Hvilke bøger læste I til fulde i folkeskolen?

DenSkarpeLaks
Kort karma: 21
Likede indlæg: 429

Re: Hvilke bøger læste I til fulde i folkeskolen?

Indlægaf DenSkarpeLaks » 15. nov 2020, 08:49

Fra folkeskolen husker jeg at vi læste 'Vaniljepigen' af Ib Michael. En virkelig langtrukken og dødssyg sag, som har gjort at jeg aldrig har haft lyst til at komme i nærheden af hans bøger igen, heller ikke som voksen.

Og så læste vi en underlig en der hed 'Søskendekærlighed', om 2 søskende der bliver forelskede og går i seng sammen osv. Ikke ligefrem noget vi kunne relatere til, da søskende jo for os betød irriterende småbrødre og -søstre. Jeg har tit tænkt på at vores dansklærer dengang virkelig tabte den del af klassen på gulvet der ikke i forvejen interesserede sig for at læse. Personligt var jeg ret ligeglad, jeg læste alt muligt andet derhjemme, så jeg vidste jo godt at bøger kunne være bedre end det.
Senest rettet af DenSkarpeLaks 15. nov 2020, 08:50, rettet i alt 1 gang.
0
DenSkarpeLaks
Kort karma: 21
Likede indlæg: 429

Indlægaf DenSkarpeLaks » 15. nov 2020, 08:49

Hov, dobbeltpost.
0
Brugeravatar
lillebjoern
Kort karma: 541
Likede indlæg: 7413

Indlægaf lillebjoern » 15. nov 2020, 13:48

En totalt hyggelig tråd! Der er en masse skønne bøger jeg havde glemt alt om (Fjeren og Rosen!).

Jeg læste rigtig meget i folkeskolen, så husker heller ikke som sådan hvad der var pensum og hvad der var frivilligt. Men jeg husker helt bestemt at vi læste Of Mice and Men (hele bogen printet ud i A4-papirer....), Vangede Billeder, Outsideren og Den Kroniske Uskyld (som jeg også var, og er stadig er, helt vild med).

Én der gjorde meget indtryk på mig, var 'Intet' af Jane Teller, som jeg tror vi læste i 8.-9. klasse. Den ramte noget i mig, som jeg ikke havde læst om før i folkeskolen. Vil gerne læse den snart igen. :)
1
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:
Brugeravatar
Helga1
Kort karma: 13
Likede indlæg: 348

Indlægaf Helga1 » 21. nov 2020, 12:44

Jeg kan huske vi læste mange mærkelige bøger, da jeg gik i folkeskole.

"Kasketlotternes sang" af Bent Haller
"Den røde sten" af Hanne Marie Svendsen
"Silke" af Bent Haller
"Skelettet på hjul" af Louis Jensen
"Haltefanden" Peter Mouritzen
"Intet" af Janne Teller
"I år er alting anderledes" af Ina Bruhn
"De gale" Kim Fupz Aakeson
"Alting og Ulla Vilstrup" af Kim Fupz Aakeson

Måske jeg har glemt nogen, men synes alligevel det bliver til en del, når man sådan lige får listet dem alle op. :)
1

Tilbage til "Bøger"