændende og at der er et godt plot. Faster er nemlig ret skarp og dur derfor ikke til de mest banale plots! :D
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6298
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14875

Re: God krimi uden for meget splatter og sex?

Indlægaf Ata » 14. dec 2020, 14:00

Madam Pomfrey skrev:Jussi adler?

Jeg synes ikke der er meget splat i hans, og slet ikke sex.
De kan jo læses selvstændigt, og måske Jorunal 64, som omhandler kvinderne på Sprogø ville falde i historisk interesse også.
Selv syntes jeg ihvertfald at det var spændene med et stykke Danmarks historie, som jeg forinden overhoved ikke kendte til.

Og så er der Louise Rick serien af Sarah Blædel, det er heller ikke splat og blod, og ingen saftige sexscener heller.
Men måske for fokuseret på det der fylder i en yngre kvindes liv, ifht mandlige relationer med mere, sat ifht Fasters alder.


Krimi er det ikke, men jeg vil også foreslå Frederik Backman, f.x. "en mand der hedder Ove"
Jeg er vild med hans bøger, han har en fantastisk skrivestil, og nogle virkelige spændene personer i sine bøger, og behandler hverdagsliv, dilemmaer, relationer på en virkelig skøn måde.

Jeg har faktisk givet hende Jussi Adler, men det var ellers en god ide.

Derudover fortaber det sig i lidt i tågen, hvad jeg ellers har givet hende. Men ikke noget andet af det, I ellers har foreslået i hvert fald! :gogo:
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6298
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14875

Re: God krimi uden for meget splatter og sex?

Indlægaf Ata » 14. dec 2020, 14:01

Jeg har en eller anden ide om, at faster også godt kunne være en smule sexistisk og derfor ikke gider "femi-krimier". Men det kan jo komme an på en prøve. :D
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6298
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14875

Re: God krimi uden for meget splatter og sex?

Indlægaf Ata » 14. dec 2020, 14:07

sansera skrev:Tænker også Anna Grue. Eller måske pandekagehuset af carin Gerhardsen. Ellers så prøv at søge på cozy crime bøger - navnet på genren uden sex og en masse vold lidt al la Agatha Christie.

Pandekagehuset lyder lige som sagen! Den tror jeg, jeg køber! Tak! :love2:
0
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: God krimi uden for meget splatter og sex?

Indlægaf sansera » 14. dec 2020, 14:14

Ata skrev:
sansera skrev:Tænker også Anna Grue. Eller måske pandekagehuset af carin Gerhardsen. Ellers så prøv at søge på cozy crime bøger - navnet på genren uden sex og en masse vold lidt al la Agatha Christie.

Pandekagehuset lyder lige som sagen! Den tror jeg, jeg køber! Tak! :love2:


Velbekomme :) Bibliotekarens hjerte bliver varmt, når nogen tager imod en anbefaling :genert:
2
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6298
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14875

Re: God krimi uden for meget splatter og sex?

Indlægaf Ata » 14. dec 2020, 14:15

sansera skrev:
Ata skrev:
sansera skrev:Tænker også Anna Grue. Eller måske pandekagehuset af carin Gerhardsen. Ellers så prøv at søge på cozy crime bøger - navnet på genren uden sex og en masse vold lidt al la Agatha Christie.

Pandekagehuset lyder lige som sagen! Den tror jeg, jeg køber! Tak! :love2:


Velbekomme :) Bibliotekarens hjerte bliver varmt, når nogen tager imod en anbefaling :genert:

Ej, er du bibliotekar? Hvor dejligt! :)
0
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: God krimi uden for meget splatter og sex?

Indlægaf sansera » 14. dec 2020, 14:18

Ata skrev:
sansera skrev:
Ata skrev:
sansera skrev:Tænker også Anna Grue. Eller måske pandekagehuset af carin Gerhardsen. Ellers så prøv at søge på cozy crime bøger - navnet på genren uden sex og en masse vold lidt al la Agatha Christie.

Pandekagehuset lyder lige som sagen! Den tror jeg, jeg køber! Tak! :love2:


Velbekomme :) Bibliotekarens hjerte bliver varmt, når nogen tager imod en anbefaling :genert:

Ej, er du bibliotekar? Hvor dejligt! :)


Jep. Jeg arbejder dog ikke i faget i øjeblikket, men det var noget af det jeg elskede mest dengang jeg gjorde. Helt gammeldags at matche den rette bog med et menneske, som ledte efter noget bestemt.
1
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6298
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 751
Likede indlæg: 14875

Re: God krimi uden for meget splatter og sex?

Indlægaf Ata » 14. dec 2020, 14:19

sansera skrev:
Ata skrev:
sansera skrev:
Ata skrev:
sansera skrev:Tænker også Anna Grue. Eller måske pandekagehuset af carin Gerhardsen. Ellers så prøv at søge på cozy crime bøger - navnet på genren uden sex og en masse vold lidt al la Agatha Christie.

Pandekagehuset lyder lige som sagen! Den tror jeg, jeg køber! Tak! :love2:


Velbekomme :) Bibliotekarens hjerte bliver varmt, når nogen tager imod en anbefaling :genert:

Ej, er du bibliotekar? Hvor dejligt! :)


Jep. Jeg arbejder dog ikke i faget i øjeblikket, men det var noget af det jeg elskede mest dengang jeg gjorde. Helt gammeldags at matche den rette bog med et menneske, som ledte efter noget bestemt.

Det er jo også virkelig at give folk en gave. Jeg kan stadig huske den søde bibliotekar på min barndoms bibliotek. Tror hun hed Birgit! :genert:
0
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6344
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 771
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14588

Re: God krimi uden for meget splatter og sex?

Indlægaf Pjeps » 14. dec 2020, 14:29

Jeg ville også anbefale Anna Grues serie om den skaldede detektiv.

Og så savner jeg forøvrigt min gamle bibliotekar, som altid spurgte til hvad synes om de bøger jeg kom og afleverede, og dernæst straks kunne anbefale noget der var stil med de bøger jeg kunne lide.
0
:ninja:
Brugeravatar
sansera
Indlæg: 827
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:30
Kort karma: 94
Likede indlæg: 3162

Re: God krimi uden for meget splatter og sex?

Indlægaf sansera » 14. dec 2020, 14:31

Ata skrev:
sansera skrev:
Ata skrev:
sansera skrev:
Ata skrev:
sansera skrev:Tænker også Anna Grue. Eller måske pandekagehuset af carin Gerhardsen. Ellers så prøv at søge på cozy crime bøger - navnet på genren uden sex og en masse vold lidt al la Agatha Christie.

Pandekagehuset lyder lige som sagen! Den tror jeg, jeg køber! Tak! :love2:


Velbekomme :) Bibliotekarens hjerte bliver varmt, når nogen tager imod en anbefaling :genert:

Ej, er du bibliotekar? Hvor dejligt! :)


Jep. Jeg arbejder dog ikke i faget i øjeblikket, men det var noget af det jeg elskede mest dengang jeg gjorde. Helt gammeldags at matche den rette bog med et menneske, som ledte efter noget bestemt.

Det er jo også virkelig at give folk en gave. Jeg kan stadig huske den søde bibliotekar på min barndoms bibliotek. Tror hun hed Birgit! :genert:

Åh :love2: Havde selv en barndoms-/ ungdomsbibliotekar af den slags. En dygtig bibliotekar kan lidt det samme en god skolelære. For mig er det noget med at se andre mennesker og lytte - og hvis man er rigtig god også høre det, som ikke nødvendigvis bliver sagt. Jeg har arbejdet 8 år som bibliotekar på et gymnasium, og det var virkelig et job, hvor jeg ikke var i tvivl om, at jeg gjorde en forskel. I sommers var jeg på stranden med min datter og et par unge piger kom over og sagde hej, og tak for de mange snakke vi havde haft i løbet af deres skoletid. Min datter var meget benøvet over, at hendes kiksede mor 'kendte' 3 seje piger. :lol: Nå, jeg har vist taget tråden rimelig meget off topic. Sorry.
0

Tilbage til "Bøger"