Anbefalinger af gode bøger

Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 679
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 770

Anbefalinger af gode bøger

Indlægaf Kruspersille » 16. mar 2020, 10:21

Jeg tænkte på, om vi ikke skal have en tråd, hvor man kan anbefale gode bøger, bare fordi? Nu hvor alle fritidsaktiviteter, etc. lukker ned og vi er mere låste til vores hjem, er det da en god idé at bruge noget af tiden på at læse gode bøger. Man får jo lidt pip af at følge med i nyhederne konstant.
Jeg ved godt, at vi har 'Anmeld den sidste bog, du har læst'-tråden, men det er tit lidt negative anmeldelser i den. Her behøver man heller ikke at skrive en lang anmeldelse, man kan sagtens nøjes med at sige: Jeg synes denne bog er rigtig god!
Man kan jo også bruge den som sommerferielæsning-anbefalinger, når vi engang kommer ud på den anden side af Corona.
Det er selvfølgelig bedst, hvis det er bøger, der findes på eReolen eller evt. bogstreamingstjenester, men ellers leverer boghandlerne vist stadig bøger, det er jo vigtigt at støtte kunsten i disse tider.
2
Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 679
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 770

Re: Anbefalinger af gode bøger

Indlægaf Kruspersille » 16. mar 2020, 10:28

Jeg vil begynde med at anbefale 'Som pesten' af Hanne Vibeke Holst. Jeg læste den for nogle år siden, og synes egentlig, den var ret kedelig, men man må sige, at hun har gjort sin research godt! Det er næsten en dag-til-dag-realistisk fortælling om Corona. Tænker, den må være ret interessant at læse i disse dage. Den er dog meget politisk.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
0
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Anbefalinger af gode bøger

Indlægaf Nesnay » 16. mar 2020, 12:08

Jeg læser meget bredt på tværs af genrer, men umiddelbart tænker jeg, ud fra hvad jeg har læst og syntes om på det sidste:

Erindringer - holdning og handling af Mogens Lykketoft. Den mand har været involveret i så meget gennem sit lange liv i politik og fortæller godt, så hvis man som mig er politisk interesseret, er det bestemt værd at høre ham reflektere over sit (politiske) liv. Man behøver ikke at være socialdemokrat for at kunne nyde den, det er jeg heller ikke selv :)
Billede
She Said: Breaking the Sexual Harassment Story That Helped Ignite a Movement - Jodi Cantor og Meghan Twohey. Anbefales til alle, der er interesseret i journalistisk metode/jagten på en historie/Me Too-bevægelsen. Den handler primært om optrevlingen af Weinsteinsagen og alle de forsøg, der blev gjort på at dække over den. Den anden bog på billedet kan bestemt også anbefales og handler langt hen ad vejen om det samme.
Billede
Educated - Tara Westover.
Erindringer fra en amerikansk kvinde, der voksede op isoleret sammen med sin familie (pga. en blanding af religion og paranoia), men som på tværs af alle odds fik en universitetsuddannelse. Der er nogle ret hårde episoder i den, så hvis man er squemish, når det kommer til vanrøgt af børn, skal man nok ikke læse denne, men ellers er det et fascinerende indblik i en helt vanvittig hverdag.
Billede
Et lille liv - Hanya Yanagihara
Bog om en flok venner (med fokus på den ene) og deres på nogle måder priviligerede, på andre måder utroligt hårde liv. Hovedpersonen har en meget tragisk historie, og der bliver virkelig svælget i det, men hvis man kan se bort fra det, er det en virkelig velskrevet og velkomponeret bog. Og den er lang, så perfekt til denne tid. Til gengæld vil jeg godt advare mod forfatterens debut, The people in the trees, som jeg virkelig ikke brød mig om.
Billede
Senest rettet af Nesnay 17. mar 2020, 12:59, rettet i alt 1 gang.
1
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Anbefalinger af gode bøger

Indlægaf Nesnay » 16. mar 2020, 12:09

Kruspersille skrev:Jeg tænkte på, om vi ikke skal have en tråd, hvor man kan anbefale gode bøger, bare fordi? Nu hvor alle fritidsaktiviteter, etc. lukker ned og vi er mere låste til vores hjem, er det da en god idé at bruge noget af tiden på at læse gode bøger. Man får jo lidt pip af at følge med i nyhederne konstant.
Jeg ved godt, at vi har 'Anmeld den sidste bog, du har læst'-tråden, men det er tit lidt negative anmeldelser i den. Her behøver man heller ikke at skrive en lang anmeldelse, man kan sagtens nøjes med at sige: Jeg synes denne bog er rigtig god!
Man kan jo også bruge den som sommerferielæsning-anbefalinger, når vi engang kommer ud på den anden side af Corona.
Det er selvfølgelig bedst, hvis det er bøger, der findes på eReolen eller evt. bogstreamingstjenester, men ellers leverer boghandlerne vist stadig bøger, det er jo vigtigt at støtte kunsten i disse tider.
Udenlandske bøger kan ofte findes hos Libby (E-reolens engelske pendant), selvom de ikke er på E-reolen :) Bare et tip til dem, der ikke har noget imod at læse på engelsk.
1
Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 679
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 770

Re: Anbefalinger af gode bøger

Indlægaf Kruspersille » 16. mar 2020, 13:04

Jeg kan godt lide alle Martin Kongstads bøger, men 'Kokken der holdt op med at rødme' synes jeg er særligt god. Den giver en indgående beskrivelse af det at være kok=superstar i dag, og hvor iscenesat og hypet hele restaurantbranchen og kokkemiljøet er.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Anbefalinger af gode bøger

Indlægaf hotlips » 16. mar 2020, 13:36

Jeg er til klassikere, Jack Londons klondike om guldgraveren Himmelbrand er fantastisk, og man bliver noget klogere på amerika og udvidelsen mod vest da guldfeber og så aktiehandel tog fart, det bliver nok ikke meget bedre i min verden end en god historie hvor jeg bagefter tænker at det var da en masse nye ting jeg lige lærte af det.

En verdensomsejling under havet er også stadig god, jeg har læst den med nogle års mellemrum siden jeg fik den som barn og hvis man godt kan lide at følge med i hvad der sker omkring ny viden om havet så er det ret interessant at se hvad læse den i lyset af hvad der efterhånden har vist sig at være rigtigt eller forkert.

Spardame og Christine af Helle stangerup er også stadig gode, de har en god balance mellem selve fortællingen og alt det historiske udenom og det er helt sikkert nogle personer der er værd at fortælle om.

Så er der jo aamund, jeg har læst onklerne, colorado drømme og bag den grønne port, jeg kan godt lide dem og har også to mere liggende, det er sådan et let og frejdigt sprog hun bruger der er meget opløftende nærmest uanset hvad det er hun fortæller om, og man bliver helt i godt humør af dem.
Men det er også hvad jeg vil kalde lidt tomme kalorier, og jeg synes måske nok de er en smule overvurderede af samme årsag. Der er intet i vejen med bare at ville læse en sjov historie, men så må man jo også stå ved at det er det det er.

Så er der udvandrer serien om karl Oskar og Kristina, de er helt i den anden grøft, det er en hel lille serie, der er hurtigt læst men massivt mættet med historien både om figurerne i den og den verden rundt om dem som de knokler så jeg hårdt på at lave store forandringer i, og de bøger kan godt være lidt tunge især den der beskriver selve rejsen fra Sverige til New York, men jeg læste dem i et stræk næsten for jeg kunne ikke bare lade være med at vide hvordan det så gik dem og jeg er ellers absolut ikke til bøger om fattige bønder og den rene elendighed, men de her sætter jo så også alt ind på at det skal ændre sig og det er ikke nemt gjort når man er en uheldsramt bonde fra en overbefolket egn.
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36730

Re: Anbefalinger af gode bøger

Indlægaf Daine » 16. mar 2020, 13:49

Jeg anbefaler nogle af de serier jeg selv har været i gang med de seneste måneder. Jeg sætter ikke billeder ind, det bliver lidt for omfattende, men der er links til rækkefølge i bogserierne:

Rizzoli & Isles serien af Tess Gerritsen https://fkb.dk/Tess%20Gerritsen
- Supergode bøger, over i den noget mere makabre side af krimiverdenen. Makkerparret optræder først sammen i bog 3 (de to første er kun med Rizzoli), og de to er niveaumæssigt ikke på højde med resten, men de giver et fint indblik i Rizzolis liv og hvem hun er/hvad der sker med hende. Det er væsentligt for de næste bøger.

Dan Sommerdahl (Den skaldede detektiv) serien af Anna Grue http://annagrue.dk/krimiserien-den-skaldede-detektiv/ (Nyeste bog øverst)
- Min danske yndlings krimiforfatter. Det er ren hyggekrimi - af en eller anden grund får jeg lidt en Midsommer Murders fornemmelse når jeg læser denne serie, uden de ellers kan/skal sammenlignes. Dan Sommerdahl er en reklamemand, lykkelig gift og udstyret med en sund portion nysgerrighed. Hans bedste ven er kriminalkommisær Flemming Torp, og det lykkes Dan gang på gang at rode sig ind i diverse efterforskninger og det er ikke altid til Flemmings tilfredshed.
Serien adskiller sig fra de gængse krimiserier ved at Dan ikke slæber rundt på en tung bagage af misbrug/alkohol/en tragisk hændelse i fortiden og så er der ingen af personerne der har journalistbaggrund! Yderst forfriskende :D
Serien har, udover enkelte navne, ingen sammenlignelighed med tv-serien Sommerdahl.

Serien om forsker og læge Selma Eliassen af Lotte Petri https://fkb.dk/node/297
- Ret fed serie som er omhandlende biologisk terror, udbrud af dødbringende virus etc. En for mig tidligere helt ukendt forfatter, men hun skriver godt og fængede, og ja, jeg er lidt vild med temaet i denne serie :D Hun har derudover skrevet en række andre bøger som også kan anbefales. I linket herover er der link til hendes hjemmeside hvor de forskellige serier bliver præsenteret.

Forfattere der kan anbefales og som ikke skriver krimier ;)
- Jenny Colgan. Specielt hendes bøger om Det Lille Bageri på Strandpromenaden. Hyggelige feelgood bøger. Enkelte af bøgerne er der sammenhæng imellem, men ellers er det enkeltstående fortællinger. https://www.bog-ide.dk/person/jenny-colgan/122644
- Lucinda Rileys bøger om ‘De syv søstre’. Hyggelige, godt skrevne og med et touch af ægte historiefortælling i dem. https://www.saxo.com/dk/page/lucinda-riley-raekkefolge
- Marcia Willetts ‘Chadwick trilogi’. Skøn familiefortælling! https://www.bog-ide.dk/serie/chadwick-trilogien/221251
- Holly Black & Cassandra Clares ‘Magisterium serie’. Det er fantasy og især de første bøger minder om Harry Potter (uden dog at være plagiat), men så twister serien og får helt sin egen stil. Superfed læsning både til den voksne der kan lide fantasy og hvis der er store børn og man gerne vil have en bogserie at være fælles om - præcis som man kunne med HP. https://www.saxo.com/dk/guide/magisterium_boeger

Jeg har læst/hørt bøgerne på Mofibo ... hvorvidt de er på Ereolen har jeg ikke tjekket.
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Anbefalinger af gode bøger

Indlægaf Fru Sunshine » 17. mar 2020, 12:09

Jeg er inkarneret krimifan, og jeg er vild med:

Michael Katz Krefeld: Ravn-serien. Jeg elsker at Ravn nok er antihelt og en hård negl, men alligevel et lidt blødt menneske med et blødt punkt for sin bulldog Møffe. Og MKK skriver bare godt. Let og flydende - og meget, meget spændende.

Jesper Stein: Axel Sten-serien. Her er tale om en virkelig anti-helt, og helt ærligt, så synes jeg, at Axel Sten er et røvhul, men det borger jo bare for det gode forfatterskab, at det lykkes at fremstille en person så levende.

Thomas Bagger: Serien om Ask Hjortheede og Camilla Staal. De foregår i Aarhus og omegn.

Jens Henrik Jensen: Oxen-trilogien. Også ret velskrevne bøger om den højt dekorerede krigshelt Niels Oxen, der er gået helt i hundene, men uforvarende bliver hevet ind i opklaringen af nogle grumme drab og dermed også anbringer sig i en situation, hvor han er jaget vildt.

Malene Sølvsten: Ravnenes hvisken-trilogien. En blanding af fantasy og mytologi, der foregår på tværs af verdener. Blandt disse faktisk min fødeby og mit gymnasium. Men jeg har også gået i klasse med forfatterens storesøster.
Senest rettet af Fru Sunshine 27. mar 2024, 14:13, rettet i alt 1 gang.
2
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 679
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 770

Re: Anbefalinger af gode bøger

Indlægaf Kruspersille » 18. mar 2020, 11:51

Flere gode bøger :)
Leonora Christina Skovs selvbiografiske roman 'Den der lever stille' er en velskrevet pageturner, men den er også meget hypet, så tænker, de fleste har hørt om den. Derfor vil jeg anbefale hendes forgående bog: 'Hvor intet bryder vinden'. Krimi-tema med inspiration fra Agatha Christies 'En af os er morderen' - superspændende, med rigtig gode personkarakteristikker.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21226

Re: Anbefalinger af gode bøger

Indlægaf Nesnay » 19. mar 2020, 10:22

Hvis man er til gode historier og har bare en snert af interesse for mytologi, kan jeg varmt anbefale Stephen Frys genfortællinger af den græske mytologi, Mythos og Heroes. Jeg elsker det meste, der lugter bare lidt af græsk mytologi, men dette er en (to) af de mere lettilgængelige og absolut ikke tørre formidlinger, så alle kan være med :) Og selv om genfortællingerne er ret humoristiske, har Fry tydeligvis respekt for stoffet og en stor viden om området.
Billede
3
Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 679
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 770

Re: Anbefalinger af gode bøger

Indlægaf Kruspersille » 22. mar 2020, 12:51

Jeg faldt lige over denne på eReolen. Det er bare en rigtig god og hyggelig bog, der passer godt til en søndagseftermiddag på sofaen :)
Her er Litteratursidens anmeldelse:
https://litteratursiden.dk/anmeldelser/ ... a-healey-0
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1

Tilbage til "Bøger"