Hvilke bøger læste I til fulde i folkeskolen?

Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7698
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 770
Likede indlæg: 21546

Re: Hvilke bøger læste I til fulde i folkeskolen?

Indlægaf Nesnay » 23. dec 2020, 14:21

Nesnay skrev:Jeg mener, vi læste flere bøger, men jeg kan kun huske en titel: "Outsideren" af Susan E. Hinton. Den vakte stor begejstring, men det er ikke ligefrem klassisk (eller dansk, for den sags skyld) litteratur. For flere af drengenes vedkommende var det vist første gang, de læste en hel "rigtig" bog.

Jeg læste alt muligt blandet af mig selv, men jeg mener, det var ret begrænset hvad vi som del af undervisningen læste af hele romaner. Det var meget uddrag, digte og noveller.
Nu kom jeg i tanke om en mere: "Broen" af Manfred Gregor. Den handler om en flok 16-årige tyske drenge, der får en håbløs mission, nemlig at forsvare en bro mod den fremrykkende amerikanske hær. Jeg husker den som glimrende.
0
Brugeravatar
Mædem
Indlæg: 409
Tilmeldt: 20. okt 2015, 19:24
Kort karma: 43
Likede indlæg: 960

Re: Hvilke bøger læste I til fulde i folkeskolen?

Indlægaf Mædem » 27. mar 2021, 11:41

I 9. klasse læste vi Supernova af Anders Johansen og Brønden af Jens Peter Larsen. Især Brønden gjorde et vist indtryk på mig, og jeg tror måske, det var den første gang, at en langsommelig bog vakte min interesse.

Jeg mener også, at det var i skolen jeg for første gang læste Den kroniske uskyld, det kan dog godt være, at det først var i gymnasiet.
0
Seance
Indlæg: 394
Tilmeldt: 5. jan 2016, 09:45
Kort karma: 70
Likede indlæg: 1967

Re: Hvilke bøger læste I til fulde i folkeskolen?

Indlægaf Seance » 27. mar 2021, 11:59

Fluernes herre
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24655
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3203
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36880

Re: Hvilke bøger læste I til fulde i folkeskolen?

Indlægaf Daine » 27. mar 2021, 21:36

Jeg bryder stadig mit hoved med, om vi i det hele taget læste den samme bog i klassen på noget tidspunkt. Og jeg kan ikke huske det. Vores dansklærer i de ældste klasser gjorde meget ud af at vi skulle læse en bog og så anmelde den mundtligt for resten af klassen, men der var ikke noget specifikt krav til at det skulle være en klassiker/litterært værk. Det skulle bare være en bog efter eget valg, dog med det forbehold at vores lærer skulle godkende at det var en reel bog og at den som minimum var alderssvarende. Ikke noget med tegneserier eller læse-let bøger for 3. Klasse.
Ellers har vi vist kun læst noveller sammen - blandt andet Hosekræmmeren af St. St. Blicher.

Men ellers læste jeg meget blandet i folkeskolen. Alt fra Auels Hulebjørnenes Klan serien i 5. Klasse over Morten Korch bøger til fantasy og børnesocialrealisme i starten af 1900-tallet. Kan stadig huske at min fysiklærer var ret overrasket over at jeg i 8. Klasse vidste hvem Peter Sabroe (Børnenes ven) var :D
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 15072
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1197
Likede indlæg: 25429

Re: Hvilke bøger læste I til fulde i folkeskolen?

Indlægaf sigge » 19. apr 2021, 11:01

Jeg læste også rigtigt meget frivilligt - især hestebøger. :D Men jeg har svært ved at huske, hvad vi læste som en del af pensum. "Kaskelotternes sang" gjorde dog indtryk på mig, så den kan jeg huske at have læst uden at kunne huske handlingen længere. Men jeg har været fascineret af kaskelothvaler lige siden. Vi læste også "Min ven Thomas" og "Zappa". Og i tysk i 9. havde vi noget af "Christiane F", men jeg kan ikke huske, om vi læste hele bogen eller kun uddrag, men vi så i hvert fald filmen.

"Det forsømte forår" var først pensum i gymnasiet. Rent tilfældigt havde jeg selv læst den i sommerferien før, vi skulle læse den i dansk, fordi jeg havde fundet den i mine forældres gamle bøger. Min mor havde fået den som flidspræmie, var der skrevet i omslaget.
0
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9172
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1025
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22175

Re: Hvilke bøger læste I til fulde i folkeskolen?

Indlægaf Purple Haze » 19. apr 2021, 11:23

Var også typen der havde læst hele skolebiblioteket.
Det startede med de super nemme fra 1-3 klasse, hvor jeg gik på en lille landsbyskole med et bibliotek, som vist nok var en omdannet en stue i den gamle tjenestebolig.

Det blev lidt mere udfordrende fra 4-9 klasse, hvor jeg ikke fik læst alle bøgerne i biblioteket, men sandsynligvis langt over halvdelen. Der kom der også ligefrem nye bøger på ugentlig basis...

Men hvad vi læste i klassen husker jeg faktisk ikke.
Sikkert ikke det vi burde, det var vist en rimelig ringe skole jeg gik på, så det skulle ikke undre mig om de bare droppede den slags - det krævede jo også at de havde bøger nok til at vi alle kunne låne et eksemplar.
Men husker de obligatoriske bøger vi skulle læse som kedelige.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9172
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1025
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 22175

Re: Hvilke bøger læste I til fulde i folkeskolen?

Indlægaf Purple Haze » 19. apr 2021, 11:25

sigge skrev:Jeg læste også rigtigt meget frivilligt - især hestebøger.


Jaaa Silas bøgerne. Og bøgerne skrevet ud fra forskellige hestes synspunkter, der var nogle grumme imellem.... :trist:
1
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5497
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 673
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 14176

Re: Hvilke bøger læste I til fulde i folkeskolen?

Indlægaf RavenClaw » 19. apr 2021, 15:07

Jeg kan i hvert fald huske, at vi læste:

Janne Teller: Intet
Bjarne Reuter: Skyggernes Hus
Tine Bryld: Nora
Anders Johansen: Supernova
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
MissB
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 30. apr 2017, 20:02
Kort karma: 261
Likede indlæg: 2278

Re: Hvilke bøger læste I til fulde i folkeskolen?

Indlægaf MissB » 9. jun 2021, 05:21

Jeg kan huske “Min Ven Thomas” og “Psycho” fra folkeskolen.

Og Fiskerne fra HF. Jeg har dog læst alt hvad vi blev bedt om, men det er nok druknet i alt det jeg læste i min fritid.
1
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17539
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3620
Likede indlæg: 42863

Re: Hvilke bøger læste I til fulde i folkeskolen?

Indlægaf LaMariposa » 11. jun 2021, 05:10

Vi læste Lad tiden Gå af Svend Åge Madsen og i Silke af Bent Haller. Der er helt sikkert flere, men lige nu kan jeg ikke huske dem.
0
:lun: Be brave

Tilbage til "Bøger"