Hvad er en god gyser.

Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Hvad er en god gyser.

Indlægaf Studsgaard » 5. okt 2017, 09:15

Ja Hvad skal der til for du syntes en film er en god gyser?

Skal du helst få en masse chok? Eller er det nok der er en uhyggelig stemning? Skal det ramme følelserne? Eller være blodig?

Jeg har lige set den ny It.
Rigtig mange har fortalt den var rigtig uhyggelig og de blev skræmt.

Jeg må indrømme jeg er lidt skuffet. Jeg sad heletiden og ventede på de forskrækkelser der skulle komme, men jeg havde forudset dem, så jeg blev ikke forskrækket. Og jeg syntes faktisk ikke jeg fik den der uhyggelige stemning som jeg lidt føler skal være der for det er en god gyser.

For mig behøver en gyser ikke være blodig. Jeg er mere til jeg får den spændte uhyggelige følelse i kroppen og dermed også et par chok over noget jeg ikke kan forudse/venter på.

Så hvad er en god gyser for dig?

Fortæl gerne hvis i kan anbefale nogen, også gerne lige hvorfor lige den film er god.
0
Brugeravatar
NejJegErIkkeAsiat
Indlæg: 2568
Tilmeldt: 11. maj 2016, 10:08
Kort karma: 351
Geografisk sted: Hafnia
Likede indlæg: 7610

Re: Hvad er en god gyser.

Indlægaf NejJegErIkkeAsiat » 5. okt 2017, 09:22

For mig skal det være en kombination af chok og uhyggelig stemning. IT har aldrig været uhyggelig. Det er bare en opreklameret film der aldrig kommer til at leve op til forventningerne.
Jeg har altid været fan af de gamle slasher-film som Fredag d. 13. og Halloween. Men ellers var The Ring og de der andre japanske gysere også ret creepy. Men husker sjældent navnene på film, så derfor kan jeg ikke rigtig anbefale noget :genert:
1
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Hvad er en god gyser.

Indlægaf Persnikedy » 5. okt 2017, 09:42

Jeg gider ikke chok. Det ender altid med at jeg bliver muggen over det istedet.
Slow burn er mere mig. Jeg kan ikke sidde på kanten af stolen i en time også komme endnu højer op for det sidst kvarter. Jeg skal rykke tætter og tætter på kanten istedet for konstant at blive skubbet derhen.

Fx dem der er på Netflix, Hush, syndes jeg gjore det godt med hvis man endelig skal holde på på kanten hele tiden. Den gjore det skønt! Den var nytænnkende og skræmmende. Selvom jeg hverken er døv eller stum så følte jeg med hende.
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19643
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2446
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46284

Re: Hvad er en god gyser.

Indlægaf LadyFox » 5. okt 2017, 10:40

Jeg har også lige set den nye IT, og jeg er også skuffet. Fik et par chok, men ellers ikke noget. Det var mere humoren jeg bed mærke i. Og hvad der skete for de der kanintænder de havde givet Pennywise? :stoned:
Jeg synes ellers den gamle IT er temmelig creepy.

For mig handler en god gyser rigtig meget om stemningen - jeg vil gerne have en fornemmelse af at der er noget på færde, der må meget gerne være nogle chok ind i mellem, men ikke for mange. Den skal helst ikke være for forudsigelig, uvisheden omkring hvad der nu kan ske virker klart på mig. Og så må afslutningen gerne give mening i forhold til resten af filmen. Der er ikke noget værre end en gyser hvor at temaet er at der er noget ondt der nærmest ikke kan slået ihjel på færde, og igennem hele filmen er alle mulige egnede typer i færd med at prøve at dræbe det her, uden held fordi det jo er så godt som umuligt, og det så ender med at der kommer en eller anden familiefar ind til sidst og nærmest så let som ingenting gør en ende på den ondskab der truer. Er temaet at noget er nærmest umuligt at slå ihjel så dur lette løsninger bare ikke!
1
...
Brugeravatar
Newsugar
Indlæg: 133
Tilmeldt: 16. nov 2015, 23:22
Kort karma: 5
Geografisk sted: Esbjerg
Likede indlæg: 62

Re: Hvad er en god gyser.

Indlægaf Newsugar » 5. okt 2017, 11:44

For mig er det hvor jeg bliver bange eller forskrækket når jeg mindst venter det. F.eks nattens dæmoner og lignende.
0
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Hvad er en god gyser.

Indlægaf Studsgaard » 5. okt 2017, 15:32

LadyFox skrev:Jeg har også lige set den nye IT, og jeg er også skuffet. Fik et par chok, men ellers ikke noget. Det var mere humoren jeg bed mærke i. Og hvad der skete for de der kanintænder de havde givet Pennywise? :stoned:
Jeg synes ellers den gamle IT er temmelig creepy.

For mig handler en god gyser rigtig meget om stemningen - jeg vil gerne have en fornemmelse af at der er noget på færde, der må meget gerne være nogle chok ind i mellem, men ikke for mange. Den skal helst ikke være for forudsigelig, uvisheden omkring hvad der nu kan ske virker klart på mig. Og så må afslutningen gerne give mening i forhold til resten af filmen. Der er ikke noget værre end en gyser hvor at temaet er at der er noget ondt der nærmest ikke kan slået ihjel på færde, og igennem hele filmen er alle mulige egnede typer i færd med at prøve at dræbe det her, uden held fordi det jo er så godt som umuligt, og det så ender med at der kommer en eller anden familiefar ind til sidst og nærmest så let som ingenting gør en ende på den ondskab der truer. Er temaet at noget er nærmest umuligt at slå ihjel så dur lette løsninger bare ikke!


Sådan nogle endelser er trælse i alle slags film.
Både gysere og action film. (Det er også derfor jeg syntes James Bond er total tåbelige)
0
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Hvad er en god gyser.

Indlægaf Wizzze » 5. okt 2017, 15:45

Noget der fucker med mit hoved, og min forståelse af hvordan tingene hænger sammen, noget jeg ikke umiddelbart kan gennemskue. En masse blod og indvolde gør det ikke. Et eller andet klamt monster gør det ikke, faktisk synes jeg den usete morder/monster er mere uhyggelig, for min hjerne kan producere nogle ret syge fantasier, som er 100 gange mere skræmmende, end hvad en Hollywood makeup/prop afdeling kan fremstille.
Jep, skulle nogen være i tvivl, så er der ret sygt på øverste etage her :genert:
1
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8604

Re: Hvad er en god gyser.

Indlægaf Studsgaard » 5. okt 2017, 15:58

Wizzze skrev:Noget der fucker med mit hoved, og min forståelse af hvordan tingene hænger sammen, noget jeg ikke umiddelbart kan gennemskue. En masse blod og indvolde gør det ikke. Et eller andet klamt monster gør det ikke, faktisk synes jeg den usete morder/monster er mere uhyggelig, for min hjerne kan producere nogle ret syge fantasier, som er 100 gange mere skræmmende, end hvad en Hollywood makeup/prop afdeling kan fremstille.
Jep, skulle nogen være i tvivl, så er der ret sygt på øverste etage her :genert:

Jeg er enig. Blod og lignende syntes jeg heller ikke er gys.

Jeg så engang en film med en kvinde hvor der skete nogle småting i hjemmet, lidt poltergeist agtigt. Men man så det aldrig, man blev bare så grebet af hendes angst og stemningen i filmen. Jeg kan desværre ikke huske hele filmen. Men den der fornemmelse jeg fik da jeg så den var det fedeste gys.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad er en god gyser.

Indlægaf Slettet bruger » 5. okt 2017, 16:39

Roman Polanski "Den nye lejer" er den mest creepy film jeg nogensinde har set. Det er om en person, der flytter ind i en lejlighed, hvor den forrige lejer begik selvmord, og så sker der creepy ting man vist aldrig forstår. (Husker ikke filmen så godt.)

Kan huske en scene hvor han vågner op og mangler 2 tænder, og så er de for no reason sat ind i et lille hul i væggen i hans badeværelse. Det er creepy fordi man fatter hat af, hvordan nogen kunne rive hans tænder ud mens han sov, og hvorfor personen satte dem ind i hullet i badeværelset.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad er en god gyser.

Indlægaf Slettet bruger » 5. okt 2017, 16:45

LadyFox skrev:Jeg har også lige set den nye IT, og jeg er også skuffet. Fik et par chok, men ellers ikke noget. Det var mere humoren jeg bed mærke i. Og hvad der skete for de der kanintænder de havde givet Pennywise? :stoned:
Jeg synes ellers den gamle IT er temmelig creepy.

For mig handler en god gyser rigtig meget om stemningen - jeg vil gerne have en fornemmelse af at der er noget på færde, der må meget gerne være nogle chok ind i mellem, men ikke for mange. Den skal helst ikke være for forudsigelig, uvisheden omkring hvad der nu kan ske virker klart på mig. Og så må afslutningen gerne give mening i forhold til resten af filmen. Der er ikke noget værre end en gyser hvor at temaet er at der er noget ondt der nærmest ikke kan slået ihjel på færde, og igennem hele filmen er alle mulige egnede typer i færd med at prøve at dræbe det her, uden held fordi det jo er så godt som umuligt, og det så ender med at der kommer en eller anden familiefar ind til sidst og nærmest så let som ingenting gør en ende på den ondskab der truer. Er temaet at noget er nærmest umuligt at slå ihjel så dur lette løsninger bare ikke!


Yes, synes også det er latterligt at monsteret som regel ikke vinder, f.eks. i Alien, rent realistisk burde monsteret flæske Sigourney Weaver på 2 sekunder.

Også i alle film med Dracula og vampyrer, det er latterligt menneskene har en chance, fordi vampyrer er så vilde. Hvis man kigger på hvad en vampyr kan, så er der no fucking way man vinder over den, det burde ikke en gang du at bombe hele byen med missiler.

IMO burde vampyrerne vinde og myrde alle i alle filmene.

En film der er mere realistisk på det plan er John Carpenter "The Thing", men den klarede sig elendigt i biograferne, og tror det fordi de fleste foretrækker at monsteret dør til sidst uanet hvor latterligt det er.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Hvad er en god gyser.

Indlægaf Slettet bruger » 5. okt 2017, 16:58

Kan også anbefale "Kill List" som en god gyser, den er satme hardcore. Der er både creepy stening, der foregår noget meget ondt man ikke fatter hvad er, der er jumpscares og nogen få voldscener der er ekstremt brutale, Halloween er ren disney i forhold til. Og slutningen, ja puha.
0
weenuts
Indlæg: 157
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:34
Kort karma: 58
Likede indlæg: 996

Re: Hvad er en god gyser.

Indlægaf weenuts » 5. okt 2017, 17:37

Persnikedy skrev:Fx dem der er på Netflix, Hush, syndes jeg gjore det godt med hvis man endelig skal holde på på kanten hele tiden. Den gjore det skønt! Den var nytænnkende og skræmmende. Selvom jeg hverken er døv eller stum så følte jeg med hende.


Lige præcis Hush synes jeg er den bedste, jeg længe har set. Det er ikke noget overnaturligt monster, der er ikke overdrevet kaskader af blod og man sidder ikke og tænker "urealistisk"
Jeg bor ude i en skov og jeg så den efter manden var gået i seng.. Jeg turde ikke kigge ud af vinduet mens jeg så den og da den var slut, overvejede jeg, om jeg virklig havde brug for den godnatsmøg og om hundene virkelig skulle ud og tisse.. Dén film kom helt ind under huden på mig!
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Hvad er en god gyser.

Indlægaf Tibbler » 5. okt 2017, 18:26

Jeg elsker gyserfilm.

Der er desværre langt mellem dem, der evner at give mig et rigtigt gys.
For mig skal en gyserfilm helst indeholde noget overnaturligt, og så skal den skabe en stemning, som fodrer min fantasi; så jeg kan leve min ind i filmen.

Jeg er vild med stemningen i "Blairwitch Project" - Som jo faktisk er en film, hvor man ikke rigtigt ser ret meget, men den har en fantastisk skræmmende stemning.
Min yndlingsgyserfilm er Poltergeist. (Den originale. Den nye udgave er ringe) Den er ikke egentlig ikke uhyggelig, men den er jeg bare vild med.
0

Tilbage til "Film og TV"