Bedste fantasyserie nogensinde

Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Bedste fantasyserie nogensinde

Indlægaf Santa » 30. apr 2019, 17:17

Jeg vil sige, at den største, bedste (og første, sammen med C.S.Lewis) er Tolkiens Ringenes Herre. Basta.
De to forfattere opfandt sq genren!

Derefter er jeg vild med Discworld - fantastisk humor og fantasi. Men absolut kun på engelsk. De er elendige på dansk.
Og Game of Thrones er virkelig gode - især for deres indviklede persongalleri og intrigante drama.

Anne Rice har skrevet en del hekse/vampyr bøger, som jeg osse godt kan lide, men de er ikke så gennemførte, sjove eller udfordrende. Dog god underholdning.

Ellers synes jeg at det meste fantasy er meget ....Hm, børnebogsagtigt. Trist nok.
Jeg læser på vidt muligt på originalsproget, det er altid bedst.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Bedste fantasyserie nogensinde

Indlægaf Zombie » 12. maj 2019, 00:00

Warhammer - serien med Gotrek og Felix. Bøgerne af William King og Nathan Long. Derefter blev serien overtaget af en tredje forfatter og det gik ikke godt.

Teclis og Tyrion serien af Wiliam King er også rigtig god.
0
aka Forbies

:gammel:
Spoock
Indlæg: 132
Tilmeldt: 13. okt 2015, 09:03
Kort karma: 9
Likede indlæg: 165

Re: Bedste fantasyserie nogensinde

Indlægaf Spoock » 13. maj 2019, 11:09

Patience skrev:
Spoock skrev:
Patience skrev:
Spoock skrev:Jeg vil sige Hobitten og Ringenes Herre...

Er selv igang med at høre lydbøgerne til Game of Thrones. Har prøvet at læse dem, men synes ikke G.R.R.M. er en god skribent, så de fangede mig ikke på skrift.


Læste du dem på dansk eller på engelsk?

Den danske oversættelse af den første George R.R. Martin bog er det værste makværk jeg nogensinde har set, så det ville være synd at dømme efter. Det har ikke meget at gøre med det sproglige niveau i originaludgaven


Det var så godt nok på dansk... Men er fint tilfreds med at være gået over til lydbøgerne. Godt nok også på dansk, men så tager de ikke for meget fokus, hvis jeg hører dem mens jeg kører bil. Der vil jeg helst ikke skulle bruge energi på at oversætte i hovedet også.


Det er synd og skam at den oversættelse er så elendig. Men hvis du er okay tilfreds så er det jo fint. Men du må ikke dømme forfatteren på den sproglige formåen udfra den.


Bliver de næste bøger bedre i oversættelsen? Jeg vil som sagt helst have dem på dansk - både da jeg bruger mindre energi på at høre dem i bilen, og dels fordi jeg har gratis adgang til de danske lydbøger.
0
gro71
Indlæg: 913
Tilmeldt: 2. nov 2015, 12:26
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3246

Re: Bedste fantasyserie nogensinde

Indlægaf gro71 » 13. maj 2019, 12:50

Jeg er helt klart på Robin Hobb og Stephen King-holdet. Men derudover vil jeg gerne slå et slag for Jonathan Renshaw, som har udgivet Dawn of Wonder (The Wakening Book 1). Det er desværre endnu ikke en serie, men hold nu kæft for 1'er! Bogen er vildt godt skrevet og har en fantastisk hovedperson. Man sidder bare og håber på, at han snart bliver færdig med 2'eren.
0

Tilbage til "Bøger"