Anbefal en bog til pige på 13

Brugeravatar
Mus84
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:47
Kort karma: 14
Likede indlæg: 237

Anbefal en bog til pige på 13

Indlægaf Mus84 » 24. nov 2015, 18:32

Min niece på 13 skal have en julegave. Jeg har lyst til at give hende en god bog.

Hun er en klog og tænksom pige der er meget god til at fordybe sig i et emne. Fx ved hun næsten alt om de græske guder.

Hun er lidt en læsehest og har læst en del fantasy/fantasyinspireret litteratur.

På en del punkter er hun barn endnu, men begynder så småt at blive lidt teenager.

Kan I anbefale en god (gerne nyere) bog?

Kan se der er mange fantasyfans herinde. Har læst jeres anbefalinger, kan bare ikke helt gennemskue om de er egnede for en trettenårig.
0
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: Anbefal en bog til pige på 13

Indlægaf Daine » 24. nov 2015, 18:47

Mus84 skrev:Min niece på 13 skal have en julegave. Jeg har lyst til at give hende en god bog.

Hun er en klog og tænksom pige der er meget god til at fordybe sig i et emne. Fx ved hun næsten alt om de græske guder.

Hun er lidt en læsehest og har læst en del fantasy/fantasyinspireret litteratur.

På en del punkter er hun barn endnu, men begynder så småt at blive lidt teenager.

Kan I anbefale en god (gerne nyere) bog?

Kan se der er mange fantasyfans herinde. Har læst jeres anbefalinger, kan bare ikke helt gennemskue om de er egnede for en trettenårig.


Når du nu skriver hun ved meget om de græske guder og kan lide fantasy, tænker jeg straks på Rick Riordans serie om Percy Jackson. Der er 5 bøger i den første serie og 5 bøger i serie 2 (stadig med Percy Jackson, men hvor han lader græsk og romersk mytologi mødes). Det er nogle rigtig gode bøger - og meget bedre de en par film der er lavet!
Der udkommer i 2016 den første bog i en ny serie med de nordiske guder, den er selvfølgelig ikke aktuel nu, men det kunne jo være engang :)

Ellers vil jeg gerne så et slag for Joss Stirling's Soulfinders bøger. De første tre, Sky, Phønix og Crystal er udkommet på dansk og er nogle rigtig søde fantasy teenbøger. Hele det univers med at finde sin eneste ene, men først skal man en grueligt masse igennem. Jeg bliver 14 år og tøseforelsket hver gang jeg læser dem :lun:
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
Mus84
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:47
Kort karma: 14
Likede indlæg: 237

Re: Anbefal en bog til pige på 13

Indlægaf Mus84 » 24. nov 2015, 19:04

Daine skrev:
Mus84 skrev:Min niece på 13 skal have en julegave. Jeg har lyst til at give hende en god bog.

Hun er en klog og tænksom pige der er meget god til at fordybe sig i et emne. Fx ved hun næsten alt om de græske guder.

Hun er lidt en læsehest og har læst en del fantasy/fantasyinspireret litteratur.

På en del punkter er hun barn endnu, men begynder så småt at blive lidt teenager.

Kan I anbefale en god (gerne nyere) bog?

Kan se der er mange fantasyfans herinde. Har læst jeres anbefalinger, kan bare ikke helt gennemskue om de er egnede for en trettenårig.


Når du nu skriver hun ved meget om de græske guder og kan lide fantasy, tænker jeg straks på Rick Riordans serie om Percy Jackson. Der er 5 bøger i den første serie og 5 bøger i serie 2 (stadig med Percy Jackson, men hvor han lader græsk og romersk mytologi mødes). Det er nogle rigtig gode bøger - og meget bedre de en par film der er lavet!
Der udkommer i 2016 den første bog i en ny serie med de nordiske guder, den er selvfølgelig ikke aktuel nu, men det kunne jo være engang :)

Ellers vil jeg gerne så et slag for Joss Stirling's Soulfinders bøger. De første tre, Sky, Phønix og Crystal er udkommet på dansk og er nogle rigtig søde fantasy teenbøger. Hele det univers med at finde sin eneste ene, men først skal man en grueligt masse igennem. Jeg bliver 14 år og tøseforelsket hver gang jeg læser dem :lun:


Tusind tak for gode forslag.

Havde googlet mig frem til Rick Riordan, men dejligt med en personlig anbefaling. Tror godt det kunne være en mulighed.
Må lige ind og læse om soulfinder's bøgerne.

Igen mange tak.
1
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 12998
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21755

Re: Anbefal en bog til pige på 13

Indlægaf Pandesteg » 25. nov 2015, 21:01

Harry Potter! Hvis hun da ikke allerede har læst dem.

Rick Riordans serie om Percy Jackson er underholdende nok, men hvis man ved meget om de græske guder synes jeg godt man kan blive lidt irriteret over forfatterens fortolkning. Men det kan måske have noget at gøre med at jeg læste dem som voksen :genert:
1
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
Mus84
Indlæg: 157
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:47
Kort karma: 14
Likede indlæg: 237

Re: Anbefal en bog til pige på 13

Indlægaf Mus84 » 28. nov 2015, 18:54

Hun har læst Harry Potter mange gange, så godt forslag.

Det viste sig at hun vist har Rick Riordan-bøgerne i forvejen.

Fik foreslået "en flænge i himlen" af en dansklærer, så nu prøver vi den og håber hun er gammel nok til den.

Tusind tak for forslag. Skønt med alt den inspiration og viden der er samlet her.
0
"I only drink champagne when I am happy and when I am sad ....
... otherwise I never touch the stuff unless I am thirsty"

Tilbage til "Bøger"