Bøger der var overraskende gode

Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Bøger der var overraskende gode

Indlægaf Slettet bruger » 18. jan 2016, 14:29

Tænker der er mange der kender det at man læser en bog, hvor man egentlig regner med at "det her skal bare overstås" og så er den super god.

Måske man skal læse den fordi man skal skrive en opgave om det, eller man vil læse det, ens omgangskreds læser for at kunne snakke med, eller det er fordi at fylde et hul ud i ens viden. Eler man har en ven der anbefaler den så mange gange at man til sidst tænker "OK lad mig få læst det skrammel så jeg for fred!"

Altså, at man ikke selv helt vælger bogen men den på en måde bliver pådutet en.

Sådan har jeg det f.eks. med Flauberts "Madam Bovary". Jeg fik den tilfældigt, fordi min mor havde en oversættelse fra 1962 liggende hun ikke gad have (hun har nogen venner hvor de bytter bøger) og tænkte nå men, ak, den burde man jo læse, det er et gabende hul i min kultur, det må så være nu, og gik i gang med den.

Havde regnet med at jeg skulle slide mig igennem den for så triumferende at kunne sige "åh ja, den har jeg læst" hvis jeg så den læst, men den endte med at ryge ind på favoritlisten. Jeg syns den er mega sjov. Madame Bovary er skingrende vanvittig, man tænker virkeligt "åh gud hun skulle aldrig være lukket ud i livet" men man keder sig aldrig med hende. Hendes mand er ditto, når de bliver gift har man et meget stærkt "det her ægteskab bliver en katastrofe der kommer til at få Tjernobyl til at se pænt ud", Alligevel er det skrevet sådan så man føler det er realistisk, og man ikke helt kan forudse hvordan præcist tingene går galt. F.eks. smider han en person ind man tror "det er nok ham der bliver elskeren", men han pakker så pludseligt sammen og flytter til Paris, hvor man er sådan "det havde jeg sgu ikke regnet med, nu er der jo ingen potentiel elsker tilbage i persongalleriet!" Bipersonerne er også rigtigt gode, f.eks. Bovarys elsker og diverse landsbyboere.

Så der blev jeg overrasket!
2
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Bøger der var overraskende gode

Indlægaf dykkersild » 19. jan 2016, 09:06

Madam Bovary er intet mindre end fantastisk. Og jeg havde samme opfattelse af Store forventninger af Dickens - den bestemte vi os for at læse i min bogklub. Hold nu kaje en mobbedreng - men ok, så kan jeg da sætte hak ved Done that book, sådan tænkte jeg. Den er nu på top-favoritlisten - den er mesterlig.

Jeg har lige genlæst Fluefælden af Fredrik Sjöberg - en bog om svirrefluer og om opfinderen af fluefælden; René Malaise. Jamen altså, den gider jeg da ikke anmelde men jo det gad jeg i allerhøjeste grad. Den er helt vidunderlig, filosofisk, spændende, sjov - jeg siger bare, læs den.
Der er masser af lag i den tilsyneladende letlæselig bog - og masser af reference til andre forfattere smides lidt hist og pist.
0
Brugeravatar
Melankolikeren
Indlæg: 46
Tilmeldt: 7. jan 2016, 15:26
Kort karma: 2
Likede indlæg: 102

Re: Bøger der var overraskende gode

Indlægaf Melankolikeren » 24. jan 2016, 16:19

I forbindelse med skolen skulle vi læse "Date med en Engel" af Ronnie Andersen og aldrig har jeg grædt så meget over en bog :whine:
0
Honi soit qui mal y pense - Shame on whomsoever would think badly of it
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Bøger der var overraskende gode

Indlægaf girl_beat » 24. jan 2016, 16:34

Dikus skrev:Michael Laudrups tænder. Jeg er slet ikke til den slags, men grinede mig gennem den.

Da Vinci mysteriet... Altså: Hvornår har en krimi nogensinde været rigtig god?

En eller anden bog om kvinder i politik. Troede, jeg skulle gennem dårlige, selvhøjtideligt biografier. Men nej. Det var SÅ spændende læsning.

Carsten Jensens Jeg har hørt et stjerneskud. Mesterværk.

Enig i Michael Laudrups tænder :D

Hvad hed dén med kvinder i politik? Jeg er på jagt efter ferielæsning :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D

Tilbage til "Bøger"