Hvilke bøger læste I til fulde i folkeskolen?

fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Hvilke bøger læste I til fulde i folkeskolen?

Indlægaf fisken80 » 20. okt 2020, 15:17

Christiane F - det er vist lidt en 80-90'er klassiker.
Suzanne og Leonard (Bjarne Reuter)
Vangede billeder (Dan Turell)

Og så nogle ret korte bøger i de mindre klasser, men dem kan jeg ikke huske titler på.

I gymnasiet læste vi en del bøger, bl.a. Jeppe paa Bjerget, Fröken Julie (på svensk, hele stykket), Den kroniske uskyld. Og muligvis også andre jeg ikke husker mere.

I dag skal man læse fem værker når man har dansk på A-niveau. Og et af dem skal være en roman og et af dem en digtsamling.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Hvilke bøger læste I til fulde i folkeskolen?

Indlægaf fisken80 » 20. okt 2020, 15:20

hotlips skrev:Det var mest røvsyge bøger, de nøgne træer, fremmed, Martin og Victoria. Meget pædagogisk korrekte og dræbende kedelige.

De eneste to jeg kan huske jeg syntes om var det forsømte forår og nybyggerne i canada.

Men jeg har aldrig været særligt glad for de der moderne bøger fra sidst i tresserne og op til sidst i firserne, i særdeleshed ikke for de såkaldte ungdomsbøger, jeg synes de er rædderlige.

Jeg tror scherfig er en af dem der er tættest på den periode som jeg elsker.


Martin og Victoria er nok så langt fra at være pædagogisk korrekt som man kan komme. Personerne ryger smøger, drikker sig stive i hjemmebrændt vin, ryger hash, har sex og kører på udborede knallerter. Uden den mindste moraliseren - de har det bare totalt fedt.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Hvilke bøger læste I til fulde i folkeskolen?

Indlægaf fisken80 » 20. okt 2020, 15:22

Nesnay skrev:Jeg mener, vi læste flere bøger, men jeg kan kun huske en titel: "Outsideren" af Susan E. Hinton. Den vakte stor begejstring, men det er ikke ligefrem klassisk (eller dansk, for den sags skyld) litteratur. For flere af drengenes vedkommende var det vist første gang, de læste en hel "rigtig" bog.

Jeg læste alt muligt blandet af mig selv, men jeg mener, det var ret begrænset hvad vi som del af undervisningen læste af hele romaner. Det var meget uddrag, digte og noveller.


Jeg har siddet og funderet og jeg tror faktisk også vi læste Outsideren i folkeskolen.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Hvilke bøger læste I til fulde i folkeskolen?

Indlægaf Viskelæder » 20. okt 2020, 17:31

Også Christiane F, Den kroniske uskyld og De måske egnede af Peter Høeg.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Hvilke bøger læste I til fulde i folkeskolen?

Indlægaf hotlips » 20. okt 2020, 22:01

fisken80 skrev:
hotlips skrev:Det var mest røvsyge bøger, de nøgne træer, fremmed, Martin og Victoria. Meget pædagogisk korrekte og dræbende kedelige.

De eneste to jeg kan huske jeg syntes om var det forsømte forår og nybyggerne i canada.

Men jeg har aldrig været særligt glad for de der moderne bøger fra sidst i tresserne og op til sidst i firserne, i særdeleshed ikke for de såkaldte ungdomsbøger, jeg synes de er rædderlige.

Jeg tror scherfig er en af dem der er tættest på den periode som jeg elsker.


Martin og Victoria er nok så langt fra at være pædagogisk korrekt som man kan komme. Personerne ryger smøger, drikker sig stive i hjemmebrændt vin, ryger hash, har sex og kører på udborede knallerter. Uden den mindste moraliseren - de har det bare totalt fedt.


Det er da også så pædagogisk korrekt som det overhovedet kan blive for den periode hvor gamle tåber partout skulle understrege at de sørme også var enormt forstående, jeg tror faktisk ikke jeg er faldet over en eneste ungdomsbog fra den tid hvor det ikke betød talesprog, med tidens bandeord og gerne et par pik eller kneppe for at sikre sig at man havde demonstreret at man sandelig ikke fordømte de unge, hverken for hjernedøde opførsel eller sprog der på alle måder er bunden.

Det har altid undret mig, også da jeg ikke var ret gammel, at man vil nedværdige sig til den slags for det må jo være fordi de forfattere ikke er dygtige nok til at komme med deres pointe på anden vis.

Noget af det bedste ved det forsømte forår efter min mening er at scherfig aldrig forfalder til den slags og alligevel får han mere med om hvad der rører sig i de unge selvom han ofte kigger på dem helt udefra, end de usle beskrivelser hvor unge åbenbart ikke tillægges andet end de mest simple og kliché agtige interesser og selvom han tydeligt viser han forstår så forsøger han ikke at bilde sig ind at han er en af dem.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Hvilke bøger læste I til fulde i folkeskolen?

Indlægaf dgd2007 » 20. okt 2020, 23:06

Hmm .. fra 6.-7. klasse og det der dengang hed 1.-2. real, kan jeg umiddelbart bedst huske Blicher og Johannes V. Jensen - og fra engelsk Graham Greene (men det var muligvis først i gymnasiet).

Vi læste for øvrigt også noget af Cæsars gallerkrig på latin! :fløjt:
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Hvilke bøger læste I til fulde i folkeskolen?

Indlægaf Bøtte » 21. okt 2020, 03:50

Jeg var lidt af en læsehest i folkeskolen, så jeg blander måske sammen hvad jeg læste selv og hvad vi skulle læse.

Anne Franks dagbog
Martin og Victoria
Susanne og Leopold
Ulven (hed den måske - den var dødkedelig)

Liv og Alexander - den læste jeg selv.

I gymnasiet læste vi en masse af Martin Andersen Nexø og The cuckoo’s nest.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Hvilke bøger læste I til fulde i folkeskolen?

Indlægaf fisken80 » 21. okt 2020, 04:53

hotlips skrev:
fisken80 skrev:
hotlips skrev:Det var mest røvsyge bøger, de nøgne træer, fremmed, Martin og Victoria. Meget pædagogisk korrekte og dræbende kedelige.

De eneste to jeg kan huske jeg syntes om var det forsømte forår og nybyggerne i canada.

Men jeg har aldrig været særligt glad for de der moderne bøger fra sidst i tresserne og op til sidst i firserne, i særdeleshed ikke for de såkaldte ungdomsbøger, jeg synes de er rædderlige.

Jeg tror scherfig er en af dem der er tættest på den periode som jeg elsker.


Martin og Victoria er nok så langt fra at være pædagogisk korrekt som man kan komme. Personerne ryger smøger, drikker sig stive i hjemmebrændt vin, ryger hash, har sex og kører på udborede knallerter. Uden den mindste moraliseren - de har det bare totalt fedt.


Det er da også så pædagogisk korrekt som det overhovedet kan blive for den periode hvor gamle tåber partout skulle understrege at de sørme også var enormt forstående, jeg tror faktisk ikke jeg er faldet over en eneste ungdomsbog fra den tid hvor det ikke betød talesprog, med tidens bandeord og gerne et par pik eller kneppe for at sikre sig at man havde demonstreret at man sandelig ikke fordømte de unge, hverken for hjernedøde opførsel eller sprog der på alle måder er bunden.

Det har altid undret mig, også da jeg ikke var ret gammel, at man vil nedværdige sig til den slags for det må jo være fordi de forfattere ikke er dygtige nok til at komme med deres pointe på anden vis.

Noget af det bedste ved det forsømte forår efter min mening er at scherfig aldrig forfalder til den slags og alligevel får han mere med om hvad der rører sig i de unge selvom han ofte kigger på dem helt udefra, end de usle beskrivelser hvor unge åbenbart ikke tillægges andet end de mest simple og kliché agtige interesser og selvom han tydeligt viser han forstår så forsøger han ikke at bilde sig ind at han er en af dem.


Jeg tror du skal overveje at genlæse bogen. Den er forrygende skrevet (forfatteren er en blændende skribent, også i dag) og det flyder absolut ikke med bandeord i den, det ved jeg ikke hvorfor du mener.
I øvrigt var Lynggaard 30 da han skrev bogen (der udkom i 85), så at kalde ham for en gammel tåbe er noget af en tilsnigelse...
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Hvilke bøger læste I til fulde i folkeskolen?

Indlægaf paint » 21. okt 2020, 10:00

Noget af min grundskoletid, foregik i Amman, Jordan - på en international skole (min far var udsendt) så det er lidt blandet landhandel, hvad der skulle læses. Læreren på den internationale skole, var svært begejstret for Shakespeare, og vi skulle læse og opføre udvalgte scener fra Macbeth (mener jeg det var). Han havde svært ved at forstå, at vi ikke delte hans entusiasme og begejstring for værket. Vi skulle også læse 'The Catcher in the rye', og gerne indse den skjulte pointe i bogen (jeg har glemt hvad den var)

I Danmark, havde jeg en lærer som var vild med Scherfig, så vi skulle bl.a læse 'Det forsømte forår', herefter skulle vi læse Anders Bodelsens 'De lyse nætters tid', og sammenligne og diskutere de to tidsepokers forskelligheder, vist nok (hhv '40'erne og slut '50'erne (eller noget i den stil). Han var vist selv fra slutningen af 1950'erne og elskede at fortælle diverse anekdoter og erindringen om, hvor pragtfuldt det var dengang, og hvor rædselsfulde nutidens ungdom (os) var i sammenligning med dem (i '50'erne)
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvilke bøger læste I til fulde i folkeskolen?

Indlægaf kidkomb » 21. okt 2020, 10:02

Det kan jeg slet ikke huske.
Jeg kan til gengæld huske en del af de bøger jeg selv, på eget initiativ, læste.
Gad vide hvad det egentlig siger.....
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
AgentPixie
Indlæg: 2622
Tilmeldt: 3. okt 2016, 18:44
Kort karma: 352
Likede indlæg: 6083

Re: Hvilke bøger læste I til fulde i folkeskolen?

Indlægaf AgentPixie » 21. okt 2020, 10:35

Dem jeg kan huske:
Martin og Victoria
Kaskelothvalernes sang
Fjeren og rosen

Mindes vi mest læste uddrag eller kapitler af de mere klassiske bøger
0
Hey Will, give me all your money.
Nah Carlton, I don’t feel like playing 7-eleven.

A 23-6-17
V 14-7-19
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Hvilke bøger læste I til fulde i folkeskolen?

Indlægaf musling » 21. okt 2020, 11:21

Husker ikke rigtigt andre end "Ved Vejen - Herman Bang".
I 5. fik vi højtlæst "Den uendelige historie", men om det bare var som hyggelæsning eller om der var mere i oplæsningen husker jeg ikke.

Jeg tror også vi læste "Det forsømte forår" - vi så i hvert fald filmen og tyggede den voldsomt meget igennem. Mener vi også fik bogen i hånden.
0
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4851
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 544
Likede indlæg: 8751

Re: Hvilke bøger læste I til fulde i folkeskolen?

Indlægaf Skorstenen » 21. okt 2020, 11:25

Jeg læste så meget af mig selv, at jeg ikke rigtigt husker titler. Min mor husker det som 7-8 bøger om ugen.

Men jeg husker til gengæld, at vi skulle lave en del boganmeldelser - så vi må da have læst tilsvarende antal bøger. :undre:
0
Brugeravatar
Guilded_Lily
Indlæg: 12656
Tilmeldt: 12. sep 2015, 09:41
Kort karma: 910
Likede indlæg: 12377

Re: Hvilke bøger læste I til fulde i folkeskolen?

Indlægaf Guilded_Lily » 21. okt 2020, 11:31

Lathyrus skrev:Jeg læste enormt meget i min skoletid, så jeg husker ærlig talt ikke helt tydeligt hvilke bøger der var obligatoriske og hvilke jeg selv lånte og læste frivilligt.

Der var dog nogle bøger som vi læste på klassen og skulle anmelde....ved nærmere eftertanke så var “Se dagens Lys” faktisk en af dem. Den skulle vi også selv skrive et kapitel til (som stil) inden vi læste den færdigt.

Vi læste også en med en pige som døde fordi hun blev stukket af en bi - det var så søsterens fortælling om sorg og savn man fulgte.

På HF var der en del klassiske bøger vi skulle læse. I løbet af et år skulle vi læse et eller andet antal (og fremlægge dem for læreren) og de skulle vælges ud fra en liste med “ordentlig” litteratur. Altså ingen lægeromaner her.


"Husker du smagen af brombær?"
0
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36731

Re: Hvilke bøger læste I til fulde i folkeskolen?

Indlægaf Daine » 21. okt 2020, 11:56

Skorstenen skrev:Jeg læste så meget af mig selv, at jeg ikke rigtigt husker titler. Min mor husker det som 7-8 bøger om ugen.

Men jeg husker til gengæld, at vi skulle lave en del boganmeldelser - så vi må da have læst tilsvarende antal bøger. :undre:

Vi lavede også flere boganmeldelser om måneden de sidste 2-3 år i folkeskolen, men det var selvvalgte bøger vi skulle skrive om, så om der var fælles klasselæsning kan jeg ikke huske en døjt om. Vi læste uddrag, og feks flere fortællinger af St. St. Blicher, men det er også alt jeg kan mindes.

Jeg har dog læst en del af de nævnte bøger i tråden på egen hånd, skolebiblioteket og bogbussen var mine yndlingssteder da jeg gik i skole :D
0
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.

Tilbage til "Bøger"